Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3436657
We zijn (eindelijk) zover dat we ontlasting van Ian gaan laten onderzoeken. Nu lees ik in de instructies het volgende:

"Neem het bovenste gedeelte van de ontlasting, dat niet in aanraking met de grond is geweest."

Maar hoe doe je dat als de ontlasting vrij stevig is? Meestal produceert Ian een aantal stevige keutels en geen :shit: ...
Ik dacht misschien dat het een optie zou kunnen zijn om er een papiertje onder te houden... maar weet niet of Ian dan gewoon doorpoept ;)

Iemand ideeën of tips hoe dit aan te pakken?

Alvast dank!
René
#3436959
Over het algemeen zijn bij mijn honden de "konijnenkeuteltjes" zo stevig en klein dat ik het geheel van de grond pak en opstuur. Zo netjes en schoon als mogelijk maar "de grond niet aangeraakt" is bij mijn dames zelden een optie.

Ze willen liever niet dat het de grond aangeraakt heeft omdat je dan geen zuivere ontlasting meer hebt en er eventueel per ongeluk een besmetting van de grond mee kan komen. Dat zou een valse uitslag kunnen geven.

Tot nu toe is dat bij mijn honden niet gebeurd.
Opvangen van urine is al een heel gedoe bij mijn dames, die houden het rustig de hele wandeling op als ze verwachten dat ik het op wil gaan vangen... de trutten.

Als je hond het ok vindt, zou een soeplepel kunnen helpen. Die gebruik ik voor de plas. :-)
Als ie ervoor gaat zitten, soeplepel eronder en dan vangen maar.
Ervaring bij mijn dames is dat die dat niet heel fijn vinden dus ik doe dat alleen voor urine onderzoeken maar het kan.

Karen
#3436965
Dank jullie wel voor de antwoorden!

De konijnenkeutels zoals Karen omschrijft, worden door Ian ook geproduceerd. 'Iets van de bovenkant afknijpen' met vingers die groter zijn is dan ook niet echt mogelijk.

Ik heb uiteindelijk een boterhamzakje om mijn hand gedaan en een poepvangspel gedaan :biggrin2:
De eerste keren ving ik 1 keutel en lag de rest 1 meter verder op omdat meneer het niet echt leuk vond. Tijdens de vierde wandeling had ik 'opeens' een hand zakje vol :cool: en hadden we eindelijk genoeg.

De uitslag is ondertussen binnen, maar ik denk dat ik daarvoor een nieuw topic start (helaas positief voor giardia :( ), nadat ik nog wat meer heb gelezen...

Groeten,
René
#3436980
RenédH schreef: wo 22 dec 2021, 17:06 Dank jullie wel voor de antwoorden!

De konijnenkeutels zoals Karen omschrijft, worden door Ian ook geproduceerd. 'Iets van de bovenkant afknijpen' met vingers die groter zijn is dan ook niet echt mogelijk.

Ik heb uiteindelijk een boterhamzakje om mijn hand gedaan en een poepvangspel gedaan :biggrin2:
De eerste keren ving ik 1 keutel en lag de rest 1 meter verder op omdat meneer het niet echt leuk vond. Tijdens de vierde wandeling had ik 'opeens' een hand zakje vol :cool: en hadden we eindelijk genoeg.

De uitslag is ondertussen binnen, maar ik denk dat ik daarvoor een nieuw topic start (helaas positief voor giardia :( ), nadat ik nog wat meer heb gelezen...

Groeten,
René
Oh behhhh :( . Open gerust een topic als je vragen hebt. Ik heb helaas ervaring met giardia.
#3438308
Ja, voor het schoon opvangen van ontlasting heb ik deze truc toegepast:
Ik gebruik een plat schaaltje wat ik in een poepzakje schuif.
Op het moment dat de hond aan het persen is , schuif ik dat schaaltje met zakje en al van achter onder de poeperd van de hond.
Als de hond klaar is, neem je een nieuw zakje en je neemt wat ontlasting van het schaaltje net zoals je een drol van de grond oppakt.
Dit is schoon genoeg voor onderzoek.
De rest kan in een poepbak
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door