Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door rosmin
#3223637
Ik heb dit jaar Sam voor het eerst Bravetco gegeven ipv Serestoband.
De band vond ik niet afdoende werken bij hem.

Sam zit altijd onder de teken, het liefst diep in zijn liezen vastgezogen. Sinds de behandeling bij de DA in maart is zijn vertrouwen in ons zo erg afgenomen dat het niet meer te doen was om de teken eruit te halen (gerichte agressie). En onze veiligheid gaat boven alles, en omdat er zoveel rotteken zijn, dan toch maar een paardenmiddel geven.

Heeft hij geen last van teken die gaan irriteren/ontsteken en kunnen wij met hem weer makkelijker trainen om zijn samenwerking met ons weer op peil te brengen.
Door src_esther
#3223655
MillyMol schreef:Maar het is een illusie om te denken dat middelen die op de huid worden aangebracht of daarmee in contact staan niet in het bloed komen. Of dacht je dat een middel dat op slechts 1 plaats hoeft te worden toegediend zich op magische wijze verspreid over de rest van het hondenlichaam? De huid is, net als hart, longen, nieren etc. een orgaan. Stoffen worden er door opgenomen en door uitgescheiden. Allicht zal de concentratie in het bloed lager zijn dan oraal toegediende middelen en de opname in het bloed en vervolgens distributie naar weefsels en organen verloopt trager, maar als het daar eenmaal zit duurt het net zo lang om het eruit te krijgen als wanneer het oraal zou zijn toegediend. En de concentratie van een dergelijk middel en/of de frequentie van toediening dient hoger te zijn om die werkzame spiegel te bereiken. Dit misverstand wil ik toch wel even uit de weg geruimd hebben.

Het enige verschil, en daarmee een voordeel, is dat een band makkelijk kan worden verwijderd en daarmee de de opname via de huid snel kan worden onderbroken en dat een vloeistof kan worden uitgewassen, mits binnen een redelijk tijdsbestek na toediening. Dat kan met een oraal toegediend middel niet.
Dat is precies wat ik ook dacht bij het lezen van deze thread.

Het goede nieuws over Bravecto en Comfortis is dat het geen neonicotinoiden bevat. Maar het blijft een insecticide en komt hoe dan ook in het milieu via urine en ontlasting. Een goede reden dus om in elk geval de ontlasting zo goed mogelijk op te ruimen. Bij pipet en band komt het bestijdingsmiddel ook in het milieu maar dan ook via haren en water/regen.

Het is uiteraard het prettigst als natuurlijke middelen werken, maar helaas is dat in veel gevallen niet zo. En iedereen moet voor zichzelf afwegen wat ze dan doen om te voorkomen dat de schatten onder de bloedzuigende beestjes komen te zitten.

Groet, Esther
Gebruikersavatar
Door Hope
#3223708
rosmin schreef:Ik heb dit jaar Sam voor het eerst Bravetco gegeven ipv Serestoband.
De band vond ik niet afdoende werken bij hem.

Sam zit altijd onder de teken, het liefst diep in zijn liezen vastgezogen. Sinds de behandeling bij de DA in maart is zijn vertrouwen in ons zo erg afgenomen dat het niet meer te doen was om de teken eruit te halen (gerichte agressie). En onze veiligheid gaat boven alles, en omdat er zoveel rotteken zijn, dan toch maar een paardenmiddel geven.

Heeft hij geen last van teken die gaan irriteren/ontsteken en kunnen wij met hem weer makkelijker trainen om zijn samenwerking met ons weer op peil te brengen.
Dit vind ik dus een goede reden om wel gif te gebruiken. Of, zoals Kaio, als je echt honderden teken zit te verwijderen elke dag. Maar hier praat ik over 8 of 9 teken per dag als ik ga wandelen in het bos. En dus wandel ik daar niet in het seizoen.

Natuurlijk komen pipetten en halsbanden ook in het bloed. Ik ben daar ook zeer zeker geen voorstander van, van die middelen en gebruik ze zelf dan ook niet. Wij hebben met Hope gezien wat er kan gebeuren, wij waren bijna onze hond kwijt. Met een pipet dus.
Ik begrijp simpelweg niet waarom al die paardenmiddelen zo aan de man worden gebracht. Ja, het is goed voor de producent en de verkoper. Voor de gewone, lieve, makkelijke stadshond die af en toe een keer een teek heeft blijf ik erbij dat ik denk dat het middel erger is als de kwaal. En ik vind 'er zit maar heel weinig in het bloed', 'het is een veilig middel', 'de dierenarts zegt dat het geen kwaad kan' en 'ik vind teken zo'n vieze beesten', geen goede argumenten om met zulke middelen te strooien.

Wat natuurlijk iedereen vrij laat om dat wel te doen, begrijp me niet verkeerd. Ik zal er niemand om veroordelen of wat dan ook. Iedereen maakt zijn eigen, weloverwogen keuze en dat is prima. Zelf kies ik er niet voor. Vanwege het risico voor de hond, vanwege het feit dat ik niet meer geloof in de oprechtheid en eerlijkheid van grote magnaten (zoals de farmaceutische industrie) en vanwege het feit dat ik het jammer dat we in de westerse wereld onszelf, onze dieren en onze aarde langzaam aan het vergiftigen zijn.
Door Lizzy
#3223861
Hope schreef:Dit vind ik dus een goede reden om wel gif te gebruiken. Of, zoals Kaio, als je echt honderden teken zit te verwijderen elke dag. Maar hier praat ik over 8 of 9 teken per dag als ik ga wandelen in het bos. En dus wandel ik daar niet in het seizoen.

Natuurlijk komen pipetten en halsbanden ook in het bloed. Ik ben daar ook zeer zeker geen voorstander van, van die middelen en gebruik ze zelf dan ook niet. Wij hebben met Hope gezien wat er kan gebeuren, wij waren bijna onze hond kwijt. Met een pipet dus.
Ik begrijp simpelweg niet waarom al die paardenmiddelen zo aan de man worden gebracht. Ja, het is goed voor de producent en de verkoper. Voor de gewone, lieve, makkelijke stadshond die af en toe een keer een teek heeft blijf ik erbij dat ik denk dat het middel erger is als de kwaal. En ik vind 'er zit maar heel weinig in het bloed', 'het is een veilig middel', 'de dierenarts zegt dat het geen kwaad kan' en 'ik vind teken zo'n vieze beesten', geen goede argumenten om met zulke middelen te strooien.

Wat natuurlijk iedereen vrij laat om dat wel te doen, begrijp me niet verkeerd. Ik zal er niemand om veroordelen of wat dan ook. Iedereen maakt zijn eigen, weloverwogen keuze en dat is prima. Zelf kies ik er niet voor. Vanwege het risico voor de hond, vanwege het feit dat ik niet meer geloof in de oprechtheid en eerlijkheid van grote magnaten (zoals de farmaceutische industrie) en vanwege het feit dat ik het jammer dat we in de westerse wereld onszelf, onze dieren en onze aarde langzaam aan het vergiftigen zijn.
+ 1

En echt niks aan toe te voegen.
Door rosmin
#3224026
Kan me helemaal vinden in je woorden Hope,

dat is ook een van de redenen om Rox geen gif toe te dienen, maar haar dagelijks goed te controleren.
Door Ramses1
#3224497
Hope schreef:Dit vind ik dus een goede reden om wel gif te gebruiken. Of, zoals Kaio, als je echt honderden teken zit te verwijderen elke dag. Maar hier praat ik over 8 of 9 teken per dag als ik ga wandelen in het bos. En dus wandel ik daar niet in het seizoen.

Natuurlijk komen pipetten en halsbanden ook in het bloed. Ik ben daar ook zeer zeker geen voorstander van, van die middelen en gebruik ze zelf dan ook niet. Wij hebben met Hope gezien wat er kan gebeuren, wij waren bijna onze hond kwijt. Met een pipet dus.
Ik begrijp simpelweg niet waarom al die paardenmiddelen zo aan de man worden gebracht. Ja, het is goed voor de producent en de verkoper. Voor de gewone, lieve, makkelijke stadshond die af en toe een keer een teek heeft blijf ik erbij dat ik denk dat het middel erger is als de kwaal. En ik vind 'er zit maar heel weinig in het bloed', 'het is een veilig middel', 'de dierenarts zegt dat het geen kwaad kan' en 'ik vind teken zo'n vieze beesten', geen goede argumenten om met zulke middelen te strooien.

Wat natuurlijk iedereen vrij laat om dat wel te doen, begrijp me niet verkeerd. Ik zal er niemand om veroordelen of wat dan ook. Iedereen maakt zijn eigen, weloverwogen keuze en dat is prima. Zelf kies ik er niet voor. Vanwege het risico voor de hond, vanwege het feit dat ik niet meer geloof in de oprechtheid en eerlijkheid van grote magnaten (zoals de farmaceutische industrie) en vanwege het feit dat ik het jammer dat we in de westerse wereld onszelf, onze dieren en onze aarde langzaam aan het vergiftigen zijn.

Helemaal mee eens en niks aan toe te voegen.
Door lberghoef
#3226000
Enorm bedankt voor alle reacties. Ik heb besloten dat wanneer ik merk dat deze Bravecto uitgewerkt raakt toch weer een volgende geef. Ben trouwens heel benieuwd hoeveel langer dan de voorgeschreven 3 maanden het blijft werken.....
Ik ontkom er gewoon niet aan, dit jaar is het echt vreselijk hier. Mijn buurvrouw heeft een kat die ze niks geeft en gemiddeld plukt ze 15 teken per dag van het beestje af. :o

Nogmaals bedankt iedereen!
Door vagebond
#3226464
Die bravecto werkt bij een van mijn klantjes idd langer dan 3 maanden. Ik heb het vorig jaar november gegeven aan mijn teckels. Echt nooit meer. Het is mss makkelijk om de schuld te geven, maar ik heb toch wel mijn twijfels nu er 1 pup geboren is. Heb ik nog nooit gehad. Vorig jaar november heb ik ze alle 3 bravecto gegeven. Het is wel dus pesticide, dat las ik een week later. Ook op een lezing over de periode rond de dracht werd een vraag gesteld over dit soort middelen. Op de bijsluiter staat nl. dat er geen bijwerkingen zijn. De spreker (aankomend da) vertelde dat er wel meer wat op die bijsluiter geschreven wordt, en adviseerde om het toch niet te geven. Voor mij is het nu helemaal klaar.
Door Martine-Tom
#3226502
vagebond schreef:Die bravecto werkt bij een van mijn klantjes idd langer dan 3 maanden. Ik heb het vorig jaar november gegeven aan mijn teckels. Echt nooit meer. Het is mss makkelijk om de schuld te geven, maar ik heb toch wel mijn twijfels nu er 1 pup geboren is. Heb ik nog nooit gehad. Vorig jaar november heb ik ze alle 3 bravecto gegeven. Het is wel dus pesticide, dat las ik een week later. Ook op een lezing over de periode rond de dracht werd een vraag gesteld over dit soort middelen. Op de bijsluiter staat nl. dat er geen bijwerkingen zijn. De spreker (aankomend da) vertelde dat er wel meer wat op die bijsluiter geschreven wordt, en adviseerde om het toch niet te geven. Voor mij is het nu helemaal klaar.
Het is allemaal pesticide ;)
Door vagebond
#3226507
Ik heb nooit iets gegeven tegen vlooien. Maar ik wist van mijn klanten dat het super werkte, en ik had gewoon vlooien bij de honden, ik kamde me rot, stofzuigen, spuiten met exil, kleden wassen, auto uitzuigen en spuiten, gek werd ik er van. Elke dag toch weer een vlo vinden op de teckels, grrrr. Zo heb je je leven lang steeds weer een leermomentje :-[
Door lberghoef
#3271043
Ik gooi dit topic nog even omhoog omdat ik, nu ik er aan denk, mijn bravecto ervaring nog wil delen na mijn twijfels deze zomer.
In juni had ik de volgende bravecto pil moeten geven. In maart had ik de eerste van dit jaar gegeven. Uiteindelijk heb ik in juni geen pil gegeven en afgewacht tot ik zou merken dat de teken niet meer dood zouden gaan.
We leven nu in december, we hebben nog steeds teken en ze gaan nog steeds dood op mijn honden. De bravecto pil werkt dus nu al zo'n 10 maanden. Dan vind ik het niet zo gek dat sommige honden hier dood van gaan. Iedere 3 maanden is in mijn ogen echt enorm veel! Best erg dat dat het advies is.....

Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt maar ik wilde toch even mijn ervaring delen.
Door hannabelgje
#3271052
Een corgivriendje heeft 1x bravecto gehad en heeft daar epilesie aan overgehouden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pluk
#3281913
Maandag as besteed Radar aandacht aan Bravecto. En Tannetje komt aan t woord.
Het begint om 20.30 op NPO 1.
Door eelke
#3281917
Ik ben benieuwd. Mocht iemand toevallig nog een seintje willen geven tegen die tijd, graag!

Ik gaf het Gijs wel, ivm de teken. Ik weet geen ander beter middel wat zou werken...ik dacht de laatste keer slim te zijn door 3 tabletten voor 50 kg te kopen, zodat we er twee keer mee konden doen. En nu ligt hier dus nog voor 70 euro aan bravecto :-X ik verwacht niet dat iemand dat nog over wil nemen na deze uitzending ::)
Door hamada
#3281921
van een DA hoorde ik dat Bravecto binnenkort geregistreerd wordt als middel tegen demodex. Daarvoor heeft onze Vlekkie het gekregen voor ze bij ons kwam. De pipetten en shampoo hielpen niet genoeg. En na die pil had ze vrij snel minder jeuk.
En het bleef weg.
Maar we gaan dus niet in de herhaling in het tekenseizoen. 1 pil is wel genoeg lijkt me :-X
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door