Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door tieneke
#431294
Zo dat is eng om te horen hoor!
Waren het veel honden die hieraan overleden zijn?
Waren ze misschien nog vlug geent toen het bekend was dat de honden er dood van konden gaan....
Door judith1967
#431309
Ik heb mijn york ook al een tijd niet meer in laten enten.Mijn andere hod wel omdat ik daar nog actief mee bezig bent,maar de york is niet zoveel meer buiten alleen zijn uitlaatrondjes meer niet.
Door tieneke
#431315
Tinus en Tara zijn net voor ons vertrek noodgedwongen geent tegen Rabies.
Meteen nog de kennelhoest en de jaarlijkse enting erachter,dit voor het pension waar ze anders niet in mochten.
Tinus is hier weer goed ziek van geweest,ook de weken na de enting,ik heb wat stront geruimd...
Dus voor zeker de eerste 2 jaar slaan wij even over.
De paarden ook trouwens.
Zelfs ik haal dit(en verleden)jaar geen griepprik meer ;)
Door Irm-Joh
#431323
Hoi Tieneke, ik weet niet precies het aantal. Maar ik heb op de Zwitserse televisie een reportage gezien en daar zeiden ze - normaal gesproken kom je binnen 1 jaar in het hele land 3 - 4 gevallen tegen, deze zomer hadden een aantal klinieken (in de buurt van meren etc.) 8 - 10 gevallen per maand...!
Ik surf vaker naar een Zwitsers hondenforum. Daar werd toen natuurlijk hevig gewaarschuwd en gediscussieerd ...
Zelf heb ik mijn beesten nu al een aantal jaren niet meer in laten enten, behalve tegen rabiës omdat we ze meenemen als we met vakantie gaan.
Onze oude hond reageerde dit jaar weer zo sterk op die prik dat ik mezelf beloofd heb om het echt nooit meer te laten doen. Hij heeft nu rabiës voor 3 jaar. Over drie jaar is hij, met wat geluk, bijna 14.... Nou, als we dat halen, dan ga ik liever niet met vakantie dan dat ik het hem aandoe om hem nog een keer te laten enten.

Bij onze jonge hond wil ik binnenkort een keer de titers laten bepalen. Dan zien we verder.

Groetjes,
Irm
Door Lizzy
#431524
Irm-Joh schreef: Hoi Tieneke, helaas niet. In de inentingsstof zitten maar 2 soorten leptospiren - de L. australis dus niet.
Het moet vreselijk geweest zijn. De honden wilden eerst niet meer eten, vervolgens hebben ze bloed over gegeven en ook bloed gepoept - binnen 36 uur waren ze dood.
Groetjes,
Irm
Deze Lepto bacterie valt onder de Genomospecies L. interrogans. Net als de Icterohaemorrhagiae. En inderdaad, als je tegen de een vaccineert is er geen bescherming tegen de ander. Da's ook de reden dat er zoveel holistische DA's tegen deze enting zijn..... Maar bij mijn weten slaat de Australis vooral toe op koeien en niet op honden en katten?

De types waar honden vooral besmet mee kunnen raken zijn, volgens Leptospirosis.org:

canicola, icterohemorrhagiae, grippotyphosa, pomona en soms bratislava

Hoewel ik dus ook berichten vind dat dit type inderdaad wel op honden kan slaan maar dat ze er ook een vaccin tegen hebben ??? (ik heb 'm hier in NL nog nooit gezien!): http://www.s-h-l.com.au/dog_vaccination.htm
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 27 nov 2005, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Irm-Joh
#431548
Nederland - Zwitserland = maar rond 800 km.
Ook al kom je hem hier in NL misschien (nog) niet tegen, is het alleen een vraag van tijd... net als een aantal andere parasieten die je vroeger nooit in Midden- en Noordeuropa tegenkwam maar tegenwoordig helaas wel.

Groet,
Irm
Door Lizzy
#431555
Irm-Joh schreef: Nederland - Zwitserland = maar rond 800 km.
Ook al kom je hem hier in NL misschien (nog) niet tegen, is het alleen een vraag van tijd... net als een aantal andere parasieten die je vroeger nooit in Midden- en Noordeuropa tegenkwam maar tegenwoordig helaas wel.

Groet,
Irm
Yep, helaas helemaal waar.....

Maar, wat is de conclusie? We kunnen stoppen met het vaccineren tegen Weil want mogelijk kunnen we hier ooit besmettingen krijgen met de Australis en dan helpt de enting toch niet? Iets anders?
Door Irm-Joh
#431666
Helaas heb ik niet de oplossing voor iedereen (zou mooi zijn he!).
Zelf laat ik mijn honden niet meer enten (behalve tegen rabiës), niet eens tegen lepto. Maar iedere hondenbaas zal de afweging zelf moeten maken. Ik zou niet durven om hierover een aanbeveling te doen.
Ik hoop wel dat in de komende jaren betere en minder schadelijke inentingsstof op de markt komt.

Groet,
Irm
Door Lizzy
#431865
Irm-Joh schreef: Helaas heb ik niet de oplossing voor iedereen (zou mooi zijn he!).
Ja, zeker met dit gecompliceerde vraagstuk "to ent or not to ent" ;D
Zelf laat ik mijn honden niet meer enten (behalve tegen rabiës), niet eens tegen lepto. Maar iedere hondenbaas zal de afweging zelf moeten maken. Ik zou niet durven om hierover een aanbeveling te doen.
Ik hoop wel dat in de komende jaren betere en minder schadelijke inentingsstof op de markt komt.

Groet,
Irm
Ik heb zelf jarenlang niet meer geent en heb dit jaar voor het eerst een Weil enting laten zetten. Nou, vooral Pinkel slaan we volgend jaar in ieder geval weer over, want dit was helemaal huilen met de pet op. Ik denk er nog over wat ik met Brutus en Linga zal doen....

In ieder geval hoop ik met je mee dat er minder schadelijke entstoffen op de markt komen, hoewel het principe van het inbrengen van bacterie/virus waarschjnlijk hetzelfde zal blijven....
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door