Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3087517
Een vos in de buurt van een moestuin..........pas op voor vossenlintwormen. Mijn ouders wonen tegen (in) bossen waar vossen de laatste jaren goed boeren. De kleinkinderen zijn van jongsaf geleerd om nooit, de laaghangende bessen te plukken ivm die lintworm. 't Is trouwens ook daarom erg af te raden om een vos aan te raken met blote handen wanneer je er één zou vinden die dood of gewond is.
#3088175
inni schreef: Een vos in de buurt van een moestuin..........pas op voor vossenlintwormen. Mijn ouders wonen tegen (in) bossen waar vossen de laatste jaren goed boeren. De kleinkinderen zijn van jongsaf geleerd om nooit, de laaghangende bessen te plukken ivm die lintworm. 't Is trouwens ook daarom erg af te raden om een vos aan te raken met blote handen wanneer je er één zou vinden die dood of gewond is.
Hangt er een beetje vanaf waar je woont:

van VWA.nl:

"In Nederland komt momenteel de vossenlintworm alleen in de grensprovincies voor. In Oost-Groningen en Zuid-Limburg is dat door onderzoek aangetoond. Tot 2006 werd de lintworm in Oost-Groningen en Zuid-Limburg bij 9 tot 12% van de vossen gevonden. In 2013 werd deze lintworm in de oostelijke buitengebieden van Maastricht echter in ruim 50% van de onderzochte vossen gevonden.

In de overige grensgebieden is de aanwezigheid van de vossenlintworm niet uit te sluiten, omdat vossen zich nu eenmaal niet aan grenzen houden."

en wat ook interessant is:

"Onderzoek toont nog geen besmetting aan van Maastrichtse honden

Honden leven in nauw contact met mensen, waardoor de kans op besmetting van de mens met de vossenlintworm via honden groter is dan via vossen. In 2013 bleek dat in Maastricht, waarbij op vrijwillige basis feces van 142 honden werd aangeleverd voor onderzoek op aanwezigheid van lintwormbesmetting, geen van deze honden besmet was. De omvang van het onderzoek is echter te klein om helemaal uit te sluiten dat er geen besmette honden in Maastricht zijn. Het is namelijk bekend dat zelfs in regio’s met zeer veel besmette vossen er een lage besmettingsgraad bij honden is. Hoewel dus niet met dit feces onderzoek aangetoond, is het volgens statistische berekeningen van het RIVM aannemelijk dat maximaal 2% van de Maaststrichtse honden besmet kan zijn.

Een tegelijkertijd uitgevoerde enquete onder hondeneigenaren leverde als resultaat dat voor goede bestrijding de honden onvoldoende ontwormd werden. Niet alleen door een te lage frequentie van gebruik van wormmiddelen, maar ook door gebruik van wormmiddelen die niet effectief zijn tegen de vossenlintworm."
#3088300
daarbij...er zijn nu ook geen bessen...weet niet of dat de enige verspreider is van de vossenlintworm...

denk hier ook meer aan de vlooien die af en toe gezien worden..nu al maand geen vlo meer gezien, maar toch..

blijf het ook een vreemd verhaal vinden....eerste telefoongesprek werd gezegd dat het niet waarschijnlijk zou zijn dat wat ik zag een worm is, omdat test heel betrouwbaar is...erna blijkt dat test toch niet altijd heel betrouwbaar is voor lintworm...
#3088489
De besjes zijn niet de verspreiders maar de vossen. Van het RIVM:

Vossen, (jacht)honden en katten lopen de parasiet meestal op door het eten van besmette knaagdieren of contact met besmette uitwerpselen. De eitjes van de vossenlintworm kunnen ook terecht komen op wilde bosvruchten (bramen, frambozen en bosbessen), paddenstoelen of valfruit (appels en peren). Dat kan een risico voor de mens zijn. Als je namelijk besmet fruit of groente uit de tuin eet, kan de parasiet in je lichaam komen. Dat gebeurt ook tijdens tuinieren door contact met besmette grond.
#3088737
Haha, nee, ik snap dat de vos de lintworm overbrengt, maar oa via besjes, en die zijn er nu niet!  weet niet of vos nu nog iets te zoeken heeft in mijn stukje land...muisjes zitten meer in de velden rondom de tuin denk ik...dus uitwerpselen ed verwacht ik ook niet....nu met de zaaibedden klaar zie ik ook geen sporen, wel van konijnen:).....

maar..wat vinden jullie nou van het antwoord? Blijft een beetje dubieus toch, testen op lintworm als het niet altijd aangetoond wordt?
#3090366
Wij hebben hetzelfde meegemaakt. Ik had voordat ik poep naar het Woud had opgestuurd ook zo'n bewegend lintwormsegmentje op de poep zien zitten. Had toen nog niet opgezocht wat het zou kunnen zijn, wel op het formulier beschreven wat ik had gezien. Uitslag van het onderzoek was ook negatief en ik dacht dat het wormpje dat ik had gezien waarschijnlijk een beestje op de grond was geweest. Maar tijdens de dagelijkse poepkwaliteitscontrole zag ik na de test weer zo'n wormpje die nu echt uit de drol kroop, net zo'n worm als in jouw filmpje. Na opzoeken op internet bleek het inderdaad een lintworm te zijn. Het viel me erg tegen dat dit blijkbaar gemist kan worden tijdens een ontlastingsonderzoek. Ik heb daarna de ontlasting ook niet meer laten controleren (slecht baasje..) en ontworm alleen na vakantie in buitenland en als ik weer eens een lintworm tegenkom zoals vandaag (bah). Je bent dus niet de enige waarbij een lintworm over het hoofd wordt gezien.
#3090876
Theevelien schreef: Wij hebben hetzelfde meegemaakt. Ik had voordat ik poep naar het Woud had opgestuurd ook zo'n bewegend lintwormsegmentje op de poep zien zitten. Had toen nog niet opgezocht wat het zou kunnen zijn, wel op het formulier beschreven wat ik had gezien. Uitslag van het onderzoek was ook negatief en ik dacht dat het wormpje dat ik had gezien waarschijnlijk een beestje op de grond was geweest. Maar tijdens de dagelijkse poepkwaliteitscontrole zag ik na de test weer zo'n wormpje die nu echt uit de drol kroop, net zo'n worm als in jouw filmpje. Na opzoeken op internet bleek het inderdaad een lintworm te zijn. Het viel me erg tegen dat dit blijkbaar gemist kan worden tijdens een ontlastingsonderzoek. Ik heb daarna de ontlasting ook niet meer laten controleren (slecht baasje..) en ontworm alleen na vakantie in buitenland en als ik weer eens een lintworm tegenkom zoals vandaag (bah). Je bent dus niet de enige waarbij een lintworm over het hoofd wordt gezien.
;D ;D

is er bij jullie na thuiskomst ook altijd poepverslag? :biggrin2:
#3090890
pike schreef: ;D ;D

is er bij jullie na thuiskomst ook altijd poepverslag? :biggrin2:
Jaaaa, wij doen altijd poepverslag! ;D
Wie heeft er allemaal geplast en gepoept en hoe vaak en hoe zag dat er uit? En soms ook nog waar precies. Dat moet je elkaar vertellen als honden-ouders. Zodat iedereen weer op de hoogte is en weet waar hij/zij de volgende uitlaatronde op moet letten. Dat is normaal toch? ;)
#3090901
Theevelien schreef: Wij hebben hetzelfde meegemaakt. Ik had voordat ik poep naar het Woud had opgestuurd ook zo'n bewegend lintwormsegmentje op de poep zien zitten. Had toen nog niet opgezocht wat het zou kunnen zijn, wel op het formulier beschreven wat ik had gezien. Uitslag van het onderzoek was ook negatief en ik dacht dat het wormpje dat ik had gezien waarschijnlijk een beestje op de grond was geweest. Maar tijdens de dagelijkse poepkwaliteitscontrole zag ik na de test weer zo'n wormpje die nu echt uit de drol kroop, net zo'n worm als in jouw filmpje. Na opzoeken op internet bleek het inderdaad een lintworm te zijn. Het viel me erg tegen dat dit blijkbaar gemist kan worden tijdens een ontlastingsonderzoek. Ik heb daarna de ontlasting ook niet meer laten controleren (slecht baasje..) en ontworm alleen na vakantie in buitenland en als ik weer eens een lintworm tegenkom zoals vandaag (bah). Je bent dus niet de enige waarbij een lintworm over het hoofd wordt gezien.
Nou, lekker is dit :-\
#3091467
Lizzy schreef: Nou, lekker is dit :-\
Ja, balen he. Hij vertelde wel dat dit niet vaak voorkomt, maarja, hoe weten ze dat dan?!
En het schijnt dus ook zo te zijn, vertelde hij, dat je lintworm lang niet altijd in je ontlasting tegen komt..

tja...hier is het nu 2x voorgekomen in korte periode dat hij lintworm heeft, en wel beide keren afgevallen en gras eten/diarree...maar met name dat laatste hoeft ook niet bij elke hond voor te komen of door lintworm te komen...

lastig dus...
#3091472
Papalou schreef: Ja, balen he. Hij vertelde wel dat dit niet vaak voorkomt, maarja, hoe weten ze dat dan?!
En het schijnt dus ook zo te zijn, vertelde hij, dat je lintworm lang niet altijd in je ontlasting tegen komt..

tja...hier is het nu 2x voorgekomen in korte periode dat hij lintworm heeft, en wel beide keren afgevallen en gras eten/diarree...maar met name dat laatste hoeft ook niet bij elke hond voor te komen of door lintworm te komen...

lastig dus...
Dus lintwormvrij volgens het Woud is garantie tot aan de deur... :-\
En inderdaad niet iedere hond/kat heeft er evenveel last van, maar jullie hond die toevallig al erg gevoelig wat betreft de spijsvertering is, is de pineut!
#3092228
Ruisje schreef: Dus lintwormvrij volgens het Woud is garantie tot aan de deur... :-\
En inderdaad niet iedere hond/kat heeft er evenveel last van, maar jullie hond die toevallig al erg gevoelig wat betreft de spijsvertering
Tja...mijn moppie treft het inderdaad niet met zijn gevoeligheidjes, maar gelukkig treft hij het wel redelijk met mij als baas:)..

denk overigens wel dat juist die hele tramalant van afgelopen jaar wel mede oorzaak is van vlooien en wormen door gewoon geen optimale gezondheid...enige keer eerder dat hij vlooien had was jaren terug, toen ook overal hotspots en ontstekingen...

Geef nu maandelijkse kuur Verm X in dubbele dosering, hopen dat dat werkt...maarja, met name die vlooien...maar das toch lastig
#3093604
charmed schreef: Ik ontworm dus alleen als ik een worm zie. Dat is ooit 1x gebeurd, toen ik ze zag meteen ontwormd die ene hond. De rest niet die had betere weerstand. Als je iets ziet, dan is dat toch direct een bevestiging, dan ga ik niet nog eens wat opsturen.
last
Ik heb de tweede keer geen wormen gezien toen ik ontlasting opstuurde, had wel een vermoeden door langere tijd diarree en meer maag/darmklachten.

Maar de methode om alleen te ontwormen als je een worm zien kan ook nadeel zijn: soms zie je die wormen nl NIET terug in ontlasting..dat is wat het Woud mij vertelde in elk geval!
#3093851
Tja, mijn honden hebben na die ene hond met wormen, 2 jaar meegedaan aan het onderzoek en ze waren 2 jaar later nog wormvrij, niets aangetroffen. En ik heb haar toen maar 1x ontwormd, ze had toen ze ziek was een dode muis (ws. vol wormen) te pakken gekregen en daardoor is ze zelf besmet geraakt.

Als ze wormen hebben hebben ze toch meer verschijnselen en daar voldeed ze ook aan.

Papalou schreef: last
Ik heb de tweede keer geen wormen gezien toen ik ontlasting opstuurde, had wel een vermoeden door langere tijd diarree en meer maag/darmklachten.

Maar de methode om alleen te ontwormen als je een worm zien kan ook nadeel zijn: soms zie je die wormen nl NIET terug in ontlasting..dat is wat het Woud mij vertelde in elk geval!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door