Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#886378
Naar aanleiding van 't hele giardia-verhaal bij Ikijok, ben ik nog steeds niet van plan om Ikijok standaard te laten ontwormen.... Maar, waar ik wel over nadenk is om standaard 1 (of 2?) keer per jaar preventief ontlasting te laten onderzoeken. Voordeel is dat je dan niet zinloos hoeft te ontwormen en ook 't effectiefste middel kunt kiezen (aansluitend op het type parasiet)... Doen jullie dat ook? Of doen jullie dat alleen als er sprake is van klachten?

Rachel.
Door conleeuw
#886395
ik doe het niet, als er wat aan de hand is wil ik wel kijken wat het is, maar ik ga zeker niet meerdere keren per jaar laten testen. Bovendien, dan moet je voor alles en nog wat testen..... niet alleen wormen maar ook giardia en het is maar een moment opname, bovendien twee keer ontwormen per jaar had geen zin als "preventie" of voorkoming van giardia, dan moet je ook tegen giardia behandelen anders mis je het nog, daar geldt toch dezelfde als alle andere besmettingen, heeft hij het niet en je behandel, dan kan hij het alsnog twee weken later oppikken, zelfde probleem. ;) gewoon je hond goed in de gaten houden (doe je al) scheelt er iets, dan laat je des noods testen, is zo gepiept, dan kan je daadwerkelijke passende behandelling inzetten ;)
Door Lizzy
#886565
Ik deed het wel. Maar ik ben ermee gestopt (nooit wormen). Ten eerste is de preventieve check niet 100% (je krijgt nooit garantie dat er geen parasieten/wormen/etc. in de ontlasting zitten, zelfs niet wanneer je ontlasting van 3 dagen verzamelt). En ten tweede heb ik zelf heel sterk het gevoel dat ik onmiddellijk zie wanneer mijn honden (teveel!) wormen hebben. Als ik maar denk dat ze wormen zouden kunnen hebben: laat ik de ontlasting onderzoeken. Of gooi ik er een ontwormingskuur in.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#886598
Ik doe het nooit, heb het ook nooit gedaan. Toen ik mijn eerste honden had hoorde ik pas na tien jaar dat je ze geregeld moest ontwormen ;D Nooit gedaan dus en nooit problemen om gehad. De huidige clan wordt ook niet geregeld ontwormt, pups wel, maar dan nog niet zo vaak als staat voorgeschreven. Denk ik om wat voor reden dan ook dat er wormen zijn, dan doe ik er ook niet moeilijk over om ze een keer te ontwormen.
Door Fido
#886691
Wij doen ook niet aan preventief ontlastingsonderzoek terwijl dat heel makkelijk kan ;). Wij doen ook niet aan de ontwormingsschema's die je als da krijgt voorgekauwt.

Wij doen gewoon opletten op de honden en wat eruit komt en bij twijvel misschien een ontlastingsonderzoek of heel éénvoudig: ontwormen. (blijkt dan ook een hele tijd niet gedaan te zijn)
Door conleeuw
#886708
Fido schreef: Wij doen ook niet aan preventief ontlastingsonderzoek terwijl dat heel makkelijk kan ;). Wij doen ook niet aan de ontwormingsschema's die je als da krijgt voorgekauwt.

Wij doen gewoon opletten op de honden en wat eruit komt en bij twijvel misschien een ontlastingsonderzoek of heel éénvoudig: ontwormen. (blijkt dan ook een hele tijd niet gedaan te zijn)

:-\hoe moet ik mij de preventieve ontlasting onderzoek voorstellen dan? als ik toch vandaag een ontlasting onderzoek laat doen, dan kan mijn hond toch alsnog in twee weken tijd een besmetting optellen en dus besmet zijn? daarom ben ik bang dat een soortgelijke onderzoek een soort "false" geruststelling is, zo ook voor giardia, als je mijn honden nu test, dan krijg je hoogst waarschijnlijk de resultaat dat ze het niet hebben, maar dat vrijwaar ze niet van over een maand een flinke besmetting bij zich te dragen...... is het niet gewoon handig om bij vermoeden een ontlastingonderzoek te doen :-\ ik weet namelijk niet wat preventief is aan een onstlasting onderzoek?
Door Lizzy
#886710
conleeuw schreef: :-\hoe moet ik mij de preventieve ontlasting onderzoek voorstellen dan? als ik toch vandaag een ontlasting onderzoek laat doen, dan kan mijn hond toch alsnog in twee weken tijd een besmetting optellen en dus besmet zijn? daarom ben ik bang dat een soortgelijke onderzoek een soort "false" geruststelling is, zo ook voor giardia, als je mijn honden nu test, dan krijg je hoogst waarschijnlijk de resultaat dat ze het niet hebben, maar dat vrijwaar ze niet van over een maand een flinke besmetting bij zich te dragen...... is het niet gewoon handig om bij vermoeden een ontlastingonderzoek te doen :-\ ik weet namelijk niet wat preventief is aan een onstlasting onderzoek?
Ja, ik ben het dus heel erg met je eens. Leuk dat je weet dat je hond op het moment van onderzoek geen wormen heeft, maar 2 weken later kan je hond een besmetting oplopen... Wat ben je dan met dat hele preventieve onderzoek opgeschoten? Niks.....
Door Suzan54
#886753
Het grote probleem met zo'n onderzoek is dat de praktijk al lang heeft geleerd dat de uitslag bijna altijd de plank misslaat en wanneer je daarop je ontwormingsschema baseert...
Ik ben erg voor ontwormen om te voorkomen dat deze parasieten hun kans kunnen grijpen wanneer je dier om wat voor reden dan ook eventjes kwetsbaar is maar bij gezonde dieren met een goed functionerend afweersysteem gebaseerd op natuurlijke voeding loopt het zo'n vaart niet.
Door mcSnurk
#886778
Ik vind dat heel wormgedoe op het moment ook nog heel verwarrend. Vroeger deed ik inderdaad 1x per jaar preventief ontwormen waarbij Ayuk inderdaad 1x wormen bleek te hebben. Maar na de laatste wormkuur van de DA waar hij zo ziek van werd wil ik dat eigenlijk niet meer doen. Alhoewel ik nu niet weet of hij ziek werd van de wormkuur of omdat hij die van de DA kreeg terwijl hij eigenlijk een maagontsteking had. Maar Ayuk vreet in de tuin altijd vogelpoep en bij het wandelen eendenpoep en ik weet niet of dat een verhoogd risico is. Ik denk dat ik inderdaad preventief ga laten testen want de keer dat hij wormen had hebben we niks aan hem gemerkt dus daar kan ik niet van uitgaan.
Door Malamoods
#886821
Ik denk dat het ook onmogelijk (of onwenselijk) is om je hond 100% wormvrij te hebben toch? Ik begrijp immers dat wormen (of parasieten) helemaal niet schadelijk hoeven zijn voor je hond? En vanuit het oogpunt wat o.a. Connie aangeeft is preventief ontlasting onderzoek dan ook niet zo zinvol... Leuk om jullie visie te lezen.... Het hele giardia-gedoe heeft mij weer stof tot kritisch nadenken geleverd....

Rachel.
Door Fido
#886825
conleeuw schreef: :-\hoe moet ik mij de preventieve ontlasting onderzoek voorstellen dan? als ik toch vandaag een ontlasting onderzoek laat doen, dan kan mijn hond toch alsnog in twee weken tijd een besmetting optellen en dus besmet zijn? daarom ben ik bang dat een soortgelijke onderzoek een soort "false" geruststelling is, zo ook voor giardia, als je mijn honden nu test, dan krijg je hoogst waarschijnlijk de resultaat dat ze het niet hebben, maar dat vrijwaar ze niet van over een maand een flinke besmetting bij zich te dragen...... is het niet gewoon handig om bij vermoeden een ontlastingonderzoek te doen :-\ ik weet namelijk niet wat preventief is aan een onstlasting onderzoek?
Helemaal mee eens!
Ik bedoelde met, terwijl het heel gemakkelijk kan, dat ík het wel iedere dag kan doen als ik dat zou willen omdat ik dicht bij het vuur zit ;) Maar wij doen dat dus niet omdat het geen nut heeft.
Door conleeuw
#886972
Malamoods schreef: Ik denk dat het ook onmogelijk (of onwenselijk) is om je hond 100% wormvrij te hebben toch? Ik begrijp immers dat wormen (of parasieten) helemaal niet schadelijk hoeven zijn voor je hond? En vanuit het oogpunt wat o.a. Connie aangeeft is preventief ontlasting onderzoek dan ook niet zo zinvol... Leuk om jullie visie te lezen.... Het hele giardia-gedoe heeft mij weer stof tot kritisch nadenken geleverd....

Rachel. inderdaad Rachel, dat heb jij goed begrepen dat een beetje wormen nog lang niet zo slecht is, zoals ik al eerder eens heb verteld wordt zelfs bij chronische darmonstekingen/ziekte bij mensen een behandelling ingezet met wormen.... een eng/naar idee, maar het blijkt wel deegelijk een invloed te hebben, zo zie je bij mensen in arme landen waar wormbesmetting bijna de normaalste zaak van de wereld is, weinig allergieen (astma en dies meer) en heel weinig chronische darmziekten ;) dus, die parasietjes hebben zowaar nog een nut ;)
Gebruikersavatar
Door Dian
#887344
Ik hoorde gisteren dat 2 hondenvriendinnen en een hondenvriend van Rakker behandeld zijn geweest voor Giardia recentelijk. Rakker is 1x gigantisch aan de diarree geweest een week of 2 geleden, maar verder eigenlijk niet. De laatste tijd wel vaak het laatste beetje ontlasting dun, maar niet echt diarree. Zou het in zo'n geval zinvol zijn om te testen op Giardia? Of heb je bij zo'n infectie altijd meer klachten? Hoe besmettelijk is het van hond-op-hond?
Door Malamoods
#887404
Dian schreef: Ik hoorde gisteren dat 2 hondenvriendinnen en een hondenvriend van Rakker behandeld zijn geweest voor Giardia recentelijk. Rakker is 1x gigantisch aan de diarree geweest een week of 2 geleden, maar verder eigenlijk niet. De laatste tijd wel vaak het laatste beetje ontlasting dun, maar niet echt diarree. Zou het in zo'n geval zinvol zijn om te testen op Giardia? Of heb je bij zo'n infectie altijd meer klachten? Hoe besmettelijk is het van hond-op-hond?
Misschien heb je iets aan dit topic?

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 661.0.html

Rachel.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door