Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door nienke_p
#96488
sylvia schreef:
Angelique is me al voor geweest maar met een goede milde hondenshampoo kun je iedere week een hond wassen zonder zijn huid te strippen.Mits een goede shampoo gebruikt wordt is de natuurlijke vetlaag van de huid binnen het uur hersteld.
Het is hetzelfde als mensen iedere dag soms ook nog twee keer per dag gaan douchen,als je dat doet met de zeep van 25 jaar geleden loop je binnen een half jaar bij de dermatoloog.

De honden die hier komen om getrimd te worden gaan niet regelmatig in bad, bij deze honden haal ik dus wel teken weg.Ik ben dus van mening dat het wassen er niet zoveel mee te maken heeft.
Ik denk dat het meer is of je aantrekkelijk bent voor teken of niet.Voeding zou daar een rol in kunnen spelen.

Zoals ik al zei is dat met het wassen is gebaseerd op mijn observeringen. Maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat de honde-shampoos die de meeste honde-eigenaren hier kopen, van het goedkope spul is. Ik heb weinig vertrouwen in de kwaliteit van die produkten. En er is hier vrijwel geen controle (nog). Zolang er maar verkocht wordt ... >:(

Wat de zepen voor mensen betreft, ik merk heel duidelijk het verschil als ik in Nederland ben wanneer het goed koud is. Mijn huid droogt uit en ik kan me met vrijwel geen zeep (noch milde) wassen. In Chiang Mai, kan ik me zelf zonder problemen met LUX wassen, wat uit den boze zou zijn als ik in Nederland zou zijn zelfs in de zomer.
Het zou dus best kunnen dat ook bij honden het klimaat een rol hierin speelt.
Maar waarom teken sommig hondebloed lekkerder vindt dan de andere is mij een raadsel. Zoook waarom muggen sommige mensen lekkerder vinden dan andere. Wel merk ik hier dat in gebieden met koeien en buffalo's (tussen gastheren) er veel meer teken zijn.

Dan nog over Frontline: ik heb eens vernomen dat teken steriel worden van dit produkt. Ze kunnen zich dus nog wel vastbijten, maar niet meer voortplanten. Iemand ook zoiets gehoord?

MVG, Nienke
Door Anna Penta
#96491
Cat schreef: Ik lees steeds dat voeding een rol zou moeten spelen bij teken. Het spijt me zeer, maar mijn 2 (kerngezonde)border collies krijgen exact hetzelfde te eten (Carnibest): bij mijn reu haal ik dagelijks wel 20 teken weg en dat is zeker niet overdreven. Bij mijn teef echter hooguit 2 per dag.
Ze krijgen overigens allebei ook frontline in de nek, maar dat helpt geen ene mallemoer. Ik woon in Drenthe en heb al vanaf de maand januari te kampen met die rotteken.
Frontline-spray schijnt beter te werken tegen teken dan een pipet.
Wat ik trouwens niet snap, is dat ondanks die Frontline de teken dus gewoon vastzuigen en groot worden. Dat zou toch niet moeten mogen?
Frontline doodt de teken binnen 24 tot 48 uur, waardoor de besmettingskans wordt verkleind. Andere middelen doen er nog langer over om de teek te doden.
Door Cat
#96496
Laika schreef: [Ik ben behoorlijk gefrustreerd over die teken. Ik denk dat ik maar die tekenband ga proberen, al ben ik voor dat soort dingen altijd een beetje huiverig. Maar het loopt echt uit de hand nu en ik hou mijn hart vast dat er een keer een zieke teek tussen zit die ik niet heb gezien.

Wat ik trouwens niet snap, is dat ondanks die Frontline de teken dus gewoon vastzuigen en groot worden. Dat zou toch niet moeten mogen?

Groetjes Cat


Gelukkig woon ik in de polder maar als ik een tekenvangende hond had dan zou ik wellicht een dunne jas (zie http://www.hondtotaal.nl) overwegen. Bij deze jassen van stretchstof steken alleen de voeten, kop en staart uit. Het is een mallotig gezicht maar ach zoveel mensen kom je niet tegen in het bos.
groetjes, Mariska
Maar het is dan juist het probleemgebied (kop en nek/hals) waar zich de meeste teken verzamelen en wat dus onbeschermd is. Dat kun je niet voorkomen met een jasje.

groetjes Cat
Door Marion
#96632
Ik gebruik frontline druppels in de nek.
Ik heb dit seizoen 2 keer een "wandelende teek" bij Tommie gevangen. Die zich dus nog niet had vastgebeten. Ik dacht dat frontline bedoeld is om te voorkomen dat ze zich uberhaupt vast gaan bijten, maar ik weet eigenlijk niet waar ik die informatie vandaan haal :-\ Ik dacht zoiets als dat ze van fronline "vies" en "onaantrekkelijk" worden voor teken, waardoor ze zich niet vast gaan bijten.
En toen ik 2 keer een wandelende teek had gevangen die zich dus nog niet had vastgebeten dacht ik deze "theorie" bevestigd te zien.
Maar kennelijk werkt het toch iets anders ???
Door Lupa
#96843
de kans op een besmetting van een teek is nihil, de kans op allergische reacties, kale plekke enz enz van frontline is groter, heb het zelf gezien.
dus bij mijn honden geen frontline!
3 honden en alle 3 een andere manier van teken"vervoer" ;D bij 1 kan ik er soms 10 eruit halen bij de andere soms 1 en bij de andere helemaal niks.
het heeft ook met het gedrag van je hond te maken, de ene die nooit teken heeft komt nooit van de paden af9bang om smerige voetjes te krijgen) de andere die soms 1 heeft gaat doel bewust het bos in om dan weer snel eruit te komen, de andere waar ik 10 per avond eruit haal doet niek anders dan speuren met de kop naar beneden een het liefste tussen natte struiken
Gebruikersavatar
Door Sonja
#97283
Nou, het tekenseizoen is hier weer goed losgebarsten. >:( En die krengen zitten hier ook gewoon in de tuin.
Ik heb er bij Nena gisteren een stuk of 30 uit gehaald. En zij staat toch echt al twee jaar op vers. Ze wordt maar heel af en toe gewassen en dan met een goede shampoo.
Boef schijnen ze niet lekker te vinden, maar dat kan ik begrijpen. Ik was haar elke week met anti-seborreeshampoo en die ruikt wat teerachtig. Ik denk dat dat de teken afschrikt.
Stan heeft er nog niet zo veel gehad.
Vorig jaar was het hier ook een ramp met de teken. Ik heb ze toen elke avond gecontroleerd op teken, haalde er per hond gemiddeld zo'n 20 weg, maar het overkwam me toch regelmatig dat ik er in die wollige zwarte vachten eentje over het hoofd zag. Ik heb toen op een gegeven moment toch maar een tijdje zo'n scaliborband gebruikt en dat hielp wel goed. Maar eigenlijk heb ik het niet zo op al dat gif. Hoe meer we er met z'n allen van gebruiken, hoe sneller die beestjes er weer resistent tegen worden. >:(
Door casangio
#101221
Zondag jl. ontdekte ik ook een bult bij een van onze honden en toen ik goed ging kijken zat er een teek helemaal ingecapseld, alleen het ademgat was vrij.
Ik heb de teek met veel moeite er uit kunnen halen. Door de huid heel strak aan te trekken (met zijn 2en) en de vinger onder de bult te houden kwam de achterkant van de teek er wat meer uit, zodat ik hem nog net met de tekentang er uit kon trekken. Heb dit nog nooit meegemaakt, het wordt steeds driester met die vieze insecten. Ben er 20 minuten mee bezig geweest omdat de hond kompleet hoteldebotel werd van het gepruts aan zijn vel. Pffff........ ik hou van de lente en de zomer, maar als het zo moet geef mij maar de tekenvrije maanden.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#101230
CaSanGio schreef: Zondag jl. ontdekte ik ook een bult bij een van onze honden en toen ik goed ging kijken zat er een teek helemaal ingecapseld, alleen het ademgat was vrij.
Ik heb de teek met veel moeite er uit kunnen halen. Door de huid heel strak aan te trekken (met zijn 2en) en de vinger onder de bult te houden kwam de achterkant van de teek er wat meer uit, zodat ik hem nog net met de tekentang er uit kon trekken. Heb dit nog nooit meegemaakt, het wordt steeds driester met die vieze insecten. Ben er 20 minuten mee bezig geweest omdat de hond kompleet hoteldebotel werd van het gepruts aan zijn vel. Pffff........ ik hou van de lente en de zomer, maar als het zo moet geef mij maar de tekenvrije maanden.

He jakkes :-X
Door SemBo
#101375
Dat is inderdaad een heel vies verhaal. Het wordt hoe langer hoe gekker met die vieze beestjes.... >:(
Gebruikersavatar
Door Sonja
#101383
Ik was net Nena aan het trimmen en ik blijk er dit keer ook nog eentje over het hoofd te hebben gezien. Dat ***beest zat in haar lies. Het was zo'n volgezogen exemplaar. Kennelijk had ze er zelf al aan zitten bijten, want het beest zat in een bloederig wondje vast.
>:( >:( >:(
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door