Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#272528
AstridStraver schreef: Ik blijf het een lastige geven met die gf-mixjes, voor mijn gevoel is het tegen-natuurlijk.
Twee van mijn drie Border Terriers eten uitzichzelf blaadjes, gras, bessen en bramen. Ik heb gelezen dat wolven ook zo in de natuur verse blaadjes, gras en bessen snacken. Wat dat betreft is de GF mix juist wel weer natuurlijk. Wij pureren het dan ook nog zodat onze honden er nog meer profijt van kunnen hebben. Ik vind GF daarbij prettig als maagvulling en voor een goede snellere darmwerking, vooral als ze veel bot naar binnen hebben gewerkt!
Granen vind ik echt niet in een rauw dieet van een hond passen, ook niet in de onontsloten vorm.
Wat dat betreft staat er nog een interessant artikel in het WDJ van maart: Going Gluten-Free, een interview met de dierenarts Dr Symes [site: dogtor.com]
Het grappige is dat we met de krampende Border Terriers tot dezelfde conclusie [granen zijn de trigger voor de aanvallen van onze honden] zijn gekomen. Zijn dieet aanbeveling is practisch dezelfde weg als ik met Spike heb bewandeld [met succes]
ps nog geen bericht van WDJ :(.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#272533
Ja Joke ik ben erg benieuwd hoe het gaat met Spike op zijn granen vrij dieet?
heeft hij nog aanvallen gehad ?
Door ~Joke~
#272592
sylvia schreef: Ja Joke ik ben erg benieuwd hoe het gaat met Spike op zijn granen vrij dieet?
heeft hij nog aanvallen gehad ?
Spike heeft nog wel aanvallen maar van 2 tot 3 keer in de week is het dankzij graanvrij, rauw, teruggebracht naar eens in de 6 tot 10 weken. Andere eigenaren van krampende Border Terriers die we hebben geadviseerd ook zo te gaan voeren hebben nog veel betere resultaten.
Bij Spike is de aangerichte schade denk ik veel groter doordat hij zolang op een verkeerd dieet heeft gestaan. Bij honden die meteen op het goede dieet worden gezet zijn de verbeteringen veel spectaculairder!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#272630
harns49 schreef: Spike heeft nog wel aanvallen maar van 2 tot 3 keer in de week is het dankzij graanvrij, rauw, teruggebracht naar eens in de 6 tot 10 weken. Andere eigenaren van krampende Border Terriers die we hebben geadviseerd ook zo te gaan voeren hebben nog veel betere resultaten.
Bij Spike is de aangerichte schade denk ik veel groter doordat hij zolang op een verkeerd dieet heeft gestaan. Bij honden die meteen op het goede dieet worden gezet zijn de verbeteringen veel spectaculairder!
Zo das toch best een hele vooruitgang zeg , en inderdaad door de tijd en de hoeveelheid aanvallen zal er best het nodige beschadigd zijn :-\ Maar zou het zelfs zo zijn dat je als je direct granenvrij zou voeren dat het zich in het geheel niet openbaard?
En zijn er ook hondjes die direct na een eerste aanval op een granenvrij dieet zijn gezet en er helemaal vanaf zijn?
Door ~Joke~
#272662
Er zijn inderdaad honden die doordat ze meteen na de eerste of tweede aanval op een graanvrij dieet zijn gezet [nog] geen aanval weer hebben gehad.
Zelf heb ik het idee dat als je de hond als pup meteen op rauw/graanvrij zet, zeer beperkt vaccineert, geen pesticiden gebruikt en alleen ontwormt als er ook echt een wormbesmetting is, je het probleem kunt voorkomen.

Ik heb een tijdje met Catherine 'O Driscoll hierover gemaild. Zij heeft het idee dat je na een paar generaties lang rauw voeren en niet vaccineren je de "gebreken" uit een ras kunt fokken.
Ze heeft het zelf gedaan met haar Golden Retrievers.
Zelf ben ik geen fokker dus kan ik haar theorie niet testen, het is daarbij ook erg moeilijk om aan rauwgevoerde niet gevaccineerde partners voor je hond te komen.
Maar ik geloof zeker dat we onze honden ziek hebben gemaakt door overvaccinatie, vlooienmiddelen en brokvoer.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op vr 04 mar 2005, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#272713
harns49 schreef: Er zijn inderdaad honden die doordat ze meteen na de eerste of tweede aanval op een graanvrij dieet zijn gezet [nog] geen aanval weer hebben gehad.
Zelf heb ik het idee dat als je de hond als pup meteen op rauw/graanvrij zet, zeer beperkt vaccineert, geen pesticiden gebruikt en alleen ontwormt als er ook echt een wormbesmetting is, je het probleem kunt voorkomen.

Ik heb een tijdje met Catherine 'o Connell hierover gemaild. Zij heeft het idee dat je na een paar generaties lang rauw voeren en niet vaccineren je de "gebreken" uit een ras kunt fokken.
Ze heeft het zelf gedaan met haar Golden Retrievers.
Zelf ben ik geen fokker dus kan ik haar theorie niet testen, het is daarbij ook erg moeilijk om aan rauwgevoerde niet gevaccineerde partners voor je hond te komen.
Maar ik geloof zeker dat we onze honden ziek hebben gemaakt door overvaccinatie, vlooienmiddelen en brokvoer.
Ja dat wordt zeker moeilijk, ook al heb je zelf generaties honden op rauwvoer je zult toch op reuen uitmoeten die 9 van de 10 keer gewoon brok krijgen.
En als er een andere fokker is die ookal generaties versvoert moet die hond dan ook wel een match zijn voor jouw teef.
maar ik denk inderdaad dat een heleboel afwijkingen in een ras verdwijnen bij goede voeding, beperkt vaccineren en ontwormen.
Pesticiden zijn altijd al een leuke geweest om mutaties te veroorzaken
Gebruikersavatar
Door Hitam
#272751
Theoretisch gezien kan dat natuurlijk niet. De genen van een hond veranderen niet door de voeding. Dus je kunt alleen die ziektes indammen die gevoelig zijn voor voeding.
Met HD of andere botproblemen kom je een heel end, denk ik, maar of je PRA of distichiasis weg kunt krijgen door goede voeding en minder enten....... dat betwijfel ik.

En ik denk dat je bij gezonde honden niet zo heel spastisch hoeft te doen over wat granen nu en dan. Zolang het maar niet de hoofdmoot is.
Hier krijgen ze best wel eens een restje pasta of havermoutpap.
Voor zieke honden of erg gevoelige honden ligt dat anders.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#272752
En helemaal voor honden die er niet tegen kunnen.

Wat goed dat die honden zo goed op glutenvrij reageren. Sinds ik weet dat dat invloed kan hebben, is dat ook het eerste wat ik doe bij epilepsiehonden.
Door Truus
#272756
Hitam schreef: En helemaal voor honden die er niet tegen kunnen.

Wat goed dat die honden zo goed op glutenvrij reageren. Sinds ik weet dat dat invloed kan hebben, is dat ook het eerste wat ik doe bij epilepsiehonden.
Helpt een glutenvrij dieet? Waar moet ik dan aan denken? In mijn vriendenkring heeft de hond Epilepsie en dat zou ik dus kunnen aanraden.
Door Sylvie
#272772
Lizzy schreef: Daarnaast zie ik ook in het artikel staan dat de voeding van de wolf ons veel kan leren, maar er niet direct een 100% 1 op 1 relatie is te leggen met de huishond om de dood simpele reden dat we gewoon te weinig kennis hebben. We weten niet eens precies wat een wolf eet. We weten niet eens precies wat de evolutie van de huishond gedaan heeft en we weten niet eens wat nou werkelijk gezonde voeding is voor de mens. Laat staan dat je eenvoudig kan zeggen "dit is de enige echte waarheid over wat een hond moet eten".
Dit vind ik dus heel belangrijk. Zelfs al zijn de genetische verschillen heel klein tussen wolf en hond, dat zegt nog niet dat je zonder voorbehoud de voeding kunt vertalen van wolf naar huishond.
Het genetische verschil tussen mens en chimpansee is ongeveer net zo klein en toch kan dat genoeg zijn om essentiele verschillen te bewerkstelligen. Ik zag gisteren of eergisteren nog een documentaire waarin een vrouw en een man een groep chimpansees volgden en alleen aten wat zij aten (jaja, ook levende maden, mjum, mjum) en op een gegeven moment moesten ze het opgeven; mensen zweten veel meer en ze hadden dus bij lange na niet genoeg aan het vocht in het voedsel. Ik durf te wedden dat er ook in de behoefte aan eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen verschillen zitten, al was het maar omdat chimpansees andere krachtsinspanningen moeten leveren dan mensen.
Hetzelfde geldt volgens mij voor de hond.
Ik ben er nog niet uit, wat nou ideaal is voor onze huishond en ik weet zelfs niet of iedere hond nu wel hetzelfde nodig heeft...
De tijd zal het leren, denk ik zo.

Voorlopig ga ik er maar van uit, dat (als je geen grove fouten maakt, zoals teveel calcium aan pups geven) als je hond er goed uit ziet, zich energiek gedraagt en dat over een langere termijn dit het geval is, in combinatie met een goed en stabiel gewicht, dat je ervan uit gaat dat de hond een carnivoor is (met wellicht soms nog een al dan niet persoonlijke voorkeur voor rijp fruit enzo) en dat je hond een goed immuunsysteem lijkt te hebben met zo weinig mogelijk ziektes en aandoeningen, dat je het dan vast niet heel verkeerd zult doen.
Door ~Joke~
#272830
Hitam schreef: Theoretisch gezien kan dat natuurlijk niet. De genen van een hond veranderen niet door de voeding. Dus je kunt alleen die ziektes indammen die gevoelig zijn voor voeding.
Met HD of andere botproblemen kom je een heel end, denk ik, maar of je PRA of distichiasis weg kunt krijgen door goede voeding en minder enten....... dat betwijfel ik.

En ik denk dat je bij gezonde honden niet zo heel spastisch hoeft te doen over wat granen nu en dan. Zolang het maar niet de hoofdmoot is.
Hier krijgen ze best wel eens een restje pasta of havermoutpap.
Voor zieke honden of erg gevoelige honden ligt dat anders.
Vergeet de factor overvaccinatie naast voeding in dit verhaal niet.
Door ~Joke~
#272836
Truus schreef: Helpt een glutenvrij dieet? Waar moet ik dan aan denken? In mijn vriendenkring heeft de hond Epilepsie en dat zou ik dus kunnen aanraden.
Alle granen en graanproducten uit het dieet van de hond weglaten. Graanvrije beloningen, supplementen knabbels etc.
Dr Symes geeft onderstaand advies
<quote>Choose foods without the following ingredients:
1. Wheat barley and rye. Oats are regarded as the safest grain as far as
allergies concerned. Oats contain high levels of glutamate and can contibute
to epilepsy and pain in some animals.
2 dairy, this includes milk, cheese, wey, casein etc
3 Soy
4 corn [including cornglutenmeal] when allergies persists. Especially with
epilepsy
5 Rice, if allergies persist after removing the grain from the list above,
remove rice
6 Remove beef and fish only if allergy systems are present and persist after
eliminating above ingredients. Some dogs do have secundairy allergies to
these proteins and improve on other protein sources
7 Artificial preservatives and colors <unquote>
Het is dezelfde weg als ik met Spike heb bewandeld. Spike verdraagt ook geen rijst, mais melk en melkproducten. Steeds als ik de verbetering niet voldoende vond liet ik weer iets anders uit het voer weg.
Daarom is BARF voor een hond met deze problemen ook zo'n geweldige manier van voeren.
Spike is erg extreem want de andere krampende Borders verdragen over het algemeen wel rijst en doen het goed op Carnibest of Energique nr 4
Gebruikersavatar
Door sylvia
#272840
Hitam schreef: Theoretisch gezien kan dat natuurlijk niet. De genen van een hond veranderen niet door de voeding. Dus je kunt alleen die ziektes indammen die gevoelig zijn voor voeding.
Met HD of andere botproblemen kom je een heel end, denk ik, maar of je PRA of distichiasis weg kunt krijgen door goede voeding en minder enten....... dat betwijfel ik.

En ik denk dat je bij gezonde honden niet zo heel spastisch hoeft te doen over wat granen nu en dan. Zolang het maar niet de hoofdmoot is.
Hier krijgen ze best wel eens een restje pasta of havermoutpap.
Voor zieke honden of erg gevoelige honden ligt dat anders.
Theoretisch gezien zul je door voeding geen mutaties in de genen krijgen, wat je wel veranderd aan bepaalde afwijkingen zijn afwijkingen die gerelateerd zijn aan invloeden van buitenaf. In iedergeval kun je het ook zover krijgen dat er geen reacties meer plaatsvinden .
Door ~Joke~
#272903
Mijn theorie is: We hebben onze honden [vleeseters] generaties lang [minimaal 30 jaar] hoofdzakelijk graan gevoerd verpakt in dode brokken. Honden kunnen niets met granen, hun verteringsstelsel is er niet op gebouwd. Dat moet gewoon fout gaan.
Als je naar de studie van Pottegieter [sorry maar ik kan de juiste naam even niet bedenken ;)] ziet, kun je zien hoe een kattenfamilie in 4 generaties helemaal degenereert op gekookt [dood] voer.
Waarom onze honden niet op 30 jaar dood voer?
Bij de Border Terrier wordt nu gen-onderzoek gedaan iv met het krampen. Waarom de honden niet gewoon voeren waar hun verteringsstelsel op gebouwd is? Moeten we straks honden gaan fokken die granen verdragen?
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op wo 02 mar 2005, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door