Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3138030
Hallo allemaal,

Ik hoop zo dat iemand of meer mensen mijn kunnen helpen met tips.
Het is namelijk zo dat met mijn huidige hondje zarah nog steeds alles goed gaat hoor.( Ok ze heeft wat overgewicht maar daar werken we aan).
Toch aangezien het hondje van mijn moeder ( Ik ben zelf 21 jaar en woon nog bij mijn ouders thuis) in Maart dit jaar is ingeslapen omdat die erg ziek was en al erg oud(15 jaar) .
Wilde ik en mijn zussen voor haar verjaardag( 10 augustus is ze jarig) een hondje cadeau doen.
Dit wilde ze zelf ook erg graag en we zijn gaan zoeken.
Mijn moeder wilde vanaf het begin al een herplaatser of een uit het asiel ( In ieder geval een hondje die dus een 2e kans verdiend), toch ik met mijn allergie voor vele dieren met een vacht( ik kan maar tegen bepaalde honden rassen) moet dus zelf wel oppassen met de vacht van een hond.
Om die reden wilde mijn moeder graag iets met krullende vacht , en iets groter als zarah( zarah is een Bolognezer) we kwamen dus uit bij een middenslag poedel of kruising hiermee.( En jawel 10 x raden wat we nu in huis hebben gehaald , een Hollandse F2 generatie  labradoodle' medium' uit Noord-Brabant zonder stamboom met paspoort en gezondheidsverklaring)
Toen we vanmiddag gebeld hadden en een afspraak hadden gemaakt om te komen kijken , waren we eerst erg sceptisch in de auto er naar toe toch eenmaal daar aangekomen , vonden we de fokker en zijn vrouw wel erg simpel en het stond ons totaal niet aan dat het een kennel was.( Ik heb zarah bij een fokker gekocht die af en toe fokt en in huis op laat groeien) Toch de hokken zagen er schoon uit en de honden waren speels en luidruchtig en niet bang voor de fokker en zijn vrouw.
Wat wel opviel was dat je bij onze puppy wel heel erg de ribben voelde en ze vertelden ons dat ze expres de puppy's volwassen brokken ( ja helaas brokken gaven) om groeipijnen te voorkomen, toch ik vermoede dus al dat ze te licht was, ook vond ik haar buikje wel wat opgezet , maar mijn moeder smolt al helemaal voor haar en ondanks dat we alleen zouden kijken en even tueel iets zouden reserveren wilde mijn moeder haar nu al meenemen.
Toen we haar thuis hadden , hebben we gauw voor sluiting tijd bij de dierenwinkel spulletjes gehaald en haar laten wegen.( de fokker gaven in het puppy pakket puppy voer van royal cannin mee en ontworming voor maximaal 6 kg gewicht) en weer mag je 10 x raden ja hoor madame woog maar 8,2 kg en ze mag rond deze leeftijd 10 kg wegen veelste mager dus! daarbij hebben we dus veelste weinig ontworm middel meegekregen en is de dieren winkel morgen wel los maar de dierenarts nog niet ( of je betaald dubbel tarief) wat denken jullie?
zal ze het redden met de ontworming tot maandag die ze nu gehad heeft ? en hoe kan ik haar aan laten komen? ( et is dus een puppy van 4,5-5 maand oud die verkeerd gevoerd is en op broek gevoerd is , ik weet al wel dat ze dan sowieso geen bot mag! maar kan ik haar na het weekend misschien wat vette vis of gemalen spiervlees geven savonds?( als extraatje) en smorgens haar brokken ofzo? (Mijn ouders willen haar wel graga ook deels brokken blijven voeren , is beter betaalbaar voor zo'n grotere hond vinden ze en ze vertrouwen het beter, ik ben wat dat betreft beetje een buiten beentje van het gezin met mijn milieu en bio bewuste manier van leven

HOPELIJK IEMAND DIE MIJ KAN HELPEN?

Groetjes, Casper,Zarah en de puppy ( die nog geen eens een naam had gekregen)
#3138046
Ik ging direct naar de dierenarts met dat beestje. Je weet niet wat er speelt en je hebt nog een hondje rondlopen.
En dat de dierenarts op zondag 2x zo duur is klopt. Maar ja, dat krijg je als je halsoverkop op zaterdagmiddag een puppy koopt bij een of andere vage (brood)fokker.

Ik zou Zarah en de pup voorlopig uit elkaar houden.
#3138052
Hoe kom je er bij dat ze 10 kilo moet wegen?

En je bent naar de dierenarts geweest, waarom heeft die haar niet gewogen? Of is de pup niet mee geweest? Zo dat laatste, deed ik nu niks (of ja, terug brengen...want je kunt er nog veel meer ellende en verdriet van krijgen...) en ging ik maandag eerst naar de dierenarts. Een pup met een buik vol wormen een pil geven kan nl ook problemen geven...
#3138056
eelke schreef: Hoe kom je er bij dat ze 10 kilo moet wegen?

En je bent naar de dierenarts geweest, waarom heeft die haar niet gewogen? Of is de pup niet mee geweest? Zo dat laatste, deed ik nu niks (of ja, terug brengen...want je kunt er nog veel meer ellende en verdriet van krijgen...) en ging ik maandag eerst naar de dierenarts. Een pup met een buik vol wormen een pil geven kan nl ook problemen geven...
Ik lees nergens dat ze bij de dierenarts zijn geweest, alleen bij de dierenwinkel. Of lees ik ergens overheen?
#3138057
Niet boos worden, maar je hebt een zichtbaar ongezonde pup meegenomen en gaat dan niet direct naar de dierenarts?

Nog los van het feit van hoe het gegaan is... Je schaft toch niet een zieke pup aan? en als je dat al doet (om wat voor reden ook) ga je er direct mee naar de DA, al is het Kerst!

Ik zou ook de honden uit elkaar houden en nu niet ontwormen. Dat heeft pas zin als je zeker weet dat het wormen zijn en bij een zware besmetting pas na overleg met een DA.

Maar heel eerlijk.. ik zou ook zeggen:  terugbrengen.
#3138058
Ik zou inderdaad ook zsm de pup door een dierenarts laten bekijken.
Hier zet ik nieuwe hondjes, w.o. twee keer een pup meteen op kvv. Heeft nooit problemen opgeleverd.
Als je de pup gewoon goed en voldoende voer geeft, zal ze vanzelf aankomen. Geforceerd volstoppen met vetter of meer voer lijkt me alleen maar maagdarm problemen gaan opleveren.
Gezien de achtergrond van de pup zou ik erg alert zijn op diarree, luchtwegproblemen en andere ziekte verschijnselen de komende paar weken.
#3138059
Hoi eelke en Lizetta,

Ik ben vandaag bij de dierenwinkel geweest, ze zeiden dat een labradoodle eigenlijk maar 1 maat had ( maar dat is dan de Australische zeiden ze al) hij schatte daarom in dat een gemiddeld medium ras ongeveer 20 kg  weegt.
Toch wat ik morgen sowieso doe is de dierenarts bellen! ( het is dus de hond van mijn moeder , maar ik voel mij natuurlijk net zo goed verantwoordelijk voor zo'n hondje).
dat we haar te snel gekocht hebben ben ik met jullie eens! ( Ik had haar zelf niet willen kopen, maar wilde mijn moeder niet teleurstellen en de fokker bleef maar herhalen dat een chekup ook in hun koop contract verplicht was, ik moest dus toch ook al van hun uit naar ene dierenarts binnen 3 dagen na aanschaf omdat zei dat eisen.( Ik wilde mijn moeder dus niet teleurstellen en als een fokker toch al zegt dat ik binnen 3 dagen na aanschaf zelf naar een eigen dierenarts moet voor een check up zodat ik zie dat wat de fokker zegt klopt, neem je toch aan dat het blijkbaar bij het soort hond hoort , sorry ik ben 21 jaar en vond hara erg mager, dus is geenexcuus dat ik pas 21 jaar ben maar geeft wel aan dat ik zelf nog niet veel ervaring heb met honden , en ik ging er echt van uit dat we alleen zouden kijken.
daarbij vind ik terug brengen niet echt een optie( wie wat zon fokker doet met een puppy die wordt terug gebracht ) en verder is ze wel actief en wil ze goed eten.
Haar daar laten zitten betekende dus ook haar aan haar lot over laten bij de fokker en mijn moeder teleurstellen.
echt niemand die een tip heeft over voeding hoe ik haar naast de brokken toch ook wat vlees kan geven waar ze een beetje gezond van aankomt?

o ja Lizetta , ik snap je punt maar hoop dat je mij ook een beetje snapt dat ik zo'n puppy ook niet aan haar lot wil overlaten en ik wordt zeker niet bos hoor, ik snap je reactie.

Hamada, bedankt voor je reactie!
#3138063
Jullie denken nu een puppy "gered" te hebben... de waarheid is dat je ervoor hebt gezorgd dat er weer plek is voor een nieuw pupje dat onder de meest afschuwelijke omstandigheden wordt geboren, vervoerd en verhandeld. Of maar te zwijgen over wat de ouderdieren moeten doormaken....

mag ik een gokje doen: fokker van zoggel in Berlicum?
#3138064
Daarmee houd je wel dit soort dingen in stand, dat is nou juist het probleem met broodfok...

Verder zou ik gewoon wat extra voer geven, zeker als ze wil eten en niet gaan proberen haar vet te mesten.
Waarom mag ze geen bot? Ik zou juist iets als kippennek ofzo geven. Of KVV.
Een vette vis zou ik nu zeker niet doen, dan gaat ze zeker aan de diarree.

Laat bij de dierenarts goed uitzoeken wat er aan de hand is en laat een wormonderzoek doen. dan kan je daarna, als er wormen zijn, gericht ontwormen.

Oh ja, labradoodles bestaan echt wel in verschillende maten, afhankelijk van welke soort poedel er is gebruikt. Ik denk  alleen dat dit geen labradoodle is, maar een look-a-like.
#3138069
Plus dat geen enkele rashond hetzelfde weegt natuurlijk...ook daar zit veel verschil in. Dus staar je daar niet op blind.

Heeft ze nu het ontwormingsmiddel al gehad? Een bol buikje hoeft natuurlijk geen wormen te betekenen, hier hadden de pups ook een bol buikje als ze gegeten hadden, na een paar uur was dat weg en moest er gepoept worden ;)

En tja...brokken en vlees... schijnt gewoon te kunnen op een dag, maar ja, de voorkeur hier gaat natuurlijk wel uit van 100% vlees, dat begrijp je vast wel :) lastig, daar heb jij niets over te zeggen natuurlijk...

Verder irriteert 'het bekende verhaal' me mateloos, en vraag ik me af, hoe konden jullie er zo in trappen... het zijn echt de bekende clichés... maar goed, dat helpt de situatie nu ook niet, maar ik hoop wel echt van harte dat jullie je beseffen dat dit echt niet slim was...
#3138079
We weten echt dat dit niet slim was.
Maar we voelden het echt als redden , toch ik ga de fokker zeker nog melden dat ze flink ondergewicht heeft als ik de check u heb laten doen. Wat betreft de ontworming,  die heeft ze gehad en vul ik morgen bij de dierenarts aan Tot de goede dosering.

O ja pluk, deze was niet uit Berlicum
#3138082
Verder irriteert 'het bekende verhaal' me mateloos, en vraag ik me af, hoe konden jullie er zo in trappen... het zijn echt de bekende clichés... maar goed, dat helpt de situatie nu ook niet, maar ik hoop wel echt van harte dat jullie je beseffen dat dit echt niet slim was...
+1.

Wat mij ook stoort is dat je weet dat het niet slim is en het toch doet. Het voelt als redden zeg je, maar denk eens na over de ouders van je hondje?
Je hondje is ongeveer 4,5/5 maanden schrijf je dus nog een kleine twee maandjes en paps en mams zijn klaar voor de volgende ronde...

Jij bent 21 en weet niet beter? En je moeder zou wel beter moeten weten....

Sorry, ik ben wat hard tegen je maar ik kan echt geen respect opbrengen voor broodfok en voor de mensen die erin blijven trappen.
En zeker niet anno 2015.
#3138094
Casper-Zarah schreef: We weten echt dat dit niet slim was.
Maar we voelden het echt als redden , toch ik ga de fokker zeker nog melden dat ze flink ondergewicht heeft als ik de check u heb laten doen. Wat betreft de ontworming, die heeft ze gehad en vul ik morgen bij de dierenarts aan Tot de goede dosering.

O ja pluk, deze was niet uit Berlicum
Heb je de ontworming al gegeven en de rest wat je te kort kwam wil je dan morgen nog geven?
Zo werkt dat toch niet...daar werk je alleen resistentie mee in de hand.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door