Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door mutsie
#569299
Waarschuwing op de site van stichting AAI:

Dodelijke teek verspreidt zich over het land

UTRECHT - De dermacentor teek, die de voor honden dodelijke ziekte babesiose overbrengt, blijkt zich permanent en wijdverbreid in ons land te hebben gevestigd. Bovendien draagt de 'hondenkillerteek' ook voor mensen een schadelijke bacterie bij zich.

Dit zijn de eerste conclusies van een onderzoek van een team van de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht onder leiding van prof.dr. F. Jongejan, hoogleraar tropische dierziekten. Jongejan is het onderzoek, met financiële steun van de Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde, begonnen nadat maar liefst vier honden in Den Haag en Arnhem dood gingen nadat ze door de dermacentor teek waren gebeten. Ook werden enkele tientallen honden door heel het land ernstig ziek. Zij konden op het nippertje van een tragische dood worden gered omdat er adequaat werd ingegrepen. "De dierenartsen zijn door ons op de hoogte van de aanwezigheid van deze van oorsprong tropische teek in ons land. Daarom kunnen zieke honden nu bij de eerste verschijnselen worden behandeld en hoeft het voor honden of vee niet altijd dodelijk te zijn", legt Jongejan uit.

Honden die van de teek babesiose hebben gekregen worden lusteloos, kunnen bloed plassen en krijgen hoge koorts.

De hoogleraar heeft bij alle dierenartsen in ons lang het verzoek neergelegd om verwijderde teken naar hem op te sturen. "We hebben er inmiddels vierduizend binnen uit heel het land. Daar zitten uiteraard de gewone ixodes ricinusteken bij die al in Nederland voorkwam. Maar naast de dermacentor vinden we nog meer tropische soorten. Deze onderzoeken we allemaal op de aanwezigheid van parasieten en bacteriën om te kijken in hoeverre ze schadelijk zijn voor mens en dier."


>:( Ik ga toch aan de gif middeltjes....

karin
#569707
er is een vaccinatie tegen deze tekenziekten, maar blijkbaar erg duur. ik heb ooit iemand gesproken die het wel heb laten doen, en zij vertelden toen dat het iets in de buurt van 175 euro kosten, dat is een enting met een booster, dan is het ongeveer een jaar geldig, de enting is geregistreerd onder de naam Pirodog

Een stukje van het net gejat :(
"
Een Piroplasmose-enting(=babesiose) is sterk aan te bevelen indien U met de hond ten zuiden van Parijs op vakantie gaat. Dit geldt niet voor de Alpenlanden. Deze enting wordt ook wel een enting tegen "tekenziekte" genoemd. De ziekte wordt overgebracht door teken. De enting werkt ongeveer na een week redelijk en houdt ongeveer 5 à 6 weken aan. Indien U meerder malen per jaar naar het zuiden afreist, moet de injectie na 4 tot 6 weken herhaald worden (z.g. booster). Dan is er een redelijke bescherming voor ongeveer een jaar. Nadeel is dat deze enting vrij prijzig is."
#569787
Is dit dezelfde enting die vroeger al werd gegeven als je naar Zuid Frankrijk ging ? Die was NL ook 6 weken geldig. Toen ik er een paar jaar geleden naar vroeg vertelde de da dat ze die niet meer gaven omdat het middel nogal wat bijwerkingen heeft. Wat ik van mijn honden herinner is een grote bult op de plaats van de enting die echt weken bleef zitten.
#569930
Joke Miedema schreef: Is dit dezelfde enting die vroeger al werd gegeven als je naar Zuid Frankrijk ging ? Die was NL ook 6 weken geldig. Toen ik er een paar jaar geleden naar vroeg vertelde de da dat ze die niet meer gaven omdat het middel nogal wat bijwerkingen heeft. Wat ik van mijn honden herinner is een grote bult op de plaats van de enting die echt weken bleef zitten.
ik weet het eerlijk gezegd niet, de mevrouw maakten een praatje met mij, omdat ik door de struikgewaas aan het zoeken was naar een tekenband van Jazz die ze net kwijt was (is ergens achter blijven haaken, dan laat het band los, hij was nog net zo oud en ik had nog de hoop het ding te vinden...niet dus) zij vertelden toen van de enting die zij haar honden had gegeven, ik weet niet meer waarom precies? Ik was ook inet van plan om mijn honden tegen deze tekenziekte te enten dus ben me er ook niet verder in gaan verdiepen, ik weet alleen dat er een enting is. ;)
#570590
Weet ook niet goed wat te doen. Heb een hekel aan vlooien en/of teken banden. Je voelt zo dat het gif is proef het altijd onmiddellijk als er een band in de buurt is. Wat zal het dan met de honden doen,dat kun je wel voorstellen. Maar die tekenziekte is ook niet niks. Tot nu toe smeren we de honden in met verschillende oliën(recept van barfplaats) maar vinden toch wel weer teken.
Enten ,druppels in de nek,allemaal gif maar een doodzieke of nog erger, geen hond meer is ook geen optie.
Wie heeft het goede antwoord???????????
#570594
trusty schreef: Weet ook niet goed wat te doen. Heb een hekel aan vlooien en/of teken banden. Je voelt zo dat het gif is proef het altijd onmiddellijk als er een band in de buurt is. Wat zal het dan met de honden doen,dat kun je wel voorstellen. Maar die tekenziekte is ook niet niks. Tot nu toe smeren we de honden in met verschillende oliën(recept van barfplaats) maar vinden toch wel weer teken.
Enten ,druppels in de nek,allemaal gif maar een doodzieke of nog erger, geen hond meer is ook geen optie.
Wie heeft het goede antwoord???????????
ik denk toch dat het iets is die jij voor jezelf moet beslissen. Ik had het pas nog met Pauline erover, ik vindt voor mijzelf, als ik voor mezelf vindt dat ik met de consequenties kan leven van de gevolgen van mijn niet bescherming gebruiken, dan gebruik ik niet bescherming, maar als ik weet dat ik jaren lang mezelf zal verwijten omdat ik vindt dat ik een te grote risico heb genomen, dan moet ik gewoon bescherming gebruiken.... met alle gevolgen van dien, want ik moet ook bereid zijn om met de mogelijke gevolgen te leven van wat de gif aan mijn hond kan doen..... Dat maakt het voor mijzelf eenvoudig, ik gebuik dus wel bescherming. Maar ieder moet voor zichzelf de balans opmaken en beslissen wat ze wel of niet willen of kunnen ;) sterkte met jou beslissing.
#570666
Ik vind het heel eng, maar ik kan Ziggy niet met gif behandelen. Ik heb haar laatst omdat ze vlooien had met een vlooienmiddel behandeld en we zijn nu een maand verder en het beestje zit nog steeds onder de bulten en ze wordt gek van de jeuk, dus hier is het besluit heel makkelijk, er komt gewoon geen gif op Ziggy. Kai krijgt wel een band om (maar wel pas in Spanje).
Door roefus
#570669
Nou ja, ik vind dit ook heel moeilijk.
Ik gebruik al jaren helemaal niks tegen vlooien en/of teken.
Geen last van vlooien.
En teken?
Ja, ik heb er vorige week één bij Roefus verwijderd, en toevallig vond ik er vanochtend één in de gang.
Dus de stand staat op 'twee' tot nu toe.
Da's een beetje hetzelfde als de voorgaande jaren.
Maar goed, al heeft hij maar 5 teken per jaar...het moet blijkbaar niet net 'de foute' zijn.
Pffff......ik weet niet of ik voorstander ben om daar nu 'zwaar gif' tegenin te zetten.
Zat hij dagelijks onder de teken, dan was het een ander verhaal.
Maar evengoed, ik vind het toch beangstigend.
#570690
Ik gebruik niets op mijn honden, ook niet naar het buitenland. Misschien onverantwoord maar ik vind de uitwerking van vergif erger dan het risico dat ze een tekenziekte oplopen.
We wonen in een tekenrijk gebied en we reizen ieder jaar door Europa en dit is de eerste keer in 22 jaar dat er eentje ws Lyme heeft opgelopen.

Hetzelfde verhaal voor vaccineren.
Door Netty
#570692
nooit heb ik vlooienbanden voor Tof gebruikt laat staan tekenbanden.....nergens voor nodig, want ze had nooit zo'n vies beest op haar lijf.
maar.......vorig jaar zat ze onder de teken, soms 20 tot 50 stuks, en dus denk ik er nu hard over na om een tekenband te kopen en mee te nemen, mocht het nodig zijn als ze weer teken krijgt.
wel geef ik haar daar hartwormpillen, dat risico wil ik echt niet lopen......
ik vind het erg moeilijk om een beslissing te nemen, over die chemische troep.
#570714
mischien moet ik nog even melden dat ik vaak (bijna dagelijks) op de veluwe loop, en dat zeker een van mijn honden een waren teken magneet is, wel 19 op een dag van haar verwijderd. Pas nog een avond 8 afgehaald, en de volgende ochtend nog 9 :o die had ik over de hoofd gezien, mede omdat ze een dikke vacht heeft. Dus een tekenband vindt ik in mijn geval geen overbodige luxe. Ik moet bekennen, als mijn honden zelde of nooit met een teek thuis kwam, had ik het waarschijnlijk ook niet zomaar gedaan ;)
#570761
Netty schreef: nooit heb ik vlooienbanden voor Tof gebruikt laat staan tekenbanden.....nergens voor nodig, want ze had nooit zo'n vies beest op haar lijf.
maar.......vorig jaar zat ze onder de teken, soms 20 tot 50 stuks, en dus denk ik er nu hard over na om een tekenband te kopen en mee te nemen, mocht het nodig zijn als ze weer teken krijgt.
wel geef ik haar daar hartwormpillen, dat risico wil ik echt niet lopen......
ik vind het erg moeilijk om een beslissing te nemen, over die chemische troep.
Helaas ben je dan te laat (als hij al 20 tot 50 teken heeft) met de tekenband. Het duurt 14 dagen voordat hij optimaal werkt.

Je kan eventueel wel een tekenshampoo gebruiken om alle teken in één keer te doden (over zwaar gif gesproken).

Sari heeft sinds één maand ook een tekenband. Hij heeft zo'n dikke vacht dat het heel moeilijk is om daar op tekenjacht te gaan. Ik wil het risico niet lopen.

Ik ben wel benieuwd hoe de (lokale) honden rond de landen waar de teek vandaan komt worden beschermd. Of zouden deze een natuurlijke weerstand tegen deze teek hebben opgebouwd? Ik denk namelijk wan wel.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door