Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#335762
[quote="Sofie"]
Seg wat ik me nog afvraag: je zegt dus dat je enkel tegen de kattenziekte ent indien deze uitbreekt.
- Maar kan het niet gebeuren dat je te laat bent?
- Hoe groot is de kans dat de kattenziekte uitbreekt?
- kan een kat hiervan genezen?

Sofie.
[/quote]

Eigenlijk is het zo dat je gewoon veel moet lezen, en moet doen waar jij je fijn bij voelt. Ik voel me happy bij 1 enting voor de kat en als er iets uitbreekt dan kijk ik verder wat ik doe, treft de ziekte mijn kat en overlijd deze daaraan, dan zal ik misschien mijn mening herzien.
Maar als ik dan kijk dat er hier heel veel plattelandskatten helemaal nooit geent zijn en er hier geen epidemieen met welke kattenziekte dan ook zijn.................
#335975
[quote="sylvia"]
Eigenlijk is het zo dat je gewoon veel moet lezen, en moet doen waar jij je fijn bij voelt. Ik voel me happy bij 1 enting voor de kat en als er iets uitbreekt dan kijk ik verder wat ik doe, treft de ziekte mijn kat en overlijd deze daaraan, dan zal ik misschien mijn mening herzien.
Maar als ik dan kijk dat er hier heel veel plattelandskatten helemaal nooit geent zijn en er hier geen epidemieen met welke kattenziekte dan ook zijn.................
[/quote]

Ja, daarin heb je dan wel gelijk!

Sofie.
#337520
Mijn Mistral kreeg ondanks de enting als kitten om de haverklap niesziekte. Steeds opnieuw een ab kuur ertegenaan, totdat ik vond dat het genoeg was geweest. Ben met homeopathie aan de slag gegaan, Mistral is genezen en heeft nooit meer niesziekte gehad. Gek genoeg trouwens, had Zipper nergens last van, terwijl het volgens de DA toch echt niesziekte was ???
#337634
Nelly schreef: Mijn Mistral kreeg ondanks de enting als kitten om de haverklap niesziekte. Steeds opnieuw een ab kuur ertegenaan, totdat ik vond dat het genoeg was geweest. Ben met homeopathie aan de slag gegaan, Mistral is genezen en heeft nooit meer niesziekte gehad. Gek genoeg trouwens, had Zipper nergens last van, terwijl het volgens de DA toch echt niesziekte was ???
Nja, de ene kat is de andere niet en sommige zijn nu eenmaal gevoelig ana niesziekte! Tof joh dat jouw kat het goed deed met homeopatische middelen. Wat gebruikte jij als ik vragen mag?

Sofie.
#338092
Nelly schreef: Pfoeh! Dat is al 15 jaar geleden! Ik weet nog dat het van Dr. Vogel was, maar hoe het precies heette? Sorry hoor, dat weet ik echt niet meer. Word ook al een dagje ouder ;D
Haha...ok dan..... ;)
#338131
Kattenziekte is dodelijk. Het komt niet zo vaak meer voor en de enting, gegeven na een jaar leeftijd werkt levenslang en hoeft dus niet herhaald te worden.

Niesziekte is een heel ander verhaal. De enting werkt niet zo lang maar ook niet zo goed. Het gebeurt veel dat geënte katten toch niesziekte krijgen en dus is de enting niet zo nuttig.

Leucose komt in Nederland niet zo veel voor. Het meest bij ongecastreerde katers die veel vechten en bij zwerfkatten. En zelfs dan is het ongeveer 4%.
En ook wel bij raskatten die met veel bij elkaar leven.
Die leucose enting kan erg agressieve tumoren geven op de plek van de enting. Fibrosarcomen.
#338148
Op aanraden van mijn da heb ik mijn katten enkele maanden geleden opnieuw laten enten, omdat ik sinds die tijd als vrijwilligster bij de kattenopvang werk. Daar komen veel gedumpte kittens binnen (soms met moederpoes) die allerlei ziekten kunnen hebben.
Maar als ik het verhaal van Tannetje goed begrijp is dat eigenlijk helemaal niet zo zinvol geweest? Of lopen mijn katten hierdoor juist wel extra risico?
Kefraya heeft alleen haar kittenenting gehad op 13 weken en Cleo was volledig geent toen ze 5 jaar geleden uit het asiel kwam.
#338658
Ik ben dierenarts en kom dagelijks in contact met zieke dieren en heb mijn eigen honden en katten al heel lang niet meer geënt, nergens voor.
Ik heb mijn katten overigens helemaal nog nooit geënt en heb geen idee of dat daarvoor wel gebeurd is.
Naar mijn idee herenten ze zichzelf wel door contact met ziektes.
#338730
Dus als ik het goed begrijp hoef je dus na het 1e jaar niet meer te enten voor kattenziekte, dus eigenlijk alleen nog maar voor niesziekte.
Moet niesziekte dan wel elk jaar (als je wilt blijven enten) of kan dat ook nog om de 2 jaar?
Onze katten moeten eigenlijk binnenkort weer, de jongste zijn nu goed 2 jaar en altijd netjes geent geweest, de oudste is over de 15 en heeft vorig jaar november een inenting gehad (was daarvoor nooit geent geweest, maar komt uit het asiel en daar vonden ze het nodig).
Dus kan ik ze nu ook alleen voor niesziekte laten enten?
Groetjes,
Mieke
#338739
Die 2 van mij, allebei 15 jaar, zijn na hun enting als kitten en met 1 jaar nooit meer geent, ook niet voor niesziekte. Ook niet Mistral, die zo erg niesziekte heeft gehad. Ze zijn zo gezond als een visje ;D
#339960
Ik houd als algemeen advies aan: katten die buitenkomen en daar in aanraking komen met andere katten, niet meer enten, die herenten zichzelf. Katten die niet in aanraking met andere katten komen om de twee jaar niesziekte, als je tenminste wilt enten. Want zoals al gezegd, dit is een slecht werkende enting.
#340026
Die van mij komen dus sinds kort buiten. Die oude kat komt niet verder dan de tuin (hoge schutting enzo eromheen), de 2 jongste gaan wel op onderzoek uit, maar of ze in contact komen met andere katten????
Dus dan houd ik het toch maar op de niesziekte inenting. Ga ervanuit dat de dierenarts deze ook alleen kan geven (dus zonder kattenziekte).

Maar ik blijf het raar vinden dat dierenartsen tegen beide ziektes blijven inenten terwijl kattenziekte na het 1e jaar dus niet meer nodig is.....
Groetjes,
Mieke
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door