Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door wenchew
#3407813
Dus... Dan krijg je weer een pup...
En begint het hele uitzoeken weer..

Hoe zat het nu ook al weer met "natuurlijk" ontwormen en antivlo..

En hoe met titeren..
Ik krijg de pup met 8 weken, heeft vanuit de fokker de enting op 6 weken gehad en wormmiddel op 4, 6 en 8 weken (dag voor vertrek krijgen ze nog een keer)
Ik heb al aangegeven dat de laatste keer ontwormen voor mij niet hoeft, omdat ik niet zo hou van al die chemische zooi, maar de fokker gaf aan dat ze altijd, alle pups, de dag voor vertrek ontwormd.. (nouja, so be it dan)

Maar goed, dan dus als de pup er is.. Laat ik haar titeren met 12 weken? Of houden jullie later aan? (16 weken? Of nog later?)
Wat gebruiken jullie voor vlooien, teken en wormen? (het is een welsh springer, en ik dacht dat er middelen waren die ze niet zo goed verdragen net als collies bijv..)
Door Lizzy
#3407837
wenchew schreef: za 01 aug 2020, 09:01 Dus... Dan krijg je weer een pup...
En begint het hele uitzoeken weer..
Gefeliciteerd! Let the fun begin :biggrin2:
Hoe zat het nu ook al weer met "natuurlijk" ontwormen en antivlo..
Zelf zou ik een paar keer een mestonderzoek laten doen bij Het Woud. En aan de hand daarvan ontwormen. Als de besmetting heeeeeeeeeel minimaal is kun je proberen om probiotica en dit te geven: https://www.nmlhealth.com/puur/puur-par ... situs-60-c. Maar ik deed gewoon ontwormen met een regulier middel. Alleen als het nodig is. Anti-vlo doe ik niet aan. Ik kam mijn honden.
En hoe met titeren..
Ik krijg de pup met 8 weken, heeft vanuit de fokker de enting op 6 weken gehad en wormmiddel op 4, 6 en 8 weken (dag voor vertrek krijgen ze nog een keer)
Ik heb al aangegeven dat de laatste keer ontwormen voor mij niet hoeft, omdat ik niet zo hou van al die chemische zooi, maar de fokker gaf aan dat ze altijd, alle pups, de dag voor vertrek ontwormd.. (nouja, so be it dan)
OK, nou, dan kun jij als je pup een paar weekjes bij je is en het tijd is voor een nieuwe ontwormkuur de ontlasting mooi opsturen naar het Woud!

Titeren. Ja, dat is natuurlijk lastig als je pup op 6 weken al gevaccineerd is.... Want als je nu gaat titeren en er is antistof: is dat dan maternale immuniteit? Of komt het van de enting? Niemand die het weet.... Ik vind dit een lastige. Je kunt op 9 weken titeren en naar iemand gaan die je daar echt goed in kan ondersteunen. Iemand als Tannetje Koning (of haar kaliber als het op titeren aan komt en dat zijn er niet zo heel veel).
Maar goed, dan dus als de pup er is.. Laat ik haar titeren met 12 weken? Of houden jullie later aan? (16 weken? Of nog later?)
Ik denk dat je normaal op 9 weken vaccineert en nu op 9 weken moet titeren. Om te kijken hoe je pup ervoor staat.
Wat gebruiken jullie voor vlooien, teken en wormen? (het is een welsh springer, en ik dacht dat er middelen waren die ze niet zo goed verdragen net als collies bijv..)
Ik gebruik de vlooienkam tegen vlooien. Ik heb nu een tekenband met keramische kralen maar ik gebruik in ieder geval nooit gif en qua wormen laat ik de ontlasting onderzoeken. Als er wormen zijn: hangt het er vanaf hoe erg de besmetting is, welke wormen er zijn aangetroffen, etc. Ik zorg er in ieder geval wel voor dat de dagen voordat ik mest ga inzamelen mijn honden niks van straat hebben kunnen vreten want dan zie je nog wel eens dat er worm eieren zitten maar dat het een onschuldige passage is. Of dat er coccidiose wordt aangetroffen.
Door Lizzy
#3407838
Kan trouwens op de Welsh Springer club niks vinden over een overgevoeligheid voor dit soort dingen.
Door wenchew
#3407843
Lizzy schreef: za 01 aug 2020, 16:27 Kan trouwens op de Welsh Springer club niks vinden over een overgevoeligheid voor dit soort dingen.
Ik kon het zo ook niet vinden, maar ik meende dat wel eens gehoord te hebben (ervaringsverhalen misschien :???:)


Onze vorige honden kregen eigenlijk alleen antivlo als ik het op mijn werk meenam omdat het over datum was.. Wormmiddel hebben ze nooit gehad (of vlak voor en na het pension..)
Maar aangezien we nu ook in een heel ander gebied wonen (met meer teken oa) dacht ik, ik zoek het even goed uit..

En eigenlijk alleen Maggie was getitert (kwam via danielle)...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3407881
Ik zou eens op 9 of 12 weken titeren. En dan wanneer de maternale immuniteit zeker en vast weg is, nog een keer. Ik weet niet hoe oud dat is.

En vragen aan er fokker of ze wil titeren vlak voor de enting. Dan weet je ook meer.
Waarschijnlijk zal ze dat niet willen, maar als je't niet vraagt zowiezo niet...
Door wenchew
#3412862
Keetje is vandaag voor de tweede keer getiterd.. Ook deze keer was alleen distemper aangeslagen en loopt ze dus al die tijd al onbechermd voor parvo rond (wat we zonder titer niet geweten hadden)
Nu in overleg nogmaals dhp gegeven. Over 4 weken controle, mocht parvo (en hepatitis) dan weer niet aangeslagen zijn, dan vaccineren we alleen parvo met een ander merk, in de hoop dat het dan wel aanslaat...
Door Lizzy
#3412869
wenchew schreef: vr 06 nov 2020, 16:22 Keetje is vandaag voor de tweede keer getiterd.. Ook deze keer was alleen distemper aangeslagen en loopt ze dus al die tijd al onbechermd voor parvo rond (wat we zonder titer niet geweten hadden)
Nu in overleg nogmaals dhp gegeven. Over 4 weken controle, mocht parvo (en hepatitis) dan weer niet aangeslagen zijn, dan vaccineren we alleen parvo met een ander merk, in de hoop dat het dan wel aanslaat...
Jeetje!

Misschien heb je een slow responder. Dat kan hoor. Ik hoop dat deze aanslaat!
Door wenchew
#3412899
Mja.. 3x gevaccineerd, terwijl mijn hoop s just door titeren for hoeveelheid vaccinaties te reduceren..
Maar de dierenarts zei al dat hij dit vaker meemaakte, maar dat de honden dan, wanneer ze eenmaal beschermd zijn, ook heel veel jaren over kunnen slaan.. Dat hoop ik dan maar..

Weet nu dus dat ze nog niet volledig beschermd is, dus houden we ons kringetje andere honden maar even klein nog tot ze volledig beschermd is..
Gelukkig hoeft ze voorlopig niet (en misschien wel nooit) naar het pension
Door wenchew
#3412901
En zo blijkt weer dat titeren eigenlijk hartstikke belangrijk is..
Ik pleit er eigenlijk ook voor dat dierenartsen altijd eerst titeren en op hand dat van vaccineren, juist bij pups..

Dan weet je dat je pup nog niet voldoende beschermd is en kun je daar naar handelen..

Ik was nu met titeren en aansluitend vaccineren (dhp en L4) minder kwijt (62,-) dan wanneer ik zou vaccineren zonder titeren (98,-), his voor de portomonee is dit, in mijn geval dan, ook nog eens voordeliger
Door wenchew
#3414837
Eindelijk een volledig beschermde hond..
Met 6 weken dp gehad bij de fokker
Met 10 weken titer, negatief op parvo en hepatitis, dus dhp
Met 14 weken titer, negatief op parvo en hepatitis, dus dhp
Met 18 weken (gister dus) titer, positief op alles :) :)
Door Lizzy
#3414862
Dat is balen, dat de enting op 14 weken niet goed aan is geslagen! Maar nu gelukkig wel. Fijn voor je!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door