Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3379554
Ik ga even terug naar wat volgens mij de kern is van je topic: moet je twee weken voor een rabiës enting te geven aan je hond ontwormen?
De theorie daarachter zou zijn dat bij een actieve worminfectie het immuunsysteem zo actief is dat de rabiës enting minder kans heeft om aan te slaan.

Ik heb een beetje moeite met die theorie.

Nog los van het feit dat niet weet of je hond wormen heeft en je dus onnodig zou kunnen ontwormen en daarmee de natuurlijke darmflora verstoort, wat ook effect heeft op het immuunsysteem, kan het ook zo zijn de de uitslag van een mestonderzoek vals negatief of vals positief kan zijn.

Daarnaast snap ik de ratio achter die theorie zelf niet helemaal, want waarom zou een immuunsysteem alleen actief zijn bij een actieve worminfectie? De hond kan ook wel een virusjes ergens hebben opgelopen waardoor een immuunsysteem actief is, zonder dat de hond symptomen vertoond, omdat het een virus is waarmee de hond al eerder in aanraking is gekomen.

Het immuunsysteem bij zoogdieren is 24/7 actief: er circuleren continue witte bloedlichamen in het bloed die ‘scannen’ op ‘indringers’ en meteen in actie komen wanneer een bacterie, virus of parasiet het lichaam binnendringt. Daarnaast wordt het immuunsysteem ook ingezet om afvalstoffen of zieke lichaamscellen zoals kankercellen op te ruimen.

Dus als je de theorie van ontwormen twee weken voor de rabiës enting volgt dan zou dit toch ook voor alle andere entingen moeten gelden? Of mis ik een heel specifieke relatie tussen worminfecties en rabiës enting?
#3379559
Dat geldt voor alle inentingen Molly, maar het werd voor mij een concrete vraag ivm rabiës (ik titer verder).

Afgezien dat je het in reguliere informatie tegen komt dat het “bewezen” is dat je beter kunt ontwormen voor inenten heb ik dezelfde vragen als jou.

Barfplaats wordt gesponsord door