Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3266516
Bosliefje schreef:Toch vraag ik me af waarom wij voor de 9 weken zo ingewikkeld doen. In Duitsland wordt standaard pas op 9 weken geënt vanwege de maternale immuniteit. Waarom is het idee daarover zo veel anders dan bij ons. Inderdaad, dan kan het nogal in de papieren gaan lopen bij grote nesten.
Nou kijk, DIT vind ik nou nog eens een goede vraag. In de UK is het niet anders trouwens.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3267273
Lizzy schreef:Nou kijk, DIT vind ik nou nog eens een goede vraag. In de UK is het niet anders trouwens.
Dit is mijn uitgangspunt geweest. Maar ik denk dat wij ingewikkeld doen omdat velen hun pups vanaf 7 weken willen afgeven. Met enting en de dhp mag er niet voor de 8 weken in. Maar als wat langer bij je houden geen punt is kun je dus net zo makkelijk...als je wil enten, de DHP als 1ste geven op 8+ weken.
Gebruikersavatar
Door pike
#3267328
Angelique schreef:Dit is mijn uitgangspunt geweest. Maar ik denk dat wij ingewikkeld doen omdat velen hun pups vanaf 7 weken willen afgeven. Met enting en de dhp mag er niet voor de 8 weken in. Maar als wat langer bij je houden geen punt is kun je dus net zo makkelijk...als je wil enten, de DHP als 1ste geven op 8+ weken.
Domme vraag misschien maar ik weet hier niet zoveel van, maar mag je als fokker een pup dan niet afgeven als hij nog niet gevaccineerd is?
Door Lizzy
#3267359
Ergens op de (vreselijke) site van de Raad van Beheer staat dat pups voldoende gevaccineerd moeten zijn. Of zoiets. Dat is mooi te interpreteren zoals je zelf wenst. Dus ja, het schijnt te moeten maar nee dat staat (bij mijn weten) nergens daadwerkelijk ZO zwart/wit beschreven.
Door Bosliefje
#3267396
Mij stond ook bij dat pups bij het verlaten van het nest 'afdoende gevaccineerd' moeten zijn, maar ik lees ook dit op de site van de Raad:
[Om te bepalen wat voor de hond(en) het beste vaccinatieschema is adviseren wij altijd met je dierenarts te overleggen.

In het fokreglement staat (bindend voor alle rasverenigingen):
8. REGELS AFGIFTE PUPS, WELZIJN PUPS
8.1. Ontwormen en enten: de fokker draagt zorg voor het deugdelijk ontwormen en inenten van de pups volgens gangbare veterinaire inzichten en voor een volledig door de dierenarts ingevuld en ondertekend Paspoort voor Gezelschapsdieren. De pups dienen bij aflevering adequaat ontwormd te zijn en zij dienen voorzien te zijn van een unieke ID transponder.
8.2. Aflevering pups: de pups mogen niet eerder worden afgeleverd dan op de leeftijd van 8 weken. Tussen de eerste enting en de overdracht aan de nieuwe eigenaar moeten minimaal 7 dagen zitten.

Gangbare inzichten? In welke kringen gangbaar denk ik dan.
Maar met 7 weken je pups afgeven mag niet, niet als je rashonden fokt in elk geval
Door Erna
#3267409
Bosliefje schreef:Mij stond ook bij dat pups bij het verlaten van het nest 'afdoende gevaccineerd' moeten zijn, maar ik lees ook dit op de site van de Raad:
[Om te bepalen wat voor de hond(en) het beste vaccinatieschema is adviseren wij altijd met je dierenarts te overleggen.

In het fokreglement staat (bindend voor alle rasverenigingen):
8. REGELS AFGIFTE PUPS, WELZIJN PUPS
8.1. Ontwormen en enten: de fokker draagt zorg voor het deugdelijk ontwormen en inenten van de pups volgens gangbare veterinaire inzichten en voor een volledig door de dierenarts ingevuld en ondertekend Paspoort voor Gezelschapsdieren. De pups dienen bij aflevering adequaat ontwormd te zijn en zij dienen voorzien te zijn van een unieke ID transponder.
8.2. Aflevering pups: de pups mogen niet eerder worden afgeleverd dan op de leeftijd van 8 weken. Tussen de eerste enting en de overdracht aan de nieuwe eigenaar moeten minimaal 7 dagen zitten.

Gangbare inzichten? In welke kringen gangbaar denk ik dan.
Maar met 7 weken je pups afgeven mag niet, niet als je rashonden fokt in elk geval
Deze info klopt niet. In het Format VFR (zoals die op de site van de Raad is te vinden met als datum 01-08-2016) is artikel 8.2 vrij in te vullen voor iedere rasvereniging met als uitgangspunt dat niet minder dan 7 weken ingevuld mag worden.

8.2. Aflevering pups: de pups mogen niet eerder worden afgeleverd dan op de leeftijd van (in te vullen door de vereniging. Maar niet minder dan 7 weken). Tussen de eerste enting en de overdracht aan de nieuwe eigenaar moeten minimaal 7 dagen zitten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3267414
pike schreef:Domme vraag misschien maar ik weet hier niet zoveel van, maar mag je als fokker een pup dan niet afgeven als hij nog niet gevaccineerd is?

Daar zijn wel regels voor, maar daarom zeg ik erbij...als je met enting wil afleveren. En dat wil je als je pupkopers een beetje mwah tegenover het titeren staan c.q. er geen r**t van snappen en je wil voorkomen dat ze bij hun eigen da komen en dat die er nog even 2 achterstallige entingen inplopt.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door