Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door lyadeh
#3412728
Goedenavond.. Waarschijnlijk stel ik een heel domme vraag...
Hoe komt het dat mijn honden al jaren een zeer hoge titer uitslag
op parvo hebben.?
Hondenziekte en leverziekte zijn beduidend lager.
Wat doen zij..om al jaren... zo n mooie titer bepaling te hebben.?
Heb er met iemand een hevige discussie over en daarom ben ik zeer benieuwd of jullie mij er iets over kunnen vertellen.
alvast bedankt
Door Siberienne
#3412732
In de hoogte van titers kunnen enorme verschillen zitten na vaccinatie. Dat is eigenlijk heel moeilijk te verklaren voor de individuele mens en/of hond.

Daarbij; bij een enting maakt het lichaam een heleboel verschillende antistoffen maar de test meet er maar een paar. Dat juist die bij de sommige honden hoog zijn kan ook toeval zijn.
Welke antistoffen hoge titers hebben heeft ook een erfelijke component maar dat is nu even lastiger uit te leggen zo snel tussendoor op de telefoon typend
Door Lizzy
#3412736
Ik denk dat het zou kunnen komen omdat sommige honden Parvo af en toe tegen komen in de "vrije natuur". Parvo is een ziekte die echt nog vaak voor komt. Ik weet niet waar je woont maar in het ene deel van NL zie je vaker Parvo dan in het andere. Een hond blijft geen antistoffen aan maken tegen ziektes die ie zelfden of nooit tegen komt. En daarom zakt de titer. Maar als een hond Parvo tegen komt, gaat het lichaam daar gelijk op reageren door het aanmaken van antistoffen. Het hoeft dus ook maar een heeeeel klein beetje Parvo te zijn die hij tegen komt.

Het kan ook zijn dat de Parvo gewoon extreem goed blijft "plakken" om onduidelijke redenen. Maar een genetisch component kan daar best in meespelen. Zo zijn er ook honden waar Parvo slecht blijft "plakken". En dat is vaak ras bepaald. Men weet nog niet goed hoe dat komt. Maar goed, je hebt dus honden die slow of no responders zijn tegen Parvo entingen. En die maken dus slecht, weinig, geen antistoffen aan en als ze al antistoffen aanmaken: verdwijnen die weer heel snel.

Dus tja. Het is niet helemaal duidelijk.
Door lyadeh
#3412747
Dank voor jullie antwoord.
Heb 2 engelse cocker spaniels ,half broer en half zus.En we wonen in het puntje van Drenthe.Mooi schoon bosrijk gebied.Waar wel veel honden vertoeven.Maar het zou dus idd.in de familie kunnen zitten.
Heb die discussie met de vrouw van mijn dierenarts .We lopen samen met onze honden.Ik ging er idd.van uit dat mijn tweetal door contact met parvo drollen hun systeem zo mooi op peil hielden.Haar man verwijst mijn gedachte naar het land der fabels. :???:
Daarom mijn vraag .... ;) .Er is dus geen duidelijk beeld over .
Vind het leuk om jullie oordeel te weten, nogmaals dank hiervoor.
.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3412769
Ik denk niet dat achtergrondkennis van vaccinaties bij de dierenartsopleiding erg uitgebreid aan bot komt, eerlijk gezegd.
Het is zeker geen gekke gedachte of onmogelijkheid.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door