Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386211
allereerst, hoe spreek je het eigenlijk uit? ;D

Teun heeft zijn puppy entingen gehad, is nog nooit getiterd en is nu bijna 8 maanden.
wat is nu verstandig? Titeren om te zien of alles is aangeslagen en hij genoeg bescherming heeft? of dit pas doen wanneer hij eigenlijk weer voor een volgende enting zou moeten, en dan verder bepalen?

weten jullie hiervoor een goede dierenarts in noord-holland, eentje die de uitslagen ook begrijpt en daarop verder gaat? iemand in omgeving Hoorn?
Door Lizzy
#3386230
TeuntjeT schreef: do 19 sep 2019, 19:31 allereerst, hoe spreek je het eigenlijk uit? ;D

Teun heeft zijn puppy entingen gehad, is nog nooit getiterd en is nu bijna 8 maanden.
wat is nu verstandig? Titeren om te zien of alles is aangeslagen en hij genoeg bescherming heeft? of dit pas doen wanneer hij eigenlijk weer voor een volgende enting zou moeten, en dan verder bepalen?

weten jullie hiervoor een goede dierenarts in noord-holland, eentje die de uitslagen ook begrijpt en daarop verder gaat? iemand in omgeving Hoorn?
Het is natuurlijk een woord afgeleid uit het Engels. Dus als je het op z'n Nederlands uitspreekt krijg je toch is van "tieteren" of "titteren". Ik keur beide goed :biggrin2:

Hier staan de Noord Hollandse dierenartsen: https://www.vaccicheck.nl/lijst-van-vac ... erenartsen. Welke afstand vanaf Hoorn vind je nog acceptabel? Bij Jyoti werkt Anneke Schellingerhout. Dat is in Heemskerk. Zij weet alles van titeren. Geen idee of zij nog plek heeft, ze had een tijd geleden een patiëntenstop. Zij is holistisch dierenarts. Ik denk een ruim half uur rijden. Bij Plusdierenklinieken werkt dierenarts Dorothea Pronk (en daar zou ik dan wel om vragen) en zij weet ook alles titeren. Ik denk iets van een half uur rijden.

Ik zou titeren als je hond 1 jaar is. Dan is het de bedoeling dat Teun zijn DHP + L weer krijgt en dan zou je voor DHP kunnen kijken of deze is aangeslagen.
Door Siberienne
#3386232
Ik zou tieter zeggen. Dat is hoe het de biomedische wetenschappen uitgesproken wordt. Eigenlijk is ‘titerbepaling doen’ het Nederlands voor titeren.

Overigens komt het woord niet uit het Engels maar uit het Frans c.q. Latijn
titer [gehalte van een oplossing] {1901-1925} < frans titre [titel, opschrift, hoedanigheid, gehalte, titer] < latijn titulus [titel, opschrift] (vgl. titel).
Door evelyn02
#3386266
Ik zou nu al titeren. Er blijken geregeld honden te zijn die netjes volgens schema zijn geënt maar toch onbeschermd rond lopen voor parvo (lees je geregeld!) hondenziekte of hepatitis. Je weet nu niks en je gaat er toch vanuit dat er bescherming is.
Door MillyMol
#3386274
Ik zou ook nu al laten titeren, omdat je simpelweg niet weet of de eerdere entingen überhaupt wel zijn aangeslagen. Op Facebook is een speciale pagina. Zij hebben ook een lijst in hun bestandenhoek met dierenartsen die gecertificeerd zijn en geven regelmatig informatie over locaties waar gecertificeerde dierenartsen titelsessies organiseren, vaak tegen een gereduceerd tarief: https://www.facebook.com/search/top/?q= ... SEARCH_BOX

Let op: het gaat om de dierenarts, niet om de dierenartspraktijk! Het is namelijk niet zo dat wanneer 1 dierenarts van een praktijk gecertificeerd is, dit ook geldt voor de andere dierenartsen die er werken.
Door Lizzy
#3386280
Ja maar ja maar ja maar. Op zich maakt het natuurlijk niet uit of je nu of over 4 maanden laat titeren. Maar laten we wel wezen, deze pup is gevaccineerd volgens het normale vaccinatie protocol. Waarmee je dus echt hele hele hele grote kans hebt dat tenminste 1 van de entingen goed aangeslagen is. Daarom bestaat dit protocol. Al jaren en jaren. Zonder dat er ooit jonge honden dood neervallen aan 1 van de DHP ziektes. En dus is de pup waarschijnlijk na dat hele regiment entingen levenslang beschermt. De 1 jaars enting of titer is echt een zekerheidsdingetje en 95% van de honden wordt als pup gevaccineerd en daarna met 1 jaar weer (het percentage honden eigenaren dat titert is echt nihil hoor, dus die 5% zijn mensen die de 1-jaars enting al niet eens meer herhalen - vaccinatiegraad onder huisdieren is volgens mij iets van 70%). Ik zie niet zo goed in waarom we nou ineens zo paniekerig moeten doen dat we moeten titeren met 7 of 8 maand. Ja, als je minimaal vaccineert dan wil je weten of de enting is aangeslagen maar dat doe je dan een week of 3 na de enting. En dan titer je voor de zekerheid op 1 jaar weer. Ik vind dit allemaal een beetje overdreven. Maar goed, ieder z'n ding.
Door evelyn02
#3386282
Ik ben lid van de Facebooksite over titeren en het komt toch echt heel geregeld voor dat een hond die volgens het standaardschema gevaccineerd is niet goed beschermd blijkt te zijn. Meestal betreft het Parvo. Vandaar dat in het wel zou willen weten.
Door Lizzy
#3386285
evelyn02 schreef: za 21 sep 2019, 12:58 Ik ben lid van de Facebooksite over titeren en het komt toch echt heel geregeld voor dat een hond die volgens het standaardschema gevaccineerd is niet goed beschermd blijkt te zijn. Meestal betreft het Parvo. Vandaar dat in het wel zou willen weten.
Maar dat zouden ook non of low responders kunnen zijn.

En dan nog he, vallen er geen bosjes met honden om. We hebben niet voor niets een mijlpaal geïntroduceerd "met 12 maanden opnieuw vaccineren of titeren". Je kunt daar wel vanaf blijven wijken en iedere haverklap gaan titeren.
Door Lizzy
#3386287
(en ik zeg het ook met dit in m'n achterhoofd. Dit hondje is als pup ruim gevaccineerd, heeft behoorlijk problemen met de ontlasting gehad, dat gaat nou eindelijk de goede kant op maar met de oogjes is het nog steeds niet helemaal goed en laat dat hondje en zijn immuunsysteem nou eens even met rust.....).
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386312
dank voor jullie input en meningen. we gaan hem laten titeren als hij voor een volgende enting zou moeten bij 1 jarige leeftijd.
Door vagebond
#3386828
Hier bij een da in Tiel gaat het andersom, eerst enten, dan 2 wkn later titeren. Vraag me niet waarom, ik heb de moed opgegeven. Dit was ook bij een jonge hond, die al zijn pupentingen had gehad, en ik heb zelf het entingsboekje gezien nl. Dus, belangrijk is idd om naar een da te gaan, die weet wat titeren is en waarom je wilt titeren.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door