Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door lberghoef
#2895500
1 van mijn honden dook vanmiddag het water in om daar heel trots een dode muskusrat uit te halen. Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit wat ik met enten doe maar omdat er iemand heel ongerust naar me toe kwam om te vragen of mijn hond wel ingeent was tegen weil ging ik er toch weer over nadenken. Als ze niks gezegd had was ik me nu ook niet druk gaan maken waarschijnlijk.
Ik heb al 3 jaar mijn honden niet in laten enten, ook niet tegen weil. Ik wil ze gaan laten titeren, maar goed weil is niet te zien natuurlijk bij een titerbepaling.
Ik heb 1 echte waterrat en 1 iets mindere.  Ik heb zelf het idee dat ze een ijzersterk immuunsysteem hebben. Er heerst hier vaak van alles en wij hebben nooit wat. Ze rollen in viezigheid, klauteren door de modder en zullen vast wel eens wat smerigs eten.
Tegen Rabies moet ik ze inenten omdat we veel tussen Frankrijk en Nederland reizen.
Ik weet dat ik het natuurlijk helemaal zelf moet beslissen maar ik sta er alleen voor, mijn vriend vind het allemaal best en laat het aan mij over, ik weet gewoon even niet wat ik met dat weil aan moet. Heb al veel gelezen, ook hier op het forum maar als iemand nog een mening heeft,graag!
Door Karma
#2895924
Ik ent wel tegen weil, en sinds dit jaar gaat er een lepto enting van 4 soorten in. Mijn hond zit altijd in het water en wij hebben echt veel ratten in de polder. Ik zou het mijzelf niet vergeven als ze de ziekte zou krijgen. Vorig jaar heeft ze voor het laatst in haar leven de volledige cocktail gehad en ben nu overgestapt naar een HS waar het niet gecontroleerd word.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2895969
Ik kan je niet vertellen wat jij moet doen, enkel wat ik doe.

Ik maak me geen illusies, heel Nederland loopt vol met ratten, of je ze nou ziet of niet.  Ik geef geen Weil, al jaren niet meer bij de volwassenen. De meeste van mijn honden hebben wel als pup Weil gehad, daarna niet meer. De oudsten daarvan zijn nu ruim 13. Ze zwemmen regelmatig tot veel, maar of dat nou zo boeit, want met een kanaal tegenover mijn huis weet ik dat de ratten ook door mijn tuin wandelen en dat ze mijn honden ook via uitwerpselen en urine in het gras zouden kunnen besmetten. En volgens sommige geleerden zijn plasjes water op een wandelpad al een potentiëel gevaar.
Maar goed, geen Weilvaccins hier dus. Bij mensen gaan ze uit van een natuurlijke immuniteit als het in de leefomgeving voorkomt, dus waarom zou ik daar bij mijn honden niet vanuit kunnen gaan.
Daarbij vind ik het aantal "weilslachtoffers" op jaarbasis gezien niet erg schokkend voor zo'n gevaarlijke ziekte. Waarbij ook nog eens een groot deel van de slachtoffers (hoeven niet dood te zijn hoor) wel gevaccineerd was.
Ik geloof niet eens in die vaccinatie, dus ik zie eigenlijk geen enkele reden om 'm te laten zetten.
Door lberghoef
#2900871
Totaal vergeten dat ik hier iets gevraagd had....Ik geloof inderdaad erg in weerstand opbouwen en natuurlijke immuniteit. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit maar wel fijn jullie reacties te lezen. Ik denk dat ik het niet doe. Dit jaar verhuizen we terug naar Frankrijk en dan bedenk ik het wel verder.
Door Lizzy
#2902026
Bieke schreef: Weil wordt veroorzaakt door de bruine rat, niet door de muskusrat.
Bij mijn weten door knaagdieren. Rodents. En Rodent = knaagdier en een muskusrat is een knaagdier. Dus volgens mij ook door de muskusrat.
Door Sylvi@
#2902029
Ik heb het ook een keer aan een rattenvanger (van het waterschap) gevraagd, volgens hem dragen muskusratten geen ziektes bij zich. Is het idd de bruine rat. Ik vroeg hem of de ratten werden getest op weil, ivm mogelijke besmetting bij hem zelf.
Door Lizzy
#2902033
Niet iedereen is het daar dan over eens:
Ziekte van Weil (leptospirose)
De Ziekte van Weil is een infectieziekte die veroorzaakt wordt door een leptospirose.
Daarnaast zijn er nog mildere vormen. Deze heten ‘modderkoorts en melkerskoorts’.
De ziekte van Weil wordt ook wel de rattenziekte genoemd, omdat de belangrijkste
verspreider de bruine rat is. Andere verspreiders zijn onder ander muskusratten, veldmuizen
en huisspitsmuizen.
Per jaar zijn er in Nederland gemiddeld 30 vastgestelde gevallen van leptospirose, in Fryslân
zijn dat er jaarlijks 3 tot 7.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door