Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door tschabo
#3388138
Na lange afwezigheid weer hier op het forum.

Momenteel heb ik een nestje met pups van een weekje oud.

Omdat het onderwerp ontwormen nu dus actueel is vroeg ik me af wat op dit moment de laatste inzichten/adviezen zijn op dit gebied. Bij het telefoneren met 2 alternatieve dierenartsen werd mij (toch) geadviseerd om de reguliere chemische middelen in te zetten, maar dat geniet uiteraard niet mijn voorkeur.

Alvast dank voor het lezen en reageren.
Door Lizzy
#3388167
Het hangt er allemaal heel erg vanaf hoe het met de pups gaat. En het hangt er vanaf hoe je zelf in elkaar steekt en hoeveel risico je met je pups wilt lopen. De meeste fokkers ontwormen gewoon op 2, 4, 6 en 8 weken. Een aantal fokkers vindt 2 weken gewoon te jong om al te bombarderen met gif en die beginnen op 4 weken (en dan herhalen ze dat op 6 en op 8 weken). En hier is het belangrijk dat je goed naar je pups kijkt. Groeien ze goed, hebben ze geen diarree, geven ze niet over, hebben ze geen raar wormenbuikje: vind ik persoonlijk dat je op 4 weken kunt beginnen met ontwormen. Hebben ze wel een van bovenstaande symptomen: wil je misschien al wel eerder beginnen dan 4 weken. Want spoelwormen hebben wel gevolgen voor de pup, onder andere voor de groei.

Goed, dan zijn er fokkers die geen chemische ontworming gebruiken maar bijv. propolis (of kruiden of probiotica of een combinatie van van alles en nog wat).

Mijn pup Biscuit kwam op 8 weken bij mij wonen en zij was nooit chemisch ontwormt. Ze had prachtige ontlasting toen ze bij mij kwam. Ze was heerlijk mollig en heel goed op gewicht. Ze vrat als een dijker, kwam goed aan en had verre van een wormbuikje. Ik heb op 8,5 week ontlasting ingestuurd naar het Woud en daar kwam een spoelwormbesmetting uit, 3 plusjes. Ik heb haar toen ontwormt met Banminth, dat vind ik handig want daarmee komen de dode spoelwormen naar buiten. Er kwamen volgens 3 of 4 wormen naar buiten. Ze had daarna echt een tijdje minder goede ontlasting! Ik heb volgens mij daarna nog 1 keer ontwormt maar dat weet ik niet meer zeker. Bij de mestcontrole daaropvolgend was ze in ieder geval worm-vrij.

De pups van Biscuit (mijn eigen nestje): de pups hadden geen heftige spoelwormbesmetting (ontlasting laten controleren) en ik heb daarom tot 4 weken gewacht met ontwormen. Een aantal pups hadden toen af en toe wel diarree, dus ik vond het echt wel tijd om ze te ontwormen. Ik heb ze daarna op 6 weken ontwormt en op 8 weken. Mijn eigen pups op 8 weken (nog voor ik ze de ontworming had gegeven) mest voor ingestuurd (Frou en Fritzi dus) en die hadden beide spoelwormen (drie plusjes). Ik heb ze daarop op 8 weken dus weer ontwormt. Ik heb ze daarna niet meer ontwormt, 2 maanden later weer ontlasting naar het Woud opgestuurd en toen waren ze worm-vrij.

Tja. Zeg het maar. Het punt is natuurlijk dat een spoelwormbesmetting gevolgen heeft voor de pup. Maar het is ook niet zo dat zwerfhondenpups massaal dood neervallen door spoelwormen. Uiteindelijk denk ik dat een gezonde pup die gezond eet en leeft een spoelwormbesmetting zelf overwint. De pest is alleen: ga je daar op zitten wachten als fokker of pup eigenaar? Nou, zeker als de pup symptomen vertoont van een wormbesmetting: deed ik dat zeker-te-weten absoluut niet. En zeker in dat laatste geval vind ik het ook onverantwoordelijk. Hoe het met Biscuit af had gelopen had ik haar op 8,5 week niet ontwormt : we zullen het nooit weten. Eigenlijk best jammer, maar ik durfde het toentertijd ook niet aan om niet te ontwormen. Aan de andere kant valt een hond ook niet dood van 2, 3 of 4 ontwormingskuren. Dus nee, ik heb geen spijt dat ik haar heb ontwormt.
Door tschabo
#3388196
Dankjewel voor de zeer uitgebreide toelichting.

Ik denk dat ik er ook wel zo insta. Goed observeren hoe de ontwikkeling verloopt en eventueel de ontlasting laten onderzoeken. Een product zoals Verm-X spreekt me ook wel aan, aangezien dat natuurlijk en op basis kruiden e.d. is. Ik denk dat ik dat eens ga proberen
Door Siberienne
#3388198
Ik was benieuwd naar Verm-X en keek even naar de samenstelling maar ik kan niet helemaal snappen hoe dit wat aan wormen doet

Verm-X kruidenpreparaat: Bruine rijst, vogelmeel, suikerbietenpulp, aardappel, aardappelzetmeel, gist, knoflook, kaneel, zeewier, tijm, pepermunt, venkel, kleefkruid, brandnetel, mix van vitaminen en mineralen, gladde iep, bitterhout, Cayenne, groene thee extract, prebiotica FOS, probiotica MOS, zalmolie, kippenvet

En hoe goed is dit voor de balans in de darmen met allerhande ‘brok-ingredienten’ zoals bietenpulp ed? Weet jij waarop de werking is gebaseerd?
Door Siberienne
#3388224
tschabo schreef: za 19 okt 2019, 17:19 Zo te zien is de producent van Verm-X - door wet en regelgeving - niet in staat om wetenschappelijke info met het publiek te delen.

https://verm-x.com/verm-x-faq

https://verm-x.com/verm-x-films
Ik vind dat maar een raar argument. Je kunt wetenschappelijke studies publiceren, als het onderzoek maar gedaan is. Maar ze zullen geen registratie als geneesmiddel hebben en dus geen claims mogen doen op hun sites.

Verder haak ik altijd een beetje af als gezegd wordt ‘het zijn kruiden dus kan het niet schadelijk zijn’. ’ Alkaloiden zijn ook natuurlijke stoffen maar toch verre van onschadelijk, zullen we maar zeggen.

En zowat 70% van alle antibiotica zijn van natuurlijke oorsprong, dat zijn stoffen die in de natuur uitgescheiden worden door andere schimmels of bacteriën. Dus de claim van petrochemisch na de jaren ‘30 is zachtjes gezegd in ieder geval tendentieus.

Van de antaparisitaire middelen weet ik het zo niet uit mijn hoofd, alleen van artemeter (anti malaria) en kinine weet ik uit mijn hoofd dat het van een plant komt.

Ik vind de onderbouwing van dit middel vaag. Laten we het daarop houden ;)
Door Lizzy
#3388231
tschabo schreef: za 19 okt 2019, 19:58 Hier nog zo'n kruidenpreparaat tegen wormen

https://www.cdvet.de/en/worm-o-vet-dog-classic
Mjah, ik zou de inhoud wel eerst goed bestuderen. Want volgens mij zit er Wurmfarnkraut in en Wurmfarnkraut is volgens mij hetzelfde als mannetjesvaren. En dit over mannetjesvaren:

Het gevaar van mannetjesvaren
De dosis die voor therapeutische werking van mannetjesvaren leidt is vrij hoog. Het is zelfs zo hoog dat het dichtbij de toxische waarde. Hoewel er slechts een handvol mensen daadwerkelijk is overleden aan mannetjesvaren, wat in het niet valt bij de dood als gevolg van vele synthetische medicijnen, wordt mannetjesvaren in de fytotherapie, de door wetenschap onderlegde kruidengeneeskunde, nauwelijks meer toegepast voor medicinale doeleinden. Het gebruik wordt als gevaarlijk en afraadbaar gezien. Wie het toch wilt gebruiken doet dat enkel op voorschrift van een arts.

Mannetjesvaren bij ingewandswormen
Mannetjesvaren is lang een effectief middel geweest tegen ingewandswormen. In de geneeskunde heet deze plant een antihelminthicum. Het kan worden ingezet bij Toenia saginata of lintworm. De floroglucinolverbindingen, met name filmarone en aspinidol, werken zenuwverlammend op het spierstelsel van de worm waardoor hij loslaat van de darmwand en kan verdwijnen uit het lichaam. Het wordt ten sterkste aangeraden om het gebruik van mannetjesvaren gepaard te laten gaan met senna, ricinusolie of vuilhout, sterke laxeermiddelen. Dat heeft twee redenen, ten eerste kan de worm dan snel het lichaam verlaten en ten tweede kan het geneesmiddel op basis van mannetjesvaren ook snel het lichaam verlaten zodat de kans op schadelijke bijwerking minder is.

======

Ik denk serieus dat sommige kruidenpreparaten gevaarlijker zijn dan een chemisch ontwormingskuurtje.
Door tschabo
#3388235
Het geeft je inderdaad te denken ja...

Ik heb nog een toevallig nog een oude wormenkuur liggen met de volgende samenstelling: Levamisole (as hydrochloride), Niclosamide. Hoe denk je daarover?
Door Siberienne
#3388247
tschabo schreef: zo 20 okt 2019, 10:28 Het geeft je inderdaad te denken ja...

Ik heb nog een toevallig nog een oude wormenkuur liggen met de volgende samenstelling: Levamisole (as hydrochloride), Niclosamide. Hoe denk je daarover?
Hoe oud is die kuur? Over de houdbaarheidsdatum zou ik het sowieso niet geven. Bij mijn weten wordt levamisole vooral gebruikt bij rundvee en varkens, ik kan geen Nederlandstalige bijsluiter vinden voor honden en het middel is niet toegestaan voor drachtige dieren.

Niclosamide helpt niet tegen rondwormen, volgens mij komen bij pups vooral spoelwormen voor en ik dacht dat die tot de familie van de rondwormen horen.

Levamisole wordt nog wel bij dieren gebruikt maar o.a. vanwege de bijwerkingen niet meer bij mensen. Daarbij komt de dosering wel heel precies, dus geef vooral niet teveel. Ook bij honden zie ik dit staan;

https://parasitipedia.net/index.php?opt ... temid=2997

‘Most frequent adverse drug reactions are vomit and diarrhea, particularly in dogs, cats and swine. Other side effects reported for livestock, dogs and cats include drooling, foam at the mouth, lung edema, difficult breathing, bronchospasms, trembling, uncoordinated movements, hyperestesia, weakness, collapse and convulsions. Such adverse drug reaction resolve usually 1 to 2 hours after administration.
In dogs infected with the French heartworm (Angiostrongylus vasorum) levamisole treatment can cause anaphylactic shock due to the sudden release of allergens after worm death.
Also in dogs, undesired skin immune effects (e.g. erythema multiforme, epidermal necrolysis) have been reported after levamisole

Dus ik zou gewoon bij de dierenarts informeren naar een middel veilig voor pups, zoals bv de Banminth van Lizzy. Geen bekende bijwerkingen, geregistreerd voor zwangere honden, mag toegediend aan pups.
Door tschabo
#3388249
Kuur is nog ruim binnen de datum.

Dit is wat de fabrikant erover zegt:

“For the oral treatment of roundworms, hookworms, whipworms and tapeworms (but not the hydatid tapeworm) in dogs, cats, puppies and kittens. Do not control heartworm.”
Door Siberienne
#3388254
tschabo schreef: zo 20 okt 2019, 13:35 Kuur is nog ruim binnen de datum.

Dit is wat de fabrikant erover zegt:

“For the oral treatment of roundworms, hookworms, whipworms and tapeworms (but not the hydatid tapeworm) in dogs, cats, puppies and kittens. Do not control heartworm.”
Ja die rondwormen staan erbij omdat levamisole daarop werkt. De combinatie brengt alle parasieten om zeep. Maar als je zo min mogelijk gif wil geven bij pups, dan zou ik geen combinatie middel geven waarbij 1 vd componenten niet noodzakelijk is. Nou ga ik er wel vanuit dat de pups alleen spoelwormen hebben.

‘T is jouw keuze, ik ben persoonlijk van ‘alleen geven wat strikt noodzakelijk is’ (maar da’s ook mijn werk, wij proberen altijd zo doelgericht mogelijk te werken als microbiologen in de mensen geneeskunde).

En toevallig hadden we laatst een geval van flinke bijwerkingen van levamisole bij een mens, het wordt ook illegaal gebruikt om cocaïne mee te versnijden (je verzint ‘t niet hè) en dat geeft problemen en toen heb ik me wat in het middel verdiept en werd er niet heel vrolijk van.
Door Lizzy
#3388455
Ik kwam van de week een website tegen van een fokker in Canada. Ze heeft haar pups nog nooit ontwormt. Ze voert natuurlijk rauwe voeding, geen gif op en in de hond, en ze vaccineert de pups echt helemaal niet (behalve rabiës omdat dit verplicht is bij wetgeving), bla bla en dus nog nooit ontwormt maar ook nog nooit een positieve mestonderzoekuitslag gehad. Ik weet niet of het waar is hoor, maar ik dacht "ik meld het even". Ze heeft 1 keer wormen gehad bij een hondje dat ze van een andere kennel heeft ingekocht en die heeft ze ontwormt met diatomeeënaarde. En dan wel de "food grade". Ik noem het ook maar als optie :)
Door tschabo
#3388463
Ik heb hier ook een hond van 15 jaar die alleen als pup is gevaccineerd en ontwormt is (daarna nooit meer) en nog steeds in goede gezondheid is. Dus ja, dat geeft je te denken...
Door Lizzy
#3388473
tschabo schreef: do 24 okt 2019, 17:58 Ik heb hier ook een hond van 15 jaar die alleen als pup is gevaccineerd en ontwormt is (daarna nooit meer) en nog steeds in goede gezondheid is. Dus ja, dat geeft je te denken...
Wat precies geeft je te denken? Want zij is als pup dus wel ontwormt.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door