Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2953005
Lizzy schreef:

Ik kan heel goed begrijpen dat de meeste dierenartsen heilig geloven in entingen als parvo, hondenziekte, Weil, etc. Maar we hebben het hier wel over Lyme. En dan verwacht ik dat een dierenarts die het vaccin binnen haalt, zijn huiswerk goed heeft gemaakt. En zich niet gek heeft laten maken door een een of andere fabikant/producent. Dat is nou eenmaal de verantwoordelijkheid die een dierenarts draagt (en de meeste dragen deze verantwoordelijkheid uitstekend). Maar niet alles wat dierenartsen doen is in het belang van onze huisdieren. En dat maakt me bloedlink. En eerst je patienten bang maken en daarna het wonder aanbieden en jij vraagt je dan vervolgens af waar de fout ligt...? Ik denk dat klanten van dierenartsen terecht mogen verwachten dat de dierenarts het beter weet dan zij zelf. Dus ik vind het een hele idiote veronderstelling dat de fout dan ligt bij de klant.
Het ligt niet bij de klant, het is een wisselwerking. Iemand die zijn huiswerk doet laat zich niet gekmaken, en een da die zijn huiswerk doet zou beter voorlichten, ook dat is helemaal waar.

Maar mi ligt het probleem niet alleen bij deze enting maar in de manier waarop onze maatschappij nu werkt, waar dit dan weer een mooi voorbeeld van is (ik ben het helemaal met je eens hoor over deze enting) zo gaat het toch overal?
Vitamine X werkt tegen botontkalking, en morgen verschijnt er dan ineens een koekje of chocoladereep waar deze vitamine inzit die dan massaal gekocht word omdat het zo gezond zou zijn. Of de cholestorol verlagers die enmasse voorgeschreven worden voor doelgroepen waar ze nooit voor bedoeld zijn en niet eens bewezen dat het nut heeft, enerzijds omdat de maatschappij is gaan geloven dat alles maakbaar is, overal een wondermiddel voor is en we dat ook eigenlijk heel graag willen dat het zo werkt, dat je ongezond kan leven en weinig slapen en daar met een pilletje totaal geen gevolgen van ondervind.
En anderzijds de commercie die daarop inspeelt en "ons" die middelen geeft. En er zullen echt artsen zijn die er sterk in geloven, die er minder in geloven en die er niet in geloven, net zoals er ook patienten zijn die er al dan niet in geloven.

Dat bedoel ik dus, de wisselwerking, ik kom het liefst bij en da die mijn ideeen volgt, praat het makkelijkst, maar aangezien ik overtuigd ben van wat ik doe en geloof dat wat ik doe het beste is lullen ze me gewoon niet zomaar omver.
Andersom zal het zijn voor iemand die dus in deze enting geloofd en een da treft die er sterk op tegen is dat juist een slechte da vind en een ander zal zoeken die de prik wel zetten wil.

En nogmaals, ben het helemaal met je eens maar denk echt dat het probleem veel breder en dieper gaat als alleen deze (of welke dan ook) enting, en dat er ook echt da's zullen zijn die er heilig in geloven (die dan dus niet mijn da zullen worden dat moge duidelijk zijn :biggrin2:).

(Ben wat filosofisch ingesteld de laatste dagen geloof ik ;D)
#2953006
Lizzy schreef:

Ik kan heel goed begrijpen dat de meeste dierenartsen heilig geloven in entingen als parvo, hondenziekte, Weil, etc. Maar we hebben het hier wel over Lyme. En dan verwacht ik dat een dierenarts die het vaccin binnen haalt, zijn huiswerk goed heeft gemaakt. En zich niet gek heeft laten maken door een een of andere fabikant/producent. Dat is nou eenmaal de verantwoordelijkheid die een dierenarts draagt (en de meeste dragen deze verantwoordelijkheid uitstekend). Maar niet alles wat dierenartsen doen is in het belang van onze huisdieren. En dat maakt me bloedlink. En eerst je patienten bang maken en daarna het wonder aanbieden en jij vraagt je dan vervolgens af waar de fout ligt...? Ik denk dat klanten van dierenartsen terecht mogen verwachten dat de dierenarts het beter weet dan zij zelf. Dus ik vind het een hele idiote veronderstelling dat de fout dan ligt bij de klant.
Nou, dat dus.
Er zijn vast hele fijne dierenartsen, en er zijn er ook vast die super hard werken en waarbij het belang van het dier voorop staat.
Helaas moet ik zo'n dierenarts nog vinden, behalve Tannetje heb ik niet veel leuks meegemaakt (en zo zullen er vast echt meer zijn, maar die ken ik helaas niet hihi) en heb ik vooral geleerd dat je zelf je huiswerk moet maken en de man in de witte jas vooral zijn eigen portemonnee goed in de gaten houd. Hier in onze omgeving hangen overal posters van de nieuwe enting met flinke bangmakerij dat je toch vooral je hond moet laten enten. En dan wonen wij niet eens op de veluwe maar zijn er echt veel mensen met een hond in de stad en daar lijkt het risico toch echt gewoon erg klein. Hier worden echt veel honden gevaccineerd. Sprak op de cursus iemand die de vaccinatie ook had laten zetten, samen met de nieuwe weil enting want ze was er toch.

Prima dat anderen anders denken dan "wij". Maar prima dat het belang van het dier vaak op de tweede plaats lijkt te staan? Nou, nee.
En als ik dan van de week € 100,00 euro moet afrekenen, enkel voor een consult voor een konijn, dan wordt ik behoorlijk pissig. Met medicatie erbij was ik fijn €150,00 kwijt. Belang van het dier? Nee, lijkt mij niet. Want ik geloof namelijk niet dat er veel mensen zijn die met hun konijn, wat ze toch vaak houden om de lage kosten, naar de dierenarts gaan als ze zodra ze de drempel overstappen al even zoveel geld mogen overmaken.

Dus ja, er zijn hele fijne dierenartsen. Maar ik ken bar weinig dierenartsen die echt hun huiswerk maken. Ik hoop ook snel iemand te vinden hoor! Maar mijn vertrouwen is wel fiks gedaald na alles wat wij hebben meegemaakt met Hope. Mijn ouders durven niet eens meer naar de dierenarts. Bang voor de rekening achteraf (want die zijn vaak écht hoog!) en bang om iets mee te krijgen waarvan gezegd wordt dat het goed is voor de hond maar waarbij de ellende vaak alleen maar toeneemt met nóg een dure rekening als gevolg. En dan heb ik het bijvoorbeeld over prednison bij jeuk, over preventieve ab en dat soort spul. Wij zitten nu bij arts nr 5 en het is steeds hetzelfde liedje helaas. Discussies tot en met omdat onze hond niet meer geënt wordt (levensgevaarlijk!) terwijl het gewoon geen gezonde hond is en hij echt doodziek wordt van de enting (mevrouw, als hij weil krijgt is dat vele malen erger hoor!), het elke keer aan willen smeren van spullen tegen teken terwijl ze met een allergische hond komen...
En eerlijk is eerlijk, ik ga met Nelson ook alleen naar de da als het echt niet anders kan, want ik vertrouw ze gewoon niet meer. Wij zitten bij arts nr 6 en ook hier is het niet anders. Als er hier iets is rij ik niet voor niets van Limburg naar Overijssel.

Ik vind het best dat ze anders denken, maar kennelijk vinden zij dat niet van mij.
Door Martine-Tom
#2953008
Lizzy schreef: Wat is er mis met je taak als dierenarts om je klanten gewoon goed voor te lichten?
Waarom zou dat niet naast elkaar kunnen bestaan?

Als een klant echt zo bang is dat ie amper met de hond de straat op durft uit angst voor deze ziekte, arts licht gewoon goed voor, incl risico op besmetting en risico op bijwerkingen, maar klant blijft angstig...waarom zou er dan in zo'n uitzonderingsgeval niet de enting gezet mogen worden?
Dan blijft het toch ook gewoon een klant met een mening, die dan wel haaks kan staan op wat de da eigenlijk wil, maar toch, laten we wel zijn diezelfde klant kan ook een enting gaan halen bij een arts die het allemaal wel best vind waardoor er ook weer een deel controle wegvalt, als hij gezet word in een "bewuste" kliniek en er zou iets van bijwerkingen optreden zal het daar iig onderkend worden en mogelijk gemeld (geen idee eigenlijk hoe dat werkt bij bijwerkingen, kan/moet je dat ergens melden? word daar iets mee gedaan?) terwijl de "doe maar gewoon" arts het allemaal wel best vind en ze met wat ab oid weer huiswaarts stuurt.

Als ik met mijn dier bij de da kom waar hij eigenlijk ab wil voorschrijven terwijl ik vind dat het met een pijnstiller en afwachten ook wel afgehandeld kan worden zal hij ook iets moteen doen wat tegen zijn eigen idee in gaat, zo kan dat met deze enting toch ook? En soms ben ik ook gewoon zuur en moet ik mijn dier wel ab of pred geven omdat het niet anders kan of omdat ik toch te bang ben voor gevolgen dus maar over stag ga.
Principes zijn heel mooi, maar alles moet wel in perspectief blijven en als in bovengenoemd voorbeeld de hond amper buiten komt en stress ervaart omdat de baas zo bang is, tja mss is die prik dan wel niet de slechtste keus. (Bijvoorkeur in combi met gedragstherapie voor het baasje, want het lijkt me niet gezond om zo bang te zijn...maar dat is dan weer niet de taak van de da ;D)
#2953011
Martine-Tom schreef: Waarom zou dat niet naast elkaar kunnen bestaan?

Als een klant echt zo bang is dat ie amper met de hond de straat op durft uit angst voor deze ziekte, arts licht gewoon goed voor, incl risico op besmetting en risico op bijwerkingen, maar klant blijft angstig...waarom zou er dan in zo'n uitzonderingsgeval niet de enting gezet mogen worden?
Dan blijft het toch ook gewoon een klant met een mening, die dan wel haaks kan staan op wat de da eigenlijk wil, maar toch, laten we wel zijn diezelfde klant kan ook een enting gaan halen bij een arts die het allemaal wel best vind waardoor er ook weer een deel controle wegvalt, als hij gezet word in een "bewuste" kliniek en er zou iets van bijwerkingen optreden zal het daar iig onderkend worden en mogelijk gemeld (geen idee eigenlijk hoe dat werkt bij bijwerkingen, kan/moet je dat ergens melden? word daar iets mee gedaan?) terwijl de "doe maar gewoon" arts het allemaal wel best vind en ze met wat ab oid weer huiswaarts stuurt.

Als ik met mijn dier bij de da kom waar hij eigenlijk ab wil voorschrijven terwijl ik vind dat het met een pijnstiller en afwachten ook wel afgehandeld kan worden zal hij ook iets moteen doen wat tegen zijn eigen idee in gaat, zo kan dat met deze enting toch ook? En soms ben ik ook gewoon zuur en moet ik mijn dier wel ab of pred geven omdat het niet anders kan of omdat ik toch te bang ben voor gevolgen dus maar over stag ga.
Principes zijn heel mooi, maar alles moet wel in perspectief blijven en als in bovengenoemd voorbeeld de hond amper buiten komt en stress ervaart omdat de baas zo bang is, tja mss is die prik dan wel niet de slechtste keus. (Bijvoorkeur in combi met gedragstherapie voor het baasje, want het lijkt me niet gezond om zo bang te zijn...maar dat is dan weer niet de taak van de da ;D)
Omdat ik vind dat het tegen de beroeps ethiek in gaat om iets te doen dat niet goed is voor het dier. En ik zou daar dus als DA niet aan meewerken, de angst voor het baasje wegnemen, ten koste van de hond. Maar goed, iedere DA zijn eigen idee zeg ik dan maar.
#2953012
Wat je overigens in deze (dit topic) ook niet moet vergeten is dat deze kliniek er bewust voor kiest om zijn hele klanten bestand een email te sturen he, over deze nieuwe enting! Niet dat het gemeld staat in een nieuwsbrief. Niet afwachten tot de klant er zelf over begint. Niet een postertje in de wachtkamer. Nee, iedere klant krijgt een email! Wij noemde dit vroeger SPAM. Ik sta op de emaillijst voor de nieuwsbrief, niet om dit soort SPAM binnen te krijgen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 05 jul 2014, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#2953013
Lizzy schreef: Wat je overigens in deze (dit topic) ook niet moet vergeten is dat deze kliniek er bewust voor kiest om zijn hele klanten bestand een email te sturen he, over deze nieuwe enting! Niet dat het gemeld staat in een nieuwsbrief. Niet afwachten tot de klant er zelf over begint. Niet een postertje in de wachtkamer. Nee, iedere klant krijgt een email! Wij noemde dit vroeger SPAM. Ik sta op de emaillijst voor de nieuwsbrief, niet om dit soort SPAM binnen te krijgen.
Zo gaat dat hier bij ons ook. En vandaar ook mijn gevoel dat het belang van het dier hier niet voorop staat. Wat ik misschien wat stellig verwoorde ::)
Door Martine-Tom
#2953018
Lizzy schreef: Omdat ik vind dat het tegen de beroeps ethiek in gaat om iets te doen dat niet goed is voor het dier. En ik zou daar dus als DA niet aan meewerken, de angst voor het baasje wegnemen, ten koste van de hond. Maar goed, iedere DA zijn eigen idee zeg ik dan maar.
Ja dat punt snap ik, maar deze hond komt dus amper meer buiten en voelt continue de stress van de baas als ze wel buiten zijn...dan kan het toch ook in het belang van de hond zijn om de enting wel te geven?

Rabies vind ik ook geen belangrijke enting, maar uit angst voor wat er zou gebeuren als ik in Belgie loop met mijn hond laat ik hem wel zetten, ook niet direct in het belang van de hond, maar zijdelings wel, mijn angst voelen of mogelijk in beslag worden genomen zijn ook niet echt leuk voor Tom zullen we maar zeggen ;)

(En al ging ik niet de grens over, het idee dat mijn buurhond rabies heeft en mijn volkomen gezonde hond dus afgemaakt zou kunnen worden daarom...die gevolgen vind ik gewoon veel te groot, dus kies ook voor de enting, volledig tegen mijn gevoel in, maar goed soms moet je ook concessie op je principes doen, en dat was er 1 van.)

En dat er naar alle klanten gemaild word, nee dat is niet netjes, niet met deze toonzetting, maar ik vind het ook ver gaan om te zeggen dat er onder geen enkele voorwaarde deze enting gezet kan worden omdat het anders geen goede da zou zijn.
Hij had er gewoon nooit moeten komen, maar nu hij er is zullen er gewoon mensen zijn die hem noodzakelijk vinden en niet voor rede vatbaar zijn en hem liever nog gister wilden. Een deel ervan kan je gerust stellen maar een deel ervan waarschijnlijk ook gewoon niet, en de da die in goed overleg, na alle voors en tegens besproken te hebben toch die enting zet...tja nogmaals niet mijn keus maar dat hoeft ook niet gelijk een slechte da te zijn vind ik.
#2953019
Martine-Tom schreef: Ja dat punt snap ik, maar deze hond komt dus amper meer buiten en voelt continue de stress van de baas als ze wel buiten zijn...dan kan het toch ook in het belang van de hond zijn om de enting wel te geven?

Rabies vind ik ook geen belangrijke enting, maar uit angst voor wat er zou gebeuren als ik in Belgie loop met mijn hond laat ik hem wel zetten, ook niet direct in het belang van de hond, maar zijdelings wel, mijn angst voelen of mogelijk in beslag worden genomen zijn ook niet echt leuk voor Tom zullen we maar zeggen ;)

(En al ging ik niet de grens over, het idee dat mijn buurhond rabies heeft en mijn volkomen gezonde hond dus afgemaakt zou kunnen worden daarom...die gevolgen vind ik gewoon veel te groot, dus kies ook voor de enting, volledig tegen mijn gevoel in, maar goed soms moet je ook concessie op je principes doen, en dat was er 1 van.)

En dat er naar alle klanten gemaild word, nee dat is niet netjes, niet met deze toonzetting, maar ik vind het ook ver gaan om te zeggen dat er onder geen enkele voorwaarde deze enting gezet kan worden omdat het anders geen goede da zou zijn.
Hij had er gewoon nooit moeten komen, maar nu hij er is zullen er gewoon mensen zijn die hem noodzakelijk vinden en niet voor rede vatbaar zijn en hem liever nog gister wilden. Een deel ervan kan je gerust stellen maar een deel ervan waarschijnlijk ook gewoon niet, en de da die in goed overleg, na alle voors en tegens besproken te hebben toch die enting zet...tja nogmaals niet mijn keus maar dat hoeft ook niet gelijk een slechte da te zijn vind ik.
Ik vind de vergelijking met je hond in Belgie lopen en dus rabies laten vaccineren - wat je gewoon verplicht bent - niet te vergelijken met een niet goed werkend Lyme vaccin in een hond kieperen, omdat een baas angstig is, eerlijk gezegd. En als je dan als dierenarts niet bij machte bent om zo iemand te overtuigen van de onzin en het gevaar van zo'n enting.....
#2953031
Als iets niet in het belang is van (de gezondheid van) het dier, zou m.i. het uitgangspunt van de d.a. moeten zijn de eigenaar zodanig voor te lichten dat deze met een gerust hart de gezonde keuze maakt. Ik denk dat de inzet en creativiteit om iemand zodanig te informeren dat dit doel bereikt wordt aanzienlijk groter is als het uitgangspunt is "Dit verstekken wij niet (aan dieren die niet wérkelijk zodanig risico lopen op Lyme)". Ik wil hier overigens wel heel duidelijk vermelden dat dit NIET gericht is tegen welke dierenartsenpraktijk dan ook. En in een eerder topic is al benadrukt door diverse artsen dat het financieel voor hen niet haalbaar is zodanig principieel te zijn, ook dát laat ik hierin buiten beschouwing, maar ik begrijp heel goed dat óók een arts niet van de lucht kan leven. Dat gezegd hebbende, nu mijn verdere toelichting ;)
Ik vergelijk het met een opdracht waar ik tijdens de instructeursopleiding ooit voor gesteld werd. We mochten 1 week geen "Nee" tegen onze hond zeggen. Nu deed ik dat al relatief weinig, maar middels deze opdracht kwam ik er achter dat het toch nog vrij vaak over m'n lippen kwam. Middels deze opdracht moesten we ondervinden hoe vaak we eigenlijk onnodig "Nee" zeiden, omdat het ook op en andere wijze te begeleiden was. Bijvoorbeeld door simpelweg te zeggen wat wél de bedoeling was ::) En ik stond er soms versteld van dat hij dat dan ook gewoon deed :biggrin2:
Ander voorbeeldje: Sommigen willen pertinent geen correctieband gebruiken in training, anderen gebruiken dit hulpmiddel wel. Wie eenmaal over die 'grens' is, zet dit doorgaans voor meer trainingsprobleempjes in dan vooraf bedacht, want de drempel er toe is verlaagd door er over heen te stappen en er is niets engs gebeurd. Het ding wordt steeds vaker 'nodig' of 'de opossing', terwijl wie als uitgangspunt hanteert dat het zónder moet, óók tot oplossingen komt, zij het dat er soms wat meer moeite gedaan moet worden om die te bedenken (en trainen).
Door Martine-Tom
#2953035
Lizzy schreef: Ik vind de vergelijking met je hond in Belgie lopen en dus rabies laten vaccineren - wat je gewoon verplicht bent - niet te vergelijken met een niet goed werkend Lyme vaccin in een hond kieperen, omdat een baas angstig is, eerlijk gezegd. En als je dan als dierenarts niet bij machte bent om zo iemand te overtuigen van de onzin en het gevaar van zo'n enting.....
Verplicht klopt, maar ik kan hem ook thuis laten, of gewoon niet gaan (nou kom ik ook nooit in Belgie en de keer dat ik er wel was had hij ook thuis kunnen blijven) maar met de recente mogelijke besmettingen, en ik er achterkwam wat er gebeurd als Tom een rabies verdachte zou kennen...die gevolgen zijn mij echt te groot, dus daarom zal hij na het verlopen van deze enting ook echt weer een nieuwe krijgen. De grens ga ik practisch nooit over dus daar hoeft het echt niet voor, het is vooral de angst om de gevolgen als het toch onverhoopt een keer uit zou breken, gemoedsrust dus.
Fout? Ja mss wel, maar rust is ook wat waard...

En zo zal dat met deze enting ook zijn, mss hebben ze zelf lyme of kennen ze iemand met lyme (mijn buurman heeft toevallig lyme, geen pretje..en ik kan me voorstellen dat dat beeld angst aanjaagd) en denken daardoor met deze enting goed te doen...zou zomaar kunnen, en mss heeft die da ook al eens een lyme patient gehad, of kent er zelf iemand mee...dan kan ik me voorstellen dat je er iets minder strikt over denkt.
#2953036
Ik begrijp ook heel goed dat een dierenarts niet van de lucht kan leven. Laten we wel wezen, dierenartsen zijn serieus waar het slechts betaalde Universitair geschoolde mens op aarde. En dat is gewoon schandelijk. Dus ik word helemaal niet boos om rekeningen van 150 euro voor een konijn. Of jij daar nou met een paard of een konijn komt, het kost de dierenarts dezelfde hoeveelheid tijd en energie.

En dat ik als klant gespamt word, vind ik ook nog tot daar aan toe. Ze mogen best een bericht sturen "let op, er loopt weer een hondenhater rond in de buurt van bla bla".

Waar gaat het in mijn ogen mis? Op het moment dat dierenklinieken spam uitsturen over onderwerpen die momenteel lekker liggen. En zich over dit soort problematiek proberen te verrijken. De hele wereld is ineens bang voor Lyme. Dat is ook logisch, want er lopen genoeg mensen rond die verschrikkelijk ziek zijn, onbehandelbaar. Niks meer kunnen, hele dagen op bed liggen. Maar, als dierenarts kun je dan nu twee dingen doen. Het hoofd koel houden en mensen voorlichten over de gevaren van Lyme bij de hond, de gevaren van vaccineren, etc. Of je kunt over deze brand een jerrycan benzine gooien....

Hier worden mensen bang gemaakt. Bewust. En in mijn ogen slaan ze hier een slaatje uit Lyme-disease. En dat is allemaal nog tot daar aan toe. Tot het moment dat je willens en wetens slecht werkende ziekmakende entingen gaat aanprijzen en gaat zetten. Dan ga je in mijn ogen echt een brug te ver.
#2953051
Lizzy schreef: Ik begrijp ook heel goed dat een dierenarts niet van de lucht kan leven. Laten we wel wezen, dierenartsen zijn serieus waar het slechts betaalde Universitair geschoolde mens op aarde. En dat is gewoon schandelijk. Dus ik word helemaal niet boos om rekeningen van 150 euro voor een konijn. Of jij daar nou met een paard of een konijn komt, het kost de dierenarts dezelfde hoeveelheid tijd en energie.
Oke, hier heb je wel een punt... Zo had ik dat eigenlijk nog niet gekeken.

En dat ik als klant gespamt word, vind ik ook nog tot daar aan toe. Ze mogen best een bericht sturen "let op, er loopt weer een hondenhater rond in de buurt van bla bla".

Waar gaat het in mijn ogen mis? Op het moment dat dierenklinieken spam uitsturen over onderwerpen die momenteel lekker liggen. En zich over dit soort problematiek proberen te verrijken. De hele wereld is ineens bang voor Lyme. Dat is ook logisch, want er lopen genoeg mensen rond die verschrikkelijk ziek zijn, onbehandelbaar. Niks meer kunnen, hele dagen op bed liggen. Maar, als dierenarts kun je dan nu twee dingen doen. Het hoofd koel houden en mensen voorlichten over de gevaren van Lyme bij de hond, de gevaren van vaccineren, etc. Of je kunt over deze brand een jerrycan benzine gooien....

Hier worden mensen bang gemaakt. Bewust. En in mijn ogen slaan ze hier een slaatje uit Lyme-disease. En dat is allemaal nog tot daar aan toe. Tot het moment dat je willens en wetens slecht werkende ziekmakende entingen gaat aanprijzen en gaat zetten. Dan ga je in mijn ogen echt een brug te ver.
Dit is wel een goede uitleg vind ik, en hier ben ik het ook zeker mee eens. Ik kende iemand die na jaren ziekbed uiteindelijk is overleden aan lyme. Vreselijke ziekte...
Maar de kans op lyme bij mijn hond is klein, en daarbij komt nog dat lyme beter (h)erkend wordt waardoor het sneller en ook beter kan worden behandeld.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door