Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door puck
#462948
Gisteren en ook vanochtend heb ik een flinke lange sliert spaghetti bij Joep in zijn ontlasting gezien.
Na een klein onderzoekje op het internet erachter gekomen dat het een spoelworm is. Ik heb hem meteen een pilletje gegeven, maar nu heb ik toch nog wel wat vragen:

1. Zijn de spoelwormen nu dood?
2. Hoe ernstig zijn deze wormen bij een pupje van 12 weken en 2kg?
3. Wanneer moet ik hem weer ontwormen?
4. Moet ik Puck, mijn andere hond en Tom en Pieter, 2 katten, nu ook ontwormen?

Voel me een beetje schuldig, want ik had van de fokker een pilletje meegekregen om hem met 8 weken te geven en dat ben ik vergeten.

Kunnen jullie mij gerust stellen?
Door Truus
#463291
Ernstige spoelworminfecties kunnen bij pups en kittens in een enkel geval aanleiding zijn tot verstoppingen in de darmen en zelfs tot sterfte. Ook kunnen infecties met spoelwormen hoestklachten geven bij pups. Het bekende “wormenbuikje” komt niet door een overvulling van de buik door de wormen, maar door gasophoping in de darmen en een verstoring van de darmflora (dysbacteriose).

THERAPIE EN PREVENTIE
Voor ontwormen zijn diverse soorten tabletten en pasta’s of drankjes verkrijgbaar. Wat u kiest hangt af van het gewicht van de hond of kat. Bij hele jonge pups of kittens zijn de tabletten namelijk niet nauwkeurig genoeg te doseren, de pasta of de vloeibare preparaten daarentegen wel.
Het beste is om een breed werkend middel te gebruiken.Bij lintworminfecties moeten ook de vlooien worden bestreden. Voor pups en kittens jonger dan 12 weken oud is het meestal niet nodig om lintwormen te bestrijden. Op deze leeftijd is er eigenlijk altijd alleen sprake van een spoelworminfectie.
Pups en kittens moeten ontwormd worden op de leeftijd van 3, 6, 9 en 12 weken, daarna op de leeftijd van 6 en 9 maanden herhalen. Is bekend dat wormen een probleem vormen in een kennel of cattery dan zou u kunnen overwegen om het schema voor de pups of kittens aan te passen. U zou dan eventueel kunnen ontwormen op 2, 4, 6, 8, 10 en 12 weken.
Volwassen honden en katten moeten in principe 2 x per jaar ontwormd worden. Eventueel vaker wanneer uw hond of kat regelmatig in een kennel of pension komt, of als uw hond regelmatig ontlasting eet of als u wormen ziet. Als u wormen ziet, dan altijd 2 x ontwormen met een tussentijd van 2 weken.

Deze informatie komt van Dierenkliniek Westerhuis.
http://www.uwdierenkliniek.nl/home.html
Door Ine
#463333
puck schreef: Gisteren en ook vanochtend heb ik een flinke lange sliert spaghetti bij Joep in zijn ontlasting gezien.
Na een klein onderzoekje op het internet erachter gekomen dat het een spoelworm is. Ik heb hem meteen een pilletje gegeven, maar nu heb ik toch nog wel wat vragen:

1. Zijn de spoelwormen nu dood?
2. Hoe ernstig zijn deze wormen bij een pupje van 12 weken en 2kg?
3. Wanneer moet ik hem weer ontwormen?
4. Moet ik Puck, mijn andere hond en Tom en Pieter, 2 katten, nu ook ontwormen?

Voel me een beetje schuldig, want ik had van de fokker een pilletje meegekregen om hem met 8 weken te geven en dat ben ik vergeten.

Kunnen jullie mij gerust stellen?
Welk merk pil heb je gegeven?
Vaak zie je, dat een pil op het gewicht van de hond wordt gegeven en ook zijn er merken, die binnen een bepaalde tijd herhaald moeten worden.

Zelf zou ik ook de andere dieren ontwormen en zeker na 14 dagen opnieuw ontwormen, dan met Banmint.
Houdt de ontlasting goed in de gaten!
Door Rick
#464214
Hoi Puck,

Om even een voor een antwoord te geven op je vragen,

1 zijn de spoelwormen dood, Nee absoluut niet

2 Hoe ernstig..., Deze zijn levensbedreigend ! Snel ingrijpen is noodzaak ( eigen ervaring! )

3 Wanneer weer ontwormen..... Wij hebben een kuur van 5 dagen gedaan met Telmin wormtabletten ( let op gewicht van hond) en dit na 2 en 4 weken weer, bij de 2e kuur kwamen er nog steeds spoelwormen uit!!!!!

4 Moet ik de anderen ook ontwormen, Is zeker raadzaam, Spoelwormen worden doorgegeven door speeksel en ontlasting. Ook ontlasting buiten!!!!

Dat ene pilletje van de Fokker had dit niet kunnen voorkomen, daar hoef je je niet schuldig over te voelen!

Groet,
Zaubere
Laatst gewijzigd door Rick op di 10 jan 2006, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#464306
Zaubere schreef: Hoi Puck,

Om even een voor een antwoord te geven op je vragen,

1 zijn de spoelwormen dood, Nee absoluut niet

2 Hoe ernstig..., Deze zijn levensbedreigend ! Snel ingrijpen is noodzaak ( eigen ervaring! )

3 Wanneer weer ontwormen..... Wij hebben een kuur van 5 dagen gedaan met Telmin wormtabletten ( let op gewicht van hond) en dit na 2 en 4 weken weer, bij de 2e kuur kwamen er nog steeds spoelwormen uit!!!!!

4 Moet ik de anderen ook ontwormen, Is zeker raadzaam, Spoelwormen worden doorgegeven door speeksel en ontlasting. Ook ontlasting buiten!!!!

Dat ene pilletje van de Fokker had dit niet kunnen voorkomen, daar hoef je je niet schuldig over te voelen!

Groet,
Zaubere
Iets minder paniekerig mag best. Bij het zien van een worm hoef je nog helemaal niet aan een levensbedreigende situatie te denken. Het kan prima verholpen worden door even een wormenkuurtje te geven en wellicht daarna een mestonderzoek te laten doen. Zo hoef je niet onnodig te ontwormen en weet je toch zeker dat de hond wormvrij is.

Als je zeker bent dat de andere honden geen wormen hebben zie ik geen noodzaak om die ook te ontwormen. Tenzij ze elkaar ontlasting eten, dan weet je zeker dat ze ook wormen hebben.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door