Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3353482
Waarom bel je de dierenarts zelf niet even om te overleggen? En heel moeilijk kan het toch ook niet zijn? Parvo = nul dan vaccineren. Parvo is niet nul = niet vaccineren. Als deze dierenarts dat al niet kan, kan ie beter niet titeren naar mijn mening :-\
Door zurca
#3353485
Lizzy schreef:Waarom bel je de dierenarts zelf niet even om te overleggen? En heel moeilijk kan het toch ook niet zijn? Parvo = nul dan vaccineren. Parvo is niet nul = niet vaccineren. Als deze dierenarts dat al niet kan, kan ie beter niet titeren naar mijn mening :-\
Dat ga ik inderdaad doen Lizzy! En nee, als je het zo stelt is het inderdaad niet moeilijk :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Ina
#3353486
zurca schreef:Dat ga ik inderdaad doen Lizzy! En nee, als je het zo stelt is het inderdaad niet moeilijk :biggrin2:
Als je toch gaat bellen met de DA, wijs hem of haar dan op de facebook groep mochten er nog vragen of twijfels zijn
Het gebeurd wel vaker dat een DA niet op hun lijst staat, terwijl ze prima in staat zijn om een titeruitslag te beoordelen en dus te adviseren
Mochten ze toch niet helemaal zeker zijn, kunnen ze in de facebookgroep heel veel info vinden over pups titeren en eventueel vragen stellen als prof.
Door Greece
#3353490
Nog even als aanvulling: zoek wel een DA die pups kan titeren. Niet iedere DA die titert, kan ook pups titeren en de uitslag goed interpreteren.

Parvo kan alleen worden gegeven.
Distemper is samen met parvo: de DP
Hepatitis kan alleen met parvo en distemper: de DHP

@PoP; lang zogen zegt niets over het meegeven van immuniteit. Dit wordt bij de biest meegegeven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3353496
Greece schreef:
@PoP; lang zogen zegt niets over het meegeven van immuniteit. Dit wordt bij de biest meegegeven.
Bij alle 3 de aandoeningen?
Dan zegt de zoogtijd idd niets.
Door zurca
#3353686
Doranto schreef:Phemke is ook getiterd i.p.v. geënt bij de eerste enting. Tannetje zei toen dat het belangrijk was om kort van tevoren of op dezelfde dag dat de pups worden geënt, de pups die niet geënt worden te laten titeren. Als de Parvo nl. te laag is, kunnen ze dan gelijk worden mee geënt. Zou je dat niet doen dan zouden de onbeschermde pups door de entstof die de anderen krijgen ziek kunnen worden.
Op de fbpagina lees ik dus eigenlijk het tegenovergestelde. Dat ongevacineerde pups waarvan de maternale antilichamen afnemen juist kunnen "meeliften" op de entstof van de andere pups :???:

Heeft Tannetje jou ook verteld hoe dat werkt dan? Dat een onbeschermde pup ziek kan worden van de entstof van andere pups?
Als ik een griepspuit haal, maak ik dan onbeschemde mensen daar ook ziek mee?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3353687
zurca schreef:Op de fbpagina lees ik dus eigenlijk het tegenovergestelde. Dat ongevacineerde pups waarvan de maternale antilichamen afnemen juist kunnen "meeliften" op de entstof van de andere pups :???:

Heeft Tannetje jou ook verteld hoe dat werkt dan? Dat een onbeschermde pup ziek kan worden van de entstof van andere pups?
Als ik een griepspuit haal, maak ik dan onbeschemde mensen daar ook ziek mee?
Als ik het goed had begrepen, zouden de geënte pups besmettelijk zijn voor haar als haar titer te laag zou zijn, via de stoffen die ze uitscheiden, dus waarschijnlijk de ontlasting? Anders ff Tannetje zelf vragen.
Door zurca
#3353690
Doranto schreef:Als ik het goed had begrepen, zouden de geënte pups besmettelijk zijn voor haar als haar titer te laag zou zijn, via de stoffen die ze uitscheiden, dus waarschijnlijk de ontlasting? Anders ff Tannetje zelf vragen.
Ik zal haar mailen ;)

Want het is best apart, op de FB pagina, schrijven ze dus inderdaad dat een ongevaccineerde pup entstoffen mee krijgt van de gevaccineerde pups als de maternale antistoffen laag zijn. Ze schrijven ook dat stel ik laat Pippa niet vaccineren en titeren met 9 weken, je niet weet of de antistoffen die de titer dan laat zien maternale antistoffen zijn of antistoffen van de vaccinatie van de andere pups...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3353701
Bij mijn weten worden antistoffen niet uitgescheiden, die blijven in het bloed. En moedermelk kan ook, maar bij deze aandoeningen dus blijkbaar niet.
Alleszinds, antistoffen die tussen pups doorgegeven worden, dat lijkt me niet mogelijk. Zelfs als ze al uitgescheiden zouden worden.
Als met levende organismen wordt geënt, zou het misschien wel kunnen dat de geënte pups idd besmettelijk zijn. En als ze andere pups besmetten, maar deze worden daar niet ziek van, dan zullen die wel zelf antistoffen aanmaken en dus hogere titer hebben. Zelfde principe als een enting dus, maar misschien niet zo efficiënt, dat weet ik niet.
Door zurca
#3353702
Als ik de bijsluiter van het vaccin bekijk dan is de entstof levendverzwakt.
Dan klinkt wat jij schrijft POP logisch. In dat geval van besmetting en dat de pup dan antistoffen aan gaat maken dan zou een pup op die manier dus ook ziek kunnen worden.

Edit, ik heb geïnformeerd op de fbpagina over hoe een niet gevaccineerde pup meelift op de antistoffen van de andere pups. Antwoord is via de lichaamsvloeistoffen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3353709
zurca schreef:Als ik de bijsluiter van het vaccin bekijk dan is de entstof levendverzwakt.
Dan klinkt wat jij schrijft POP logisch. In dat geval van besmetting en dat de pup dan antistoffen aan gaat maken dan zou een pup op die manier dus ook ziek kunnen worden.

Edit, ik heb geïnformeerd op de fbpagina over hoe een niet gevaccineerde pup meelift op de antistoffen van de andere pups. Antwoord is via de lichaamsvloeistoffen.
Wanneer wisselen pups dat dan uit?
Lichaamsvloeistof, dat is wel vaag hé. Er is wel een verschil tussen speeksel, urine of bloed. Speeksel dat kan je volgen dat ze dat uitwisselen. Maar dat lijkt mij dan weer erg onwaarschijnlijk dat daar antistoffen in zitten hoor. En dan nog voldoende om een titerverhoging te krijgen, dat zou behoorlijk veel speeksel moeten zijn...
Door zurca
#3353722
Lizzy schreef: En heel moeilijk kan het toch ook niet zijn? Parvo = nul dan vaccineren. Parvo is niet nul = niet vaccineren.
Greece schreef:Nog even als aanvulling: zoek wel een DA die pups kan titeren. Niet iedere DA die titert, kan ook pups titeren en de uitslag goed interpreteren.
:-\

De DA titert. Staat er niet achter om pups vanuit het nest te titeren. Zij vinden dat je eerst vaccineert om de basisbescherming te krijgen en daarna ga je titeren.
Dus tja..... Als ik wil dan wordt Pippa getitert maar is het voor een DA nu wel of niet mogelijk om goed te kunnen beoordelen of parvo te laag is of niet?! Laat ik haar straks titeren en wordt er alsnog onjuist op de uitslag gereageerd...

Ondertussen gelezen op de fbpagina maar wat men daar schrijft rijmt dan gewoon niet met wat Tannetje zegt. Zij schrijft mij dat een ongevaccineerde pup in een nest gevaccineerde pups een kleine kans heeft om ziek te worden.
Door Lizzy
#3353726
De kans dat je pup op 6,5 weken nul bescherming heeft voor Parvo: die lijkt me echt klein. Maar dit wordt wel lastig. Een DA die gewoon eigenlijk niet mee wil werken.... Je kan (volgens mij) nu 3 dingen doen: je pup gewoon laten vaccineren zoals de rest, je pup laten titeren en daar erboven op gaan zitten (dan maar niet op vakantie) en zelf het heft daar in handen nemen of je het risico nemen en pas titeren als je terug bent van vakantie (en dus ook niet vaccineren). Als je dit over moet gaan laten aan een fokker die van niks weet en een dierenarts die ook van niks weet: wordt het in mijn ogen niks.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3353727
zurca schreef::-\

De DA titert. Staat er niet achter om pups vanuit het nest te titeren. Zij vinden dat je eerst vaccineert om de basisbescherming te krijgen en daarna ga je titeren.
Dus tja..... Als ik wil dan wordt Pippa getitert maar is het voor een DA nu wel of niet mogelijk om goed te kunnen beoordelen of parvo te laag is of niet?! Laat ik haar straks titeren en wordt er alsnog onjuist op de uitslag gereageerd...

Ondertussen gelezen op de fbpagina maar wat men daar schrijft rijmt dan gewoon niet met wat Tannetje zegt. Zij schrijft mij dat een ongevaccineerde pup in een nest gevaccineerde pups een kleine kans heeft om ziek te worden.
Ja, die aanpak werkt enkel als er geen maternale bescherming meer is. Dan titer je om te bepalen of een enting aangeslagen is.
Een enting zetten is echter niet zinvol als er nog maternale bescherming is, want dan slaat die niet aan. Normaal merk je dan bij de titersessie dat er geen antistoffen zijn.
Er is echter een kleine kans dat bij die titersessie nog steeds maternale antistoffen aanwezig zijn waardoor je een stip krijgt en dan zou je verkeerdelijk concluderen dat de enting aangeslagen is. Bovendien ent je zo blind en is de kans groter dat 1 of 2 entingen niet aanslaan en je een 2e of zelfs 3e maal moet vaccineren. Daarom is het beter voor de enting te titeren en pas te enten als er geen maternale antistoffen aanwezig zijn. Zo ben je zeker dat een titer achteraf op een aangeslagen enting wijst en is de kans veel groter dat je pup na 1 enting beschermd is.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door