Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door eelke
#3376597
Joep is gisteren weer getiterd. (ik weet nog steeds niet waar je de klemtoon legt, dus als ik er over spreek zegt is, titerbepaling gedaan oid ::) )

Hoge antistoffen, prima voor zijn leeftijd zeiden ze geloof ik. Ze zouden hem wel weer voor 3 jaar garanderen, maar omdat het nieuwe beleid bij honden boven de 10 jaarlijks titeren is, is dus toch het advies over een jaar weer. Daar had ik nog niet van gehoord, maar als ik het google lijkt het inderdaad te kloppen.

Ik moest even schakelen, want deze DA werkte met cijfers (3 en 4) ipv de plusjes die ik van Tannetje ken.

Uitslag nu;
HCC 3
Parvo 4
Hondenziekte 3

2016;
HCC +
Parvo +++
Hondenziekte ++

2014;
HCC ++
Parvo ++
Hondenziekte +-

2012;
HCC +
Parvo +
Hondenziekte +-

Kan iemand uitleggen / verklaren waarom ze gestegen zijn? Komt dat dan inderdaad doordat hij in aanmerking komt met die ziektes? En hoe de cijfers en plussen tegen elkaar weg te leggen? Ik was zo suf zijn paspoort te vergeten, dus zij heeft de andere titers niet gezien...en dus geen uitleg gegeven.

Nog eens naar die van Gijs gekeken ook. Dus heeft alleen de puppenentingen gehad (tot 12 weken) en daarna titeren, in 2012 en 2016, die had nu ook weer gemoeten (snif) maar daar had ik ook wel vertrouwen in gehad. Bijzonder wel dan he dat jaarlijks enten het algemene advies blijft...
Joep heeft alleen nog met 1 jaar entingen gehad, daarna ook nooit meer.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3376599
Volgens mij zijn ze niet gestegen.
Bij die nummers is een 3 geloof ik gelijk aan de controlestip. Dus net genoeg. Alles eronder moet je terug enten.
4 is dan 1+ zou ik denken?
Door eelke
#3376601
pearlsofpassion schreef:Volgens mij zijn ze niet gestegen.
Bij die nummers is een 3 geloof ik gelijk aan de controlestip. Dus net genoeg. Alles eronder moet je terug enten.
4 is dan 1+ zou ik denken?
Dan zou ie van +++ naar + (4) zijn gegaan bij Parvo? En 2 zou dan de +- zijn en 1 is dan een -? Overigens bij de +- was enten nog niet het advies toen hoor.

Ik bedoel ook vooral dat ie tussen 2012 en 2016 best gestegen is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3376602
Ik zou denken +- gelijk is aan 3. En dus + gelijk aan 4.
- gelijk aan 2 en daarbij dus pas enten.
Maar je zou het beter eens navragen.
Door Lizzy
#3376658
eelke schreef:Joep is gisteren weer getiterd. (ik weet nog steeds niet waar je de klemtoon legt, dus als ik er over spreek zegt is, titerbepaling gedaan oid ::) )

Hoge antistoffen, prima voor zijn leeftijd zeiden ze geloof ik. Ze zouden hem wel weer voor 3 jaar garanderen, maar omdat het nieuwe beleid bij honden boven de 10 jaarlijks titeren is, is dus toch het advies over een jaar weer. Daar had ik nog niet van gehoord, maar als ik het google lijkt het inderdaad te kloppen.
"Vanwege een verminderde werking van het immuunsysteem is het advies om honden ouder dan 10 jaar jaarlijks te titeren in plaats van driejaarlijks". Nou echt he.... Maar goed, hoe gaat NML Health hier zelf mee om? Is dit hun idee? Of is dit het idee van een paar dierenartsen die dat titeren eigenlijk toch al niks vinden? En Tannetje? Hoe gaat Tannetje hier mee om? Het slaat toch ergens gewoon nergens op, als een hond van 11 toch antistoffen heeft (voldoende dus 3 of hoger) dan is er toch nul reden om aan te nemen dat boven het 10de levensjaar dit ineens zal gaan dalen? En dan nog he.... Niemand gelooft dus kennelijk in geheugencellen. Hoewel we allemaal weten dat ze bestaan!

Maar goed, ook in de bijsluiter van de vaccicheck wordt geen woord gerept over de leeftijd van 10 jaar: https://www.nmlhealth.com/sites/default ... re_0_1.pdf
Ik moest even schakelen, want deze DA werkte met cijfers (3 en 4) ipv de plusjes die ik van Tannetje ken.

Uitslag nu;
HCC 3
Parvo 4
Hondenziekte 3

2016;
HCC +
Parvo +++
Hondenziekte ++

2014;
HCC ++
Parvo ++
Hondenziekte +-

2012;
HCC +
Parvo +
Hondenziekte +-
Nou moet ik even schakelen want mijn honden zijn meerdere keren door Tannetje getiterd en overal staan gewoon cijfers, geen plusjes.

En dan nog blijft het (afhankelijk van hoe de strip wordt afgelezen, door de dierenarts zelf met het blote oog of via een nieuw computer/app/tooltje) een menselijke interpretatie. En als de titer stijgt, dan is er eigenlijk altijd sprake van dat een dier de ziekte in het wild is tegen gekomen. Van 1 plusje naar 3 (3 betekent positief) dan is de strip of vorige keer of deze keer "anders" geïnterpreteerd of hij is HCC in het wild tegen gekomen.
Kan iemand uitleggen / verklaren waarom ze gestegen zijn? Komt dat dan inderdaad doordat hij in aanmerking komt met die ziektes? En hoe de cijfers en plussen tegen elkaar weg te leggen? Ik was zo suf zijn paspoort te vergeten, dus zij heeft de andere titers niet gezien...en dus geen uitleg gegeven.

Nog eens naar die van Gijs gekeken ook. Dus heeft alleen de puppenentingen gehad (tot 12 weken) en daarna titeren, in 2012 en 2016, die had nu ook weer gemoeten (snif) maar daar had ik ook wel vertrouwen in gehad. Bijzonder wel dan he dat jaarlijks enten het algemene advies blijft...
Joep heeft alleen nog met 1 jaar entingen gehad, daarna ook nooit meer.
Zie boven. Maar het advies is ook niet om jaarlijks te enten voor DHP. Dat is iedere 3 jaar. En daarom vind ik het ook als een tang op een varken slaan om honden van boven de 10 ieder jaar te titeren. Echt, er is volgens mij nul wetenschappelijke onderbouwing hiervoor en bovendien is het advies ook niet om honden ouder dan 10 ineens weer jaarlijks te gaan enten. Ik snap dat hele titer-advies in Nederland sowieso niet maar goed, da's een andere discussie....
Door eelke
#3376661
Lizzy schreef:"Vanwege een verminderde werking van het immuunsysteem is het advies om honden ouder dan 10 jaar jaarlijks te titeren in plaats van driejaarlijks". Nou echt he.... Maar goed, hoe gaat NML Health hier zelf mee om? Is dit hun idee? Of is dit het idee van een paar dierenartsen die dat titeren eigenlijk toch al niks vinden? En Tannetje? Hoe gaat Tannetje hier mee om? Het slaat toch ergens gewoon nergens op, als een hond van 11 toch antistoffen heeft (voldoende dus 3 of hoger) dan is er toch nul reden om aan te nemen dat boven het 10de levensjaar dit ineens zal gaan dalen? En dan nog he.... Niemand gelooft dus kennelijk in geheugencellen. Hoewel we allemaal weten dat ze bestaan!

Maar goed, ook in de bijsluiter van de vaccicheck wordt geen woord gerept over de leeftijd van 10 jaar: https://www.nmlhealth.com/sites/default ... re_0_1.pdf


Nou moet ik even schakelen want mijn honden zijn meerdere keren door Tannetje getiterd en overal staan gewoon cijfers, geen plusjes.

En dan nog blijft het (afhankelijk van hoe de strip wordt afgelezen, door de dierenarts zelf met het blote oog of via een nieuw computer/app/tooltje) een menselijke interpretatie. En als de titer stijgt, dan is er eigenlijk altijd sprake van dat een dier de ziekte in het wild is tegen gekomen. Van 1 plusje naar 3 (3 betekent positief) dan is de strip of vorige keer of deze keer "anders" geïnterpreteerd of hij is HCC in het wild tegen gekomen.


Zie boven. Maar het advies is ook niet om jaarlijks te enten voor DHP. Dat is iedere 3 jaar. En daarom vind ik het ook als een tang op een varken slaan om honden van boven de 10 ieder jaar te titeren. Echt, er is volgens mij nul wetenschappelijke onderbouwing hiervoor en bovendien is het advies ook niet om honden ouder dan 10 ineens weer jaarlijks te gaan enten. Ik snap dat hele titer-advies in Nederland sowieso niet maar goed, da's een andere discussie....
Nu gaat je geheugen wel achteruit als je ouder wordt, misschien telt dat ook voor geheugencellen ;D maar als jij het al niet weet... ik heb nmlheath inmiddels gemaild, ik ben er nu toch wel nieuwsgierig naar. (ze zijn zo handig geweest wel op te schrijven dat de titer 3 jaar geldig is, met de opmerking over 1 jaar terug want hond ouder dan 10. Dus in zijn paspoort staat het wel prima zo ;) (waarbij ik mezelf afvraag, omg over 3 jaar wordt hij bijna 13, het is maar de vraag of we uberhaupt dan nog kunnen titeren) maar goed).

Raar dat Tannetje dan bij jou wel cijfers gebruikte. 2012 en 2014 zijn door Tannetje gedaan (groeps titeren hier via BP) 2016 is gedaan door Dian van toen de Silverlinde, opgeleid door Tannetje. En nu dan door een dierenarts hier in de buurt die ook op de lijst staat (dat is natuurlijk wel een nadeel, steeds een andere DA, maar goed, deze zit op 12 min rijden, dat is toch een stuk makkelijker dan Tannetje of Dian opzoeken). Of zijn de titers van Tannetje bij jou van daarvoor of daarna?

Hier ent de DA trouwens wel elk jaar voor DHP...kun je nagaan hoeveel entingen we al hebben bespaard...

Goed, NML Health eens afwachten dan :)
Door Lizzy
#3376679
eelke schreef:Nu gaat je geheugen wel achteruit als je ouder wordt, misschien telt dat ook voor geheugencellen ;D
;D ;D ;D ;D
maar als jij het al niet weet... ik heb nmlheath inmiddels gemaild, ik ben er nu toch wel nieuwsgierig naar. (ze zijn zo handig geweest wel op te schrijven dat de titer 3 jaar geldig is, met de opmerking over 1 jaar terug want hond ouder dan 10. Dus in zijn paspoort staat het wel prima zo ;) (waarbij ik mezelf afvraag, omg over 3 jaar wordt hij bijna 13, het is maar de vraag of we uberhaupt dan nog kunnen titeren) maar goed).
Ik vind het aan alle kanten onlogisch en rammelen. Dus ik ben benieuwd, naar de reactie van NML!
Raar dat Tannetje dan bij jou wel cijfers gebruikte. 2012 en 2014 zijn door Tannetje gedaan (groeps titeren hier via BP) 2016 is gedaan door Dian van toen de Silverlinde, opgeleid door Tannetje. En nu dan door een dierenarts hier in de buurt die ook op de lijst staat (dat is natuurlijk wel een nadeel, steeds een andere DA, maar goed, deze zit op 12 min rijden, dat is toch een stuk makkelijker dan Tannetje of Dian opzoeken). Of zijn de titers van Tannetje bij jou van daarvoor of daarna?

Hier ent de DA trouwens wel elk jaar voor DHP...kun je nagaan hoeveel entingen we al hebben bespaard...

Goed, NML Health eens afwachten dan :)
Serieus! Ik heb zelfs het paspoort er nog bij gepakt. En speciaal voor jou een foto gemaakt :biggrin2:
IMG_20190515_121412[1].jpg
IMG_20190515_121412[1].jpg (3.48 MiB) 5178 keer bekeken
Dit was in 2016. Boekje van Linga kan ik zo gauw niet vinden maar mij staat echt bij dat ze daar ook cijfers gebruikte.

Elk jaar DHP. Ik zeg maar zo, ik zeg maar :-X :-X :-X :-X ::) ::) ::) ::) . En deze DA heeft nu ook getiterd?
Door eelke
#3376682
Lizzy schreef:;D ;D ;D ;D


Ik vind het aan alle kanten onlogisch en rammelen. Dus ik ben benieuwd, naar de reactie van NML!



Serieus! Ik heb zelfs het paspoort er nog bij gepakt. En speciaal voor jou een foto gemaakt :biggrin2:

IMG_20190515_121412[1].jpg

Dit was in 2016. Boekje van Linga kan ik zo gauw niet vinden maar mij staat echt bij dat ze daar ook cijfers gebruikte.

Elk jaar DHP. Ik zeg maar zo, ik zeg maar :-X :-X :-X :-X ::) ::) ::) ::) . En deze DA heeft nu ook getiterd?
Haha, ik geloof je heus! Misschien is ze dan na 2014 over gegaan op cijfers? Of weet je zeker dat ze dat daarvoor ook al deed? Nou ja, maakt verder eigenlijk ook niks uit natuurlijk.

Nee, dat is niet dezelfde dierenarts. Die elke jaar enten praktijk titert niet. (ik ben nog steeds zwevende qua da praktijk, want die elk jaar enten praktijk is wel de hele dag open, hebben een rontgen etc etc. De titerpraktijk is maar een paar dagdelen per week geopend, zucht. Voor en nadelen...).
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3376703
J&J waren voor 2014 voor het laatst getiterd en idd met + en - wordt het daar aangegeven, dus het zal iets met het jaartal te maken hebben.
Door eelke
#3376723
Pauline schreef:J&J waren voor 2014 voor het laatst getiterd en idd met + en - wordt het daar aangegeven, dus het zal iets met het jaartal te maken hebben.
Ook door Tannetje toen?

Ik heb antwoord terug;

Beste Eelke,
Bedankt voor uw bericht.
Het jaarlijks titeren wordt voornamelijk geadviseerd bij oudere honden die voorheen niet geënt waren en op latere leeftijd pas de eerste titersessie krijgen.
Het advies van de dierenartsen is wisselend, maar de uitslag van de titer zal niet afnemen bij een oudere hond, enkel als de hond dus niet ingeënt is voorheen.

Dus geen advies vanuit Vacci check. Waar het dan wel vandaan komt? Toch raar dat het op meerdere da sites staat.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3376727
Scott is in februari 2015 getiterd door Tannetje en toen gebruikte ze nog +++.
Ik weet dat op een gegeven moment het programma op de PC is gekomen en dat afleeskaartje. Vanaf dat moment zijn ze volgens mij overgaan op cijfers.
Door yazzie
#3376733
Ik heb ondertussen een flauw gevoel dat elk jaar titeren het elk jaar klakkeloos enten heeft vervangen... >:(

Bij een titeruitslag van 2 of hoger, is enten overbodig want de enting slaat dus niet aan. Pas bij 0 of 1 zou het advies om te enten moeten volgen.

Ik gebruik titeren om het juiste entmoment te bepalen voor een pup en daarna (3/4 weken na de vaccinatie) te checken of de enting is aangeslagen. Op die manier is mijn pup a) geënt en b) bewezen beschermd. Ik ent echt alleen nog maar DHP, geen L4 en dus opgelost in Solvens of een fysiologische zoutoplossing. Titeren doe ik alleen bij een dierenarts van de vaccichecklijst juist om te voorkomen dat je onnodig toch een vaccinatie-advies krijgt. Bij een positieve titeruitslag is de enting aangeslagen en zijn er geheugencellen aangemaakt. Dat is wat nodig is om bescherming te bieden wanneer nodig.

Maar het eind lijkt nu wel een beetje zoek. Er is gewoon geen sluitend advies wat te doen met titeruitslagen en dat irriteert mij eigenlijk best wel. De ene dierenarts zegt doodleuk dat de vaccicheck nog foutmarges kent en dus niet betrouwbaar is, een andere dierenarts ent nog steeds bij onvoldoende kennis bij de eigenaars elk jaar de cocktail (DHPPI in L4 opgelost want DHP hebben ze simpelweg niet meer) en weer andere dierenartsen laten je dus rustig elk jaar terugkomen om te titeren. Waar blijft in dit verhaal dan de geheugencellen die wel degelijk worden aangemaakt??? Waarom is daar helemaal geen aandacht voor en uitleg over door dierenartsen??? Is er dan zoveel verschil tussen het vaccineren van mens en dier. :-\
Door fransbulletje
#3376734
Vorig jaar is Hugo nog getiterd was toen ruim 9 jaar en gewoon voor 3 jaar afgetekend.
Door eelke
#3376738
Hier staat er dus ook 2022 op. Met de opmerking dat het dus over een jaar weer moet vanwege zijn leeftijd. Maar er staat dus wel drie jaar.

Kijk, het kan verder natuurlijk ook weinig kwaad, dat titeren. Behalve dat het geld kost dan. Maar goed, die 40 euro zijn ook de grote kosten niet...

Maar goed, ik ga dus mooi voor die drie jaar. Staat zo in zijn paspoort, dus het is wel prima zo :)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door