Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door gytha
#3440946
Mijn pup van 16 weken heb ik laten titeren en geef ik Carnibest. Nu vraag ik mij af of ik haar nu wel of niet tegen ziekte van Weil zal laten vaccineren. Zij heeft wel de gewone vaccinatie gehad met behulp van titeren, maar dat gaat niet met Weil. Ik lees van honden die er ziek van kunnen worden en honden die nergens last van hebben. Ik woon in Friesland. Ik vraag mij ook af hoe erg het is om Weil te krijgen als hond. Je moet natuurlijk wel naar de dierenarts gaan als zij koorts krijgt.
Door Lizzy
#3440960
gytha schreef: do 24 feb 2022, 17:30 Mijn pup van 16 weken heb ik laten titeren en geef ik Carnibest. Nu vraag ik mij af of ik haar nu wel of niet tegen ziekte van Weil zal laten vaccineren. Zij heeft wel de gewone vaccinatie gehad met behulp van titeren, maar dat gaat niet met Weil. Ik lees van honden die er ziek van kunnen worden en honden die nergens last van hebben. Ik woon in Friesland. Ik vraag mij ook af hoe erg het is om Weil te krijgen als hond. Je moet natuurlijk wel naar de dierenarts gaan als zij koorts krijgt.
Dit is er eentje, daar gaat hier waarschijnlijk niemand van zeggen "je moet dit wel of niet doen" want dit is echt een verantwoordelijkheid die je zelf moet dragen. Weil is dodelijk als je er niet meteen bij bent en de juiste behandeling start. Dus je moet de symptomen echt uit je hoofd kennen. Als ik jou midden in de nacht wakker maak met de vraag "wat zijn de symptomen van de ziekte van Weil?" moet jij ze op kunnen hoesten (vind ik). Mensen die hun hond laten vaccineren tegen Weil voelen zich vaak veilig, dierenarts idem, dus wordt er vaak niet meteen aan de ziekte van Weil gedacht. Het is dus niet perse zo dat er alleen ongevaccineerde honden sterven. Komt ook bij, honden zijn voor een stuk of 11 (meen ik) serovars gevoelig (er bestaan meer dan 250 serovars maar niet voor alle zijn honden gevoelig en niet alle komen hier voor). En de vier belangrijkste zitten in het vaccin. Maar dat maakt die andere 7 niet volstrekt onschuldig en er vindt ook geen kruisbescherming plaats. Kortom, het is een risico analyse die je moet maken.

Ik vaccineer mijn honden niet. Ik weet niet of je op facebook zit? Daar is een groep: Nobivac Lepto 4 -our experiences. En heel eerlijk? Niet alle verhalen die daar voorbij komen vind ik het evident dat de hond in kwestie die heel ziek is geworden of dood is gegaan door de enting. Maar bij sommige verhalen is dat zeker wel het geval. Het is gewoon een rot enting, links of rechtsom. Ik geef mijn honden wel een Lepto homeoprofylaxe. In de hoop dat het iets doet. Maar ik waan me niet veilig.

Verder is het natuurlijk zaak om je hond zo gezond mogelijk te houden voor zo'n gezond mogelijk immuunsysteem. En, als je pup aan het wisselen is: houd haar weg bij sloten en dergelijke. Want, via tanden/kiezen die net uitgevallen zijn kunnen de bacteriën makkelijk binnen dringen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3440975
Ik kan me bij Lizzy aansluiten. Ik vind de lepto vaccinatie ook niet iets om in te adviseren. Het is een keuze/risico-afweging die je in deze echt zelf moet maken en waarin je zelf je verantwoordelijkheid moet dragen. ;)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3441076
Ik sluit me aan bij de voorgangers. Dit moet je zelf beslissen.
Als pup is Scott wel gevaccineerd maar later niet meer. De symptomen kan ik niet zo opdreunen (sorry Lizzy ;) ) maar ik weet wel dat het symptomen zijn die bij allerlei aandoeningen voorkomen. Je moet je er dus bij elke kwakkeldag, aanhoudende diarree of meermaals kotsen van bewust zijn dat het Weill kan zijn en dat ook melden bij dierenarts bezoek.
Door Lizzy
#3441080
Voor de volledigheid:

De symptomen van de ziekte van Weil bij de hond zijn:

Apathie
Niet eten
Braken en diarree (soms met bloedbijmenging)
Geelzucht
Koorts
Gewrichts- en spierpijn
Veel drinken en plassen (nierfalen) tot zelfs het stoppen van de urineproductie
Neurologische afwijkingen
Slijmvliesbeschadigingen van bek, ogen en geslachtsdelen
Door smulpaap
#3444380
Ik laat mijn hondje ook niet enten tegen weil
Een nestgenootje van haar is overleden na enting . Dat is middels sectie vastgesteld
Ik heb het aangegeven bij de DA er staat een aantekening in het dossier , en ik ken de symptomen uit mijn hoofd
Door gytha
#3444513
Is de Weil apart gegeven of in combinatie met andere inentingen? Jonge honden krijgen verschillende keren een combinatie, waar ook weil en kennelhoest inzitten. Ik heb nu wel apart de Weil gegeven en ontstoring een week ervoor en 2 weken erna gegeven dmv druppels. Ik ga vrijdag voor rabies en dan zit er precies 4 weken tussen. De dierenarts was verbaasd dat ik weil en rabies niet tegelijk wilde doen, maar ik kies bewust voor een tijd ertussen en ook rabies met ontstoring.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door