Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3223803
src_esther schreef:Ik zou oppassen met DEET. Het heeft neurotoxische eigenschappen dus bij overmatig of verkeerd gebruik is het zeker niet veilig - het zenuwstelsel kan schade oplopen. Voor huisdieren is het zeker niet veilig, dus als je het gebruikt, laat de dieren niet likken.

@Hope, vreemd dat je hier voorsteld DEET te gebruiken en in de bravecto thread het volgende zegt:

Maakt me verder niet uit, maar ik vond het opvallend.

Groet, Esther
Hier in huis geen DEET. Ik vind het net zo slecht als bravecto.
Maar als mensen met gif willen gaan strooien voor zichzelf, dan zou ik dat doen met iets wat voor mensen te koop is. Daarom zeg ik ook dat men zegt dat het veilig is. Ik geloof daar namelijk niet in. Maar zoals Lizzy het schreef (en zo niet bedoelde denk ik, Lizzy "kennende") kon je eruit opmaken dat je het spul wat je op je honden gebruikt ook op jezelf zou kunnen gebruiken. En dat lijkt me al helemaal geen goed idee. Dus áls je jezelf wil bespuiten met gif, neem dan iets wat je bij de drogist kan krijgen, niet bij de dierenwinkel.
#3223824
De apotheek heeft verschillende teek-werende middelen voor mensen, varienrend van gif tot onaantrkkelijk makende geurmiddelen. Op het www kun je diverse tests vinden t.a.v. de werkzaamheid er van.
Er bestaat ook geïmpregneerde, teek-werende kleding, maar dat is dus weer met bestrijdingsmiddel behandeld en voor 'eens een keer een teek' m.i. veel te zwaar geschut.

Ik gebruik zelf wel eens Care Plus® Anti-Insect Natural. Dat bevat géén DEET, is niet giftig, is puur werend middels geur. Het komt zeer goed/effectief uit de testen. En dat heb ik ook wel op mijn honden gebruikt als ik wel dagelijks teken vind, maar het niet zodanig ernstig veel is dat ik wel gif moet inzetten. Ze vinden die spray echter niet fijn (ik vind het lekker ruiken, zij niet..) en bij het sprayen natuurlijk goed letten op de windrichting, zodat het niet in hun gezichtje komt! Het resultaat is zeer afhankelijk van hoeveel teken er zijn: als het nog mee valt dan helpt de spray duidelijk, hebben ze bijna geen teek meer, verkiezen de teken kennelijk een andere hond. Als er ontzettend veel teken zijn helpt het niets meer, hebben ze ook mét spray veel teken (honger maakt rauwe bonen zoet?)

Voor bescherming van mensen tegen teken, als er geen reden is voor paniek maar er wel soms een teek gevonden kan worden, vind ik nog steeds dat je het beste kunt kiezen voor:
- lange broek in je sokken in tuin, bos, duinen en recreatiegebied, als allerbelangrijkste!
- elke dag even goed (laten) checken rondom of er een teek op je lijf zit (vooral ook op de zachte, warme plekjes als lies en oksel) en in dat geval verwijderen (http://www.lymenet.nl/info/teek-verwijderen)
- sokken en eventueel ook bovenlijf sprayen met bovengenoemde afwerende spray (ook zeer effectief tegen muggen!) als je een gebied (bos of tuin) in gaat waarvan je weet dat je daar soms teken op loopt.

Barfplaats wordt gesponsord door