Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2468342
Ik vanuit gaande dat er spoelwormen zullen zitten de de teef en dus doorgegeven worden aan de pups lijkt ik met verstandig te ontwormen(schema 2 wk, 4 wk, 6 wk 8 wk ? ik vind het heel vaak  :-\). Maar, waarmee? Of liever wat is het middel dat momenteel het minst belastend is en wel goed werkzaam tegen spoelworm?

Ik heb dolpac voor de teef gekregen( breedspectrum verschillende werkzame stoffen las ik ... :-X) en panacur voor de pups. Nu ken ik panacur ter bestrijding van giardia.

Ik wil natuurlijk zo min mogelijk (chemische) rotsooi in teef  en pups maar ook geen giga wormeninfectie.

Wat is wijsheid. En wat zijn jullie ervaringen met dolpac?
#2468873
Ik weet niet veel van merken, maar er staat me bij, dat panacur toch wel een sterk middel is. Is dat wel voor pupjes?
Ik gebruik altijd Banminth, dat is zo veilig mogelijk voor pupjes.
De moederhond ontworm ik nooit extra, dat is zo mijn gewoonte. Pas als de pupjes verhuisd zijn ontworm ik de moederhond.
Ik merk daar geen vervelende dingen van. Eigenlijk zou ik om te weten hoe het na afloop met de teef is, een test moeten laten doen, maar dat komt er nooit van.

Ik ken dolpac niet, maar zou een spoelworm middel ook voor de teef niet voldoende zijn?
Er zijn ook mensen, die nog minder ontwormen, hier houdt het op bij drie keer. Je kunt ook nog iets doen met propolis, verdund over het voer.
Eerlijk gezegd ben ik nog nooit bang gewest voor een enorme wormbesmetting en ik verstijf ook niet van schrik, als er een wompje uitkomt.
Een gezonde pup kan vast wel iets hebben, maar of panacur een goed middel voor jonge pupjes is, betwijfel ik.
Wees voorzichtig.

Hanny
#2469045
bedankt voor je reactie. Ik heb hetzelfde gevoel bij panacur (en dolpac is helemaal een paardemiddel als ik de bijsluiter zo lees dus om mns dolpac e geven en de pups  tegelijkertijd panaur lijkt me echt te veel van het goede en vragen om problemen  :-\). De panacur is wel speciaal voor pups maar het blijft natuurlijk gewoon fenbendazol.

Ga Banminth pasta  voor moeder en pups bestellen  :)
#2469393
Cestem bevat 3 werkzame stoffen: pyrantel, febantel en praziquantel, die werkzaam zijn tegen spoelwormen, haakwormen, zweepwormen en lintwormen.
Ik gebruik altijd Milbemax, werkzame stof, milbemycine oxime en praziquantel. Geen bijwerkingen van gezien bij teef en pups.
Beide zijn het breedspectrummiddelen. Tja, wat is wijsheid?
#2469737
Ik ontworm de pupjes de laatste keer soms ook wel met Milbemax, dat geeft geen vervelende reacties, maar het kan niet gedoseerd worden voor kleine pupjes
Deze keer zal het wel Banminth worden, gewoon omdat er nog een hele tube ligt.
Vraag me altijd wel af, of een breedspectrum ontwormingsmiddel wel nodig zou zijn.
Als er al ontwormd moet worden.
De dosering van Banminth blijft toch ook een beetje natte vinger werk. 1cm per pond, goed, doen we, maar is dat dan een dik streepje uit de tube, of soms rekt het iets meer uit.
Ik heb daar niet zo'n probleem mee, maar manlief, die deze keer even doseerde, ik woog de prummels, vond het maar tien keer niets. Hij zou precies willen werken en dat lukt met een streepje uit de tube eigenlijk niet.
Voor jouw pupjes heb je natuurlijk een grotere hoeveelheid nodig, daar wordt het zorgvuldiger van.

Hanny
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door