Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3219879
Ik heb ook een titervraagje.

Onze nieuwe pup wordt met 7 weken (is al een week later dan normaal) geënt in het nest. Dit is verplicht in Duitsland, en daar kan de fokker helaas echt niet onderuit komen. Dat is balen, maar het alternatief is een pup uit Nederland halen die dan met 12 weken een rabiës enting moet krijgen. Dat is het ook niet natuurlijk.

Wanneer is nu het beste moment voor een titerbepaling? Met 10-11 weken? Of later?
Van onze dierenarts krijg ik het advies om de eerste enting nog te boosteren, liefst nog 2x, omdat anders geen immuniteit opgebouwd wordt. En dan kan vanaf een jaar getiterd worden. Maar dat waag ik te betwijfelen natuurlijk ;)
Door nicolette
#3219882
Hoi,

Ik heb mijn pup met 10 weken laten titeren. Hij had hoge waardes dus het advies was 4 weken te wachten en dan nog een keer te laten titeren.

Hij was in het nest tegen de 7 weken geënt. Geen 9/10 weken enting gedaan maar een titerbepaling.

Gr. Nicolette
Door Lizzy
#3219883
Kim_S schreef:Ik heb ook een titervraagje.

Onze nieuwe pup wordt met 7 weken (is al een week later dan normaal) geënt in het nest. Dit is verplicht in Duitsland, en daar kan de fokker helaas echt niet onderuit komen. Dat is balen, maar het alternatief is een pup uit Nederland halen die dan met 12 weken een rabiës enting moet krijgen. Dat is het ook niet natuurlijk.

Wanneer is nu het beste moment voor een titerbepaling? Met 10-11 weken? Of later?
Van onze dierenarts krijg ik het advies om de eerste enting nog te boosteren, liefst nog 2x, omdat anders geen immuniteit opgebouwd wordt. En dan kan vanaf een jaar getiterd worden. Maar dat waag ik te betwijfelen natuurlijk ;)
Het beste moment is 4 weken na de enting. En wat je dierenarts zegt slaat echt nergens op.... Maar goed, op zich is het niet handig wat jij gaat doen hoor. Want als de pup met 7 weken gevaccineerd is en met 8 weken komt het naar jou en met 11 weken laat je pup titeren: weet je in theorie nog steeds niet of de titer hoog is door de enting of de maternale immuniteit. Dus als de titer hoog is, zou ik zelf toch nog een keer (een paar weken later) laten titeren.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3219896
Dankjewel allebei!
Lizzy schreef:Het beste moment is 4 weken na de enting. En wat je dierenarts zegt slaat echt nergens op.... Maar goed, op zich is het niet handig wat jij gaat doen hoor. Want als de pup met 7 weken gevaccineerd is en met 8 weken komt het naar jou en met 11 weken laat je pup titeren: weet je in theorie nog steeds niet of de titer hoog is door de enting of de maternale immuniteit. Dus als de titer hoog is, zou ik zelf toch nog een keer (een paar weken later) laten titeren.
Ik weet dat het niet handig is. Maar we hebben keus uit 2 kwaden, dus dan is het altijd verkeerd wat we doen.
Als er met 11 weken hoge titers zijn is pupsel in ieder geval beschermd denk ik dan maar. Een paar weken later nog eens titeren is geen enkel probleem. Dan zou de enting en maternale immuniteit wel "uit het systeem" moeten zijn?
Door Lizzy
#3219900
Kim_S schreef:Dankjewel allebei!



Ik weet dat het niet handig is. Maar we hebben keus uit 2 kwaden, dus dan is het altijd verkeerd wat we doen.
Als er met 11 weken hoge titers zijn is pupsel in ieder geval beschermd denk ik dan maar. Een paar weken later nog eens titeren is geen enkel probleem. Dan zou de enting en maternale immuniteit wel "uit het systeem" moeten zijn?
Ja, je mag er vanuit gaan dat met 16 weken de maternale immuniteit echt wel weg is. Dus ik zou met 11 weken titeren en dan met 16 weken weer. Als de titer dan nog steeds hoog is, kun je er vanuit gaan dat het de enting is geweest die de antistoffen heeft opgebouwd en pup voldoende beschermt is (en ik zeg dan "voor de rest van zijn leven" maar dierenartsen zeggen natuurlijk tot aan het eerste levensjaar en dan nog een keer boosteren. Of titeren).
Door Shanti en co
#3219917
Boeke was in het nest geent en wij hebben ervoor gekozen om hem nog een keer te laten enten. In de pup enting zit de HCC niet en die wilde we hem ook gegeven hebben.
We hebben hem toen ook getiterd en met 16 weken zijn tweede enting. Tannetje raad wel aan met 1 jaar nog een keer te titeren. Dat hebben we laatst gedaan en de titers waren mooi hoog, hij staat nu voor 3 jaar maar als het nergens voor nodig is gaan we hem niet meer titeren.
Tannetje zegt trouwens ook dat vaak met 16 weken de antilichamen weg zijn maar er soms ook pups zijn die pas op 20 of 25 weken geen antistoffen meer hebben.
Door Lizzy
#3219952
Thessa en Shanti schreef:Boeke was in het nest geent en wij hebben ervoor gekozen om hem nog een keer te laten enten. In de pup enting zit de HCC niet en die wilde we hem ook gegeven hebben.
We hebben hem toen ook getiterd en met 16 weken zijn tweede enting. Tannetje raad wel aan met 1 jaar nog een keer te titeren. Dat hebben we laatst gedaan en de titers waren mooi hoog, hij staat nu voor 3 jaar maar als het nergens voor nodig is gaan we hem niet meer titeren.
Tannetje zegt trouwens ook dat vaak met 16 weken de antilichamen weg zijn maar er soms ook pups zijn die pas op 20 of 25 weken geen antistoffen meer hebben.
Maar in die gevallen (en dat zijn er volgens mij niet zoveel) werkt de gegeven enting dus ook niet en is de hond tot 1 jaar "onbeschermd" (en hij dan de 1 jarige booster krijgt).
Door Shanti en co
#3219960
Lizzy schreef:Maar in die gevallen (en dat zijn er volgens mij niet zoveel) werkt de gegeven enting dus ook niet en is de hond tot 1 jaar "onbeschermd" (en hij dan de 1 jarige booster krijgt).
Klopt, meestal waren de antistoffen van de moeder met 16 weken wel weg zei Tannetje maar niet altijd.
Nog een reden dat dat standaard entschema niet zo geweldig is. Na 3 entingen in zo'n pup gespoten te hebben kan hij nog steeds tot zijn booster onbeschermd rondlopen.
Door TomsBorders
#3220098
in principe staat er in het boekje van de vaccinaties ergens dat de enige manier van weten of het vaccin is aangeslagen, dat met behulp van titertests te doen.
toch wordt dat niet gedaan (kan even niet het stukje vinden zo gauw)
Door Yvonne K
#3220114
Ik heb het hele boekje doorgelezen en kan dat nergens vinden.
Alleen bij de rabiesenting is een blz. dat ingevuld kan worden bij een test gedaan door een EU erkend lab.
Op blz. 39 van het paspoort staat een stukje tekst over vaccineren maar geen woord over titeren.
Door TomsBorders
#3220156
Yvonne K schreef:Ik heb het hele boekje doorgelezen en kan dat nergens vinden.
Alleen bij de rabiesenting is een blz. dat ingevuld kan worden bij een test gedaan door een EU erkend lab.
Op blz. 39 van het paspoort staat een stukje tekst over vaccineren maar geen woord over titeren.
ik bedoel niet het paspoort maar het boekje van de firma die de entingen doet, de bijsluiter zeg maar.
ik ga het nog even opzoeken als ik op een andere pc zit.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door