Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#3386102
Ik ben echt voor vaccineren (mits op maat en alleen de core-vaccins) en superblij met de mogelijkheid om te titeren. Van beide optimaal gebruik gemaakt (dus getiterd, gevaccineerd op het juiste moment en weer getiterd om te kijken of de entingen zijn aangeslagen bij dierenartsen van de vaccichecklijst) maar hoe nu verder?

Eigenlijk neig ik ernaar om te denken dat mijn hond nu levenslang beschermd is... Hij is nu een half jaar, twee keer gevaccineerd met DHP nobivac (met solvens, L4 ent ik niet) op 9 weken en 5,5 maand (in verband met HCC) en dus meerdere malen getiterd om juiste entmoment te bepalen en te checken of de enting daadwerkelijk is aangeslagen. En na de enting op 5,5 maand was de titeruitslag HCC 5, Parvo 6 en Distemper 5. Afgetekend voor 1 jaar omdat hij nog geen jaar was. Helemaal super. :D

En wat ik nu denk en begrijp is dat er dus geheugencellen zijn aangemaakt. En dat die geheugencellen heeeeeel lang (levenslang) meegaan maar niet meetbaar zijn in de vaccicheck. Nu wil ik gerust op 1-jarige leeftijd weer titeren en dat ga ik waarschijnlijk ook doen. Al is het alleen maar uit pure nieuwsgierigheid. ::)

Maar dan? Blijf ik vervolgens om de zoveel jaar titeren? Zo goed als zeker zakken de waardes in de loop der tijd. Maar er zijn wel degelijk geheugencellen aangemaakt. Dus ja... :???: Klopt het dat er wel een bloedtest is waarmee de geheugencellen wel gementen kunnen worden? Dus anders dan de vaccicheck? En zo ja, als je die test laat doen, voor hoe lang kan er dan afgetekend worden? Wie heeft hier ervaring mee, een eigenzienswijze dan wel betrouwbare informatie hierover?
Mack titersessie 29 augustus 2019.jpg
Mack titersessie 29 augustus 2019.jpg (3.34 MiB) 15278 keer bekeken
Door Lizzy
#3386103
yazzie schreef: di 17 sep 2019, 12:58 Ik ben echt voor vaccineren (mits op maat en alleen de core-vaccins) en superblij met de mogelijkheid om te titeren. Van beide optimaal gebruik gemaakt (dus getiterd, gevaccineerd op het juiste moment en weer getiterd om te kijken of de entingen zijn aangeslagen bij dierenartsen van de vaccichecklijst) maar hoe nu verder?

Eigenlijk neig ik ernaar om te denken dat mijn hond nu levenslang beschermd is... Hij is nu een half jaar, twee keer gevaccineerd met DHP nobivac (met solvens, L4 ent ik niet) op 9 weken en 5,5 maand (in verband met HCC) en dus meerdere malen getiterd om juiste entmoment te bepalen en te checken of de enting daadwerkelijk is aangeslagen. En na de enting op 5,5 maand was de titeruitslag HCC 5, Parvo 6 en Distemper 5. Afgetekend voor 1 jaar omdat hij nog geen jaar was. Helemaal super. :D

En wat ik nu denk en begrijp is dat er dus geheugencellen zijn aangemaakt. En dat die geheugencellen heeeeeel lang (levenslang) meegaan maar niet meetbaar zijn in de vaccicheck. Nu wil ik gerust op 1-jarige leeftijd weer titeren en dat ga ik waarschijnlijk ook doen. Al is het alleen maar uit pure nieuwsgierigheid. ::)

Maar dan? Blijf ik vervolgens om de zoveel jaar titeren? Zo goed als zeker zakken de waardes in de loop der tijd. Maar er zijn wel degelijk geheugencellen aangemaakt. Dus ja... :???: Klopt het dat er wel een bloedtest is waarmee de geheugencellen wel gementen kunnen worden? Dus anders dan de vaccicheck? En zo ja, als je die test laat doen, voor hoe lang kan er dan afgetekend worden? Wie heeft hier ervaring mee, een eigenzienswijze dan wel betrouwbare informatie hierover?

Mack titersessie 29 augustus 2019.jpg
Ik zou met 1 jaar opnieuw titeren. En dat is puur een stukje eigen ervaring, pup enting was bij mijn pups ook aangeslagen. Op zich was er niet op het aller beste moment gevaccineerd voor Parvo want daarvoor was nog heel in de verte maternale immuniteit voor aanwezig (echt een stip die nauwelijks een stip was). Toch laten enten. Daarna weer laten titeren en een mooie hoge titer voor alle 3 de ziektes. Maar op 3 jarige leeftijd (vanwege het fokken van een nestje) toch beide pups laten titeren en beide nul maar dan ook echt nul titer voor Parvo. Ik wijd dat geheel aan het te vroeg enten voor Parvo als pup. Pup enting is daardoor niet goed aangeslagen. Wat ook kan is dat het immuniteitssysteem van de pups nog onvoldoende ontwikkeld was en daardoor de enting toch niet goed aangeslagen is. Hoe dan ook, ik wil dat op de leeftijd van 1 jaar vanaf nu weten. En als de titer dan nog hoog is voor alle 3: ja ik persoonlijk vaccineer en titer dan niet meer. Puur omdat mijn honden niet aan wedstrijden, shows mee hoeven doen en ook niet in een pension hoeven. En ik ben er van overtuigt dat met een goede titer op 1 jaar: je hond levenslang goed beschermd is. En nee, geheugencellen kun je niet laten testen. Maar ik heb voldoende vertrouwen in Dr. R. Schultz (die daar zijn hele leven onderzoek naar heeft gedaan en nog titerde toen wij niet geboren waren) om dat aan te nemen. Interview Dr. Schultz - Dr. Becker:

Door yazzie
#3386105
Dank je wel voor het delen van deze link! :) Heb het net helemaal beluisterd en ja, zeer interessant. Wist echt niet dat je door bloedafname en onderzoek bij de moederhond je het moment van enten kon bepalen voor pups. En dat dat al zolang geleden gebeurde... :o Goh... Verder toch wel veel bevestiging gehoord hóór... Weet je toevallig ook van wanneer dit interview is?

Ja, titeren op 1-jarige leeftijd ga ik vanwege ontwikkeling immuunsysteem inderdaad doen. Tsjonge zeg... dan hebben je honden toch een tijd lang (hoe lang weet je dus niet) zonder bescherming voor parvo gelopen... :-X

Nogmaals bedankt, ga het nog een keer terugluisteren! :biggrin2:
Door Lizzy
#3386108
yazzie schreef: di 17 sep 2019, 16:08 Dank je wel voor het delen van deze link! :) Heb het net helemaal beluisterd en ja, zeer interessant. Wist echt niet dat je door bloedafname en onderzoek bij de moederhond je het moment van enten kon bepalen voor pups. En dat dat al zolang geleden gebeurde... :o Goh... Verder toch wel veel bevestiging gehoord hóór... Weet je toevallig ook van wanneer dit interview is?

Ja, titeren op 1-jarige leeftijd ga ik vanwege ontwikkeling immuunsysteem inderdaad doen. Tsjonge zeg... dan hebben je honden toch een tijd lang (hoe lang weet je dus niet) zonder bescherming voor parvo gelopen... :-X

Nogmaals bedankt, ga het nog een keer terugluisteren! :biggrin2:
Het interview is uit 2011.

Als je er vanuit gaat dat de aanwezigheid van maternale immuniteit de oorzaak is geweest voor het niet aan slaan van de enting, dan kun je er wel vanuit gaan dat ze vanaf dat ze een paar maanden waren tot hun 3de levensjaar niet beschermd zijn geweest tegen Parvo :-X

(ze zeggen ook wel eens dat Parvo en Hondenziekte vooral puppy ziekte zijn en volwassen honden niet eens zo bevattelijk zijn - ze zijn er kennelijk ook niet in "het wild" tegen aan gelopen, Godzijdank, want anders hadden ze ook wel antistoffen aan gemaakt. En echt, de titer was 0,00).
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3389734
Ik haak even aan hier.

Atz is met 7 weken geënt voor alles in 1x (dat is verplicht in Duitsland). Hij is met 16 weken en met 1,5 jaar getiterd, waarbij beide keren Hepatitis 5, Parvo 6+ en Distemper 2 was.

Vanochtend weer laten titeren (hij is nu 3,5), en nu is de uitslag Hepatitis 4, Parvo 4 en Distemper 0.

Ik heb het stripje nog niet gezien, die haal ik straks op.
Het advies is nu dus vaccineren, maar mijn gevoel zegt dat het gek is dat de titer voor Distemper nu ineens 0 is...

Kan dit? Ook na een acceptabele titer met 1,5 jaar?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3389737
Kim_S schreef: wo 20 nov 2019, 14:02 Ik haak even aan hier.

Atz is met 7 weken geënt voor alles in 1x (dat is verplicht in Duitsland). Hij is met 16 weken en met 1,5 jaar getiterd, waarbij beide keren Hepatitis 5, Parvo 6+ en Distemper 2 was.

Vanochtend weer laten titeren (hij is nu 3,5), en nu is de uitslag Hepatitis 4, Parvo 4 en Distemper 0.

Ik heb het stripje nog niet gezien, die haal ik straks op.
Het advies is nu dus vaccineren, maar mijn gevoel zegt dat het gek is dat de titer voor Distemper nu ineens 0 is...

Kan dit? Ook na een acceptabele titer met 1,5 jaar?

Ja dat kan. Dan is Atz al die tijd niet in aanraking geweest met het virus en zijn de antistoffen weggezakt naar 0. Wat overigens dan niet zegt dat hij niet beschermd is, daar komen dan de geheugencellen om de hoek die in actie komen als hij weer het virus treft.

Ik zou voor nu verder niks doen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3389739
Oscar had dat ook beide keren dat hij getitert is. Hij heeft toen hij net bij ons was de gewone cocktail die ze op 1 jaar krijgen gehad en is vervolgens met 2 en met 3 jaar getitert en geent ivm met distemper.

Daarna heb ik besloten niet meer te titeren. Want de andere twee waren sky high en als je na 3 keer enten nog geen titer hebt, dan gaat het na 4 of 5 of 6 keer enten ook niet gebeuren. De laatste keer bij het titeren werd ook gezegd dat ze dat virus eigenlijk nooit meer tegenkomen, waardoor zo'n titer snel wegzakt. Terwijl er dus wel geheugencellen zijn, maar die kun je niet meten en dat maakt het lastig. Vertrouw je daarop of niet? Ik heb gekozen dat wel te doen. Want ik vond dat logischer, dan dat de enting 3 keer achter elkaar niet aangeslagen zou zijn.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3389741
Mijn gevoel klopt dus wel, dat is fijn.

Hij is maar 1x geënt, als heel klein pupje.
Maar alle waardes zijn nu lager, wie weet hebben ze niet goed gekeken :P

Ik ga nu sowieso niks enten, hij heeft vanmorgen al een rabiës enting gehad (daar komen we niet onderuit helaas). Dus áls ik al ent, is het over een paar weken. Maar ik neig er sterk naar om het niet te doen.
Door yazzie
#3389884
Heb je dat interview van Karen Becker met Ronald Schultz wat Lizzy geplaatst heeft gezien? Gaf voor mij echt wel antwoorden op wat vragen. ;)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3389886
Nee niet gezien, maar nu ga ik wel kijken natuurlijk :biggrin2:

Ik heb het stripje opgehaald, en de controle stip was behoorlijk licht. De kleuring had echt sterker moeten zijn wat mij betreft.
Dus als gevolg daarvan zie je de stip van de Distemper (bijna) niet meer. Ik denk niet dat het helemaal 0 is, maar de DA heeft nu wel in zijn paspoort gezet dat ie opnieuw geent moet worden ::)

Ga ik niet doen. Ik ben wel geneigd om hem over een tijdje nog eens te laten titeren, puur om te kijken of er bij een test met wel een duidelijke controle stip ook een duidelijke stip bij de Distemper te zien is, zoals de vorige 2x ook het geval was.
Door Lizzy
#3389966
Kim_S schreef: vr 22 nov 2019, 21:25 Nee niet gezien, maar nu ga ik wel kijken natuurlijk :biggrin2:

Ik heb het stripje opgehaald, en de controle stip was behoorlijk licht. De kleuring had echt sterker moeten zijn wat mij betreft.
Dus als gevolg daarvan zie je de stip van de Distemper (bijna) niet meer. Ik denk niet dat het helemaal 0 is, maar de DA heeft nu wel in zijn paspoort gezet dat ie opnieuw geent moet worden ::)

Ga ik niet doen. Ik ben wel geneigd om hem over een tijdje nog eens te laten titeren, puur om te kijken of er bij een test met wel een duidelijke controle stip ook een duidelijke stip bij de Distemper te zien is, zoals de vorige 2x ook het geval was.
Als de stip 0 aanwijst (en zo te lezen komt ie daar aardig in de buurt in ieder geval): moet de dierenarts natuurlijk wel invullen dat je hond opnieuw gevaccineerd moet worden. Aangezien D geen verplichte enting is: kan ie wel zoveel willen. Ik zou ook niet vaccineren en misschien ter controle over een half jaar nog een keer titeren.
Door yazzie
#3409482
Ben ik weer... :biggrin2:

Morgen ga ik Mack laten titeren bij Froukje Seip in Medemblik (titersessie). En ben reuze benieuwd! ::) Mack is niet standaard geënt, namelijk op 9 weken en 5,5 maand. Is besloten na titeruitslagen en na overleg met Froukje Seip. Augustus 2019, dus op de leeftijd van 5,5 maand, gevaccineerd en morgen dus opnieuw de vaccicheck.

Ben dus heel benieuwd naar de scores. De nieuwe titertest geeft alleen aan of er wel of geen antistoffen zijn en geen scores meer. Vandaar de keuze voor de vaccicheck.

Ik ga er stiekem vanuit dat hij nog beschermd is. Waardes van een jaar geleden waren H 5, P 6 en D 5. We gaan het beleven morgen en zal een update geven van de uitslag. :cool:
Door Tanna
#3409514
yazzie schreef: vr 28 aug 2020, 11:29 Ben ik weer... :biggrin2:

Morgen ga ik Mack laten titeren bij Froukje Seip in Medemblik (titersessie). En ben reuze benieuwd! ::) Mack is niet standaard geënt, namelijk op 9 weken en 5,5 maand. Is besloten na titeruitslagen en na overleg met Froukje Seip. Augustus 2019, dus op de leeftijd van 5,5 maand, gevaccineerd en morgen dus opnieuw de vaccicheck.

Ben dus heel benieuwd naar de scores. De nieuwe titertest geeft alleen aan of er wel of geen antistoffen zijn en geen scores meer. Vandaar de keuze voor de vaccicheck.

Ik ga er stiekem vanuit dat hij nog beschermd is. Waardes van een jaar geleden waren H 5, P 6 en D 5. We gaan het beleven morgen en zal een update geven van de uitslag. :cool:
Dat is altijd gezellig, zo'n titersessie. En Froukje is een lieverd!
Door yazzie
#3409570
Ja inderdaad, dat is mijn ervaring ook. Froukje is een heel rustige, geduldige dierenarts, zo fijn! :)

Nou, gisteren was dus de titersessie in Medemblik, echt enorm druk... :o Ze waren om 10.00 uur begonnen. Zowel honden als poezen en 'gewone' vaccicheck en rapidtest. Ook 's avonds werd nog getiterd. Mack was om 17.45 uur aan de beurt en om 20.15 uur zou de uitslag er zijn . Wat ook zo was met heel fijne scores :D : Hepatitis 4 (was 1 gedaald), Parvo 6 en Distemper 5 (allebei gelijk gebleven). Dus voor 3 jaar afgetekend en voor nu de bevestiging dat de twee entingen op 9 weken en 5,5 maand dus keurig zijn aangeslagen, volop antistoffen en geheugencelletjes aangemaakt. Echt blij mee! :cool:
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door