Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3104302
C@rine schreef: Het was bij hun eigen DA, en die wist dat de reu epilepsie had :-X
Herkenbaar hoor. Ook bij de hand gehad met een hond die al een half jaar met mediciijnen aanvalsvrij was. Kon nu wel vond de da, want het risico op ziek worden oh oh. Binnen een week na de enting kreeg hij weer aanvallen. Heftiger dan ooit. Toeval volgens de da. Daarna is het met die hond nooit meer goedgekomen. Hier ging het om een volledige coctail incl de oude lepto.
Door Sietie
#3104575
Lizzy schreef: Wil je ons op de hoogte houden?
ja doe ik zeker! De dierenarts zal dinsdag achter de uitslagen aan bellen. Hond is inmiddels wel weer thuis, maar mag met geen enkele hond in contact komen ivm besmettingsgevaar..
Gebruikersavatar
Door pike
#3104747
Angelique schreef: Herkenbaar hoor. Ook bij de hand gehad met een hond die al een half jaar met mediciijnen aanvalsvrij was. Kon nu wel vond de da, want het risico op ziek worden oh oh. Binnen een week na de enting kreeg hij weer aanvallen. Heftiger dan ooit. Toeval volgens de da. Daarna is het met die hond nooit meer goedgekomen. Hier ging het om een volledige coctail incl de oude lepto.
Dat is het nadeel, je kan het nooit bewijzen. Ooit was ik met mijn drie honden bij de da. Twee voor lepto vaccinatie, nummer drie met epilepsie wou ik niet laten enten. De da ging daar in mee. Precies 7 dagen later kreeg de hond een aanval. Wat als ik hem had laten enten? Dan had ik zonder aarzelen de vaccinatie de schuld gegeven.
Overigens krijgen mijn baggersloot- en vieze-vaartduikers nu al jaren geen van allen meer een leptovaccinatie.
Door Sietie
#3106020
Lizzy om even terug te komen op mijn eerdere post, het was inderdaad wel Lepto! De hond was vorig jaar juni geent en geboosterd met de L4. Een en ander heeft ze in een Blog geschreven zal later op de dag even lezen.
Door Lizzy
#3106023
Sietie schreef: Lizzy om even terug te komen op mijn eerdere post, het was inderdaad wel Lepto! De hond was vorig jaar juni geent en geboosterd met de L4. Een en ander heeft ze in een Blog geschreven zal later op de dag even lezen.
Nou lekker dan.... Dat is echt extreem vroeg in het jaar. Hebben ze enig idee van welke serovar de hond ziek is geworden? Kan zijn dat die net niet in de enting zit natuurlijk.
Door Sietie
#3106342
Lizzy schreef: Nou lekker dan.... Dat is echt extreem vroeg in het jaar. Hebben ze enig idee van welke serovar de hond ziek is geworden? Kan zijn dat die net niet in de enting zit natuurlijk.
het is nog niet bekent welke bacterie dat gaat de fabrikant nu uitzoeken
Door Lizzy
#3106345
Sietie schreef: het is nog niet bekent welke bacterie dat gaat de fabrikant nu uitzoeken
Super dat je ons op de hoogte houdt!

Enig idee waarom de fabrikant dit uit gaat zoeken? Waarom niet gewoon een onafhankelijk lab?
Door Sietie
#3106379
Lizzy schreef: Super dat je ons op de hoogte houdt!

Enig idee waarom de fabrikant dit uit gaat zoeken? Waarom niet gewoon een onafhankelijk lab?
ik heb werkelijk geen idee, maar dat is ook wat mij in gedachten kwam... vind het nooit zo objectief als fabrikanten dat zelf gaan doen ... maar zodra ik meer weet post ik het hier...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3106444
pike schreef: Dat is het nadeel, je kan het nooit bewijzen. Ooit was ik met mijn drie honden bij de da. Twee voor lepto vaccinatie, nummer drie met epilepsie wou ik niet laten enten. De da ging daar in mee. Precies 7 dagen later kreeg de hond een aanval. Wat als ik hem had laten enten? Dan had ik zonder aarzelen de vaccinatie de schuld gegeven.
Overigens krijgen mijn baggersloot- en vieze-vaartduikers nu al jaren geen van allen meer een leptovaccinatie.
Maar was jouw hond dan ook al een tijd aanvalsvrij? Hier overigens ook geen lepto hoor, bij geen van allen.
Door Lizzy
#3106514
Sietie schreef: ik heb werkelijk geen idee, maar dat is ook wat mij in gedachten kwam... vind het nooit zo objectief als fabrikanten dat zelf gaan doen ... maar zodra ik meer weet post ik het hier...
Laat me de uitkomst raden: een serovar die niet in het vaccin zit :-X
Door Eef+Stippels
#3111538
Xindy is onlangs geent met Lepto 4.
Ik had het daarvoor 2 jaar niet gedaan omdat ze standaard na de vaccinatie oorontsteking krijgt en de laatste keer moest ze daar speciale zalf uit Utrecht voor hebben omdat het niet over wilde gaan.
Maar ik las dat de ziekte van Weil 'oprukte' en maakte me ongerust, ook omdat ze altijd uit het kanaal drinkt en daar ratten zwemmen, en heb haar laten vaccineren. Mijn da raadde de nieuwe lepto vaccinatie aan.

Xindy heeft hier in de weken na de vaccinaties dus wel reactie op gehad; vooral veel jeuk (daar is ze gevoelig voor) bultjes/wondjes op haar hoofd en 2 keer liep ze met haar hoofd scheef, ze had last van haar oor. Gelukkig weet ik inmiddels hoe ik oorontsteking bij haar kan voorkomen, ik smeer haar oren direct (dun) in met calendulazalf (zonder enge toevoegingen, echt alleen olie en calendula) en geef haar oraal echinacea druppels. Dan is het geflapper binnen twee uur over.

Voor de rest heb ik laten titeren, alleen parvo moest worden bijgezet.

Yindra is niet gevaccineerd met Lepto4 of met enig andere vaccinatie, al jaren niet, omdat ze ziek is.

Ik dacht altijd dat Weil dodelijk was, maar ik lees hier nu dat ze er wel van kunnen genezen?
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op di 12 mei 2015, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ramses1
#3118732
Van alle kanten word ik weer gewaarschuwd want ja, het is weer de tijd dat er tegen Lepto geënt moet worden.
En oh, want ben ik onverantwoordelijk bezig met mijn honden....

Mijn honden zwemmen, drinken uit plassen en alle soorten sloten. Zowel Ramses als Owen springen met veel plezier in de smerigste zwarte bagger sloten, komen vast en zeker in aanraking met ratten(pis) en toch ent ik ze niet voor de ziekte van Weil.

Gipsy (DH) is inmiddels 9 jaar en krijgt al sinds 2012 helemaal geen entingen meer. Haar laatste titer was torenhoog en dat verdampt echt niet meer ;)
Ramses (DH) (4,5) heeft de Lepto een paar keer gehad en werd er goed beroerd van. Sloom, niet willen eten en maandenlang enorme jeuk.
Owen (BC) heeft de enting nog nooit gehad. Hij is nu ruim 2 jaar en vanaf 8 weken loopt hij gewoon overal rond en snuffelt en likt overal aan.
Waar ik vorig jaar nog twijfels had want ja, eng is het natuurlijk wel en zeker met een pup/jonge hond .... nu twijfel ik echt niet meer, ik ken de risico's van niet enten en toch ga ik het ook dit jaar weer niet doen.
Door Aprilsnow
#3119944
Wij gaan hem ook niet zetten. Tammo is groot fan van sloten en water. Ik hoop maar dat hij door het jaar heen voldoende antistoffen op heeft gebouwd  :-\ maar blijf het wel een beetje spannend vinden hoor.

Laatst nog een verhaaltje gehoord van een pup die met Lepto geënt werd (bij de dierenspeciaalzaak want dat scheelt toch best veel). Was belangrijk want men had gehoord dat Weil besmettelijk is voor de mens en ja het hondje komt bij de kleinkinderen dus hondje laten enten. Valt het beestje ter plekke flauw. Verklaring was dat het vast van de spanning kwam..... Ze moest nu nog terug voor de booster maar of ze dat gingen doen wist ze niet want ze vertrouwde het niet meer....
Door Hydra
#3120093
Ahhh die lepto, zo lastig! Gisteren verkondigde ik nog tegen de da dat ik niet ent, maar toen begon hij over lepto. Hij stond achter mijn keuze niet te enten en om Owen over een paar jaar te titeren (al is dat ook geen rocket science), maar hij raadde me sterk aan wel de lepto te laten zetten. Mocht ik besluiten dit niet te doen, dan zou hij me iedere keer bellen als hij een gevalletje weil tegen zou komen in de praktijk. Was deels als grapje bedoeld, maar nu weet ik even niet of ik wil enten of niet. Opzich is Owen kern gezond: zijn oren zijn al een hele tijd mooi rustig en schoon, zijn mijtenallergie is onder controle en hij is verder in topconditie. We moeten alleen nog uitvinden wat er in zijn darmen huist, maar ik hoop dat een ontlastingonderzoek meer uitsluitsel zal geven. Hij is geen grote zwemmer, maar rent wel overal doorheen en drinkt overal uit.
Dus ja... ik denk nog even heeeeel hard na, haha.
Door Ramses1
#3120115
Hydra schreef: Ahhh die lepto, zo lastig! Gisteren verkondigde ik nog tegen de da dat ik niet ent, maar toen begon hij over lepto. Hij stond achter mijn keuze niet te enten en om Owen over een paar jaar te titeren (al is dat ook geen rocket science), maar hij raadde me sterk aan wel de lepto te laten zetten. Mocht ik besluiten dit niet te doen, dan zou hij me iedere keer bellen als hij een gevalletje weil tegen zou komen in de praktijk. Was deels als grapje bedoeld, maar nu weet ik even niet of ik wil enten of niet. Opzich is Owen kern gezond: zijn oren zijn al een hele tijd mooi rustig en schoon, zijn mijtenallergie is onder controle en hij is verder in topconditie. We moeten alleen nog uitvinden wat er in zijn darmen huist, maar ik hoop dat een ontlastingonderzoek meer uitsluitsel zal geven. Hij is geen grote zwemmer, maar rent wel overal doorheen en drinkt overal uit.
Dus ja... ik denk nog even heeeeel hard na, haha.
Als mijn hond darmproblemen zou hebben zou ik helemaal never nooit een leptoshot laten zetten.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door