Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3431850
... ook spontaan ontstaan, zoals bijvoorbeeld in vlees dat lang genoeg ligt te rotten?

Het gaat om het volgende: wij ruimen de hondenpoep in de tuin iedere dag op. Met twee schepjes pakken we het op en dan gaat het in een emmer met een deksel, tot de emmer vol is. Daarna kiepen we hem leeg in de struiken aan de overkant van het weggetje waar we aan wonen, bij het gemaaide gras en ander groenafval. Zo is het het makkelijkst voor ons; we hebben een grote tuin (3000 m2) en dan wil je niet steeds met een vers ontdekte keutel naar het hek moeten sjouwen om de keutel eroverheen te gooien.

Nou ruimde ik net een drol op, deed die in de emmer, en toen zag ik een oudere, beetje nattige keutel liggen met wat puntjes erin. Voor de lol peuterde ik erin met een schepje, en woeha: allemaal wormpjes/maden! :yucky: Ik weet niet wat het precies zijn, wormen of maden. Ze zijn een cm lang ongeveer, ik denk een millimeter dik. Het ziet er niet uit als spoelwormen of lintwormen. Ik heb er foto's van genomen. Met excuses voor uw eetlust; ik ben er zelf ook ietwat wee van. ;D


Moet ik hier iets mee? Ik heb ontworming in huis, dus dat is geen probleem, maar ik vroeg me af of wormen ook spontaan kunnen opkomen in een hondenpoep als dat lang genoeg op een hoop in een afgesloten emmer zit? Zoals wormen in een kadaver ook spontaan opkomen, als opruimactie van de natuur, zeg maar?

Ik zeg: bwurgh. :-X






Wormen1 (2).jpg
Wormen1 (2).jpg (345.94 KiB) 9130 keer bekeken
Wormen2 (2).jpg
Wormen2 (2).jpg (1.28 MiB) 9130 keer bekeken
Wormen3 (2).jpg
Wormen3 (2).jpg (718.98 KiB) 9130 keer bekeken
Door Lizzy
#3431853
Oh ieuw!

Ik weet het werkelijk niet. En heb ook moeite met het identificeren van dit wormpje.... Is het een idee om het naar Wicher Holland van Het Woud te sturen?
Door Siberienne
#3431855
Kunnen er vliegen bij zijn gekomen? Ik vind het lijken op maden en die kunnen uit vliegen eitjes komen. Dat kan natuurlijk al gebeurd zijn toen de drol nog in de tuin lag? Of niet?
Door Siberienne
#3431856
By the way, wormen in een lijk komen ook niet spontaan op, daar moet ook iets aan vooraf gegaan zijn, zoals eitjes die zijn gelegd. Spontane generatie bestaat nog steeds niet :P
#3431858
Siberienne schreef: ma 30 aug 2021, 22:27 Kunnen er vliegen bij zijn gekomen? Ik vind het lijken op maden en die kunnen uit vliegen eitjes komen. Dat kan natuurlijk al gebeurd zijn toen de drol nog in de tuin lag? Of niet?
Ik denk best dat dat mogelijk is. Ik vind ze ook meer op maden lijken, en we barsten momenteel van de vliegen, en een drol kan soms wel twee dagen liggen als wij hem over het hoofd zien of een dag geen tijd hadden. Iedere keer als ik de emmer opendoe, komt er wel iets uitgevlogen ook. Er zit weliswaar een deksel op maar dat zit vrij losjes, niet helemaal dichtgedrukt, zeg maar.
#3431859
Siberienne schreef: ma 30 aug 2021, 22:29 By the way, wormen in een lijk komen ook niet spontaan op, daar moet ook iets aan vooraf gegaan zijn, zoals eitjes die zijn gelegd. Spontane generatie bestaat nog steeds niet :P
;D ;D Kijk, dat laten ze nou nooit zien bij CSI. :biggrin2:
#3431860
Lizzy schreef: ma 30 aug 2021, 22:04 Oh ieuw!

Ik weet het werkelijk niet. En heb ook moeite met het identificeren van dit wormpje.... Is het een idee om het naar Wicher Holland van Het Woud te sturen?
Vanuit Zweden? Ik weet niet of dat erg handig is. Pakjes die vanaf de pampa hier verstuurd worden doen er al gauw een dag of vijf over om in NL te belanden. Arme postbode... :biggrin2:

Mijn grootste probleem is dat ik niet weet of ik moet ontwormen of niet. Op zich vertonen ze hier geen symptomen die je normaal bij een wormbesmetting kunt zien soms (afvallen, hoesten, lusteloosheid bv.). Anderzijds zijn er natuurlijk ook wormbesmettingen die geen symptomen veroorzaken?

Ik ga de komende dagen maar extra surveilleren in de tuin en iedere drol meteen te lijf. En ook bij wandelingen maar even met een takje porren om te zien of er iets rondkruipt.

Ik heb een vaag vermoeden dat ik weet waarover ik ga dromen vannacht. ::) :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3431862
Het zijn maden. Een vlieg zit in je emmer als je maar even met je ogen knippert. En de vliegen kunnen hun eitjes al op de poep hebben afgezet voordat jij de drollen opgepakt hebt!
Wil je het zeker weten dan laat je de boel even staan, dan komt er op een gegeven moment een zwerm vliegen uit als je het deksel optilt :biggrin2:
EA9B6FB6-8482-461B-8BE1-C49F266FE666_4_5005_c.jpeg
EA9B6FB6-8482-461B-8BE1-C49F266FE666_4_5005_c.jpeg (46.81 KiB) 9096 keer bekeken
#3431863
pike schreef: di 31 aug 2021, 00:47 Het zijn maden. Een vlieg zit in je emmer als je maar even met je ogen knippert. En de vliegen kunnen hun eitjes al op de poep hebben afgezet voordat jij de drollen opgepakt hebt!
Wil je het zeker weten dan laat je de boel even staan, dan komt er op een gegeven moment een zwerm vliegen uit als je het deksel optilt :biggrin2:

EA9B6FB6-8482-461B-8BE1-C49F266FE666_4_5005_c.jpeg
O mjam. Ik trek er alvast een Beaujolais'tje bij open. :-X

De emmer is nog lang niet vol, dus laat ik hem inderdaad nog maar even staan, voor het beste resultaat. :biggrin2: Jippie, heb ik iets om naar uit te kijken! ::) :biggrin2:

Maar eh, ik ben blij dat het zo stellig zegt. Ik zal de ontworming maar weer terug in de la stoppen. Dank je - allemaal!
Door Lizzy
#3431880
Anne in Zweden schreef: ma 30 aug 2021, 23:23 Vanuit Zweden? Ik weet niet of dat erg handig is. Pakjes die vanaf de pampa hier verstuurd worden doen er al gauw een dag of vijf over om in NL te belanden. Arme postbode... :biggrin2:

Mijn grootste probleem is dat ik niet weet of ik moet ontwormen of niet. Op zich vertonen ze hier geen symptomen die je normaal bij een wormbesmetting kunt zien soms (afvallen, hoesten, lusteloosheid bv.). Anderzijds zijn er natuurlijk ook wormbesmettingen die geen symptomen veroorzaken?

Ik ga de komende dagen maar extra surveilleren in de tuin en iedere drol meteen te lijf. En ook bij wandelingen maar even met een takje porren om te zien of er iets rondkruipt.

Ik heb een vaag vermoeden dat ik weet waarover ik ga dromen vannacht. ::) :biggrin2:
Nee, dat bedoel ik niet, ik was niet duidelijk! Ik bedoelde: je vraag + foto's naar het Woud sturen, om hun mening vragen!
#3431884
Lizzy schreef: di 31 aug 2021, 13:23 Nee, dat bedoel ik niet, ik was niet duidelijk! Ik bedoelde: je vraag + foto's naar het Woud sturen, om hun mening vragen!

Ach so! Dat is een goed idee, ik ga straks even een mailadres zoeken. Of heb jij dat toevallig onder een sneltoets zitten? :D
Gebruikersavatar
Door Ina
#3431886
Ik vermoed ook zomaar dat het vliegenlarven zijn, het lijkt tenminste verdacht veel op het resultaat wat wij ooit geproduceerd hebben op ons balkon..... door een vuilniszak vergeten weg te gooien en vervolgens 2 weken op vakantie gaan :-X

Info van Het Woud:
Contactgegevens
VPL ‘Het Woud’
Postbus 11
6560 AA Groesbeek
+31 (0) 24 – 348 05 34
[email protected]
#3431888
Ina schreef: di 31 aug 2021, 16:08 Ik vermoed ook zomaar dat het vliegenlarven zijn, het lijkt tenminste verdacht veel op het resultaat wat wij ooit geproduceerd hebben op ons balkon..... door een vuilniszak vergeten weg te gooien en vervolgens 2 weken op vakantie gaan :-X

Info van Het Woud:
Contactgegevens
VPL ‘Het Woud’
Postbus 11
6560 AA Groesbeek
+31 (0) 24 – 348 05 34
[email protected]
Super, dankjewel!

We hebben rond deze tijd van het jaar altijd een vliegeninvasie hier op 't pladdelaand. Dus het zou me niets verbazen als het inderdaad daarmee verband houdt. Ze kruipen ineens uit alle hoeken en gaten. Echt om gek van te worden als je probeert te werken achter de computer en ze nijdig tegen het plafond zoemen. >:(
Gebruikersavatar
Door pike
#3432018
pearlsofpassion schreef: wo 01 sep 2021, 10:37 Dat zijn maden idd hoor.
Helemaal geen wormen die inwendig in een hond leven.
Dus geen zorgen. Perfect normaal.
Het verbaast me dat je dit nog niet eerder meegemaakt hebt.. ;D
Ja mij dus ook, al was het maar in je gewone kliko.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door