Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#272921
Toevallig OOK in dezelfde WDJ als 't wolvendiet is er 'n article over glutenfree diet door Dr. Symes.
Heel toevallig had Dr.Dodds tegelijkertijd 'n onderzoek gedaan i.v.m honden met epilepsy(waar 't ook heel goed voor is)
Wil het hier niet plakken,maar als iemand 't wil hebben dan kan ik 't wel prive sturen.
Door EvitaP
#273008
202spots schreef: Toevallig OOK in dezelfde WDJ als 't wolvendiet is er 'n article over glutenfree diet door Dr. Symes.
Heel toevallig had Dr.Dodds tegelijkertijd 'n onderzoek gedaan i.v.m honden met epilepsy(waar 't ook heel goed voor is)
Wil het hier niet plakken,maar als iemand 't wil hebben dan kan ik 't wel prive sturen.
Als je dat zou willen doen, graag!
Door Lizzy
#273261
harns49 schreef: Thanks, ik ben zo'n muts met namen ;)
Graag gedaan. Ik moet ook steeds nadenken hoe de man ook alweer heet, maar ik wist dat tie in de bieb stond :D!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#273559
De afwijkingen in Pottengers katten waren zo goed als geheel te wijten aan een taurinegebrek.
Gekookt met taurine had een heel ander beeld gegeven.
Ik denk dat koken op zich niet zo heel verkeerd is, hoewel rauw beter is.

Ook vaccinaties veranderen niet de genen van dieren.

Heel veel erfelijke afwijkingen zijn er gewoon ingefokt door rassen te fokken. Het is nu eenmaal onontkomelijk om inteelt te plegen om een ras te laten ontstaan. Kan niet anders. Daarna kun je proberen zo goed mogelijk die problemen er uit te fokken maar meestal fok je daarmee weer andere problemen in een ras.
Of zoals Midas Dekkers wel eens gezegd heeft: een ras is een krampachtig in stand gehouden erfelijke afwijking.

En dat kun je niet rechttrekken door goede voeding en niet of weinig enten. Je kunt wel een aantal problemen verdoezelen maar of dat wenselijk is?
Door Lizzy
#273593
Hitam schreef: De afwijkingen in Pottengers katten waren zo goed als geheel te wijten aan een taurinegebrek.
Gekookt met taurine had een heel ander beeld gegeven.
Ik denk dat koken op zich niet zo heel verkeerd is, hoewel rauw beter is.

Ook vaccinaties veranderen niet de genen van dieren.

Heel veel erfelijke afwijkingen zijn er gewoon ingefokt door rassen te fokken. Het is nu eenmaal onontkomelijk om inteelt te plegen om een ras te laten ontstaan. Kan niet anders. Daarna kun je proberen zo goed mogelijk die problemen er uit te fokken maar meestal fok je daarmee weer andere problemen in een ras.
Of zoals Midas Dekkers wel eens gezegd heeft: een ras is een krampachtig in stand gehouden erfelijke afwijking.

En dat kun je niet rechttrekken door goede voeding en niet of weinig enten. Je kunt wel een aantal problemen verdoezelen maar of dat wenselijk is?
Vind je het erg dat ik het qua wel of niet koken niet met je eens ben? Ik hecht hier toch erg veel waarde aan hetgeen JdBL schrijft. Leg eens een stuk gekookt vlees een weekje of wat weg. In een vleesput. De groene, bedorven smurrie loopt uit zichzelf de put uit. Ongekook vlees rijpt. Maar bederft niet. Ik vind dat genoeg reden om te zeggen dat koken wel verkeerd is, eerlijk gezegd.

Ik begrijp overigens ook niet zo goed wat je bedoeld met het 'verdoezelingen' van dingen wanneer je goed voert en niet meer vaccineert. In mijn ogen verdoezel je namelijk niks. In tegendeel zelfs. Je houdt de zaken just heel erg puur. En daar lijkt me niks mis mee.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 03 mar 2005, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~
#273631
Hitam schreef: De afwijkingen in Pottengers katten waren zo goed als geheel te wijten aan een taurinegebrek.
Gekookt met taurine had een heel ander beeld gegeven.
Ik denk dat koken op zich niet zo heel verkeerd is, hoewel rauw beter is.

Ook vaccinaties veranderen niet de genen van dieren.

Heel veel erfelijke afwijkingen zijn er gewoon ingefokt door rassen te fokken. Het is nu eenmaal onontkomelijk om inteelt te plegen om een ras te laten ontstaan. Kan niet anders. Daarna kun je proberen zo goed mogelijk die problemen er uit te fokken maar meestal fok je daarmee weer andere problemen in een ras.
Of zoals Midas Dekkers wel eens gezegd heeft: een ras is een krampachtig in stand gehouden erfelijke afwijking.

En dat kun je niet rechttrekken door goede voeding en niet of weinig enten. Je kunt wel een aantal problemen verdoezelen maar of dat wenselijk is?
Het was toch zo dat Potenger de ene helft katten gekookt voedsel gaf en de andere helft hetzelfde maar dan rauw? Dat de rauw gevoerde katten geen afwijkingen vertoonden?
Voeding verandert inderdaad niet de genen van dieren maar als je een dier niet "Biological Appropriate" voert kunnen zich allerlei ziektes en aandoeningen gaan ontwikkelen.
Neem mijn Spike, volgens mij lijdt hij aan Coeliakie, een waarschijnlijk erfelijke aandoening.
Honden zijn geen graaneters, hun maag/darm kanaal is er niet op ingesteld, toch wordt ze al generaties lang hoofdzakelijk graan gevoerd. Nu is er deze aandoening in het ras ontstaan, is dit dan inteelt of gewoon generaties lang verkeerd gevoerd? Volgens mij het laatste.
Vaccinaties staan erom bekend dat ze auto immuunziektes kunnen veroorzaken wel/niet niet erfelijk weet ik niet. De aanleg kan aanwezig zijn en door overvaccinatie aan het licht komen.
Misschien versluier je de problemen als je beperkt vaccineert en verantwoord voert maar dat doen we met onszelf toch ook?
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op do 03 mar 2005, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#273635
harns49 schreef: Misschien versluier je de problemen als je beperkt vaccineert en verantwoord voert maar dat doen we met onszelf toch ook?
Het kan aan mij liggen (dat ik het niet begrijp), maar ik begrijp werkelijk niet hoe niet vaccineren de boel zou versluieren... Ik vind eerder dat het tegenovergestelde waar is. Hoe kun je nou iets versluieren door juist natuurlijk te werk te gaan? Juist door wel te vaccineren verbreekt je misschien juist wel de wet van "het recht van de sterkste". Het voeren van biologically appropriate voer kan (in mijn ogen) al helemaal niks versluieren. Dit is gewoon voeren zoals het 'speci' is. Hem in zijn werkelijke waarde laten. Dat kan toch niks versluieren?

Mis ik iets?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#273649
Neem nu Spike. Hij heeft een glutenallergie, mogelijk is dat erfelijk. Nu houdt je hem gezond op glutenvrij vers eten en door niet te overvaccineren.
Als je dat van jongs af aan doet bij een hond die glutenallergie heeft dan merk je niets aan de hond, hij lijkt gezond maar als je hem gebruikt om te fokken kun je de glutenallergie wel doorgeven.

Dat bedoel ik met verdoezelen. Dat geldt alleen voor honden waar je mee wilt fokken. Voor het individu is het alleen maar goed.

En bij mij loopt het rauwe vlees ook uit de koelkast als ik niet oppas. Dat wordt ook groen, en volgens mij minder snel dan gekookt vlees, maar daar durf ik niet om te wedden. Zou weer een lekker proefje zijn.
Door ~Joke~
#273685
Hitam schreef: Neem nu Spike. Hij heeft een glutenallergie, mogelijk is dat erfelijk. Nu houdt je hem gezond op glutenvrij vers eten en door niet te overvaccineren.
Als je dat van jongs af aan doet bij een hond die glutenallergie heeft dan merk je niets aan de hond, hij lijkt gezond maar als je hem gebruikt om te fokken kun je de glutenallergie wel doorgeven.

Dat bedoel ik met verdoezelen. Dat geldt alleen voor honden waar je mee wilt fokken. Voor het individu is het alleen maar goed.
We kletsen lekker langs elkaar heen denk ik ;)
Maar dat bedoel ik: een carnivoor met een glutenallergie...Dat is toch een combi die in de natuur niet voorkomt en voor kan komen? In de natuur eet een carnivoor toch practisch geen granen en ontwikkelt deze ziekte toch niet ook al zit het misschien in de genen? Er zullen inderdaad dieren zijn die geen gluten intolerantie in hun genen hebben.
Maar is toch niet de bedoeling dat je honden gaat fokken met als eigenschap te overleven op een graanrijk dieet?
Je gaat honden toch niet met opzet fout voeren en overvaccineren om de exemplaren eruit te halen die zo'n behandeling tolereren? Dan blijft ook maar een klein genenpoeltje over.
Het toch veel beter om de dieren te voeren wat ze biologisch gezien behoren te eten? Het zijn niet alleen onze huisdieren die ziek worden door verkeerde voeding, ook de boerderij dieren hebben kwalen veroorzaakt door verkeerde voeding. Waar vindt je nog gedomesticeerde dieren die gevoerd worden zoals ze biologisch gezien gevoerd moeten worden?
Bij babies wordt toch ook geadviseerd om beneden het jaar geen koemelk te geven?
Dan verdoezel je ook iets.
Verder komen bij de meeste honden deze gebreken pas boven water als ze al voor de fok zijn gebruikt, je zou dan met een teef minimaal met de bevruchting moeten wachten tot een jaar of 3-4.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op do 03 mar 2005, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#273696
Hitam schreef: Neem nu Spike. Hij heeft een glutenallergie, mogelijk is dat erfelijk. Nu houdt je hem gezond op glutenvrij vers eten en door niet te overvaccineren.
Als je dat van jongs af aan doet bij een hond die glutenallergie heeft dan merk je niets aan de hond, hij lijkt gezond maar als je hem gebruikt om te fokken kun je de glutenallergie wel doorgeven.
Het feit dat de hond een glutenallergie heeft gekregen is misschien juist wel veroorzaakt door die troep in brokken en entingen. Feit is ook dat een carnivoor gewoon geen grote hoeveelheid gluten zou mogen binnen krijgen... Of het genetisch bepaald is weet je nooit met 100% zeker. Maar of je nu dit voorbeeld neemt of het omdraait, fokken blijft gokken. Wat ik bedoel is het volgende: men neme een hond die niet meer in staat is om rauw voer te verteren (vreemd, wat een carnivoor hoort gewoon rauw vlees te kunnen verteren - maar ze bestaan). Maar deze hond voer je met brokken. Niks aan het handje, dus je gaat met deze hond fokken. Je verdoezelt hier zijn genetische gebrek.
Dat bedoel ik met verdoezelen. Dat geldt alleen voor honden waar je mee wilt fokken. Voor het individu is het alleen maar goed
Dus als je het zo bekijkt verdoezel je altijd wel wat.... Ook met brokken en wel te vaccineren. Als ik dan moest kiezen tussen een pup uit ouders die op een natuurlijke wijze gehouden zijn en geen gebreken vertonen en een pup uit ouders die op onnatuurlijke wijze gehouden zijn en wel gebreken vertonen: dan kies ik toch voor die eerste!

Ik denk dat ik toch een iets ander idee heb over het 'verdoezelen' van genetische gebreken.... Een hond die geen graan kan verdragen heeft in mijn ogen geen genetisch gebrek. Ja, het is vervelend en nee je moet er niet mee fokken, maar een hond die niet tegen graan kan is mijn ogen minder 'defect' als een hond die bijv. geen rauw vlees kan verdragen.
En bij mij loopt het rauwe vlees ook uit de koelkast als ik niet oppas. Dat wordt ook groen, en volgens mij minder snel dan gekookt vlees, maar daar durf ik niet om te wedden. Zou weer een lekker proefje zijn.
Ik heb de test gedaan. Moet je beide (gekookt en rauw) vlees natuurlijk wel onder de juiste omstandigheden bewaren zodat er geen vliegen bij kunnen enzo. Niet te warm en niet te koud. Rauw vlees rijpt. Ergo, ik ken een slager die wekenlang gerijpt rauw vlees verkoopt voor menselijke consumptie.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 03 mar 2005, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#273717
Hitam schreef: Neem nu Spike. Hij heeft een glutenallergie, mogelijk is dat erfelijk. Nu houdt je hem gezond op glutenvrij vers eten en door niet te overvaccineren.
Als je dat van jongs af aan doet bij een hond die glutenallergie heeft dan merk je niets aan de hond, hij lijkt gezond maar als je hem gebruikt om te fokken kun je de glutenallergie wel doorgeven.

Dat bedoel ik met verdoezelen. Dat geldt alleen voor honden waar je mee wilt fokken. Voor het individu is het alleen maar goed.

En bij mij loopt het rauwe vlees ook uit de koelkast als ik niet oppas. Dat wordt ook groen, en volgens mij minder snel dan gekookt vlees, maar daar durf ik niet om te wedden. Zou weer een lekker proefje zijn.
Volgens deze theorie moet je dus een dier verkeerd voeden om te kijken of hij daar tegen kan , als hij daar niet tegen kan dan is er iets niet goed.........vreemde redernatie
Door Laura2004
#273738
Even tussendoor kan iedereen lid worden van dat blad WDJ en hoe dan? Is er misschien een website van, want het lijkt me wel een interessant blad.
Door ~Joke~
#273741
sylvia schreef: Volgens deze theorie moet je dus een dier verkeerd voeden om te kijken of hij daar tegen kan , als hij daar niet tegen kan dan is er iets niet goed.........vreemde redernatie
Ja tegen deze redenatie loop ik iedere keer aan.
Voor mij is zoiets als een koe vlees te gaan voeren en dan de koeien die geen vlees verdragen van verdere fok uit te sluiten.
Nu ga je een vleeseter generaties lang hoofdzakelijk granen voeren en de dieren die dat niet verdragen zijn fout en worden van de fok uitgesloten. (voor de duidelijkheid: met zieke dieren mag nooit worden gefokt)
De omgekeerde wereld.
We behoren de dieren te voeren met wat ze biologisch gezien gevoerd moeten worden.
Niet iedere keer die vaccinatienaald erin, niet iedere maand die frontline oid in de nek, niet ieder half jaar worm of geen worm een wormtablet erin.
Bepaalde erfelijke afwijkingen haal je daarmee niet weg maar het ras zal over de hele linie wel een stuk gezonder zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door