Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3229899
TomsBorders schreef:ok, dat kan echt niet, ik heb altijd 2 maanden gewacht en alles gekregen dan maar zo lang wachten op niet te ingewikkelde materialen volgens mij moet niet kunnen.
Nou, als het goed is gaan ze vanavond het geld terug over maken. Dat zou fijn zijn. Moet ik alleen nog ergens anders spullen zien te kopen. Ik had geen gouden horloge glazen besteld hoor Tom ;D
#3230344
Vanmiddag was ik gezellig voor een soort van praktijk-middag bij Hanny :biggrin2:

We wisten niet zo goed wat we zagen, maar een foto maken lukte niet. Dachten we! Want ik bleek met mijn telefoon gewoon hele redelijke foto's te kunnen maken!!!

Dus Tom, aan jou het vriendelijke verzoek om te kijken wat we gevonden hebben, dit is met de 40x vergroting, en de foto's heb ik daarna ook nog uitvergroot.

Het leken 3 verschillende soorten, maar wie weet zijn ze wel allemaal hetzelfde ::)

De foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben heel benieuwd!!!
#3230367
bedankt voor de foto's
de onderste zijn zeer waarschijnlijk pollen, ik kan op basis van de foto niet zien welke plantsoort maar daar is een speciale opwerkingstechniek voor nodig.

De bovenste 2 zijn wel eitjes ja.

De bovenste foto is de Isospora (Cystoisospora) spp. (zie ook tekening http://fundacionio.org/viajar/img/enfer ... ologia.jpg hierbij is duidelijk de net niet ronde vorm zichtbaar met een recht stukje aan 1 zijde). https://en.wikipedia.org/wiki/Cystoisospora_canis

De middelste foto lijkt op de Uncinaria stenocephala of de Ancylostoma caninum, daar zou ik de afmetingen van het eitje voor moeten meten want dat kan ik niet op basis van deze foto's. Maar in beide gevallen gaat dat om de haakworm familie.

bedankt voor het delen.
#3230429
Kim en Tom, beiden hartelijk bedankt.
Ooit ga ik wel leren om te weten, wat ik zie.
Verleden jaar had Loesje een spoelworm en coccidiën besmetting, vast gesteld door het Woud. Bij haar zijn nu beiden wormeitjes gevonden.
Nog even denken, wat ik zal doen. Ze hebben net een maand diatoom aarde gehad, msschien nog twee weken geven en ook nog propolis.
Dan over twee weken nog een keer kijken en zonodig een kuur. Langer wil ik niet wachten.
Ik ga nu eerst even op zoek naar Isospora in mijn informatie, dan herken ik dat wel.

Hanny
#3230759
Hanny schreef:Ik heb wat gezocht en gevonden op haakworm en isospora.
De vraag rijst nu op om toch te ontwormen. Als iemand een goed idee heeft, dan graag.
Ik denk nog wel even na. Loesje stort niet in elkaar van een wormkuur, dat is geen punt, maar als het anders ook verantwoord is, kies ik daarvoor.

Hanny
Dat is lastig want uit bovenstaand kun je ook niet veel zeggen over de ernst van de besmetting (dat doet het Woud wel). En je weet ook niet of het een passage is van wormeieren. Eet je hond veel vogelpoep? Of poepjes van konijnen? Of hondenpoep?
#3230906
Het is ook lastig om dingen te bekijken, waar ik weinig verstand van heb.
Dan kom je aan het denken. Doe ik nu ook. Ze krijgen nog een week diatoomaarde en propolis. Ik weet, dat je dat over het voer moet doen, verdunde oertinctuur. Geen idee hoe en waar ik oertinctuur zou kunnen kopen. Nu geef ik ze twee maal per dag een paar druppeltjes propolis 20%. Een mens moet toch iets bedenken en proberen.
Na die week ga ik nog een keer testen en dan opnieuw nadenken.
Ze eten niet zo veel troep, maar als het lukt zeker wel een hapje grond. Passanten vind ik een aardige uitdrukking, ik begrijp, wat er wordt bedoeld, maar dan zullen er wel weer nieuwe passanten komen, tenminste als dat wordt opgenomen door poep, grond en wat al niet meer.
De dames zijn prima fris en fruitig, geen vieze poep of zo. Nog maar een weekje zo door gaan.
De haakwormen lijkt me toch zorgelijker, maar ook dat kan wel een weekje langer aanduren.
Testen bij het Woud doen we niet meer, zuinigheid. Dus het wordt ontwormen en niet zeuren, of proberen te testen en tot nu toe ga ik voor de laatste optie.
Ik zal over een week laten weten, of ik nog iets zie. Het kijken gaat al beter, dan moet de rest ook komen (hoop ik)

Hanny
#3230954
ik weet niet hoeveel gram ontlasting je ongeveer gebruikt hebt en hoeveel eitjes je daarna hebt aangetroffen, maar als het slechts enkele per gram zijn zou ik me sowieso niet druk maken. Als het er meer ipv minder worden dan misschien wel.
De passanten waar Lizzy het over heeft kunnen een vals positief resultaat geven nadat de hond "gesnackt" heeft van een besmet iets met deze wormen en kan dus alleen de eitjes opgenomen hebben en dan meteen weer uitpoepen. Het advies is algemeen:
Bij een positief resultaat hond 3 dagen aan de riem en zorgen dat er niets gegeten wordt en nogmaals testen. Als dan nog positief is, dan kan je ervan uitgaan dat de worm(en) aanwezig is (zijn) en kan je leren inschatten of het een heftige of beperkte besmetting is en of ze het zelf wel kunnen handelen of niet. Om maar heel standaard te doen, Rome is niet in een dag gebouwd en voor microscopie geldt hetzelfde. Na zo'n 10 jaar nu, weet ik een beetje zeg maar, al is het voordeel dat je je nu focust op een onderzoeksgebied waardoor je iets beter de focus hebt dan mij haha.
#3230964
Om een duidelijker beeld te krijgen test ik gewoon over een week nog een keer.
Voor mij horen passanten er bij, maakt het bekijken onduidelijk, maar ik neem aan, dat er telkens wel nieuwe passanten zouden kunnen zijn.
Houd je de hond drie dagen vast, komen er dan wel weer nieuwe, als ze een hapje van iets nemen, wat daar toe kan bijdragen.
Er is maar een dame, waarover ik altijd een beetje ongerust ben en daar waren pollen te zien. Dat krijgt ze dagelijks en een andere teef ook en daar was niets te zien. Over een week in de herkansing.

Hanny
#3230975
Hanny schreef:Om een duidelijker beeld te krijgen test ik gewoon over een week nog een keer.
Voor mij horen passanten er bij, maakt het bekijken onduidelijk, maar ik neem aan, dat er telkens wel nieuwe passanten zouden kunnen zijn.
Houd je de hond drie dagen vast, komen er dan wel weer nieuwe, als ze een hapje van iets nemen, wat daar toe kan bijdragen.
Er is maar een dame, waarover ik altijd een beetje ongerust ben en daar waren pollen te zien. Dat krijgt ze dagelijks en een andere teef ook en daar was niets te zien. Over een week in de herkansing.

Hanny

Ja, maar in de regel zie je in geval van passanten toch vaker niks dan iets. Die dame waar jij ongerust over bent, eet zij veel gras? Drinkt zij uit plassen? Snackt ze vaker tijdens het uitlaten? Want ik denk wel dat honden gedrag kunnen vertonen dat maakt dat zij bijv. wel pollen in de ontlasting hebben en andere niet of minder.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door