Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Elf
#397684
Vorige week ben ik met Doodles naar een bevriende dierenarts geweest om een teek van zn neus te laten halen ;D. Dit omdat het voor mij de eerste teek was en ik wilde zien hoe die eruit gehaald moest worden. Achteraf was ik blij dat ik gegaan was, want een neus schijnt niet de meest makkelijke plek te zijn en we moesten hem met zn 3-en vasthouden....

Vandaag vond ik weer een teek op zn schouder. Gewapend met tekentang ging ik volgens instructies te werk. Draaien en trekken.... Jullie raden het al: de kop is blijven zitten... Ik heb de da gebeld en de assistente zei me dat de kop er wel uitzweert.

Is dit voldoende? Wordt Doodles niet ziek hiervan?

Kortom: Wat moet ik doen?

Bedankt alvast.
Elvira
Door Lizzy
#397692
Gewoon laten zitten. Ik ontsmet het wondje zelf altijd even (als de teek eruit is) en dat raad ik je ook aan om te doen. De komende dagen zal het best dik worden: dat is dus normaal. Want inderdaad, het moet eruit zweren.

Overigens: het gebeurde mij met een tekentang ook regelmatig dat de kop er nog in bleef zitten. Nu heb ik de lasso-teken-pen TRIX en sindsdien is het ons nooit meer gebeurd dat de kop blijft zitten. Ik vind dit een super-ding!

Afbeelding
Door Elf
#397856
Deze tang heb ik dus ook. Ik heb ook geen idee wat ik fout heb gedaan want ik heb de instructies opgevolgd....
Door conleeuw
#397877
ja gewoon schoon maken en laten zitten, zweert er echt wel uit.
Ik pluk de teken altijd met een pincet eruit, ik heb bijna nooit een stukje die erin blijf, maar moet ik natuurlijk niet te hard roepen.
Als een teek erg klein is en diep ingenesteld zit, heb ik nog een africa truckje die ik gebruik. Olie erop, (enige olie wil werken, maar ik gebruik vaak, koren kiem olie, of olijf olie), kunnen de krengen niet meer ademen, laten ze los. Moet ik wel mijn hond op haar bed laten liggen, dan kan ik de krengetje vinden ;)
Gelukkig gebeurt het niet vaak.
Door Lizzy
#397933
Lupa schreef: het kan weleens gebeure.
ik ben geen voorstander van zo een lasso, omdat het lasso kan het koppje eraf snijden
Nou nogmaals, ik heb jarenlang een tekentang gebruikt en diverse koppen verloren. Met de lasso is dat juist NOOIT meer gebeurd!
Door Elf
#397941
Maar hoe zit dat dan met ziektes die teken kunnen overbrengen?
Door Lizzy
#397949
Elf schreef: Maar hoe zit dat dan met ziektes die teken kunnen overbrengen?
In Nederland praten we eigenlijk vooral over de ziekte van Lyme (ook besmettelijk voor mensen). Nou zijn niet alle teken besmet met Lyme hoor! Ongeveer 14% van de teken is besmet. Maar goed, het maakt dus voor het overbrengen van ziektes niet uit of de kop is blijven zitten. Voor het overbrengen van ziektes is vooral de lengte dat de teek vastgezogen heeft gezeten bepalend. Hoe korter de teek vast zit, hoe kleiner de kans op het overbrengen van ziektes. Het mooiste verwijder je de teek binnen 24 uur.

Wat ik zelf altijd doe: ik schrijf in mijn agenda op op welke datum ik een teek heb verwijderd. Mocht mijn hond dan binnen enkele weken ziek worden, dan weet ik tenminste wanneer hij/zij ook alweer door een teek gebeten was. De ziekte is goed te behandelen met antibiotica. De symptomen zijn bij lyme heel vaag. Lusteloosheid, verminderde/geen eetlust, etc.

Overigens komt in NL ook wel eens een andere teek voor die eigenlijk voorheen alleen in Zuid Europa voor kwam. Deze teek ziet er wel anders uit als de 'gewone teek'. Dit is de Dermacentor teek. Deze kan de ziekte Babesiosis overbrengen (teken kunnen ingeleverd worden om te onderzoeken of het een Dermacentor is of een andere. In een ander topic meer daarover). Mocht je hond door zo'n teek gebeten worden (ook hier geldt weer dat de teek binnen 24 uur verwijderd moet worden om zo min mogelijk kans op ziekte te krijgen): je hond wordt dan ook binnen 1 a 3 weken na de beet ziek. Lusteloos, koorts, geen eetlust. Tijdige behandeling van de ziekte geeft een goede kans op volledige genezing. Daarom vind ik het belangrijk dat je de datum van bijten onthoudt. Dat maakt je ook echt bewust van "mijn hond is gebeten, ik houd hem goed in de gaten" en mocht hij dan ziek worden, dan leg je de link naar de teek wel.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door