Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ordell
#268699
yalla schreef: Veel onderzoekers die min of meer wilde (hybriden) roedels bestuderen of dat hebben gedaan (zoals Ter Burg al werd aangehaald, maar ook Trumler bijvoorbeeld) voeren hun roedels hele prooidieren een paar keer per week. Maar dit zijn dieren die ook leven zoals wolven leven, dus de hele dag een beetje liggen te slapen en te vlooien en af en toe wat rennen. Eigenlijk niet veel anders dan de meeste van onze huishonden (....).
Ik zou het best eens willen proberen, maar ben bang dat mijn Rover zichzelf doodvreet ::)
Er is geen hond die zich doodeet, maak je geen zorgen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268701
Gino schreef: Nee, maar met 1x per dag kun je qua werk en oefenen weer wel schuiven. Als je hem maandag's eten geeft voor 2 dagen, dat zou ruim 2 kilo zijn, ben je de eerste 2 dagen uitgewerkt....
Ja dat bedoelde ik dus, deze voedingsmethode is niet haalbaar voor werkhonden of showhonden
Door Nelly
#268751
En volgens mij ook niet voor mensen die werken, want dan is het helemaal geen doen meer. Blijf voorlopig gewoon nog bij m'n normale patroon van voeren en uitlaten. ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268773
Nelly schreef: En volgens mij ook niet voor mensen die werken, want dan is het helemaal geen doen meer. Blijf voorlopig gewoon nog bij m'n normale patroon van voeren en uitlaten. ;)
Ik vroeg ook niet of iemand dit wilde gaan doen maar wat de ideeen erover waren, ik vind het idee van je hond zich gewoon lekker vol laten eten om vervolgens een paar dagen uit te buiken wel een interesante manier van voeden.
De voordelen zijn denk ik dat de maag optimaal werk moet verrichten. De maag van de hond is er toch op gebouwd om eens in de zoveel tijd een grote hoeveelheid eten in zich op te nemen, anders dan onze maag.
Door Lizzy
#268791
Een 'paar uur' rusten is in mijn ogen niet voldoende om 2 kilo voer te verteren.

En Mo, nee, Rover zal zich niet dood eten, maar dit is ook niet iets wat je zomaar van de 1 op de andere dag kunt doen. Lees het boek van Eliasen (het eerste). Daar legt hij uit hoe je je hun daar op over kunt schakelen.
Door Lizzy
#268798
Overigens vind ik het een prachtige manier van voeren, een paar maal per week. Mijn ex zijn moeder deed het al zo met haar honden, 20 jaar geleden. Maar, dit waren honden die heel anders gehouden werden dan de mijne. Dit waren Bassets (Fauve) die de hele dag de beschikking hadden over een grote tuin. En op de dagen dat ze aten, deden ze niks. Ja, een beetje naar buiten schuifelen om te poepen en piesen en dan gingen ze weer liggen.

En met Dalmaten werkt het zo gewoon niet. Zij zijn altijd druk en actief. Ook als ze veel gegeten hebben en op ploffen staan. Die gaan niet lekker ergens liggen om rustig uit te buiken. En zodra je je schoenen aan trekt om ze even te laten plassen (wij hebben hier geen tuin waar de honden even hun behoefte in kunnen doen), staan zij te trappen van ongeduld "leuk uit, rennen". Rennen is een van de hoofddoelen van hun leven. Als ze 1 dag niet minimaal 2 uur kunnen rennen, zijn ze stront vervelend. Gaan ze in huis lopen ijsberen. Ook als ze 1 kilo voer geeft (en geloof me, ik heb deze ervaring. Ruim). Het zit in hun genen. Rennen rennen rennen. Dus, met mijn Dalmaten overweeg ik het niet om ze nu of in de toekomst 3 maal per week te gaan voeren. Misschien als ik een ander ras zou hebben dat ik het zou overwegen.... Maar ik wil geen ander ras ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 24 feb 2005, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#268896
Ik zou Kai graag minder vaak eten geven, want dan eet hij tenminste alles op. Hij had van de week weer twee dagen niet gegeten, omdat hij het niet lustte >:(
En twee dagen later heeft hij alles opgegeten en ik heb hem meteen alles gegeven wat hij in die twee dagen had moeten eten en dat was meer dan twee kilo en hij heeft er van genoten. Hij had een lekker bol buikje. En ik heb hem pas heel laat uitgelaten en lekker rustig gedaan.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268908
Laura2004 schreef: Ik zou Kai graag minder vaak eten geven, want dan eet hij tenminste alles op. Hij had van de week weer twee dagen niet gegeten, omdat hij het niet lustte >:(
En twee dagen later heeft hij alles opgegeten en ik heb hem meteen alles gegeven wat hij in die twee dagen had moeten eten en dat was meer dan twee kilo en hij heeft er van genoten. Hij had een lekker bol buikje. En ik heb hem pas heel laat uitgelaten en lekker rustig gedaan.
Kijk dus dan zou het voor Kai het uitgelezen voedingsschema zijn
Door Laura2004
#268927
Ik wist niet dat dat goed was hoor, ik heb het gister toevallig zo gedaan en ik heb hem nog nooit zo zien genieten en hij was ook heel tevreden achteraf, dus voor Kai zou het wel een optie zijn. Ik ga hem in ieder geval niet meer twee keer per dag eten geven. Hij heeft vanochtend weer niks gehad (dat eet hij toch niet op), en als hij vanavond weer niks wil eten dan krijgt hij morgenavond weer flink wat eten.
Door Laura2004
#268932
Het rare is dat iedereen altijd tegen mij zei dat een keer per dag eten slecht is (door brokkenvoerende mensen)
Door the dude
#268933
Trouwens, eliasen heeft het niet over vastendagen maar over onregelmatig eten geven.

Dus niet elke dfag om 6 uur 's avonds behalve dinsdag, maar, soms 's ochtends, dan de volgende dag pas 's avonds, etc.
Door Laura2004
#268936
Ik heb dat boek ook niet gelezen, maar mijn hond wil soms gewoon twee dagen niet eten, dan haalt hij zijn neus overal voor op. Dus bij mij gaat het toevallig zo, niet omdat ik wil doen wat er in dat boek staat.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268946
Laura2004 schreef: Ik wist niet dat dat goed was hoor, ik heb het gister toevallig zo gedaan en ik heb hem nog nooit zo zien genieten en hij was ook heel tevreden achteraf, dus voor Kai zou het wel een optie zijn. Ik ga hem in ieder geval niet meer twee keer per dag eten geven. Hij heeft vanochtend weer niks gehad (dat eet hij toch niet op), en als hij vanavond weer niks wil eten dan krijgt hij morgenavond weer flink wat eten.
Ik zou inderdaad naar 1x per dag gaan met voeren als hij zo moeilijk eet.
Door Laura2004
#268974
sylvia schreef: Ik zou inderdaad naar 1x per dag gaan met voeren als hij zo moeilijk eet.
Het stomme is dat hij vanochtend beledigd was dat de hond van mijn moeder (die kan ik geen een keer per dag eten geven, want zij blijf zeuren tot ze eten krijgt) wel te eten kreeg en hij niet, terwijl hij 's ochtends nooit zijn eten op eet, maar ik ga hem voortaan gewoon 1 x per dag eten geven.
Door yalla
#269050
Lizzy schreef: Een 'paar uur' rusten is in mijn ogen niet voldoende om 2 kilo voer te verteren.

En Mo, nee, Rover zal zich niet dood eten, maar dit is ook niet iets wat je zomaar van de 1 op de andere dag kunt doen. Lees het boek van Eliasen (het eerste). Daar legt hij uit hoe je je hun daar op over kunt schakelen.
Nou ik was ook niet van plan om zo te gaan voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door