Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3294515
Aangezien ik van mezelf moet wachten tot de positieve echo voordat ik mag puppyshoppen ben ik me alvast aan het verdiepen in titeren en ontwormen.
Voor het titeren heb ik een dierenarts gevonden, dus door naar de wormen.
Ik heb Cella niet tijdens de loopsheid ontwormd, haar laatste ontworming is een jaar geleden. Ik hoop het de 30e te kunnen testen in de workshop van Tomsborders, dan neem ik wat van haar ontlasting mee ;D

Ik heb geprobeerd te ontdekken wat de lengtes in dagen zijn van de verschillende stadia van de spoelworm. Dat blijkt lastig te vinden.

Pups worden besmet via de placenta in de 2e maand van de dracht. De geactiveerde larven migreren dan via de placenta naar de pup. Via de bloedbaan dus. Als ik de cyclus goed begrijp moeten ze dan eerst naar de longen waar ze worden opgehoest en ingeslikt en zo in het spijsverteringssysteem komen en tot volwassen worm ontwikkelen. Ik denk dat dit niet gebeurd in de baarmoeder maar zodra ze geboren zijn? Daar kan ik niet duidelijk iets over vinden.
Via de moedermelk na de bevalling kan ook, dan komen de larven direct in het spijsverteringskanaal terecht.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het minstens 2 weken duurt voordat pups wormeieren uitscheidden. Hierop is ook het klassieke ontwormingsschema gebaseerd.

Zou het een optie kunnen zijn om vanaf 2 weken ontlasting onderzoek te gaan doen bij pups?
Wie heeft er ervaring mee?


Bronnen:
Bitches are a major source of infection for their off-spring because, after an infection occurs in their life, they harbour somatic larvae. These resting larvae will mobilize during pregnancies and infect subsequent litters even when re-infections do not occur. Pups become infected in utero by the second month of gestation, which result in egg shedding after a minimum period of about two weeks after birth [10,11]. When mobilized larvae are transmitted via the lactogenic route litters can also be infected by colostrum and milk for at least 38 days after delivery [12,13]. These vertical infections occur regardless of the presence of the intestinal parasitosis in the bitch but, in general, a proportion of mobilized larvae may reach the intestine of the dam, then mature and cause a patent infection with high egg shedding lasting weeks after whelping. Bitches can be re-infected also by ingesting immature ascarids defecated by their suckling offspring. Therefore, lactation may either cause or reinforce a patent infection in bitches, which provides another source of environmental contamination and infection for puppies [13].
Uit dit artikel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3418564/
Toxocara canis is a worldwide-distributed parasitic roundworm of canids with recognized zoonotic potential [1–4]. In patent infections, adult T. canis worms live in the intestine of dogs and other canids, laying eggs that pass into the faeces and contaminate the environment [5]. Within these eggs, a third-stage larva develops, after which the eggs are infective. This embryonation process usually takes several weeks
Uit dit artikel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5051026/
Onder optimale omstandigheden (25-30°C, 95% vocht) duurt het slechts 9 – 15 dagen voordat de eitjes een larve bevatten. In dit stadium zijn de eitjes besmettelijk voor anderen
Deze larven kunnen tot 3 jaar in de buitenwereld overleven en zijn goed bestand tegen ons klimaat en de meeste ontsmettings- en reinigingsmiddelen
Van de site van Het woud
Door Lizzy
#3294645
mizzsylver schreef:Aangezien ik van mezelf moet wachten tot de positieve echo voordat ik mag puppyshoppen ben ik me alvast aan het verdiepen in titeren en ontwormen.
Voor het titeren heb ik een dierenarts gevonden, dus door naar de wormen.
Ik heb Cella niet tijdens de loopsheid ontwormd, haar laatste ontworming is een jaar geleden. Ik hoop het de 30e te kunnen testen in de workshop van Tomsborders, dan neem ik wat van haar ontlasting mee ;D

Ik heb geprobeerd te ontdekken wat de lengtes in dagen zijn van de verschillende stadia van de spoelworm. Dat blijkt lastig te vinden.

Pups worden besmet via de placenta in de 2e maand van de dracht. De geactiveerde larven migreren dan via de placenta naar de pup. Via de bloedbaan dus. Als ik de cyclus goed begrijp moeten ze dan eerst naar de longen waar ze worden opgehoest en ingeslikt en zo in het spijsverteringssysteem komen en tot volwassen worm ontwikkelen. Ik denk dat dit niet gebeurd in de baarmoeder maar zodra ze geboren zijn? Daar kan ik niet duidelijk iets over vinden.
Via de moedermelk na de bevalling kan ook, dan komen de larven direct in het spijsverteringskanaal terecht.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het minstens 2 weken duurt voordat pups wormeieren uitscheidden. Hierop is ook het klassieke ontwormingsschema gebaseerd.

Zou het een optie kunnen zijn om vanaf 2 weken ontlasting onderzoek te gaan doen bij pups?
Wie heeft er ervaring mee?


Bronnen:
Ik ben ontlasting onderzoek gaan doen bij de dierenarts. Daar bleek uit dat mijn pups geen wormen hadden. Ik heb ze op ik geloof 4 a 5 weken toch ontwormt voor de eerste keer met Banminth. Dat middel is ideaal omdat de wormen dan dood maar in z'n geheel met de ontlasting mee komen. En ze hadden wel degelijk spoelwormen!

Dus als je ontlasting onderzoekt: stuur deze dan op naar het Woud, want die bekijkt de ontlasting met de sedimenatie flotatie techniek en dit is veel betere techniek.

Punt is alleen wel: hoe ga je met het maken van de monsters om? Want, Het Woud wil ongeveer 5 gram ontlasting per hond. En dat is ook het hoopje dat ze onderzoeken. Stuur je minder in, is dat minder goed, geeft dat een minder eerlijk beeld van hoe de stand van wormeieren is. Stuur je meer in omdat je van alle pups een beetje pakt, gebruiken ze toch maar 5 gram ontlasting.

Je krijgt dus sowieso geen goed beeld van de feitelijke situatie als niet van elke pup gewoon 1 maal 5 gram ontlasting inlevert. Nou, ga alvast maar sparen :biggrin2: . Voor mij de reden om dit dus zelf gewoon niet meer te doen. Pups hebben gewoon eigenlijk standaard spoelwormen. Dus vanuit dat oogpunt ga ik gewoon ontwormen, alleen begin ik niet op 2 weken met ontwormen.

Overigens is Bisq door de fokker helemaal niet ontwormt met chemische middelen (wel met natuurlijke) en toen zij op 8 weken bij mij kwam heb ik mest opgestuurd naar Het Woud. Ze had spoelwormen en ik heb haar ontwormt met Banminth en er kwamen wel degelijk dode wormen naar buiten. Niet veel, maar er waren toch wormen.
Door Lizzy
#3294648
Zoals ik het altijd begrepen heb worden de spoelwormen onder invloed van de hormonen/dracht bij de teef "wakker", reizen de larfjes naar de baarmoeder en de melkklieren en raken de pups via de placenta en/of via de melk besmet. Daarna volgen zij hetzelfde pad.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3294651
Wanneer begin jij met ontwormen en waarom op die leeftijd?
Pak je de moeder dan wel of niet mee?

Alles naar het woud sturen is idd erg kostbaar, ik had al even gekeken en dat gaat em niet worden :biggrin2:
Door Lizzy
#3294653
mizzsylver schreef:Wanneer begin jij met ontwormen en waarom op die leeftijd?
Pak je de moeder dan wel of niet mee?

Alles naar het woud sturen is idd erg kostbaar, ik had al even gekeken en dat gaat em niet worden :biggrin2:
Wat je zou kunnen doen is 5 gram ontlasting nemen van 2 of 3 pups, dat HEEL GOED zelf mengen, dat in 1 mest-onderzoek naar het Woud sturen. Dus stel je hebt 8 pups, 3 enveloppen. Maar ja, wil je dat meerdere keren doen, ben je toch nog een vermogen kwijt.... Dat is misschien alleen leuk als je 4 pups hebt ofzo....

Ik heb de moeder niet meegepakt omdat zij helaas niet meer kon zogen maar anders had ik het wel gedaan. Punt is dat zij anders de pups blijft besmetten. Tenminste, als ik naar de cyclus kijk, lijkt mij dat een logisch verhaal en blijf je anders moeder en pups steeds opnieuw besmetten. Ik weet niet of het zinvol is om dan de ontlasting van moeders meerdere keren door het Woud te laten onderzoeken.... Als zij geen wormen meer heeft en niet doorgeeft, kun je je afvragen of het nodig is. Maar dat weet ik niet zeker en dat lijkt me echt een goeie vraag voor Wicher Holland!

Ik vind 2 weken echt ZO jong, om dan al met gif te gaan gooien :-\ . En als ik heel eerlijk ben? Dan denk ik dat gezonde sterke pups (met een gezonde sterke moeder en bij het afspenen bij een vers fokker zitten) zelf een spoelwormbesmetting overwinnen en ons daar helemaal niet bij nodig hebben met al ons gif. Maar ja, dat geldt dan alleen voor gezonde sterke pups. Zwakke pups gaan dood. En wij fokkers wensen niet aan natuurlijke selectie te doen natuurlijk. Bovendien wil je ook geen enkel risico lopen dat je een pup vol wormen laat verhuizen naar de nieuwe eigenaar! Stel dat er toch wat veel wormen zitten, dan zo'n stressvolle verhuizing erop :-X . Nee, ook geen fijn plan. En last but not least ontwormen wij onze pups ook vanwege de volksgezondheid. Ja, zo is het wel.

Maar ik begin dus niet op 2 weken maar op 4 weken. In mijn ogen is dat vroeg genoeg. En OK, zou de ontlasting slecht zijn, de pups zouden slecht groeien of ik zou dikke buikjes zien: dan ging er op 2 weken een wormenkuur in. Maar goed, dit gaat echt wel alleen op voor een nest waar moeder gezond is, geen AB is gegeven aan moeder of pups, waar de moeder verse voeding eet (in mijn ogen de enige manier waarop moeder ook in perfecte gezondheid kan zijn) en de pups ook vers afgespeend zullen worden en niet al op 2 weken pap of vleeshappen naar binnen krijgen maar gewoon pas afgespeend worden wanneer het kan, namelijk op 4 weken.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3294660
Helemaal niet ontwormen zou ik niet doen, het idee was om op 2 weken ontlastingsonderzoek te doen en bij geen wormen op 4 weken weer. Op 6 weken sowieso ontwormen, dan zijn ze sterk genoeg en ik wil geen pups met wormen afgeven.

Ik voer pas bij op 4 weken, en de moeder is hier geboren en is ook op vers afgespeend en opgegroeid.

Zwakke pups overleven de eerste dagen al niet, die halen de 14 dagen tot de eerste ontworming niet. Ik ben niet van het pappen en nathouden, en meer dan de lichtste pup wat vaker aanleggen doe ik niet. In mijn eerste nest zat zon zwakke pup en die heb ik laten inslapen, hij had in de verdrukking gezeten en volgens de dierenarts kon dat wel met therapie goed komen maar ik vond dat niet eerlijk to de pup. Maar dat is een hele andere discussie, wel een boeiende, maar gaat niet over wormen :biggrin2:
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door