Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door sjaanvan
#3256838
Ik hoor verschillende dingen, bij de voedsel en waren autoriteit zeggen ze me dat de controle zo weinig is en het niet uitmaakt voor een dagje naar duitsland te gaan zonder rabies enting , omdat wij dus zeker niet in risico gebied komen, en de dierenarts zegt me van wel, de politie weet er niks van , dus nu sta ik hier dus voor een moeilijke keuze want ik ben niet voor het enten zeg maar
#3256843
Het is wettelijk verplicht om je hond tegen rabies te vaccineren zodra hij over de grens gaat. Dus veel keus heb je niet lijkt me.

Ja, je kan het risico nemen, maar wat als jij nou net diegene bent die wel gecontroleerd wordt? Met inbeslagname van de hond tot gevolg bijvoorbeeld? Je kon er zomaar spijt van krijgen als je het niet doet...

En ik heb zelf nogal moeite met het moedwillig overtreden van de wet (ook als het nut daarvan open voor discussie is), maar dat is persoonlijk.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3256844
Persoonlijk zou ik het wel zo aardig vinden als je je eerst even voorstelt...

Maar goed, stel je raakt betrokken bij een ongeluk, je hond bijt een andere hond, kind of mens of er is toch een controle. Ze controleren of je hond geënt is en dit is niet zo, dan nemen ze 'm in beslag. Aan jou de keus of je dit risico wil lopen.

De regel is vrij simpel: ga je de grens over dan moet hij geënt zijn. En dat moet van de Duitse overheid, dus de NVWA, dierenarts of politie heeft daar niets over te zeggen.
#3256860
wij willen graag naar soest, maar de hond blijft in een wagentje of handtasje maar controle bij de grens is er nooit schijnbaar maar voor een dag schijnbaar zou t wel mogen zeggen ze maar ik weet t niet
Door eelke
#3256862
Nee ook voor een dag mag het niet. Ik mag bv ook niet mijn auto in nederland parkeren en dan te voet tijdens de wandeling een stukje belgisch grond gebied over. Als we naar limburg op vakantie willen kunnen we ook niet over belgie rijden (dat is wel de kortste route), ook al zouden we dan alleen onderweg zijn en ze er niet eens uit komen.

Je hond mag zonder geldige rabies enting niet de grens over. Da's de regel. Niet in de auto, niet in een handtas, niet tijdens een wandeling. Gewoon niet.

Er is van alles voor te zeggen natuurlijk, maar gezien je hond in beslag genomen wordt zou ik nooit het risico nemen. Zou er een boete op staan is het voor mij wel anders (het is natuurlijk ook raar dat je in het grensgebied dan geen wandeling kunt doen die door 2 landen loopt, alsof je minder gevaar bent als je op de grens loopt, en al het wild rent ook gewoon van hot naar her...)
Door Martine-Tom
#3256864
sjaanvan schreef:wij willen graag naar soest, maar de hond blijft in een wagentje of handtasje maar controle bij de grens is er nooit schijnbaar maar voor een dag schijnbaar zou t wel mogen zeggen ze maar ik weet t niet
Het blijft eigen keus. Word je gecontroleerd kan je je hond kwijt zijn. Aan jou of je dat het risico waard vind.
Ik dus niet, ik ga nog geen meter de grens over zonder rabies. Overigens moet die ook 3 weken voor je de grens over gaat gezet zijn, hou daar ook even rekening mee.
Door Diego
#3256865
Ook ik zou het niet doen. Risico kan dan klein zijn, maar is het me niet waard, absoluut niet!
En daarbij zou ik de hele dag zo in de zenuwen zitten dat het dagje uit al verprust zou zijn daardoor. :P
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3256910
Er hoeft niet gecontroleerd te worden om in de problemen te raken. Wat nou als je hondje in Duitsland acute medische zorg nodig heeft om welke reden dan ook (in glas staan, gebeten worden enz)? Dan ben je mooi de sjaak zonder geldige enting.

Dus of enten, of niet de grens over gaan. Meer smaken zijn er niet.
Door Martine-Tom
#3256913
Kaela schreef:Er hoeft niet gecontroleerd te worden om in de problemen te raken. Wat nou als je hondje in Duitsland acute medische zorg nodig heeft om welke reden dan ook (in glas staan, gebeten worden enz)? Dan ben je mooi de sjaak zonder geldige enting.

Dus of enten, of niet de grens over gaan. Meer smaken zijn er niet.
Dat hoorde er voor mij bij. Een da kan natuurlijk ook klakkeloos behandelen, maar als hij je papieren controleert ben je de sjaak ;)
En voor de ts, als je denkt dat het nooit gebeurd, vraag maar eens aan Lil die ging wandelen in Dl met geente honden maar was de papieren vergeten, honden werden in beslag genomen en ze kreeg dan de tijd om de papieren te halen en te overleggen. Gelukkig kon ze dat ook ;)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3256919
Wij wonen in Duitsland. Hebben vanwege de rabiës regeling bewust een pup uit Duitsland, zodat puplief niet perse met 12 weken de enting moest hebben. Onze familie woont in Nederland, en onze fijne dierenarts is in Nederland. We kiezen er bewust voor om zo laat mogelijk te enten tegen rabiës, en dat betekent dat pupmans dus nog niet mee de grens over gaat. Wat soms echt reuze lastig is met verjaardagen en zo, maar er blijft dan dus iemand thuis bij de hond. En qua dierenarts moeten we dus nog even behelpen met de dierenarts om de hoek.
Moraal van het verhaal: geen rabiës enting is niet de grens over. Ook niet voor heel eventjes. Al is er maar 0,01% kans om mijn hond te verliezen als ik nu de grens over ga, de kans is er dus ik neem het risico niet.
#3256931
Hier ook: geen grensoverschrijding met hond zonder rabiës enting. Wet is wet, hoe discutabel deze ook is. En ook niet zonder hondenpaspoort trouwens, om aan te tonen dat de enting heeft plaatsgevonden.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door