Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door laura
#92096
Gisteren was ik druk bezig om het entboekje van tosca door te bladeren, dat had ik nog nooit gedaan...

Staat er ook een enting tegen de ziekte van aujeszky bij...

Wat er bij staat:
een virusziekte afkomstig van het varken die hoge koorts en verschijnselen van het zenuwstelsel veroorzaakt. De infectie is dodelijk voor de hond. Verspreiding: via uitademingslucht, ontlasting, eten van (ongekookt) varkensvlees.

Betekend dit dat als je de hond hiervoor inent je de hond gewoon varkensvlees kan geven???
Tosca is hier nooit voor ingeent.
Vond het zo raar dat ht erin stond, ik wist niet dat het kan/kon...

Weet iemand hier meer vanaf?
Door Lizzy
#92099
Ja, het kan. Bij mijn weten gebruiken ze hetzelfde vaccin als ze gebruiken bij varkens. Nu is het nog steeds TOTAAL onduidelijk hoe lang het vaccin bescherming biedt bij de hond, wat de risico's van het vaccin zijn op lange termijn (bij honden) en of het werkelijk zo goed beschermt.

Mijn advies? Niet enten en uit de buurt blijven bij varkens en geen varkensvlees te eten geven. Varkensvlees is trouwens bagger verteerbaar voor honden. Sowieso slecht vlees om te geven dus.

Groetjes, Lizzy
Door laura
#92100
Ik was het ook niet van plan om te geven, ik was vooral verbaasd dat het uberhaupt kan!

Nee, we hebben gisteren besloten alleen voor weil te enten.
Door RottSenner
#92179
Ik wil hier gelijk even een vraagje bij stellen: is een varken dat Aujeszky heeft zelf ziek? Oftewel: kun je het aan het varken zien als die het heeft?

Toen Sam pupje was, ben ik een keer met 'm naar de kinderboerderij geweest en het grote varken (een of ander mega Chinees hangbuikzwijn of zo) was 1 van zijn favorieten. Neus aan neus, heel schattig. De "gewone" varkens en biggetjes vond 'ie minder interessant.
Hij is er duidelijk niet ziek van geworden, maar ik schrik alsnog nu ik hierboven heb gelezen dat het ook via de uitademingslucht kan worden overgebracht. :o
Door Lizzy
#92183
RottSenner schreef: Ik wil hier gelijk even een vraagje bij stellen: is een varken dat Aujeszky heeft zelf ziek? Oftewel: kun je het aan het varken zien als die het heeft?

Toen Sam pupje was, ben ik een keer met 'm naar de kinderboerderij geweest en het grote varken (een of ander mega Chinees hangbuikzwijn of zo) was 1 van zijn favorieten. Neus aan neus, heel schattig. De "gewone" varkens en biggetjes vond 'ie minder interessant.
Hij is er duidelijk niet ziek van geworden, maar ik schrik alsnog nu ik hierboven heb gelezen dat het ook via de uitademingslucht kan worden overgebracht. :o
De Ziekte van Aujeszky is een varkensziekte veroorzaakt door een virus. De verwekker is, met een wetenschappelijke naam, het Suid Herpes Virus 1 (SHV1).

Meestal wordt de naam Aujeszky virus gebruikt, soms Pseudorabiës virus. Het virus tast met name de luchtwegen en het zenuwweefsel aan, waardoor ademhalingsklachten en nerveuze verschijnselen ontstaan.

Bij elke categorie varkens kan de sterfte hoog zijn, afhankelijk van de omstandigheden. Zo is de ziekte voor hele jonge varkens (biggetjes) zeer ernstig en is de kans op overlijden groot. Bij de biggen vallen vooral de nerveuze verschijnselen op. Bij (oudere) vleesvarkens is de sterfte over het algemeen minder en treden de ademhalingsproblemen meer op de voorgrond. Zeugen worden flink ziek en kunnen ‘miskramen’ krijgen of worden biggen dood geboren.

Bron: Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE)

Een varken besmet met Aujeszky komt overigens wel in het voedselketen terecht (menselijke) omdat de mens totaal ongevoelig is voor het virus. Vandaar dat we zeggen: geen varkensvlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 06 mei 2004, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#92623
Varkens kunnen ook subklinisch Aujezski hebben. Dat wil zeggen dat ze het virus bij zich dragen maar geen of bijna geen symptomen hebben.
Honden en katten zijn supergevoelig voor Aujezski. Vroeger hadden ze speciaal een kat of hond in de varkensstallen lopen en als die doodging, wisten ze dat de varkens Aujezski onder de leden hadden.
Door RottSenner
#92747
:-[ Maar ja, het is een manier om er snel bij te zijn, natuurlijk. Net als die kanaries in de mijnen vroeger ..

Maar goed, ik mag dus gevoegelijk concluderen dat je het niet noodzakelijk aan de "buitenkant" kunt zien of het varken het virus draagt. Tja, als ze supernerveus zijn en/of lopen te rochelen weet je zeker dat het mis is, maar in alle andere gevallen dus niet.

Arme Sam: geen varkenskusjes meer. ;D
Door Jolly
#92842
Chasey liep ook altijd bij mij op de kibo ( kinderboerderij)en daar hadden we ook varkens, van die mooie grote Yorks 8), zucht Jootje houd van varkjes :), maar die varks werden geënt tegen ausjesky.
Chasey kreeg ook altijd kusjes van ons varkje. Nou ja eigenlijk beetj ze hem gewoon zachtjes, datb deed ze ook bij onwetende bezoekrs die tegen het hek van haar uitloop gingen staan, die schrokken zich dan rot ;D ;D ;D, twas niet hard hoor.
Laatst gewijzigd door Jolly op vr 07 mei 2004, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#92854
ech wel, verlang er zovaak weer naar terug.
Als ik maar 1 gek hier kon vinden die samen met mij er tijd, geld en energie in zou willen steken, dan zou ik hier dus echt wel een educatieve kinderboederij willen beginnen.

En nee, Peter is dus niet zo gek , helaas :-\
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door