Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#71178
En over titers: een hoge titer geeft waarschijnlijk wel bescherming, hoewel er nooit iets 100% is. Een lage titer zegt nog niet perse dat er geen bescherming is. Er bestaat ook nog zoiets als geheugencellen, die zij niet te meten maar wel aanwezig.

Het blijkt echter dat sommige rassen geveoliger zijn voor parvo dan andere en juist bij die rassen zijn er minder hoge titers, dus in dat geval is er mogelijk wel een verband. Maar, om het allemaal ingewikkeld te maken: volgens mij is dat nooit precies uitgezocht.
Door qyan
#71180
Hitam schreef: Hoi Anna, die hond die parvo had, is die ooit geënt? En als die ooit geënt was, welk ras was het.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een volwassen hond doodging aan parvo. Dat was een Rottweiler die, ik geloof, drie jaar daarvoor voor het laatst geënt was.
Het is in dat geval de vraag of die enitng ooit gewerkt heeft. En het was wederom een black and tan hond.


Ik heb ook wel eens pups (10 weken oud) die wel geënt waren (op 6 weken) dood gehad aan parvo. Een keer een Duitse herder en een keer een Bouvier. Het is dan de vraag of de enting wel aangeslagen was of dat de infectie door de enting heen gebroken is. Dat zijn dingen waar je niet zo gemakkelijk achterkomt.

Ik heb laatst een Dobermann getest met de nieuwe test en die had een hoge titer voor hondenziekte en een (te) lage voor parvo. Het is maar net de vraag of die titer na enting ook daadwerkelijk hoog wordt. Als dat niet het geval is, heeft enten dus geen zin.
hoi tannetje,
dus als ik qyan in oktober zou laten testen op parvo en hondenziekte en de titer is dan nog goed, of misschien al te laag :-\.
is het dan toch niet zinvol om die parvo enting in november alsnog te laten zetten, om vervolgens weer de titer te bepalen na de enting ???.
de parvo enting reageerd qyan verder helemaal niet op en dan kan ik misschien wel beter inschatten wat te doen? want als de enting toch niet aanslaat loop ik dus met wel en niet enten hetzelfde risico: makkelijke keuze dan, niet meer enten
of zit ik ernaast ???

gr wendy
Gebruikersavatar
Door Hitam
#71185
Als de parvo titer hoog genoeg is, hoef je hem niet te laten enten. Als hij te laag is wel. Dan zou je daarna nog een keer kunnen testen en als hij dan nog niet hoog is, heeft enten dus geen zin. Of het moet met een andere entstof anders zijn. Daar heb ik dus geen idee van. Ik ben vergeten te vragen met welke entstof deze hond geënt was, maar dat ga ik nog wel doen. Misschien dat het per merk entstof scheelt.
Door Anna Penta
#71217
hoi tannetje, bedankt voor je reacties.
ik heb niet meer gehoord over die oudere hond dan dat ie aan parvo is gestorven en niet geënt was. Het was zomaar even een anekdote. Waarschijnlijk was hij ooit wel geënt en later niet meer.

Wat ik me verder toch afvraag omdat ik het zelf niet goed kan beoordelen: vind jij het zinvol om in mijn boek te wijzen op de mogelijkheid titers te laten bepalen? Of zal dat in de praktijk toch niet echt werken (bijv. doordat nauwelijks dierenartsen de test hebben of kennen).

En nog een vraagje: ik hoorde vandaag dat de consulttarieven voor dierenartsen zijn vrijgegeven zodat elke dierenarts zijn eigen tarief mag bepalen. Ik neem aan dat dit zo is maar wil het graag even 'doublechecken'. Klopt dit?

Dank voor je antwoord!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#71220
Anna Penta schreef:

En nog een vraagje: ik hoorde vandaag dat de consulttarieven voor dierenartsen zijn vrijgegeven zodat elke dierenarts zijn eigen tarief mag bepalen. Ik neem aan dat dit zo is maar wil het graag even 'doublechecken'. Klopt dit?

Dank voor je antwoord!
Volgens mij was dat al vrij want de prijzen ook van het consult verschillen onderhand van praktijk tot praktijk.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#71230
Over titers bepalen: voor zover ik weet ben ik tot nu toe de enige die dat wil en kan. Ik denk niet dat andere dierenarts er blij mee zijn, maar er zullen er wel meer zijn die het misschien willen gaan doen. Het kan een stimulans zijn als je het in het boek zet.
Het lastige is dat als je vermeld dat ik dat doe dat het misschien zo verandert als er meer zijn die het gaan doen. Dan is je boek weer niet up to date.
Wij zijn ons aan het bezinnen op een reklame campagne om er ruchtbaarheid aan te geven dat dat kan bij ons. Dus ik zou alleen maar vermelden dat het mogelijk is.

Dat vrijgeven van de prijzen is al een paar jaar geleden gebeurd. We hebben op onze kop gekregen van de NMA dat we prijsafspraken hadden gemaakt en dat mocht niet meer.
Door qyan
#71232
volgens mij bepalen dierenartsen hun eigen consult tarieven al.
heb al aardig wat dierenartsen versltene, 6 maar liefst en die hanteerde allemaal and3re prijzen.
de eerste da toen qyan pup was vroeg buiten de entingen toen al 23 euro consult.
en ookal kwam je op herhaling, gewoon de volle mep van 23 euro.
weer een andere da vroeg 25 euro consult, gewoon doordeweekse dag :o
de da die ik nu al een tijdje heb vraagt dus absoluut geen consultkosten met enten bijvoorbeeld.
bij deze da met gewoon bezoek betaal je 21,50 euro consult. (ben voor dat bedrag wel eens 1,5 uur binnen geweest met een volle wachtkamer)
betreft het een vervolgconsult betaal ik 9 euro nog iets.
betreft het een klein onderzoek waarbij ik kort binnen ben dan is het 11,25.
en in veel gevallen heb ik ook geen consult hoeven te betalen en kon ik gewoon naar huis. (hij verdiende dan ook niet slecht aan me toen :()
dus volgens mij deden ze al wat ze wilden ;)
Door Anna Penta
#71343
Hitam schreef: Over titers bepalen: voor zover ik weet ben ik tot nu toe de enige die dat wil en kan. Ik denk niet dat andere dierenarts er blij mee zijn, maar er zullen er wel meer zijn die het misschien willen gaan doen. Het kan een stimulans zijn als je het in het boek zet.
Het lastige is dat als je vermeld dat ik dat doe dat het misschien zo verandert als er meer zijn die het gaan doen. Dan is je boek weer niet up to date.
Wij zijn ons aan het bezinnen op een reklame campagne om er ruchtbaarheid aan te geven dat dat kan bij ons. Dus ik zou alleen maar vermelden dat het mogelijk is.

Dat vrijgeven van de prijzen is al een paar jaar geleden gebeurd. We hebben op onze kop gekregen van de NMA dat we prijsafspraken hadden gemaakt en dat mocht niet meer.
Ja dat is een goed idee, alleen noemen dat die mogelijkheid bestaat. Nadeeltje: ik zal er ook bij moeten zetten dat de test niet honderd procent uitsluitsel geeft met korte toelichting. Dat vind ik dan weer zo'n domper, dan kun je je als lezer afvragen waarom je dan zo'n test laat doen... of zou ik kunnen zeggen dat er is een kleine kans is dat de test onjuist is, als dat tenminste zo is? ik heb zelf geen idee maar vermoed dat die test meestal wel juist is...

Ik bedoelde eigenlijk dat ik gister hoorde van een dierenarts dat de consulttarieven zijn vrijgegeven. Ik wist alleen niet sinds wanneer. Dat blijkt dus alweer een aantal jaar zo te zijn.

Veel dank voor alle reacties, ik ga ze zorgvuldig doorlezen en er iets mee doen. Quan: ik zal jouw voorbeelden gedeeltelijk gebruiken bij het stukje: Dierenartskosten als je dat niet erg vindt. Daaruit blijken goed de grote verschillen.
Laatst gewijzigd door Anna Penta op za 27 mar 2004, 07:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#71349
Anna Penta schreef:

Veel dank voor alle reacties, ik ga ze zorgvuldig doorlezen en er iets mee doen. Quan: ik zal jouw voorbeelden gedeeltelijk gebruiken bij het stukje: Dierenartskosten als je dat niet erg vindt. Daaruit blijken goed de grote verschillen.
Maar op die grote verschillen hebben ze het antwoord al hoor: hun vestigingsplaats. Toen mijn kinderen jaren geleden van Delft naar Amsterdam verhuisden waren de inentingen van hun huisdieren een stuk duurder dan in Delft. Toen ze dat tegen de dierenarts zeiden, was het antwoord, dat Amsterdam ook heel duur was om je te vestigen. (aankoop pand b.v.)
Gebruikersavatar
Door chooky
#71358
Ik zou ook vooral uitleggen wat titer nu eigenlijk is (en dus ook wat immuniteit is en hoe dat werkt). Naar wat ik ervan begrepen is, werkt het als volgt. Op het moment dat een dier in aanraking komt met ziekteverwekkers, maakt het lichaam afweerstoffen aan hiertegen (dit zijn specifieke gespeciaaliseerde afweerstoffen bestemd voor ddie bepaalde zieekteverwekker). Op het moment dat de ziekteverwekker is overwonnen, neemt het aantal antistoffen in het bloed weer af, maar op bepaalde plekken in het lichaam blijven een aantal van deze antistoffen achter als geheugencellen. Als lichaam nu weer in aanraking komt met dezelfde ziekteverwekker, zijn er een aantal plekken in het lichaam (met geheugencellen) die in staat zijn deze ziekteverwekkers te vergelijken met eerdere ziekteverwekkers waar het mee in aanraking is geweest (onder andere de milt), deze markeren de ziekteverwekkers zodat het lichaam weet welke antistoffen het in moet zetten, deze worden dan ook zeer snel aangemaakt.
Enten is erop gericht de ontmoeting van het lichaam met de ziekteverwekkers op een gecontroleerde, niet schadelijke manier plaats te laten vinden, zodat het lichaam niet ziek wordt, maar wel getriggerd wordt om de antistoffen en dus geheugencellen aaan te maken. Er zijn echter een aantal bezwaren. Dit gebeurt namelijk op een totaal onnatuurlijke manier. De ziekteverwekker owrdt namelijk direct in de bloedbaan ingebracht (uitzondering is de neusenting van kennelhoest geloof ik), waardoor er een aantal belangrijke afweermechanismen worden overgeslagen zoals de slijmvliezen bij mond en neus, waar toch de meeste ziekteverwekkers binnenkomen. Bovendien zitten er allerlei stoffen bij de enting (hulpstoffen noemen ze dat geloof ik) waarvan bij een aantal al bewezen is dat deze schade kunnen toebrengen bij voornamelijk jonge dieren (en die krijgen de grootste hoeveelheid van deze eentstoffen in een korte tijd). Het staat me bij dat het hier gaat om een kwikverbinding of zo die invloed heeft op de hersenen, maar dat is alweer een tijdje geleden dat ik dat gelezen had.
Titers kijken naar wat ik weet vooral naar de hoeveelheid aantistoffen die zich in het bloed bevinden. Dit zegt dus niets over de hoeveelheid geheugencellen die zich in het lichaam bevinden, alleen over hoeveel antistoffen er nog achter zijn gebleven en of het lichaam recentelijk nog in aanraking is geweest met de ziekteverwekker (dan gaat namelijk ook de hoeveelheid antistoffen in het bloed omhoog). Er is volgens mij nog geen manier om de aanwezigheid van geheugencellen te meten.
Er is ook een manier om homeopathisch te enten, al zijn niet alle homeopathisch werkende artsen het erover eens of dit nu goed is of niet. Eigenlijk gaat men uit van hetzelfde principe. Je wilt het lichaam ertoe aanzetten om antistoffen en geheugencellen aan te maken. Alleen gebruikt de homeopathie een homeopathische verdunning van de ziekteverwekker (en dus geen dode, verzwakte of levend-gemodificeerde ziekteverwekker). Ik heb een site gevonden van een homeopathisch arts die dit soort middelen ook gebruikt (is wel voor mensen maar stat een hoop nuttige info in: http://www.tinussmits.nl/)
Door Anna Penta
#71389
hoi chooky, bedankt voor je uitgebreide info. Ik zal bij het stukje over de test proberen in het kort uit te leggen wat titer is (al begrijp ik nog steeds niet goed waarom de test soms onbetrouwbaar is en hoe groot de kans daarop is). Ook bedankt voor de link, ik zal hem bekijken.
Gebruikersavatar
Door chooky
#71398
De test is onbetrouwbaar omdat die alleen maar aangeeft hoeveel antistoffen er in het bloed zitten. Je kunt niet zien of er geheugencellen gevormd zijn en die geheugencellen is hetgene waar het allemaal om draait.
De aanwezigheid van antistoffen in het bloed kan betekenen dat het dier net is ingeënt of dat het net in aanraking geweest is met de ziekteverwekker.
De niet-aanwezigheid van antisstoffen in het bloed (of een geringe aanwezigheid) kan betekenen dat het een hele tijd geleden is dat het dier is geënt of dat het een hele tijd geleden is dat het in aanraking is geweest met de ziekteverwekker. Of dat het nooit in aanraking is geweest met de ziekteverwekker.
Die antistoffen zeggen echter NIETS over de aanwezigheid van geheugencellen. Wie weet zit daar wel het probleem van b/t honden, wie weet maken zij wel antistoffen aan maar zijn ze niet in staat om geheugencellen op te slaan die het proces van het herkennen van de ziekteverwekker en het aangeven welke antistoffen er precies aangemaakt moet worden zo kunnen versnellen.
Door Anna Penta
#71402
chooky schreef: De test is onbetrouwbaar omdat die alleen maar aangeeft hoeveel antistoffen er in het bloed zitten. Je kunt niet zien of er geheugencellen gevormd zijn en die geheugencellen is hetgene waar het allemaal om draait.
De aanwezigheid van antistoffen in het bloed kan betekenen dat het dier net is ingeënt of dat het net in aanraking geweest is met de ziekteverwekker.
De niet-aanwezigheid van antisstoffen in het bloed (of een geringe aanwezigheid) kan betekenen dat het een hele tijd geleden is dat het dier is geënt of dat het een hele tijd geleden is dat het in aanraking is geweest met de ziekteverwekker. Of dat het nooit in aanraking is geweest met de ziekteverwekker.
Die antistoffen zeggen echter NIETS over de aanwezigheid van geheugencellen. Wie weet zit daar wel het probleem van b/t honden, wie weet maken zij wel antistoffen aan maar zijn ze niet in staat om geheugencellen op te slaan die het proces van het herkennen van de ziekteverwekker en het aangeven welke antistoffen er precies aangemaakt moet worden zo kunnen versnellen.
heb het zorgvuldig doorgelezen en dan snap ik het wel (een beetje). In een boek moet het echter allemaal kort en duidelijk. Ik kan de test vermelden, kort de werking uitleggen en zeggen dat de test niet 100% sluitend is. Is ook bekend hoeveel procent hij wel betrouwbaar is, bijvoorbeeld 80% of zo? Daarmee zeg je in feite alles.
Door diana
#71825
nou.. ik laat mijn honden niet ieder jaar enten....
hoeft ook niet zegd mijn d.a
krijg wel een stickertje hoor hahaa.
en...hij zegd ook dat bepaalde soorte antibiotica,s en pijn stillers ronduit slecht zijn voor dobers....
reageren vaak heftiger op medicatie dan andere rassen....
het stuk wat je bedoeld wendy, staat geloof ik op de site v koos
maar er reageerde destyds niemand op .
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door