Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#3413970
Jaaaaa... Ik ga weer! :biggrin2:

Ik heb een pupje erbij... Zijn naam is Jones, ook een Duitse herder en morgen 9,5 week jong. In het nest bij de fokker getiterd door een dierenarts van de Vaccichecklijst en gevaccineerd. Parvo stond op 0 en dat alleen al laat je weinig keus. Hondenziekte en leverziekte allebei 1. Bij hondenziekte zie ik nog wel iets van grijs maar bij leverziekte zie ik er echt geen 1 in... :o

Hoe dan ook, morgen bij de titersessie in Medemblik door dierenarts Froukje Seip eens kijken of de enting is aangeslagen... En ja, ik ben weer benieuwd. ::) Morgen een update. ;)
Door yazzie
#3414012
Hij is beschermd!!! :) Parvo 6 en Distemper en Hepatitis allebei 6+. Puppy enting met ruim 6 weken heeft prima werk geleverd. ::) Voor 1 jaar afgetekend. :biggrin2: Blij mee!
Door yazzie
#3433509
Alweer een jaar(tje) verder: de jongste mag met 13 maanden wederom getiterd worden. Vandaag was de dag. Ditmaal bij dierenarts Eduard Deckers. Bloedafname ging snel en goed. Afwachten of die ene enting op 6 weken in het nest nog steeds bescherming biedt... Toen stond parvo op 0 (distemper en HCC op 1) dus werd er gelijk na het titeren gevaccineerd. En jawel hóór, die ene puppy-enting doet het nog steeds! :D Ditmaal Is Jones afgetekend voor drie jaar. Parvo was gewoon op 6 blijven staan. Distemper en HCC allebei met 1 punt gedaald: van 6+ naar 5. Prachtige score dus ik kan nu achterover hangen en afwachten.

Mijn 'oudste' (2,5 jaar) had vorig jaar Parvo 6, Distemper 5 en HCC 4 en was al afgetekend voor 3 jaar. Ik denk dat je met een gerust hart kan vaststellen dat mijn beide honden geheugencellen hebben aangemaakt en dat enten dan wel titeren eigenlijk niet meer hoeft.

Ik heb vandaag nog wel gevraagd hoe het zit met de snelheid van activatie van geheugencellen. Wat mij verteld is en wat ik al eerder heb gelezen, is dat antilichamen sneller aanslaan op een virus dan geheugencellen, die 1 of 2 dagen de tijd nodig hebben om actief te worden. Dat betekent dus dat als mijn honden in de toekomst geen antilichamen (dus echt 0) meer zouden hebben en ze lopen tegen parvo aan dat ze daar wel een paar dagen ziek van kunnen worden. De vraag waarover ik de komende twee jaar mag gaan nadenken is of ik dat risico wil gaan lopen dan wel dat ik voor mijn eigen geruststelling toch weer ga titeren in de hoop dat ze nog steeds naast geheugencellen ook antilichamen hebben (iets met controlefreak ::) ).

Vooralsnog zijn ze dus prachtig beschermd. De DHP-entingen die ze hebben gehad, hebben gelukkig geen bijwerkingen veroorzaakt en voor zover ik weet, zijn ze kerngezond. :)
Door Lizzy
#3433536
Hartstikke mooi! Ik snap dat je blij bent! En qua geheugencellen... Ja, dat zeggen ze, dat het lichaam even nodig heeft om ze te laten inkicken. Maar die dingen zijn er niet voor niets en ik geloof eigenlijk wel dat het lichaam het perfect geregeld heeft zo. Maar goed, komt tijd komt raad!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3433561
Dat klopt niet hoor, dat ze een paar dagen ziek worden.
Je hebt ook altijd een incubatietijd. Als de geheugencellen in actie schieten en voldoende werken voordat deze incubatietijd voorbij is, wordt je hond niet ziek.
Als dat niet zo is, en ze achter lopen, wordt ie wss minder ziek. Waarschijnlijk niet levensbedreigend dus..

Ik weet wel niet of alle geheugencellen levenslang blijven. Volgens mij niet...
Tenzij er door contact met het virus constant geboosterd wordt..
Door yazzie
#3433574
@Lizzy: het stomme is ook gewoon dat ik voor mezelf me nooit iets afvraag over geheugencellen en antilichamen van vaccinaties die ik als kind heb gehad... ::) Terwijl ik met mijn honden daar wel over nadenk en me dingen blijf afvragen.

@Pearlsofpassion: de dierenarts bracht het ook niet zo stellig hóór, maar echt als het zou kunnen dat ze de eerste paar dagen ziek worden. Ook zei hij dat dat naar alle waarschijnlijkheid dan mild zou verlopen. Maar 100% zekerheid kon hij niet geven, uiteraard. Het is allemaal stel dat... Hij zei ook heel eerlijk "Ik weet het niet, ik ben maar een simpele dierenarts". Hij nam echt de tijd voor uitleg, gaf aan dat er een protocol is (om de drie jaar titeren en vanaf een leeftijd van 10 jaar elk jaar, maar dat hij dat zelf bij zijn eigen hond ook niet deed :biggrin2: ) maar dat hij niet de verantwoordelijkheid wil nemen voor andermans honden door te verkondigen dat ze met geheugencellen levenslang beschermd blijven want stel dat je nou net die ene hond hebt bij wie het anders loopt. Ik snap de dierenarts ook. Ik vond het gewoon fijn dat hij de tijd nam om zijn inzichten te delen, open stond voor de vragen die ik had en ze niet klakkeloos beantwoorden met het standaardverhaal. :)
Door Lizzy
#3434276
yazzie schreef: di 19 okt 2021, 12:44 @Lizzy: het stomme is ook gewoon dat ik voor mezelf me nooit iets afvraag over geheugencellen en antilichamen van vaccinaties die ik als kind heb gehad... ::) Terwijl ik met mijn honden daar wel over nadenk en me dingen blijf afvragen.
Ik denk dat dit ook wel een beetje ingefluisterd wordt door de goegemeente. Want we moeten natuurlijk allemaal wel blijven titeren, als je begrijpt wat ik bedoel.
Door yazzie
#3461584
Vandaag was weer zo'n dag van eens kijken of er nog antistoffen in het bloed zitten.... :biggrin2:

Alhoewel ik ondertussen wel vertrouw op geheugencellen, heb ik gewoon simpelweg een aftekening voor 3 jaar in het boekje nodig in geval van acute nood (onverwachte ziekenhuisopname en honden die dan per direct naar het pension moeten).

Mijn oudste van ruim 4 jaar was weer aan de beurt. Als pup van 9 weken en jonge hond van 5,5 maand gevaccineerd, met 1 jaar afgetekend voor drie jaar met parvo 6, distemper 5 en hcc 4. Vandaag bij de titersessie van Froukje Seip helemaal in Den Helder ;) weer voor 3 jaar afgetekend: parvo 6, distemper 6 en hcc 3. In totaal 36 honden getiterd, weet nog niet alle uitkomsten.

Najaar 2024 pas weer de jongste die dan net 4 jaar is en alleen op 6 weken dhp gevaccineerd is (parvo stond op 0, geen keus) en daarna niet meer. Met 1 jaar was het toen: parvo 6, distemper 5 en hcc 5.

Ik blijf het leuk en interessant vinden. :biggrin2: en ook weer stom dat ik in de jaren 90 met mijn eerste hond beslist niet te laat wilde zijn met de volgende enting want ze zou eens onbeschermd kunnen zijn. :doh: Voelt best stom als ik daar nu aan terug denk... ::)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door