Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3437048
Helaas blijkt Ian Giardia te hebben. Op de uitslag van het Woud staat er 1 +-je. In andere topics zie ik meerdere +-jes bij sommige uitslagen. Betekent dit in dit geval dat de Giardia niet heel sterk aanwezig is?

We hebben al een tijdje het idee dat het niet helemaal lekker ging met hem. Was, omdat hij eerst in Almere woonde, beetje bang voor Franse Hartworm. Maar dat heeft hij gelukkig niet.

Ian is een Jack Russell van 2 jaar en weegt 5,5 - 6 kilo.
Hij krijgt verschillende soorten/merken KVV (250 gram per dag) en groentenmix (35 gram per dag), verdeeld over 2 maaltijden.
Hij krijgt een beetje fenegriek en Sanofor door zijn eten.
Af en toe krijgt hij een sardine en heeft vorige week voor het eerst een eendagskuiken op.
Ik maak zelf melkkefir en Ian krijgt de korrels die ik teveel heb. Soms krijgt hij een beetje kefir.
Goedkope trainingssnacks van het tuincentrum :-[

Ian poept 3 à 4 keer per dag. Kleine keuteltjes. Afhankelijk van wat hij gegeten heeft is het stevig, soms hard. Soms is het erg zacht, maar nooit echt diaree. Soms zit er een beetje slijm bij.
Ian heeft eigenlijk altijd wel zin in eten, maar we dachten dat dat ‘gewoon’ bij hem hoorde.
We denken dat hij de laatste tijd iets is afgevallen, maar optillen (om te wegen) vind hij echt helemaal niets, dus dat weten we eigenlijk niet zeker.
En hij is lang niet altijd even energiek als we van een JRT van 2 jaar zouden verwachten…

Maar goed. We hebben nu een mogelijke oorzaak en kunnen daar iets aan doen. Maar bij wat ik lees her en der, wordt ik niet echt vrolijk: gewoon leven is al lastig, worstelend met de restanten van een burn-out/depressie… laat staan dat we “elke dag het huis moeten ontsmetten” (zo voelt het in ieder geval).

Als ik het goed begrijp zijn de volgende dingen echt noodzakelijk (op het forum gevonden en bij de huisdierendokter):
1. Behandeling met Panacur (aanbevolen door het Woud) kan goed werken (“protocol” van Parelridder viewtopic.php?p=3283243#p3283243), maar Lizzy is momenteel zeer te spreken over Giardex en Gastro van de huisdierendokter.
2. Regelmatig wassen van Ian. Hebben we in 5 maanden tijd 1 keer gedaan. Hij is geen modderwroeter en houdt zich vrij goed zelf schoon. Hoe vaak moeten we hem helemaal wassen? Hoe vaak ‘alleen’ zijn achterkant?
3. Wassen van alles waar Ian op ligt (kleedjes, kussens ed.) en mee speelt. Hoe vaak moet dit? Hoe doe je dat met een bank/vloerkleed?
4. Wassen water/voerbak. Is de vaatwasser voldoende? Of is dit niet heet genoeg?
5. Dweilen (doen we nu sporadisch). Moet dit met chloor? Of werkt iets anders ook voldoende?
6. Anus reinigen met een doekje (bij thuiskomt na poepen). Tot nu toe hebben we dit af en toe gedaan met page vochtig wc-papier. Is dit een goede optie?
7. Ergens wandelen waar geen andere honden komen… is helaas echt geen optie.

Wat mis ik nog? Wat is echt noodzakelijk en op welke punten kunnen we iets relaxter zijn?

Ik lees ook dat het heel erg besmettelijk is en dat een besmetting zelfs kan door het snuffelen aan besmette ontlasting (en Ian eet het het liefst…). Hoe zit dat met het snuffelen aan andere honden? De achterkant is daarbij toch ook enorm belangrijk.

Pfff… :'(
#3437082
RenédH schreef: do 23 dec 2021, 14:22 Helaas blijkt Ian Giardia te hebben. Op de uitslag van het Woud staat er 1 +-je. In andere topics zie ik meerdere +-jes bij sommige uitslagen. Betekent dit in dit geval dat de Giardia niet heel sterk aanwezig is?
Nee, dat betekent het helaas niet. Staat ook ergens vermeld in de krochten van de website van het Woud. Een plusje betekent positief en positief is positief en het aantal plusjes zegt niets over de ernst van de besmetting. Ik ga even voor je zoeken waar het staat!
We hebben al een tijdje het idee dat het niet helemaal lekker ging met hem. Was, omdat hij eerst in Almere woonde, beetje bang voor Franse Hartworm. Maar dat heeft hij gelukkig niet.

Ian is een Jack Russell van 2 jaar en weegt 5,5 - 6 kilo.
Hij krijgt verschillende soorten/merken KVV (250 gram per dag) en groentenmix (35 gram per dag), verdeeld over 2 maaltijden.
Hij krijgt een beetje fenegriek en Sanofor door zijn eten.
Af en toe krijgt hij een sardine en heeft vorige week voor het eerst een eendagskuiken op.
Ik maak zelf melkkefir en Ian krijgt de korrels die ik teveel heb. Soms krijgt hij een beetje kefir.
Goedkope trainingssnacks van het tuincentrum :-[
Aan Ian z'n leefstijl ligt het niet! Dat ziet er prima uit. Het is in dit stadium wel goed om alle koolhydraat bevattende voedingsmiddelen te schrappen. Ik weet dus niet wat er in de snacks zit, maar misschien kun je die tijdelijk beter niet geven. Ze zeggen ook dat je in dit stadium geen zuivel moet geven. En sommige sites zeggen dat kefir daar in tegen wel weer goed is. Persoonlijk zou ik nu even geen kefir geven want er zijn ook sites die zeggen dat honden in het stadium dat ze echt besmet zijn geen probiotica mogen. Omdat giardia zich daar mee voedt. Vraag me niet of het waar is, ik heb om bronnen gevraagd van deze bewering en niet gekregen. Wat nu wel goed is in dit stadium is psylliumhusk en MSM. Beide zit in de Phytonics Clear Intestine.

Pas als ie geen klachten meer van giardia heeft kun je weer kefir gaan geven. Of denken aan een probiotica kuurtje met een goede probiotica.
Ian poept 3 à 4 keer per dag. Kleine keuteltjes. Afhankelijk van wat hij gegeten heeft is het stevig, soms hard. Soms is het erg zacht, maar nooit echt diaree. Soms zit er een beetje slijm bij.
Dit is wel een symptoom van giardia maaaaarrrr, dat kan veel erger, in die zin, bij giardia zie je vaak intermitterend diarree en dan echt diarree. En dat stinkt behoorlijk!
Ian heeft eigenlijk altijd wel zin in eten, maar we dachten dat dat ‘gewoon’ bij hem hoorde.
We denken dat hij de laatste tijd iets is afgevallen, maar optillen (om te wegen) vind hij echt helemaal niets, dus dat weten we eigenlijk niet zeker.
En hij is lang niet altijd even energiek als we van een JRT van 2 jaar zouden verwachten…
Dit zou bij giardia kunnen passen ja. Hoeft niet. Kan op iets anders duiden. Dit zou ik wel even in de gaten houden. Maar op zich is een matige conditie ook wel een symptoom van giardia. Afvallen is trouwens ook een duidelijk symptoom van giardia.
Maar goed. We hebben nu een mogelijke oorzaak en kunnen daar iets aan doen. Maar bij wat ik lees her en der, wordt ik niet echt vrolijk: gewoon leven is al lastig, worstelend met de restanten van een burn-out/depressie… laat staan dat we “elke dag het huis moeten ontsmetten” (zo voelt het in ieder geval).
Dat is ook heel lastig. Toch raad ik je wel aan om zijn kleedjes en mandjes een keer te wassen, zo heet als mogelijk. En ontsmetten van de vloer kun je bijv. doen met een UC-V lamp. Er mogen beslist geen dieren in de ruimte aanwezig zijn en je kamerplanten leggen ook het loodje van dit licht, dus ook die moet even opbergen. Verder ging ik dus niet aan de slag met chloor! Dat is alleen maar slecht voor het milieu en helpt toch geen steek. Als Ian in de tuin poept, raad ik je aan de poep direct op te ruimen en "na te behandelen" met een goedkope onkruidbrander op een gasflesje. Dat werkt perfect.
Als ik het goed begrijp zijn de volgende dingen echt noodzakelijk (op het forum gevonden en bij de huisdierendokter):
1. Behandeling met Panacur (aanbevolen door het Woud) kan goed werken (“protocol” van Parelridder viewtopic.php?p=3283243#p3283243), maar Lizzy is momenteel zeer te spreken over Giardex en Gastro van de huisdierendokter.
Ja.... Dat zou je kunnen doen maar Ian heeft niet echt zware klachten dus ik deed gewoon het protocol: 5 dagen Panacur, 5 dagen pauze, 5 dagen Panacur. Mocht hij daarna nog steeds giardia hebben, kun je Gastro en Giardex gaan geven. Of je kunt gelijk deze twee middelen gaan geven... Mocht ik het overdoen? Dan gaf ik geen Panacur meer maar gelijk Giardex en Gastro.
2. Regelmatig wassen van Ian. Hebben we in 5 maanden tijd 1 keer gedaan. Hij is geen modderwroeter en houdt zich vrij goed zelf schoon. Hoe vaak moeten we hem helemaal wassen? Hoe vaak ‘alleen’ zijn achterkant?
Ik deed alleen zijn achterkant en niet vaker als 1 keer per week. Eigenlijk... Vraag je het mij? Helpt dit geen zier. Wanneer dit in mijn ogen wel werkt is wanneer je hond super dunne ontlasting heeft en zichzelf onder spettert met poep. Dan moet je dit gewoon echt dagelijks wassen. Ik wel dagelijks zijn anus schoonmaken met een stuk toilet papier of keukenrol en warm water. Daarna droog deppen. Je gebruikt daarvoor doekjes. Dat kan ook, mits ie daarna niet juist aan zijn kont gaat liggen soppen. Ik had baby doekjes van Naïf, daar zit bijna niks anders in dan water en toch irriteerde het Sjoerd. Vandaar dat ik zacht WC papier heb gebruikt.
3. Wassen van alles waar Ian op ligt (kleedjes, kussens ed.) en mee speelt. Hoe vaak moet dit? Hoe doe je dat met een bank/vloerkleed?
Ja..... Eigenlijk moet dit wekelijks. Ik deed dat zelfs om de dag. Vloerkleed kun je stoom-reinigen. Of zoals ik al schreef: UV-C lamp.

Joh, ik heb de eerste 5 maanden dat Sjoerd besmet was iedere dag mijn vloer gedweild en de vloerkleden wekelijks buiten gestoomd. De kleedjes van Sjoerd waste ik om de dag op 90 graden. Na 5 maanden was ie nog steeds positief. Ik zweer je dat mijn huis het schoonste van heel Nederland was. En ik was het meest vermoeide puppenbaasje van Nederland ::) . Alles in het redelijke zou ik dus zeggen!
4. Wassen water/voerbak. Is de vaatwasser voldoende? Of is dit niet heet genoeg?
Ja hoor, dat is voldoende.
5. Dweilen (doen we nu sporadisch). Moet dit met chloor? Of werkt iets anders ook voldoende?
Ik zou dat niet doen. Chloor helpt echt geen drol! En is wel heel slecht voor het milieu. Ik zou dagelijks tot 1 keer per week de UV-C lamp aanzetten op de grond. Ik heb dus die kleine van Philips.

https://www.bol.com/nl/nl/p/philips-uv- ... l6EALw_wcB

Zoals ik al eerder schreef, jij zelf en al je huisdieren moeten daarvoor de ruimte verlaten. Ook je kamerplanten moet je ergens anders zetten want die leggen ook het loodje. Of het werkt weet ik niet he maar ik vind op meerdere sites dat de giardia cysten niet tegen UV-C licht kunnen.
6. Anus reinigen met een doekje (bij thuiskomt na poepen). Tot nu toe hebben we dit af en toe gedaan met page vochtig wc-papier. Is dit een goede optie?
Dat kan. Als hij dat geen irriterende doekjes vindt (Sjoerd vond dat soort doekjes geen optie, dan ging ie aan zijn kont liggen soppen en als je iets niet wilt dan is het dat je hond zichzelf her besmet door aan zijn poepert te gaan soppen), dan kun je dat gebruiken.
7. Ergens wandelen waar geen andere honden komen… is helaas echt geen optie.
Ja sorry, daar dat is ook echt achterlijk wat ze daar schrijven! Dat is leuk als je op de maan woont, als enige ::) . Ruim de ontlasting van Ian buiten wel op! Om zo geen andere honden te besmetten. Wat je ook moet proberen te voorkomen is dat je hond uit plassen water drinkt of uit slootjes. Daar heb ik de grootste klus aan gehad, want mijn pup was DOL op modder ::) :-X
Wat mis ik nog? Wat is echt noodzakelijk en op welke punten kunnen we iets relaxter zijn?
Ja, met een hond die relatief klachten heeft? Zou ik een beetje relaxter zijn op alle punten. De meeste volwassen honden komen hier gewoon uit zichzelf overheen. De meeste honden hebben niet eens of nauwelijks klachten. Ik was zelf helemaal niet relaxed en mij heeft dat geen barst geholpen. Nou vind ik een volwassen hond met giardia ook minder gevaarlijk dan een pup met giardia, maar dan nog heeft het me geen zier gebracht.
Ik lees ook dat het heel erg besmettelijk is en dat een besmetting zelfs kan door het snuffelen aan besmette ontlasting (en Ian eet het het liefst…). Hoe zit dat met het snuffelen aan andere honden? De achterkant is daarbij toch ook enorm belangrijk.

Pfff… :'(
Het is besmettelijk maar ZO besmettelijk is het in mijn ogen nou ook weer niet. Weet je, ze moeten er cysten voor binnen krijgen willen ze besmet raken. Nou, je hond krijgt van het ruiken aan de poepert van een andere hond geen cysten binnen.
#3437085
Zo, crisis, het duurde even voordat ik dat over die plusjes gevonden had op de website!

https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... e-uitslag/

Ontlastingsonderzoek
Bij het ontlastingsonderzoek bij honden en katten kijken wij in eerste instantie bepaald of er wormeitjes te vinden zijn. Het is een (semi)- kwalitatieve test waarbij het aantal plusjes aangeeft hoeveel eitjes er gevonden zijn.

een minnetjes – er zijn geen eitjes gevonden
1 plusje + er zijn 1 – 20 eitjes gevonden
2 plusje ++ er zijn 20-50 eitjes gevonden
3 plusje +++ er zijn meer dan 50 eitjes gevonden

Giardiaonderzoek
Bij het giardiaonderzoek bij honden en katten kijken wij alleen of er een infectie aanwezig is. Er staat dus een plusje of een minnetje.
#3437109
Lizzy, dankjewel voor je uitgebreide antwoord!!! Heel fijn en 'rust gevend' ;)

Ik had al begrepen dat Ian z'n symptomen niet heel erg zwaar zijn (en ben erg blij dat we geen poep-spuiter hebben). Ik ga er min of meer vanuit dat zijn lichaam wat meer moeite heeft met verwerken van de giardia door de stress van zijn herplaatsing (en de 4 dagen proefplaatsing voor hij bij ons kwam).

We hadden de Giardex en Gastro eigenlijk al besteld voor jij je antwoord gaf ::) . We willen Ian z'n systeem liever niet zwaarder belasten met chemie dan strikt noodzakelijk. Nu nog hopen dat hij de pillen wil slikken...

Ik ga je adviezen nog een keer rustig doorlezen op een later tijdstip en reageer dan waar nodig.

Fijne kerstdagen!
René
#3437113
RenédH schreef: vr 24 dec 2021, 21:26 Lizzy, dankjewel voor je uitgebreide antwoord!!! Heel fijn en 'rust gevend' ;)

Ik had al begrepen dat Ian z'n symptomen niet heel erg zwaar zijn (en ben erg blij dat we geen poep-spuiter hebben). Ik ga er min of meer vanuit dat zijn lichaam wat meer moeite heeft met verwerken van de giardia door de stress van zijn herplaatsing (en de 4 dagen proefplaatsing voor hij bij ons kwam).

We hadden de Giardex en Gastro eigenlijk al besteld voor jij je antwoord gaf ::) . We willen Ian z'n systeem liever niet zwaarder belasten met chemie dan strikt noodzakelijk. Nu nog hopen dat hij de pillen wil slikken...

Ik ga je adviezen nog een keer rustig doorlezen op een later tijdstip en reageer dan waar nodig.

Fijne kerstdagen!
René
Ik gooi de pillen door Sjoerd z'n eten. Hij heeft ze nog nooit laten staan. Volgens mij vindt hij ze stiekem zelfs wel lekker.

Jullie ook een fijne kerst!!
#3438321
28 december (2,5 weken geleden) zijn we begonnen met de Giardex/Gastro. Nog niet echt resultaat gezien, maar dat komt waarschijnlijk omdat Ian z'n symptomen niet zo heel erg duidelijk zijn.

De pillen vergruis ik met een pillenvergruizer van de apotheek en gaan door zijn eten heen.

Overige adviezen toepassen gaat heel langzaam (het zijn enkele aanpassingen op een hele lijst met dingen die beter anders zouden kunnen...)

Niet echt vooruitgang te melden dus.

Phytonics Clear intestine ga ik nog eens goed naar kijken.

Welke L Glutamine raadt jij aan?
#3438334
RenédH schreef: za 15 jan 2022, 14:34 28 december (2,5 weken geleden) zijn we begonnen met de Giardex/Gastro. Nog niet echt resultaat gezien, maar dat komt waarschijnlijk omdat Ian z'n symptomen niet zo heel erg duidelijk zijn.

De pillen vergruis ik met een pillenvergruizer van de apotheek en gaan door zijn eten heen.

Overige adviezen toepassen gaat heel langzaam (het zijn enkele aanpassingen op een hele lijst met dingen die beter anders zouden kunnen...)

Niet echt vooruitgang te melden dus.

Phytonics Clear intestine ga ik nog eens goed naar kijken.

Welke L Glutamine raadt jij aan?
Geef je nu de dubbele dosering Giardex en Gastro?

Ik heb de eerste de beste besteld bij I herb die geen andere stoffen bevatte en die goed gerate werd. Deze:

Afbeelding
#3438349
Lizzy schreef: zo 16 jan 2022, 08:09 Geef je nu de dubbele dosering Giardex en Gastro?
Dat hebben we in ieder geval de eerste 2 weken (volgens voorschrift) gedaan. Ik dacht nog even daarmee door te gaan, totdat zijn misselijkheid/braken route in het eten gooide: we zijn even helemaal gestopt. Ik ga morgen maar even advies vragen bij de huisdierendokter hoe verder.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door