Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Yvonne K
#3205898
Begin mei komt er een nieuwe pup bij mij wonen.
Hij woont nu nog in Groningen. Ik wil graag dat de pup getiterd gaat worden op 6 weken. Ik weet niet of de fokker dit wil maar ben wel vast aan het kijken of er een dierenarts in Groningen is die ervaring heeft met titeren van pups.
Ik hoop dat er hier op Barfplaats ervaringen mee zijn.
Daarna wil ik dit voortzetten als hij bij mij woont.
Zijn er ook mensen die ervaringen hebben met dierenartsen in Utrecht e.o.?
Ik hoor graag van jullie zodat ik a.s. weekend beslagen ten ijs kan komen bij de fokker.
Door Mijati
#3205912
Ik denk dat je het beste de fokker er naar kan vragen, maar de meeste fokkers enten gewoon met 6 weken en adviseren om dit met 9 en 12 weken te herhalen.
Als je echt niet wilt dat jouw pup geënt word, kan je beter op zoek gaan naar een fokker die laat titeren ipv de fokker ervan te overtuigen dat jouw pup getiterd moet worden ipv enten.
Door Retrievers
#3205935
Honden moeten toch 1 keer in hun leven ingeënt worden om hier antistoffen tegenop te bouwen?
Ik zou de pup dus gewoon laten inenten door de fokker en als je de pup zelf hebt alleen nog laten titeren en dan niks meer geven als de waardes goed zijn.

Mijn lab is met 6 weken en 14 weken geënt (zo ongeveer) daarna nooit meer laten doen.
Mijn golden is helaas volgegooid tot d'r 3e levensjaar :-\ .
Door Lizzy
#3205946
Retrievers schreef:Honden moeten toch 1 keer in hun leven ingeënt worden om hier antistoffen tegenop te bouwen?
Ik zou de pup dus gewoon laten inenten door de fokker en als je de pup zelf hebt alleen nog laten titeren en dan niks meer geven als de waardes goed zijn.

Mijn lab is met 6 weken en 14 weken geënt (zo ongeveer) daarna nooit meer laten doen.
Mijn golden is helaas volgegooid tot d'r 3e levensjaar :-\ .
Nou, zelfs dat eerste valt nog te bezien maar dat 2de ben ik al helemaal niet met je eens!

Ik vind het fantastisch dat TS de pup wil laten titeren. Want: dikke kans dat de pup op 6 weken nog antistoffen heeft van moeders. En dan doet de enting dus niks. Nada. Nul. En is pup voor joker gevaccineerd maar heeft wel alle kwalijke stoffen binnen gekregen.
Door Lizzy
#3205947
Als je nou geen titerende dierenarts kan vinden, bel dan Tannetje. Leg de situatie uit. Vraag of zij iets kan bedenken. Ik weet van een fokker wiens dierenarts volgens de gebruiksaanwijzing de pups heeft getiterd maar de uitkomst niet durfde te interpreteren. De DA heeft een foto van de titer uitkomst gemaakt, dat naar Tannetje gemaild en Tannetje heeft de interpretatie gedaan. Echt he, Tannetje is super creatief en werkt zo graag mee aan dit soort dingen!
Door Lizzy
#3205948
Tannetje heeft laatst ook voor een magazine een heel artikel geschreven. Probeer dat ook te pakken te krijgen!

Afbeelding

Hier is een lijst met dierenartsen die de vaccicheck gebruikt: https://www.nmlhealth.com/vaccicheck. Ik weet niet of de lijst correct is maar dat geeft je wel de mogelijkheid om een paar dierenartsen in de buurt te bellen.
Door Lizzy
#3205949
Zo. En dan als laatste. Het is wel handig om op 6 en 8 a 9 weken en daarna te titeren en dat te blijven doen totdat de maternale immuniteit weg is. Je kunt als die weg is dan ook in 1 keer enten, gewoon alleen de DHP. Moet je ook een dierenarts hebben die daar aan mee werkt want de meeste gebruiken Lepto als oplosser voor de DHP enting en dan zit er Lepto in voor je met je ogen kunt knipperen!!! Overigens heb ik mijn pups laten titeren (een aantal daarvan) en met 9 weken waren de antistoffen van ma weg. En ik zeg je dit: in Engeland roepen ze dat die pas met een week of 12 a 16 weg zijn, nou, mijn ervaring is dat ze met 7 weken al gemakkelijk weg kunnen zijn (ik sprak laatst een fokker en haar pups hadden met 7 weken nul antistoffen. Die van mij dus met 9 weken).

Succes!
Door Parelridder
#3205961
Ik meen me te herinneren dat een fokker verplicht is de pups te laten vaccineren vóór ze uitvliegen? Of is dat achterhaald (of zelfs broodje aap)??
Door Lizzy
#3205968
Parelridder schreef:Ik meen me te herinneren dat een fokker verplicht is de pups te laten vaccineren vóór ze uitvliegen? Of is dat achterhaald (of zelfs broodje aap)??
Dat zou dan ergens moeten staan.

Maar je komt als fokker heus wel in de problemen natuurlijk, als je een pup ongevaccineerd weg laat gaan en een pupkoper (aan wie je alles tot in de puntjes hebt uitgelegd) bij zijn/haar dierenarts komt en deze zegt "niet gevaccineerd??????? Dan heb je een pup van een broodfokker >:( >:( >:( >:( " (tenzij je een dierenarts treft die into titeren is).

Ik heb in het vorige nestje 4 pups niet gevaccineerd maar getiterd. De rest is gevaccineerd de deur uit gegaan. Ik had aangegeven dat de pups op verzoek van de aanstaande eigenaar ook getiterd konden worden. En de meeste wilde dat niet. Die wilde gewoon geen gezeur.

Ik ga me nu met het 2de nestje opnieuw beraden. Liefst titer ik alle pups en houd ik ze net zo lang bij me totdat ze gevaccineerd kunnen worden met de DHP. Maar ja weet je, dan nog kijkt een dierenarts-die-niet-van-titeren-weet in zo'n boekje en begint ie (als je pech hebt) te krijsen dat pup bij een broodfokker vandaan komt.... En tja, laat nou net je pups deze keer wel maternale immuniteit hebben tot 16 weken ::) :biggrin2: . Ook voor fokkers is dit echt een serieus dilemma. Want hoeveel titeren steeds meer in raakt, zijn de meeste pupkopers toch echt zo bleu als een kweet-niet-hoe en laten ze zich door de eerste beste dierenarts direct overrompelen.
Door Parelridder
#3205975
Ik ben groot voorstander van titeren, dat moge duidelijk zijn ;) Maar ik zou het als fokker serieus eng vinden om en pup ongevaccineerd te laten vertrekken, tenzij ik de koper al lang en h''el goed ken. Je krijgt dikke stront (of hele dunne..) als er iets mis gaat waarvan de da zegt dat het komt door gebrek aan vaccinatie. Het kan 100X niet waar zijn, als er iets loos gaat, het beesie krijgt iets (anders) onder de leden en dat loopt onvoldoende goed af, gaat er iemand wijzen naar die 'alternatieve' fokker en is het de vraag of de pupkoper nog steeds achter de keuze van toen staat of je nu ineens kwalijk nemen gaat dat je niet vaccineerde.
En ik kan me daarom ook goed voorstellen als de fokker van TS, óók als deze op zich niets tegen titeren heeft, dat niet aan durft.
Maar ik volg overwegingen, keuzes en ervaringen hierin met grote interesse!
Door Hetty_
#3205996
Yvonne, waarom ga je niet naar Hanneke.
Zij is een groot voorstander van pups titeren en op maat vaccineren. ;)
Door TomsBorders
#3205997
ik ben op dit moment ook met een nieuwe pup bezig en heb de aankomend fokker een set informatie gegeven over titeren bij pups en maternale immuniteit.
de co-eigenaar van de moeder en eigenaar van de vader is ook pro barf en titeren en is er ook een voorstander van. wel laten we de uiteindelijke keuze aan de fokker maar ik probeer haar wel in die richting te sturen of haar in ieder geval bewust er van te laten zijn wat mijn keuzes zouden zijn.
Door Yvonne K
#3206047
Iedereen bedankt voor de reacties!
Het is voor de fokker haar 1ste nestje en ik wil haar alle info geven (inclusief de interviews van Tannetje en Brenda Ooms). En Parelridder ik snap heel goed als de fokker dit niet wil doen hoor. Maar dan laat ik de pup na de 1ste inenting bij mij verder titeren en echt niet op 9 en 12 weken lukraak inenten.
Ik vind het idee van Lizzy heel fijn meedenken om aan Tannetje te vragen naar tips en misschien een naam van een dierenarts in Groningen die titert en dat Tannetje dan de uitkomst mede afleest. Want ik wil zeker niet dat mijn pup onbeschermd rondloopt.
En als de fokker instemt met titeren, ga ik natuurlijk voor de volgende titersessie(s) naar een dierenarts die hier voorstander van is én die hier ervaring mee heeft. Zelfs na de inenting laat ik titeren omdat het nogal eens gebeurd dat de inenting niet aanslaat.
Ik zou het heel fijn vinden als er een fokker 'geboren' gaat worden die voorstander van titeren gaat worden. :)

Inmiddels ben ik in de omgeving van Utrecht aan het informeren naar dierenartsen die ervaring hebben met pups inenten. En Hetty, ik weet dat Hanneke voorstander is dus zij staat tot nu toe nummer 1 op mijn lijstje.

Tomborders
zou jij mij de informatie die jij aan jouw fokker hebt gegeven met mij willen delen zodat ik ook een mooi mapje voor mijn fokker kan maken?

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Het is voor mij de eerste keer om een hond vanaf het begin te titeren. Mijn andere honden zijn pas op latere leeftijd getiterd en ik vind het best wel spannend.
Door Yvonne K
#3206088
Lizzy schreef:Tannetje heeft laatst ook voor een magazine een heel artikel geschreven. Probeer dat ook te pakken te krijgen!

Afbeelding

Hier is een lijst met dierenartsen die de vaccicheck gebruikt: https://www.nmlhealth.com/vaccicheck. Ik weet niet of de lijst correct is maar dat geeft je wel de mogelijkheid om een paar dierenartsen in de buurt te bellen.
Bedankt voor de lijst van de vaccicheck. Ik ben druk bezig om rond Utrecht e.o. de dierenartsen te bevragen.
Trouwens heel verschillende reacties.
Ook ben ik bezig om het artikel van Tannetje te vinden. So far geen succes. Heb jij dit misschien dat je mij een scan kan sturen of misschien iemand anders die mij hier aan kan helpen? Alvast bedankt voor de moeite en eventuele kosten ga ik natuurlijk vergoeden!
Door Retrievers
#3206125
Lizzy schreef:Dat zou dan ergens moeten staan.

Maar je komt als fokker heus wel in de problemen natuurlijk, als je een pup ongevaccineerd weg laat gaan en een pupkoper (aan wie je alles tot in de puntjes hebt uitgelegd) bij zijn/haar dierenarts komt en deze zegt "niet gevaccineerd??????? Dan heb je een pup van een broodfokker >:( >:( >:( >:( " (tenzij je een dierenarts treft die into titeren is).

Ik heb in het vorige nestje 4 pups niet gevaccineerd maar getiterd. De rest is gevaccineerd de deur uit gegaan. Ik had aangegeven dat de pups op verzoek van de aanstaande eigenaar ook getiterd konden worden. En de meeste wilde dat niet. Die wilde gewoon geen gezeur.

Ik ga me nu met het 2de nestje opnieuw beraden. Liefst titer ik alle pups en houd ik ze net zo lang bij me totdat ze gevaccineerd kunnen worden met de DHP. Maar ja weet je, dan nog kijkt een dierenarts-die-niet-van-titeren-weet in zo'n boekje en begint ie (als je pech hebt) te krijsen dat pup bij een broodfokker vandaan komt.... En tja, laat nou net je pups deze keer wel maternale immuniteit hebben tot 16 weken ::) :biggrin2: . Ook voor fokkers is dit echt een serieus dilemma. Want hoeveel titeren steeds meer in raakt, zijn de meeste pupkopers toch echt zo bleu als een kweet-niet-hoe en laten ze zich door de eerste beste dierenarts direct overrompelen.
Dit wist ik dus niet, mooi leer ik iedere dag weer :biggrin2:

Ik meen het als ik zeg dat ik het echt jammer vindt dat jij geen retrievers fokt, ik was de eerste die er 1 bij je kocht.
Of je moet me een dalmaatje willen aanpraten ;) :biggrin2:
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door