Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fydgi
#2267222
hoe doe je dat dan met de verdeling van je voeding? je maakt toch op voorhand je zakjes klaar ?
Door Linsey
#2267764
Kai vast 1 maal per week, soms geef ik hem de dag van tevoren een dubbele maaltijd, soms de dag na het vasten. Maakt voor hem geen verschil. Op de vastendag krijgt hij water met honing. Hij zeurt niet om eten.
Dino laat ik niet vasten, ik heb het paar keer geprobeerd, maar hij zoekt te erg naar eten. Lotje vast ook niet, ze is bijna 15 jaar en heeft nogal snel honger.

Als je standaard een vastendag hebt, kan je ook gewoon het eten verdelen over 6 dagen in plaats van 7.
Door Mevroi Kruim
#2267803
fydgi schreef: hoe doe je dat dan met de verdeling van je voeding? je maakt toch op voorhand je zakjes klaar ?
Hier gaat spiervlees en vleesbot per kilo de vriezer in en orgaan meestal per pond. Ik trek er per keer meestal voor een paar dagen tegelijk uit, ik bewaar het in de koelkast en dat gaat prima. Zo kan ik makkelijk varieren.
Door essie
#2268241
ik heb jarenlang mijn honden ongeveer om de dag eten gegeven en beviel prima.
Is gekomen uit luiheid :-[, geen zin om 's avonds op te staan en ze eten te geven. Dus kregen ze de volgende dag.
Maar ik ontdekte dat ze meer voldaan en tevreden waren na een grotere maaltijd, en ging ze steeds meer laten vasten.
Hier kregen/krijgen ze zeer onregelmatig eten, ze weten nooit wanneer ze krijgen en er wordt daardoor praktisch niet gezeurd om eten.

Sinds een half jaar vasten ze nog maar weinig, de oudste hond kan geen hoeveelheden aan van meer dan 400/500 gram.
Dan krijgt ie problemen met de vertering, zal wel door de ouderdom komen.
Maar ik moest er heel erg aan wennen om 1 a 2 keer per dag eten te gaan geven. En als de oudste er niet meer zou zijn, zal ik toch weer terug gaan naar het om de dag eten geven.
Door Linsey
#2268736
Sinds een half jaar vasten ze nog maar weinig, de oudste hond kan geen hoeveelheden aan van meer dan 400/500 gram.
Dan krijgt ie problemen met de vertering, zal wel door de ouderdom komen.
Dat heb ik inderdaad met Lotje ook gemerkt (14,5 jaar nu), eerst kreeg ze af en toe een heel dik bevleesde runderrib, dat was dan 2 keer zoveel als haar normale portie eten (rib at ze niet op) en opeens ging dat niet meer, braken en diarree, ze kon grotere porties niet meer verdragen. Ze krijgt nu 100g elke dag en dat gaat goed nu.
Door essie
#2268774
Maf he hoe ze dat ineens niet meer aankunnen, hier was het ook diarree, veel stinkwinden, stinkboeren. :o
En daarnaast werd ie magerder ondanks dat er wel gewoon genoeg naar binnen ging.

Kleinere portie's gaan geven en nu is het over. Maarja, hij is nu bijna 13 jaar en we passen ons gewoon aan.
Door Wendi
#2272770
Linsey schreef: Kai vast 1 maal per week, soms geef ik hem de dag van tevoren een dubbele maaltijd, soms de dag na het vasten. Maakt voor hem geen verschil. Op de vastendag krijgt hij water met honing. Hij zeurt niet om eten.
Dino laat ik niet vasten, ik heb het paar keer geprobeerd, maar hij zoekt te erg naar eten. Lotje vast ook niet, ze is bijna 15 jaar en heeft nogal snel honger.

Als je standaard een vastendag hebt, kan je ook gewoon het eten verdelen over 6 dagen in plaats van 7.
Waarom honing? Gewoon interesse hoor.
Kan me voorstellen iets met bloedsuikerspiegel, maar dat werkt bij honden toch anders?
Zegt die wolf: "oei, ik ben een beetje licht in m'n hoofd, moet nu écht even wat eten hoor!" en dan moet ie nog op jacht... :-\
Door fydgi
#2273086
mijn honden hebben nooit eens een dagje geen honger! en soms schooien ze nog om meer meer meeeeer terwijl ze toch genoeg krijgen en goed op gewicht staan ... ik was aan het denken om ze te zetten op 4 dagen op de 7 dikke porties en 3 dagen vasten maar denk niet dat ze daar mee gaan kunnen lachen dus probeer ik 1 vastendag en daarvoor en daarna dikke portie
Door Linsey
#2277353
Wendi schreef: Waarom honing? Gewoon interesse hoor.
Kan me voorstellen iets met bloedsuikerspiegel, maar dat werkt bij honden toch anders?
Zegt die wolf: "oei, ik ben een beetje licht in m'n hoofd, moet nu écht even wat eten hoor!" en dan moet ie nog op jacht... :-\
Honing werkt zuiverend (en is goed voor de vertering) en dat komt op een vastendag mooi uit.
Door Sassol
#2284979
Duke en ik zijn ook fan van vasten!

Ik geef altijd al een beetje onregelmatige porties, afhangende van hoeveel hij gelopen heeft of wat uitkomt.
Ik geef dan een dag voor het vasten eten voor 2 dagen. Dat is in Duke z'n geval bijna 1,5 kilo :D
Op de dag dat ik voor 2 dagen geef laat ik hem 's ochtends lekker lang uit en krijgt ie eventjes daarna z'n megamaaltijd.
Duke hoor je dan de rest van de dag niet meer (doe ik dus meestal als ik verder een drukke dag heb) en de dag daarna is hij ook niet hongerig/zeurderig om eten (waar ik in het begin wel bang voor was, omdat hij dan ook meer stresst).
Meestal geef ik hem de dag na het vasten een iets kleinere maaltijd dan normaal gesproken en de dag daarna weer wat meer.

Dat van die honing wist ik niet, dat ga ik ook eens proberen!
Door Esther Q
#2285078
Je kunt overwegen om de hond eerst en meteen een dubbele portie te geven, dus op de dag na een gewone portie, zodat ie lekker voldaan is en hem dan de volgende dag laten uitbuiken. Gaat hij erg zeuren de volgende dag, kun je hem gewoon een heel kleine portie geven en dat afbouwen.
Door de redder
#2305257
Een dag vasten is goed. Mijn koikarpers vasten ook 1 dag in de week. De mens zou dat eigenlijk ook moeten doen.

Echter met kokkie doe ik het niet, want ze is een lekkerbek en verheugd zich `s-morgen en `s-middags op een lekkere maaltijd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door