Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Helaas blijkt Ian Giardia te hebben. Op de uitslag van het Woud staat er 1 +-je. In andere topics zie ik meerdere +-jes bij sommige uitslagen. Betekent dit in dit geval dat de Giardia niet heel sterk aanwezig is?

We hebben al een tijdje het idee dat het niet helemaal lekker ging met hem. Was, omdat hij eerst in Almere woonde, beetje bang voor Franse Hartworm. Maar dat heeft hij gelukkig niet.

Ian is een Jack Russell van 2 jaar en weegt 5,5 - 6 kilo.
Hij krijgt verschillende soorten/merken KVV (250 gram per dag) en groentenmix (35 gram per dag), verdeeld over 2 maaltijden.
Hij krijgt een beetje fenegriek en Sanofor door zijn eten.
Af en toe krijgt hij een sardine en heeft vorige week voor het eerst een eendagskuiken op.
Ik maak zelf melkkefir en Ian krijgt de korrels die ik teveel heb. Soms krijgt hij een beetje kefir.
Goedkope trainingssnacks van het tuincentrum :-[

Ian poept 3 à 4 keer per dag. Kleine keuteltjes. Afhankelijk van wat hij gegeten heeft is het stevig, soms hard. Soms is het erg zacht, maar nooit echt diaree. Soms zit er een beetje slijm bij.
Ian heeft eigenlijk altijd wel zin in eten, maar we dachten dat dat ‘gewoon’ bij hem hoorde.
We denken dat hij de laatste tijd iets is afgevallen, maar optillen (om te wegen) vind hij echt helemaal niets, dus dat weten we eigenlijk niet zeker.
En hij is lang niet altijd even energiek als we van een JRT van 2 jaar zouden verwachten…

Maar goed. We hebben nu een mogelijke oorzaak en kunnen daar iets aan doen. Maar bij wat ik lees her en der, wordt ik niet echt vrolijk: gewoon leven is al lastig, worstelend met de restanten van een burn-out/depressie… laat staan dat we “elke dag het huis moeten ontsmetten” (zo voelt het in ieder geval).

Als ik het goed begrijp zijn de volgende dingen echt noodzakelijk (op het forum gevonden en bij de huisdierendokter):
1. Behandeling met Panacur (aanbevolen door het Woud) kan goed werken (“protocol” van Parelridder viewtopic.php?p=3283243#p3283243), maar Lizzy is momenteel zeer te spreken over Giardex en Gastro van de huisdierendokter.
2. Regelmatig wassen van Ian. Hebben we in 5 maanden tijd 1 keer gedaan. Hij is geen modderwroeter en houdt zich vrij goed zelf schoon. Hoe vaak moeten we hem helemaal wassen? Hoe vaak ‘alleen’ zijn achterkant?
3. Wassen van alles waar Ian op ligt (kleedjes, kussens ed.) en mee speelt. Hoe vaak moet dit? Hoe doe je dat met een bank/vloerkleed?
4. Wassen water/voerbak. Is de vaatwasser voldoende? Of is dit niet heet genoeg?
5. Dweilen (doen we nu sporadisch). Moet dit met chloor? Of werkt iets anders ook voldoende?
6. Anus reinigen met een doekje (bij thuiskomt na poepen). Tot nu toe hebben we dit af en toe gedaan met page vochtig wc-papier. Is dit een goede optie?
7. Ergens wandelen waar geen andere honden komen… is helaas echt geen optie.

Wat mis ik nog? Wat is echt noodzakelijk en op welke punten kunnen we iets relaxter zijn?

Ik lees ook dat het heel erg besmettelijk is en dat een besmetting zelfs kan door het snuffelen aan besmette ontlasting (en Ian eet het het liefst…). Hoe zit dat met het snuffelen aan andere honden? De achterkant is daarbij toch ook enorm belangrijk.

Pfff… :'(
RenédH schreef: do 23 dec 2021, 14:22 Helaas blijkt Ian Giardia te hebben. Op de uitslag van het Woud staat er 1 +-je. In andere topics zie ik meerdere +-jes bij sommige uitslagen. Betekent dit in dit geval dat de Giardia niet heel sterk aanwezig is?
Nee, dat betekent het helaas niet. Staat ook ergens vermeld in de krochten van de website van het Woud. Een plusje betekent positief en positief is positief en het aantal plusjes zegt niets over de ernst van de besmetting. Ik ga even voor je zoeken waar het staat!
We hebben al een tijdje het idee dat het niet helemaal lekker ging met hem. Was, omdat hij eerst in Almere woonde, beetje bang voor Franse Hartworm. Maar dat heeft hij gelukkig niet.

Ian is een Jack Russell van 2 jaar en weegt 5,5 - 6 kilo.
Hij krijgt verschillende soorten/merken KVV (250 gram per dag) en groentenmix (35 gram per dag), verdeeld over 2 maaltijden.
Hij krijgt een beetje fenegriek en Sanofor door zijn eten.
Af en toe krijgt hij een sardine en heeft vorige week voor het eerst een eendagskuiken op.
Ik maak zelf melkkefir en Ian krijgt de korrels die ik teveel heb. Soms krijgt hij een beetje kefir.
Goedkope trainingssnacks van het tuincentrum :-[
Aan Ian z'n leefstijl ligt het niet! Dat ziet er prima uit. Het is in dit stadium wel goed om alle koolhydraat bevattende voedingsmiddelen te schrappen. Ik weet dus niet wat er in de snacks zit, maar misschien kun je die tijdelijk beter niet geven. Ze zeggen ook dat je in dit stadium geen zuivel moet geven. En sommige sites zeggen dat kefir daar in tegen wel weer goed is. Persoonlijk zou ik nu even geen kefir geven want er zijn ook sites die zeggen dat honden in het stadium dat ze echt besmet zijn geen probiotica mogen. Omdat giardia zich daar mee voedt. Vraag me niet of het waar is, ik heb om bronnen gevraagd van deze bewering en niet gekregen. Wat nu wel goed is in dit stadium is psylliumhusk en MSM. Beide zit in de Phytonics Clear Intestine.

Pas als ie geen klachten meer van giardia heeft kun je weer kefir gaan geven. Of denken aan een probiotica kuurtje met een goede probiotica.
Ian poept 3 à 4 keer per dag. Kleine keuteltjes. Afhankelijk van wat hij gegeten heeft is het stevig, soms hard. Soms is het erg zacht, maar nooit echt diaree. Soms zit er een beetje slijm bij.
Dit is wel een symptoom van giardia maaaaarrrr, dat kan veel erger, in die zin, bij giardia zie je vaak intermitterend diarree en dan echt diarree. En dat stinkt behoorlijk!
Ian heeft eigenlijk altijd wel zin in eten, maar we dachten dat dat ‘gewoon’ bij hem hoorde.
We denken dat hij de laatste tijd iets is afgevallen, maar optillen (om te wegen) vind hij echt helemaal niets, dus dat weten we eigenlijk niet zeker.
En hij is lang niet altijd even energiek als we van een JRT van 2 jaar zouden verwachten…
Dit zou bij giardia kunnen passen ja. Hoeft niet. Kan op iets anders duiden. Dit zou ik wel even in de gaten houden. Maar op zich is een matige conditie ook wel een symptoom van giardia. Afvallen is trouwens ook een duidelijk symptoom van giardia.
Maar goed. We hebben nu een mogelijke oorzaak en kunnen daar iets aan doen. Maar bij wat ik lees her en der, wordt ik niet echt vrolijk: gewoon leven is al lastig, worstelend met de restanten van een burn-out/depressie… laat staan dat we “elke dag het huis moeten ontsmetten” (zo voelt het in ieder geval).
Dat is ook heel lastig. Toch raad ik je wel aan om zijn kleedjes en mandjes een keer te wassen, zo heet als mogelijk. En ontsmetten van de vloer kun je bijv. doen met een UC-V lamp. Er mogen beslist geen dieren in de ruimte aanwezig zijn en je kamerplanten leggen ook het loodje van dit licht, dus ook die moet even opbergen. Verder ging ik dus niet aan de slag met chloor! Dat is alleen maar slecht voor het milieu en helpt toch geen steek. Als Ian in de tuin poept, raad ik je aan de poep direct op te ruimen en "na te behandelen" met een goedkope onkruidbrander op een gasflesje. Dat werkt perfect.
Als ik het goed begrijp zijn de volgende dingen echt noodzakelijk (op het forum gevonden en bij de huisdierendokter):
1. Behandeling met Panacur (aanbevolen door het Woud) kan goed werken (“protocol” van Parelridder viewtopic.php?p=3283243#p3283243), maar Lizzy is momenteel zeer te spreken over Giardex en Gastro van de huisdierendokter.
Ja.... Dat zou je kunnen doen maar Ian heeft niet echt zware klachten dus ik deed gewoon het protocol: 5 dagen Panacur, 5 dagen pauze, 5 dagen Panacur. Mocht hij daarna nog steeds giardia hebben, kun je Gastro en Giardex gaan geven. Of je kunt gelijk deze twee middelen gaan geven... Mocht ik het overdoen? Dan gaf ik geen Panacur meer maar gelijk Giardex en Gastro.
2. Regelmatig wassen van Ian. Hebben we in 5 maanden tijd 1 keer gedaan. Hij is geen modderwroeter en houdt zich vrij goed zelf schoon. Hoe vaak moeten we hem helemaal wassen? Hoe vaak ‘alleen’ zijn achterkant?
Ik deed alleen zijn achterkant en niet vaker als 1 keer per week. Eigenlijk... Vraag je het mij? Helpt dit geen zier. Wanneer dit in mijn ogen wel werkt is wanneer je hond super dunne ontlasting heeft en zichzelf onder spettert met poep. Dan moet je dit gewoon echt dagelijks wassen. Ik wel dagelijks zijn anus schoonmaken met een stuk toilet papier of keukenrol en warm water. Daarna droog deppen. Je gebruikt daarvoor doekjes. Dat kan ook, mits ie daarna niet juist aan zijn kont gaat liggen soppen. Ik had baby doekjes van Naïf, daar zit bijna niks anders in dan water en toch irriteerde het Sjoerd. Vandaar dat ik zacht WC papier heb gebruikt.
3. Wassen van alles waar Ian op ligt (kleedjes, kussens ed.) en mee speelt. Hoe vaak moet dit? Hoe doe je dat met een bank/vloerkleed?
Ja..... Eigenlijk moet dit wekelijks. Ik deed dat zelfs om de dag. Vloerkleed kun je stoom-reinigen. Of zoals ik al schreef: UV-C lamp.

Joh, ik heb de eerste 5 maanden dat Sjoerd besmet was iedere dag mijn vloer gedweild en de vloerkleden wekelijks buiten gestoomd. De kleedjes van Sjoerd waste ik om de dag op 90 graden. Na 5 maanden was ie nog steeds positief. Ik zweer je dat mijn huis het schoonste van heel Nederland was. En ik was het meest vermoeide puppenbaasje van Nederland ::) . Alles in het redelijke zou ik dus zeggen!
4. Wassen water/voerbak. Is de vaatwasser voldoende? Of is dit niet heet genoeg?
Ja hoor, dat is voldoende.
5. Dweilen (doen we nu sporadisch). Moet dit met chloor? Of werkt iets anders ook voldoende?
Ik zou dat niet doen. Chloor helpt echt geen drol! En is wel heel slecht voor het milieu. Ik zou dagelijks tot 1 keer per week de UV-C lamp aanzetten op de grond. Ik heb dus die kleine van Philips.

https://www.bol.com/nl/nl/p/philips-uv- ... l6EALw_wcB

Zoals ik al eerder schreef, jij zelf en al je huisdieren moeten daarvoor de ruimte verlaten. Ook je kamerplanten moet je ergens anders zetten want die leggen ook het loodje. Of het werkt weet ik niet he maar ik vind op meerdere sites dat de giardia cysten niet tegen UV-C licht kunnen.
6. Anus reinigen met een doekje (bij thuiskomt na poepen). Tot nu toe hebben we dit af en toe gedaan met page vochtig wc-papier. Is dit een goede optie?
Dat kan. Als hij dat geen irriterende doekjes vindt (Sjoerd vond dat soort doekjes geen optie, dan ging ie aan zijn kont liggen soppen en als je iets niet wilt dan is het dat je hond zichzelf her besmet door aan zijn poepert te gaan soppen), dan kun je dat gebruiken.
7. Ergens wandelen waar geen andere honden komen… is helaas echt geen optie.
Ja sorry, daar dat is ook echt achterlijk wat ze daar schrijven! Dat is leuk als je op de maan woont, als enige ::) . Ruim de ontlasting van Ian buiten wel op! Om zo geen andere honden te besmetten. Wat je ook moet proberen te voorkomen is dat je hond uit plassen water drinkt of uit slootjes. Daar heb ik de grootste klus aan gehad, want mijn pup was DOL op modder ::) :-X
Wat mis ik nog? Wat is echt noodzakelijk en op welke punten kunnen we iets relaxter zijn?
Ja, met een hond die relatief klachten heeft? Zou ik een beetje relaxter zijn op alle punten. De meeste volwassen honden komen hier gewoon uit zichzelf overheen. De meeste honden hebben niet eens of nauwelijks klachten. Ik was zelf helemaal niet relaxed en mij heeft dat geen barst geholpen. Nou vind ik een volwassen hond met giardia ook minder gevaarlijk dan een pup met giardia, maar dan nog heeft het me geen zier gebracht.
Ik lees ook dat het heel erg besmettelijk is en dat een besmetting zelfs kan door het snuffelen aan besmette ontlasting (en Ian eet het het liefst…). Hoe zit dat met het snuffelen aan andere honden? De achterkant is daarbij toch ook enorm belangrijk.

Pfff… :'(
Het is besmettelijk maar ZO besmettelijk is het in mijn ogen nou ook weer niet. Weet je, ze moeten er cysten voor binnen krijgen willen ze besmet raken. Nou, je hond krijgt van het ruiken aan de poepert van een andere hond geen cysten binnen.
Zo, crisis, het duurde even voordat ik dat over die plusjes gevonden had op de website!

https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... e-uitslag/

Ontlastingsonderzoek
Bij het ontlastingsonderzoek bij honden en katten kijken wij in eerste instantie bepaald of er wormeitjes te vinden zijn. Het is een (semi)- kwalitatieve test waarbij het aantal plusjes aangeeft hoeveel eitjes er gevonden zijn.

een minnetjes – er zijn geen eitjes gevonden
1 plusje + er zijn 1 – 20 eitjes gevonden
2 plusje ++ er zijn 20-50 eitjes gevonden
3 plusje +++ er zijn meer dan 50 eitjes gevonden

Giardiaonderzoek
Bij het giardiaonderzoek bij honden en katten kijken wij alleen of er een infectie aanwezig is. Er staat dus een plusje of een minnetje.
Lizzy, dankjewel voor je uitgebreide antwoord!!! Heel fijn en 'rust gevend' ;)

Ik had al begrepen dat Ian z'n symptomen niet heel erg zwaar zijn (en ben erg blij dat we geen poep-spuiter hebben). Ik ga er min of meer vanuit dat zijn lichaam wat meer moeite heeft met verwerken van de giardia door de stress van zijn herplaatsing (en de 4 dagen proefplaatsing voor hij bij ons kwam).

We hadden de Giardex en Gastro eigenlijk al besteld voor jij je antwoord gaf ::) . We willen Ian z'n systeem liever niet zwaarder belasten met chemie dan strikt noodzakelijk. Nu nog hopen dat hij de pillen wil slikken...

Ik ga je adviezen nog een keer rustig doorlezen op een later tijdstip en reageer dan waar nodig.

Fijne kerstdagen!
René
RenédH schreef: vr 24 dec 2021, 21:26 Lizzy, dankjewel voor je uitgebreide antwoord!!! Heel fijn en 'rust gevend' ;)

Ik had al begrepen dat Ian z'n symptomen niet heel erg zwaar zijn (en ben erg blij dat we geen poep-spuiter hebben). Ik ga er min of meer vanuit dat zijn lichaam wat meer moeite heeft met verwerken van de giardia door de stress van zijn herplaatsing (en de 4 dagen proefplaatsing voor hij bij ons kwam).

We hadden de Giardex en Gastro eigenlijk al besteld voor jij je antwoord gaf ::) . We willen Ian z'n systeem liever niet zwaarder belasten met chemie dan strikt noodzakelijk. Nu nog hopen dat hij de pillen wil slikken...

Ik ga je adviezen nog een keer rustig doorlezen op een later tijdstip en reageer dan waar nodig.

Fijne kerstdagen!
René
Ik gooi de pillen door Sjoerd z'n eten. Hij heeft ze nog nooit laten staan. Volgens mij vindt hij ze stiekem zelfs wel lekker.

Jullie ook een fijne kerst!!
Hallo Lizzy,

Na het lezen van dit topic direct een account aangemaakt. Inmiddels zijn we behoorlijk moedeloos. Er is voor de 3e x Giardia vastgesteld maar ik vraag me af of het ooit helemaal weg is geweest. Mijn hond is wel negatief getest maar steeds komt het terug. Meerdere keren panacur en metrobactin maar steeds komt de Giardia weer terug. We zijn nu net weer klaar met een 5 daagse kuur metrobactin en na het lezen van dit topic heb ik meteen Phytonics Clear Intestine besteld. Dit krijgt hij nu sinds een aantal dagen. Zijn ontlasting is wisselend. Smorgens een goede stevige drol. Later op de dag slap, maar dat vind ik nu niet raar na die kuur, dat is weer een behoorlijke aanslag op zijn darmen. En dan ineens weer een dag slijm. Tot nu toe (na de metrobactin) nog geen slijm, wel slappe ontlasting en typische stank. Ik geloof nu al niet dat we er definitief vanaf zijn. Ons huis is brandschoon, we vegen billen af, water en eetbakken gaan in de vaatwasser etc. Ik twijfel om nu meteen weer langdurig (na het lezen van advies parelridder) panacur in te zetten (ik heb in het verleden 5 dagen op 5 dagen af principe gevolgd met 5 dagen pauze) maar ook toen kwam de Giardia weer terug. Of ik bestel giardex en gastro? Ik weet het echt niet meer en voel me oververmoeid. Hij krijgt trouwens vers, carnibest en farmfood afgewisseld. Betreft reu, ruim 14 maanden.

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.
Spike19 schreef: vr 14 jan 2022, 18:01 Hallo Lizzy,

Na het lezen van dit topic direct een account aangemaakt. Inmiddels zijn we behoorlijk moedeloos. Er is voor de 3e x Giardia vastgesteld maar ik vraag me af of het ooit helemaal weg is geweest. Mijn hond is wel negatief getest maar steeds komt het terug. Meerdere keren panacur en metrobactin maar steeds komt de Giardia weer terug. We zijn nu net weer klaar met een 5 daagse kuur metrobactin en na het lezen van dit topic heb ik meteen Phytonics Clear Intestine besteld. Dit krijgt hij nu sinds een aantal dagen. Zijn ontlasting is wisselend. Smorgens een goede stevige drol. Later op de dag slap, maar dat vind ik nu niet raar na die kuur, dat is weer een behoorlijke aanslag op zijn darmen. En dan ineens weer een dag slijm. Tot nu toe (na de metrobactin) nog geen slijm, wel slappe ontlasting en typische stank. Ik geloof nu al niet dat we er definitief vanaf zijn. Ons huis is brandschoon, we vegen billen af, water en eetbakken gaan in de vaatwasser etc. Ik twijfel om nu meteen weer langdurig (na het lezen van advies parelridder) panacur in te zetten (ik heb in het verleden 5 dagen op 5 dagen af principe gevolgd met 5 dagen pauze) maar ook toen kwam de Giardia weer terug. Of ik bestel giardex en gastro? Ik weet het echt niet meer en voel me oververmoeid. Hij krijgt trouwens vers, carnibest en farmfood afgewisseld. Betreft reu, ruim 14 maanden.

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.
Oh jee... Dit klinkt allemaal helemaal niet fijn! En zo herkenbaar. Als deze twee middelen niet werken bij jouw hond (en helaas, dit komt veel vaker voor dan je denkt. Metrobactin is nog voor geen 60% effectief bij Giardia en Panacur gaat dezelfde kant op). Ondertussen is de darmflora ook naar de donder.

Ja, ik zelf koos dus voor een andere route. Ik zou hem allereerst overschakelen op een andere KVV. Zonder rijst of tarwe. Volledig koolhydraatvrij. Want giardia is dol op koolhydraat. Ook geen snacks meer met koolhydraat. Even helemaal niks. Dus ook geen fruit. En ook geen zuivel want zuivel schijnt ook niet goed te zijn als je hond giardia heeft. Nou kan kefir daarop weer een uitzondering vormen, zeggen ze maar ik zou dat zelf ook achterwege laten. Ik zou meerdere merken KVV geven, dus zonder koolhydraat en meerdere diersoorten. Je "moet" hem dus ook van de Farmfood brok afhalen. Dat kan ie pas weer eten als ie echt helemaal vrij is van giardia. Die giardia zit zich heerlijk te voeden van die brok.

En ik zou hem dus op de Gastro + Giardex zetten ja. En misschien moet je hulp in gaan schakelen bij iemand als Diana Sari. Of Eva Tesselaar. Of Caspar Broekman. Want je "moet" hem op een gegeven moment in tijd probiotica gaan geven. En wel een goeie. Ik zweer ondertussen zelf bij Dr. Mercola (die ik direct in de USA bij Dr. Mercola bestel, 3 potten tegelijkertijd met extra korting). Maar, je moet dat niet te vroeg gaan geven en ik kan niet inschatten welk moment het beste moment is. Men heeft mij dat ook nog nooit goed uit kunnen leggen. Maar de genoemde therapeuten schijnen dat goed in te kunnen schatten.

En verder moet je op een gegeven moment verder aan die darmwand gaan werken, want geloof mij: die heeft een mega harde opdonder gekregen van zowel de giardia als de medicatie. Ik zou hem, zodra zijn ontlasting echt een week of 4 goed is, L Glutamine gaan geven. Een gram of 6 per dag. Eén keer per dag. En dan een week of 6 lang.

Ondertussen moet je hem ook zink gaan geven om aan de weerstand te werken. En dan wel een goed opneembare. Ik zou gaan voor methionine. En afhankelijk van zijn gewicht moet je hem 7 mg a 15 mg per dag geven. En een goede multivitamine kan nu ook zeker geen kwaad. Ik ben niet kapot van Puur maar er zijn meer merken zoals Phytonics en de Groene Os. En, zodra zijn darmen het toelaten: een goede visolie erbij gaan geven voor de omega 3 vetzuren. Sjoerd kon dat echt niet verdragen en ik ben begonnen met algenolie van Testa. Dat ging goed. Nu krijgt hij ook visolie.

En wat je ook "moet" doen: zijn vitamine B12 gehalte laten controleren! Geloof mij nou, die kl*te giardia maakt het darmslijmvlies kapot waardoor je hond geen vitamine B12 meer op kan nemen (mogelijk) en waardoor zijn weerstand laag blijft. Sjoerd heeft ook langdurig giardia gehad en ja hoor......., zijn vitamine B12 gehalte is te laag! Hij krijgt nu vitamine B12 injecties. En dat terwijl het aanbod van vitamine B12 in zijn voeding gewoon heel hoog is. Maar hij kan het door die giardia niet meer opnemen. Lees dit maar (ter ondersteuning van mijn bewering): https://www.eduvet.nl/cobalamine-vitami ... j-de-hond/.

En verder "moet" (ik schrijf moet overal tussen quotes want je moet natuurlijk niks. Ik raad het aan) je gaan nadenken over waar ie zichzelf steeds kan herbesmetten. Waar wandel je? Drinkt hij daar uit sloten? Is het daar heel druk met honden? Eet hij aarde in het bos? Besmet ie zichzelf in je tuin? (als ie daar poept kan ik je van harte aanbevelen om met een onkruidbrander alle plekken waar poep heeft gelegen te branden). Als je ergens op een hondenuitlaatveldje komt: ga daar maar niet meer heen. Drinkt hij uit plassen of sloten: laat dat maar niet meer toe. Hij moet eerst helemaal sterk worden voordat dat soort dingen weer kunnen....

Oh oh, wat een narigheid. Ik had voor Sjoerd natuurlijk ook wel van giardia gehoord maar er altijd mijn schouders voor opgehaald. Nu niet meer. Ik weet ondertussen wat een wanhopig drama giardia kan zijn.... Sterkte. Je mag hier altijd om advies vragen of je hart luchten!
28 december (2,5 weken geleden) zijn we begonnen met de Giardex/Gastro. Nog niet echt resultaat gezien, maar dat komt waarschijnlijk omdat Ian z'n symptomen niet zo heel erg duidelijk zijn.

De pillen vergruis ik met een pillenvergruizer van de apotheek en gaan door zijn eten heen.

Overige adviezen toepassen gaat heel langzaam (het zijn enkele aanpassingen op een hele lijst met dingen die beter anders zouden kunnen...)

Niet echt vooruitgang te melden dus.

Phytonics Clear intestine ga ik nog eens goed naar kijken.

Welke L Glutamine raadt jij aan?
RenédH schreef: za 15 jan 2022, 14:34 28 december (2,5 weken geleden) zijn we begonnen met de Giardex/Gastro. Nog niet echt resultaat gezien, maar dat komt waarschijnlijk omdat Ian z'n symptomen niet zo heel erg duidelijk zijn.

De pillen vergruis ik met een pillenvergruizer van de apotheek en gaan door zijn eten heen.

Overige adviezen toepassen gaat heel langzaam (het zijn enkele aanpassingen op een hele lijst met dingen die beter anders zouden kunnen...)

Niet echt vooruitgang te melden dus.

Phytonics Clear intestine ga ik nog eens goed naar kijken.

Welke L Glutamine raadt jij aan?
Geef je nu de dubbele dosering Giardex en Gastro?

Ik heb de eerste de beste besteld bij I herb die geen andere stoffen bevatte en die goed gerate werd. Deze:

Afbeelding
Lizzy schreef: za 15 jan 2022, 08:30 Oh jee... Dit klinkt allemaal helemaal niet fijn! En zo herkenbaar. Als deze twee middelen niet werken bij jouw hond (en helaas, dit komt veel vaker voor dan je denkt. Metrobactin is nog voor geen 60% effectief bij Giardia en Panacur gaat dezelfde kant op). Ondertussen is de darmflora ook naar de donder.

Ja, ik zelf koos dus voor een andere route. Ik zou hem allereerst overschakelen op een andere KVV. Zonder rijst of tarwe. Volledig koolhydraatvrij. Want giardia is dol op koolhydraat. Ook geen snacks meer met koolhydraat. Even helemaal niks. Dus ook geen fruit. En ook geen zuivel want zuivel schijnt ook niet goed te zijn als je hond giardia heeft. Nou kan kefir daarop weer een uitzondering vormen, zeggen ze maar ik zou dat zelf ook achterwege laten. Ik zou meerdere merken KVV geven, dus zonder koolhydraat en meerdere diersoorten. Je "moet" hem dus ook van de Farmfood brok afhalen. Dat kan ie pas weer eten als ie echt helemaal vrij is van giardia. Die giardia zit zich heerlijk te voeden van die brok.

En ik zou hem dus op de Gastro + Giardex zetten ja. En misschien moet je hulp in gaan schakelen bij iemand als Diana Sari. Of Eva Tesselaar. Of Caspar Broekman. Want je "moet" hem op een gegeven moment in tijd probiotica gaan geven. En wel een goeie. Ik zweer ondertussen zelf bij Dr. Mercola (die ik direct in de USA bij Dr. Mercola bestel, 3 potten tegelijkertijd met extra korting). Maar, je moet dat niet te vroeg gaan geven en ik kan niet inschatten welk moment het beste moment is. Men heeft mij dat ook nog nooit goed uit kunnen leggen. Maar de genoemde therapeuten schijnen dat goed in te kunnen schatten.

En verder moet je op een gegeven moment verder aan die darmwand gaan werken, want geloof mij: die heeft een mega harde opdonder gekregen van zowel de giardia als de medicatie. Ik zou hem, zodra zijn ontlasting echt een week of 4 goed is, L Glutamine gaan geven. Een gram of 6 per dag. Eén keer per dag. En dan een week of 6 lang.

Ondertussen moet je hem ook zink gaan geven om aan de weerstand te werken. En dan wel een goed opneembare. Ik zou gaan voor methionine. En afhankelijk van zijn gewicht moet je hem 7 mg a 15 mg per dag geven. En een goede multivitamine kan nu ook zeker geen kwaad. Ik ben niet kapot van Puur maar er zijn meer merken zoals Phytonics en de Groene Os. En, zodra zijn darmen het toelaten: een goede visolie erbij gaan geven voor de omega 3 vetzuren. Sjoerd kon dat echt niet verdragen en ik ben begonnen met algenolie van Testa. Dat ging goed. Nu krijgt hij ook visolie.

En wat je ook "moet" doen: zijn vitamine B12 gehalte laten controleren! Geloof mij nou, die kl*te giardia maakt het darmslijmvlies kapot waardoor je hond geen vitamine B12 meer op kan nemen (mogelijk) en waardoor zijn weerstand laag blijft. Sjoerd heeft ook langdurig giardia gehad en ja hoor......., zijn vitamine B12 gehalte is te laag! Hij krijgt nu vitamine B12 injecties. En dat terwijl het aanbod van vitamine B12 in zijn voeding gewoon heel hoog is. Maar hij kan het door die giardia niet meer opnemen. Lees dit maar (ter ondersteuning van mijn bewering): https://www.eduvet.nl/cobalamine-vitami ... j-de-hond/.

En verder "moet" (ik schrijf moet overal tussen quotes want je moet natuurlijk niks. Ik raad het aan) je gaan nadenken over waar ie zichzelf steeds kan herbesmetten. Waar wandel je? Drinkt hij daar uit sloten? Is het daar heel druk met honden? Eet hij aarde in het bos? Besmet ie zichzelf in je tuin? (als ie daar poept kan ik je van harte aanbevelen om met een onkruidbrander alle plekken waar poep heeft gelegen te branden). Als je ergens op een hondenuitlaatveldje komt: ga daar maar niet meer heen. Drinkt hij uit plassen of sloten: laat dat maar niet meer toe. Hij moet eerst helemaal sterk worden voordat dat soort dingen weer kunnen....

Oh oh, wat een narigheid. Ik had voor Sjoerd natuurlijk ook wel van giardia gehoord maar er altijd mijn schouders voor opgehaald. Nu niet meer. Ik weet ondertussen wat een wanhopig drama giardia kan zijn.... Sterkte. Je mag hier altijd om advies vragen of je hart luchten!
Hi Lizzy, als aller eerst ontzettend bedankt voor je reactie. Dat geeft weer goede hoop omdat we nu weer een paar stappen kunnen zetten in de richting waarbij we de Giardia hopelijk kunnen verslaan.

Ik heb meteen Giardex besteld en Gastro bij huisdierendokter. Ik heb het ook al even gevraagd bij huisdierendokter maar is dit te combineren met de Phytonics Clear intestine of jij weet?

Daarnaast heb ik Eva Tesselaar direct een mail gestuurd, ze woont helaas wel heel ver weg maar wellicht kan zij digitaal ons ook helpen! Het zou fijn zijn als iemand ons hierin inderdaad kan begeleiden.

Een vraag ook over voeding, ja adviseert ons geen koolhydraten (wij dachten al goed op weg te zijn met Farmfood en Carnibest) maar inderdaad is er rijst aan toegevoegd. Doel jij op een KVV zonder koolhydraten, dus ook helemaal zonder groentes? Of is groente oke. De meeste complete KVV's zijn wel met een klein beetje groente. Ik heb tot nu toe alleen Kivo gevonden, waarbij geen groente is toegevoegd. Zijn er merken KVV die jij dan aanraadt? En vuile pens, bedoel je daarmee gewoon echt 100% pure pens? Waar koop je dit? De brokjes van Farmfood geven we (gelukkig) niet.

Werken aan de darmwand, L glutamine, dit komt pas als hij van Giardia af is? Of gewoon meteen vanaf het moment dat zijn ontlasting 4 weken goed is? Vanmorgen had hij weer een mooie stevige drol, maar die lucht, niet normaal wat een putlucht. Ik ruik de giardia gewoon. Vanmiddag is het weer slap, ik kan het inmiddels op een briefje meegeven. En wanneer mag ik starten met zink nu meteen al? Ik zal kijken voor een multi vitamine van Phytonics. Krijgt hij dan geen overschotten als wij al complete KVV voeren? En is dit alles te combineren met de Phytonics Clear intestine en de Giardex en Gastro?

Ik heb een afspraak gemaakt bij de dierenarts om zijn B12 te controleren. Hij is vaak moe, dus lijkt me goed om dit te checken.

Hij drinkt maar wat graag uit sloten maar we gaan er alles aan doen om dit te voorkomen. We ruimen zijn poep altijd netjes op, hij wordt altijd in het park uitgelaten. Helaas is het hier vrij dichtbevolkt en met veel honden. Elders wandelen om uit te laten wordt erg moeilijk... Maar ik ga proberen hem zoveel mogelijk weg te houden bij de drollen. Er wordt slecht opgeruimd hier jammer genoeg.

Hij pubert nu ook nog ontzettend en hij heeft last van zijn buik. Ik zie het gewoon aan hem. Vanmorgen ben ik bijna in tranen uitgebarsten omdat deze strijd al zo lang duurt. Ik voel me falen als baas, omdat ik hem er maar niet vanaf kan krijgen.

Die lamp ga ik trouwens ook meteen bestellen en @Rene, die pillenvergruiser, wat een goed idee. Die ga ik ook halen.

Groetjes,
Een oververmoeide baas maar nu wel 1 met weer een sprankeltje hoop!
Lizzy schreef: zo 16 jan 2022, 08:09 Geef je nu de dubbele dosering Giardex en Gastro?
Dat hebben we in ieder geval de eerste 2 weken (volgens voorschrift) gedaan. Ik dacht nog even daarmee door te gaan, totdat zijn misselijkheid/braken route in het eten gooide: we zijn even helemaal gestopt. Ik ga morgen maar even advies vragen bij de huisdierendokter hoe verder.
Spike19 schreef: zo 16 jan 2022, 12:29 Hi Lizzy, als aller eerst ontzettend bedankt voor je reactie. Dat geeft weer goede hoop omdat we nu weer een paar stappen kunnen zetten in de richting waarbij we de Giardia hopelijk kunnen verslaan.

Ik heb meteen Giardex besteld en Gastro bij huisdierendokter. Ik heb het ook al even gevraagd bij huisdierendokter maar is dit te combineren met de Phytonics Clear intestine of jij weet?
Ik heb het wel gecombineerd. Die Phytonics is extra fijn omdat er ook msm in zit en dat ook goed werkt tegen giardia! Het helpt hem ook tegen de buikpijn.
Daarnaast heb ik Eva Tesselaar direct een mail gestuurd, ze woont helaas wel heel ver weg maar wellicht kan zij digitaal ons ook helpen! Het zou fijn zijn als iemand ons hierin inderdaad kan begeleiden.

Een vraag ook over voeding, ja adviseert ons geen koolhydraten (wij dachten al goed op weg te zijn met Farmfood en Carnibest) maar inderdaad is er rijst aan toegevoegd. Doel jij op een KVV zonder koolhydraten, dus ook helemaal zonder groentes? Of is groente oke. De meeste complete KVV's zijn wel met een klein beetje groente. Ik heb tot nu toe alleen Kivo gevonden, waarbij geen groente is toegevoegd. Zijn er merken KVV die jij dan aanraadt? En vuile pens, bedoel je daarmee gewoon echt 100% pure pens? Waar koop je dit? De brokjes van Farmfood geven we (gelukkig) niet.
Groenten is geen probleem. Hoewel je daar een beetje uit moet kijken met dingen als wortel. Daar zit iets meer koolhydraat in. Maar alle voeding waar rijst, tarwe, mais, etc. aan toe zijn gevoegd: nu niet geven. Ik ken eigenlijk bijna geen KVV's met groenten? CarniVoer, BarfMenu, Bandit, voer van Dogmeat, Tammenga, etc. allemaal zonder groenten.
Werken aan de darmwand, L glutamine, dit komt pas als hij van Giardia af is? Of gewoon meteen vanaf het moment dat zijn ontlasting 4 weken goed is? Vanmorgen had hij weer een mooie stevige drol, maar die lucht, niet normaal wat een putlucht. Ik ruik de giardia gewoon. Vanmiddag is het weer slap, ik kan het inmiddels op een briefje meegeven. En wanneer mag ik starten met zink nu meteen al? Ik zal kijken voor een multi vitamine van Phytonics. Krijgt hij dan geen overschotten als wij al complete KVV voeren? En is dit alles te combineren met de Phytonics Clear intestine en de Giardex en Gastro?
Ik weet niet in welk stadium je dit het beste kunt doen. Ik ben het zelf op een gegeven moment gaan geven en ik had het gevoel dat Sjoerd er baat bij had maar op zich is het niet logisch (denk ik) om te geven zolang je hond nog giardia heeft. Sjoerd was nog wel positief. En hij had af en toe ook nog diarree. Ik ben het uiteindelijk toch gaan geven en de ontlasting knapte daarmee wel op. Ik heb het lang gegeven, wel 11 weken. Maar, ik heb dit op mezelf gedaan, niet in overleg met iemand die er voor geleerd heeft. Dus grofweg gezegd weet ik het gewoon niet en ik denk dat je dat het beste even aan Eva kunt vragen.

Als je een KVV voert waar een premix aan toe is gevoegd, hoef je er geen multivitamine aan toe te voegen, denk ik. Vraag dat ook even aan Eva! Ik zou nu al zink geven ja. Als je een KVV geeft zonder premix: zou ik echt wel multivitamine toevoegen. Ik ben er zelf helemaal niet zo weg van maar die giardia vraagt echt heel veel van het lichaam van de hond.
Ik heb een afspraak gemaakt bij de dierenarts om zijn B12 te controleren. Hij is vaak moe, dus lijkt me goed om dit te checken.
Als hij al lang giardia heeft is die kans zeker heel goed aanwezig. Sjoerd zat echt veel te laag. Zit veel te laag, hij heeft pas 1 injectie gekregen. En zoals in het linkje staat van de site van Atjo Westerhuis: alles onder de 400 pmol/L is te laag. Ze krijgen echt allerlei klachten van een te laag vitamine B12 gehalte. Van gedragsproblemen tot zenuwpijnen tot darmproblemen. Zit je op facebook? Diane Sari heeft een heel artikel geschreven over Giardia (en hoe naar dat is): https://www.facebook.com/ZIMAdierenhomeopathie. Diane Sari heeft mij gezegd dat ik Sjoerd op B12 moest laten testen en ik dank God op m'n blote knieën dat zij mij die kant op gestuurd heeft!
Hij drinkt maar wat graag uit sloten maar we gaan er alles aan doen om dit te voorkomen. We ruimen zijn poep altijd netjes op, hij wordt altijd in het park uitgelaten. Helaas is het hier vrij dichtbevolkt en met veel honden. Elders wandelen om uit te laten wordt erg moeilijk... Maar ik ga proberen hem zoveel mogelijk weg te houden bij de drollen. Er wordt slecht opgeruimd hier jammer genoeg.
Hier ook hoor, hetzelfde probleem! En er ligt hier dus ook echt ongelofelijk veel kak. Sjoerd is bij ons in het bos ook besmet geraakt. Dat noem ik tegenwoordig "het giardia bos". Veel te veel mensen met honden, veel te veel kak. Ik loop routes met Sjoerd... Ach, je wil het allemaal niet weten gewoon.... Maar tot ie 1 jaar is ben ik voorzichtig met waar ik loop. Ik loop vaak op paardenpaden en fietspaden om de ergste schijt-routes te vermijden. Wat een ellende.... :-\
Hij pubert nu ook nog ontzettend en hij heeft last van zijn buik. Ik zie het gewoon aan hem. Vanmorgen ben ik bijna in tranen uitgebarsten omdat deze strijd al zo lang duurt. Ik voel me falen als baas, omdat ik hem er maar niet vanaf kan krijgen.
Ach ach, wat een ellende :'( . Ik voel zooo goed wat je bedoelt :-* . Je moet weten dat jij er dus echt niks aan kunt doen he! Jouw hond is dus kennelijk gevoelig (net als de mijne) voor giardia. De middelen die er voor zijn (AB en Panacur) zijn echt nog maar weinig effectief. En nu moet je de strijdt door hem gaan laten uitvoeren, dat wil dus zeggen: op een natuurlijke manier. Hij moet het zelf gaan doen. Sjoerd heeft trouwens zulke verziekte darmen dat hij B12 tekort heeft gekregen maar door die B12 tekort knapte hij dus ook niet helemaal op. Het is daarom echt belangrijk dat je B11 en B12 laat nakijken! Op de momenten dat hij buikpijn heeft, kun je hem ook goed twee tabletjes Okugest (van VSM) geven (dat is voor mensen maar mag je aan de hond geven, het is homeopathisch). De tabletjes tussen twee eetlepels even pletten en het poeder in zijn bek doen.
Die lamp ga ik trouwens ook meteen bestellen en @Rene, die pillenvergruiser, wat een goed idee. Die ga ik ook halen.

Groetjes,
Een oververmoeide baas maar nu wel 1 met weer een sprankeltje hoop!
Mijn tong hing op een gegeven moment echt op mijn hielen van vermoeidheid. Van het wassen, schoonmaken en de frustratie. Ik was alleen nog maar bezig met schoonmaken. En ik barste af en toe van moedeloosheid, hulpeloosheid en vermoeidheid uit in huilen. Dus echt, je bent niet alleen :-* . Ik zette de lamp trouwens ook regelmatig in de auto. Om ook daar de giardia uit te moorden.

Houd moed :-*
Dankjewel Lizzy. We houden moed. Vanmorgen bloed geprikt. Bloed kwam er erg slecht uit en er moest 4x opnieuw geprikt worden, m’n arme vent maar het is gelukt. Binnen 1-2 dagen uitslag. Morgen afspraak met Eva. Giardex en gastro zijn binnen. Vanmiddag even een pillenvergruiser ophalen. Vandaag weer buikpijn en slapen :-[ . Ik ga kijken voor Carnivoer. Zonder koolhydraten. Moest een beetje plek maken nog in m’n vriezertje. Zijn er nog diersoorten die liever gemeden moeten worden ivm Giardia? In overleg met dierenarts toch ook nog 5 dagen panacur aan het geven. Blij ben ik er niet mee maar als we dan toch al langdurig behandelen… smorgens nog steeds een goede drol smiddags flut en stank. Ik ruik de Giardia. Erna wil ik de giardex opstarten iom Eva.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door