Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3440696
Ik dacht dat hier ergens een verhaal stond over het titeren van pups, hoe dat precies in zijn werk gaat. Weet iemand misschien waar ik dat kan vinden?
Gebruikersavatar
Door pike
#3440700
Ah bedankt! Ik ga dit eerst doorwerken en dan kijk ik of er nog vragen zijn. Het gaat me echt om de pupentingen. Dus vanaf de allereerste enting. Ik dacht me te herinneren dat zolang er nog maternale immuniteit aanwezig was dat een enting niet aansloeg en dat soort dingen. Wou me er even in verdiepen.
Door Lizzy
#3440704
pike schreef: zo 20 feb 2022, 14:35 Ah bedankt! Ik ga dit eerst doorwerken en dan kijk ik of er nog vragen zijn. Het gaat me echt om de pupentingen. Dus vanaf de allereerste enting. Ik dacht me te herinneren dat zolang er nog maternale immuniteit aanwezig was dat een enting niet aansloeg en dat soort dingen. Wou me er even in verdiepen.
Ja, dat klopt. En het hangt er wel vanaf wat de fokker doet en hoe jij daar dan mee verder gaat. Ideaal laat ze jou pup titeren. Om te beginnen op 6 weken. En dan is het natuurlijk de vraag of er wel/niet maternale immuniteit is. Als dat er wel is, titer je op 9 weken weer. Dan hangt het er weer vanaf hoe de pup ervoor staat.

Maar als de pup bij de fokker op 6 weken gevaccineerd wordt, wordt het ineens een heel ander verhaal. Dan heeft pup de puppy DP gekregen, Distemper en Parvo. Ja, en wat ga je dan meten..... Als je dan op 9 weken titert, wat meet je dan? Maternale immuniteit of al immuniteit door de enting? Ik ging met een pup die al een enting heeft gehad bij iemand titeren die daar echt ervaring mee heeft en daar op een goede manier mee om gaat (bijv. Tannetje Koning). Met 9 weken.

Makkelijkst is gewoon een pup die door de fokker getiterd is.
Gebruikersavatar
Door pike
#3440705
Je bent me voor. Ik zit nog het filmpje te bekijken maar, ik word daar (nog) niet echt wijzer van.

Het ging mij inderdaad om het geval "stel pup wordt in het nest getiterd". Dan krijg je dus een pup mee die je om te beginnen moet laten titeren. Tenminste, als die pup na die titer niet alsnog gevaccineerd is. Want dat kan toch ook nog, dat pup geen titer had en daarom gevaccineerd wordt?
In beide gevallen moet je dan 9 weken de pup weer laten titeren. En van daaruit dan verder bekijken hoe/wat.

En is pup gewoon gevaccineerd, dan moet je een hele goede titerdokter opzoeken.

Als dit zo klopt ben ik er uit.
Lizzy schreef: Makkelijkst is gewoon een pup die door de fokker getiterd is.
Zoek en gij zult vinden luidt het gezegde :biggrin2:
Door Lizzy
#3440710
pike schreef: zo 20 feb 2022, 15:34 Je bent me voor. Ik zit nog het filmpje te bekijken maar, ik word daar (nog) niet echt wijzer van.

Het ging mij inderdaad om het geval "stel pup wordt in het nest getiterd". Dan krijg je dus een pup mee die je om te beginnen moet laten titeren. Tenminste, als die pup na die titer niet alsnog gevaccineerd is. Want dat kan toch ook nog, dat pup geen titer had en daarom gevaccineerd wordt?
Ja hoor, dat kan zeker. Erna (van Sjoerd) bijvoorbeeld heeft al heel veel nesten getiterd. Zij is gestopt met te titeren op 6 weken omdat al haar pups altijd nog titer hebben. Ze titert nu op 9 weken. Meestal is dan alle titer weg en worden de pups gelijk gevaccineerd met DHP. De pups vertrekken dus pas op week 9 naar de nieuwe baasjes, meestal met enting dus. Op 12 weken heb ik Sjoerd laten titeren en de DHP was mooi aangeslagen. Volgende week wordt ie weer getiterd.
In beide gevallen moet je dan 9 weken de pup weer laten titeren. En van daaruit dan verder bekijken hoe/wat.
Ja. En dit is absoluut maatwerk. Want er zijn allerlei scenario's mogelijk. Pup kan op 9 weken helemaal geen titer meer hebben, dat is het makkelijkste scenario. Maar stel pup is gevaccineerd, dan is er dikke kans dat er op 9 weken nog wel titer voor Parvo of Distemper of beide is en dan moet je toch wel even puzzelen wat je het beste kunt doen. Ook het standaard vaccinatieschema in je achterhoofd houdend.

Dus sowieso (zit ik me te bedenken) is het wel handig om naar een goede titer dokter te gaan :g: . Anders moet je zelf gaan bedenken wat handig is, terwijl een goede titerdokter zegt "OK, deze uitslag, dan doe je het beste dit of dat".
Zoek en gij zult vinden luidt het gezegde :biggrin2:
;D ;D ;D ;D
Maar hee halloooohooo, wanneer ga je ons nou eens details vertellen??? ;D ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#3440712
Zodra ik zelf de details heb zal ik ze de bp-wereld ingooien! Wees maar niet ongerust :biggrin2: Maar ik heb de details dus nog niet eens voor mezelf dus enig geduld is nog geboden. ::) Maar, een opvolger voor Duc en zijn maatjes komt er wel, dat besluit is definitief. En als het effe kan dan moet dat een pup zijn die met rauw vlees wordt afgespeend. Nou daar heb ik voor mijzelf al een enorme drempel opgeworpen blijkt, want ik zie overal papfoto's staan. De pap zit tot achter de puppenoren :-X.
Door Lizzy
#3440716
pike schreef: zo 20 feb 2022, 17:14 Zodra ik zelf de details heb zal ik ze de bp-wereld ingooien! Wees maar niet ongerust :biggrin2: Maar ik heb de details dus nog niet eens voor mezelf dus enig geduld is nog geboden. ::) Maar, een opvolger voor Duc en zijn maatjes komt er wel, dat besluit is definitief. En als het effe kan dan moet dat een pup zijn die met rauw vlees wordt afgespeend. Nou daar heb ik voor mijzelf al een enorme drempel opgeworpen blijkt, want ik zie overal papfoto's staan. De pap zit tot achter de puppenoren :-X.
Ohwww, successsss :-* . Ik voel met je mee! En vanaf nu ga ik rustig afwachten :-* !

Vind het wel super gaaf dat er een pup komt :-*
Gebruikersavatar
Door Thea
#3445461
Wij hebben een pup die met 6 weken was geent. Met 9 weken getiterd.
H op 3 en de D4 P5. Dus met 12 weken weer getiterd.
H niks meer en DP hetzelfde gebleven. Dus Da zei de 6 weken enting was dus al aangeslagen helaas kan H niet apart gezet worden. Dus volledige enting erin en komende week weer Titeren.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door