Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#275736
Hitam schreef: Overigens zijn er ook vitamines die juist beter opgenomen worden uit gekookte groenten.
Zoals welke dan?
Door 202spots
#275766
Ik had effe gezocht op
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
had alleen boontjes,broccolie en wortels gedaan hoor.
en alleen vit.C en calcium...per 100 gram

Gekookte sperzieboon: Vit.C, 9.7mg ,Calcium,46 mg.
Rauwe sperzieboon:Vit. C, 16.3 mg ,Calcium, 37 mg

Gekookte Broccoli:Vit. C, 64.9mg ,Calcium, 40 mg .
Rauwe Broccoli, raw:Vit.C 89.2 mg, Calcium 47 mg

Gekookte wortel:Vit.C,3.6mg,Calcium,30 mg
Rauwe wortel:Vit.C, 5.9 mg Calcium, 33 mg

In de sperzieboontjes is er 'n hoger calcium gehalte wanneer ze gekookt zijn,(wel toevalling dat we de boontjes eerst koken i.v.m.de phasin.)
Maar de vit C is hoger wanneer ze rauw zijn...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#276127
Vit A en caroteen worden heel slecht opgenomen uit rauwe groenten. Het moet eerst flink gekookt worden en dan liefst ook nog gestampt.
Dat is het idee achter hutspot, denk ik.

De wateroplosbare vitamines (B en C) gaan in het kooknat zitten, dus dat moet je er ook bijgeven.

En groenten worden beter verteerbaar. Als je niet kunt pureren is koken beter dan heel klein snijden.
Door Lizzy
#276205
Nou ja, aangezien een hond toch sowieso niet zo goed is in het omzetten van beta caroteen naar vitamine A en de hond vitamine A toch ergens anders vandaan moet halen (lever, nieren, levertraanolie, vis, zuivel, etc), denk ik dat je groente ook niet voor de vitamine A moet geven.
Door the dude
#276220
Beste Cat, in tegenstelling to ander mensen hier vind ik dat je met je vraag aan het juiste adres bent, en ik wil hem graga voor je beantwoorden. "Waarom is rauw nu precies beter dan gekookt ?" kan ik beantwoorden vanuit mijn eigen waarnemingen.

Normaal geef ik mijn hond rauw vlees. Hij poept een keer per dag echt een minikeuteltje, en hij drinkt bijna niet, denk 2 keer per dag een paar lebbers.

Gisteren was ik de keuken aan het opruimen en ik vond een zakje pedigree gekookt vlees met jus. (geen geperste brokken maar stukken vlees, had ik nog over van toen we hem net uit het asiel hadden) Vond het toch zonde om weg te gooien en heb dat dus maar aan paco gegeven.

Nou dat heb ik geweten, gisteravond bijna zijn hele drinkbak leeggezopen + een dikke drol. Vanochtend tot mijn verbazing weer een drol ! en weer zo'n grote echt drie keer zo groot als normaal.

Mijn conclusie is dus dat honden rauw vlees veel beter kunnen verwerken, waardoor je minder rest stoffen hebt. Gekookte vlees kunnen ze gewoon niet zo goed aan als rauw.

Verder sluit ik me aan bij Lizzy, In de natuur zie je nooit honden een kippetje koken/ barbecuen. (zie ook "what a wolf eats" 1/3)
Laatst gewijzigd door the dude op ma 07 mar 2005, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#276244
the dude schreef: Beste Cat, in tegenstelling to ander mensen hier vind ik dat je met je vraag aan het juiste adres bent, en ik wil hem graga voor je beantwoorden. "Waarom is rauw nu precies beter dan gekookt ?" kan ik beantwoorden vanuit mijn eigen waarnemingen.

Normaal geef ik mijn hond rauw vlees. Hij poept een keer per dag echt een minikeuteltje, en hij drinkt bijna niet, denk 2 keer per dag een paar lebbers.

Gisteren was ik de keuken aan het opruimen en ik vond een zakje pedigree gekookt vlees met jus. (geen geperste brokken maar stukken vlees, had ik nog over van toen we hem net uit het asiel hadden) Vond het toch zonde om weg te gooien en heb dat dus maar aan paco gegeven.

Nou dat heb ik geweten, gisteravond bijna zijn hele drinkbak leeggezopen + een dikke drol. Vanochtend tot mijn verbazing weer een drol ! en weer zo'n grote echt drie keer zo groot als normaal.

Mijn conclusie is dus dat honden rauw vlees veel beter kunnen verwerken, waardoor je minder rest stoffen hebt. Gekookte vlees kunnen ze gewoon niet zo goed aan als rauw.

Verder sluit ik me aan bij Lizzy, In de natuur zie je nooit honden een kippetje koken/ barbecuen. (zie ook "what a wolf eats" 1/3)

Volgens mij verkoopt pedigree helemaal geen gekookt vlees in jus, ja ze willen je laten geloven dat het gekookt vlees is, maar het is gewoon blik in een zakje
Door the dude
#276259
sylvia schreef: Ik heb even gekeken bij de pedigree en inderdaad blik in een zakje
Koop er maar eens een en maak hem open dan zal je zien dat het niet van die gestanste blokken vlees zijn maar dat ze het stukjes vlees zijn en dat je de vleesstructuur (draadjes) nog goed ziet.

Maar goed, het gaat er dus juist om dat je dit niet moet geven.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#276261
the dude schreef: Koop er maar eens een en maak hem open dan zal je zien dat het niet van die gestanste blokken vlees zijn maar dat ze het stukjes vlees zijn en dat je de vleesstructuur (draadjes) nog goed ziet.

Maar goed, het gaat er dus juist om dat je dit niet moet geven.
Heb je het zakje nog ?
Door the dude
#276263
Het resultaat: PEDIGREE® Versheidszakjes

PEDIGREE® Versheidszakjes bevatten tot 50% méér natuurlijke vitamines dan in blik, omdat het zacht gekookt is. Zo krijgen honden wat het beste voor hun is. Met sappige stukjes vlees, waar ze zo van houden en de natuurlijke vitamines die ze nodig hebben
zie ook: http://www.pedigree.nl/Pedigree/nl-nl/P ... efault.htm

Dit komt er bij paco dus bijna in zijn geheel weer uit.

voor de duidelijkheid:

koop geen pedigree, pedigree is troep, bwleg pedigree, mijn hond krijgt nooit pedigree. Paco eet alleen maar barf.

einde 'discussie' ?
Laatst gewijzigd door the dude op ma 07 mar 2005, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#276267
the dude schreef: zie ook: http://www.pedigree.nl/Pedigree/nl-nl/P ... efault.htm

Dit komt er bij paco dus bijna in zijn geheel weer uit.

voor de duidelijkheid:

koop geen pedigree, pedigree is troep, bwleg pedigree, mijn hond krijgt nooit pedigree. Paco eet alleen maar barf.

einde 'discussie' ?
Hoe bedoel je, einde discussie? Dat Paco nooit meer Pedigree krijgt? Daar kan ik je geen ongelijk in geven. Tis inderdaad meuk. Wel opvallend dat je nergens de werkelijke inhoud van die troep kan vinden he?!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#276268
the dude schreef: zie ook: http://www.pedigree.nl/Pedigree/nl-nl/P ... efault.htm

Dit komt er bij paco dus bijna in zijn geheel weer uit.

voor de duidelijkheid:

koop geen pedigree, pedigree is troep, bwleg pedigree, mijn hond krijgt nooit pedigree. Paco eet alleen maar barf.

einde 'discussie' ?
Ow dat pedigree blegh is hoef je niet over te discusieren hoor ;D
Alleen geef ik dan toch liever gekookt vlees dan een zakje pedigree , want ook dat is niet met elkaar te vergelijken, Als je het potje wat je nu rauw geeft kookt voor je hond (op de botten na) dan poept hij ook niet veel, van pedigree poepen ze bijna meer als wat je erin hebt gestopt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#276269
Lizzy schreef: Hoe bedoel je, einde discussie? Dat Paco nooit meer Pedigree krijgt? Daar kan ik je geen ongelijk in geven. Tis inderdaad meuk. Wel opvallend dat je nergens de werkelijke inhoud van die troep kan vinden he?!
Ja precies daarom vroeg ik of hij het zakje nog had ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door