Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3452837
Hallo allemaal,

Gisteren bij het uitlaten merkte ik een (dode) spoelworm in de ontlasting van Cooper op.
Omdat wij niet preventief ontwormen, heb ik direct tabletjes besteld van het merk dat hij als pup ook heeft gehad. Ik heb deze zojuist gegeven en nu is mijn vraag hoe ik dit nu verder oppak. Ga ik deze uitbraak nu bestrijden door er over een tijdje weer een tabletje in te stoppen of wacht ik tot ik weer wormen/eitjes zie?

Hoor graag jullie tips :biggrin2:
Door Lizzy
#3452906
Cooper en Yil schreef: do 17 nov 2022, 09:18 Dat is voor de toekomst inderdaad een idee, maar voor nu laat ik het dus even zo?
1 pilletje en klaar? :biggrin2:
Ik zou voor nu ontwormen en op korte termijn ontlasting laten controleren. Dan weet je of het pilletje z'n werk goed heeft gedaan.
Door Lizzy
#3453125
Cooper en Yil schreef: di 22 nov 2022, 13:42 Ok, dan ga ik dat doen! Heb geen wormen meer in zijn ontlasting gevonden na het ontwormingspilletje, dus dat lijkt goed nieuws :)
Zeker maar niet alle wormen kun je zien in de ontlasting dus een ontlasting onderzoek is echt wel de moeite waard!
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3453201
Onze dierenarts doet ook ontlastingonderzoek en dit kreeg ik te horen:
U kunt inderdaad ontlasting komen brengen voor onderzoek (het liefst in de ochtend), alleen moet ik wel melden dat uit onderzoek is gebleken dat dan toch in 90% van de gevallen geen wormeieren worden gevonden terwijl ze wel aanwezig kunnen zijn. Mocht u voor een ontlastingsonderzoek kiezen, dan minimaal 1x per 3 maanden, liever nog 1x per maand

Geen idee of het dus nuttig is om te laten doen :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3453243
Wat is het alternatief?
Gewoon maar steeds ontwormen?
Nogal klassieke DA als je't mij vraagt... Dat is natuurlijk het gemakkelijkst en voordeligst voor hem. Niet te veel vragen stellen... :-X

Als je geen wormeieren vind is er ook geen sprake van een besmetting waar je hond last van heeft.
Anders zou je ze echt wel zien.

Je moet trouwens ook opletten met hoe je de tekst leest. Er staat dat er in 90% van de onderzoeken geen wormeieren gevonden worden (dat kan kloppen want meestal zijn er ook geen wormen ), niet dat er in 90% van de gevallen waar er wel wormen zijn, ze niet gevonden worden. Dat laatste klopt uiteraard niet...
Door Lizzy
#3453245
Cooper en Yil schreef: wo 23 nov 2022, 16:35 Onze dierenarts doet ook ontlastingonderzoek en dit kreeg ik te horen:
U kunt inderdaad ontlasting komen brengen voor onderzoek (het liefst in de ochtend), alleen moet ik wel melden dat uit onderzoek is gebleken dat dan toch in 90% van de gevallen geen wormeieren worden gevonden terwijl ze wel aanwezig kunnen zijn. Mocht u voor een ontlastingsonderzoek kiezen, dan minimaal 1x per 3 maanden, liever nog 1x per maand

Geen idee of het dus nuttig is om te laten doen :-\
Gebruikt jouw dierenarts de centrifuge-sedimentatie-flotatie methode? Zo niet: dan is de kans op het detecteren van wormeieren veel lager. Als ik jou was zou ik het antwoord van je dierenarts even naar het Woud sturen, vragen wat je het beste kunt doen.

Kijk, wat NIET nuttig is om te doen is 4 keer per jaar gif in je hond gooien, zonder te weten of ie wormen heeft. Niet goed voor je hond (qua gezondheid) en ook niet goed om resistentie tegen wormmiddelen tegen te gaan.

https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... ting-hond/
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door