Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tony
#256034
Hoi allemaal,

Ik ben diane en heb een franse bulldog van 1,5 jaar oud.
Ik ben sinds vandaag hier op het forum, en heb een paar vragen.........

Tony eet sinds een paar dagen carnibest ( hij at hiervoor energique, maar hier was meneertje op uitgekeken ) Nu zei de mevrouw waar ik de carnibest heb gekocht dat ik misschien eens moest gaan beginnen met barfen, hoe kan ik het beste gaan beginnen??? ( ik wil geen fulltime barfer worden )
Ik zou graag beginnen met iets makkelijks, en iets wat ik zelf niet hoef te ontleden of te plat te slaan ;), ik wil graag rustig beginnen.
( Tony krijgt af en toe wel al biefstuk, en vis)

Wie o wie heeft er tips voor mij???

( p.s Omdat Tony een moeilijker eter is geef ik hem nu nog maar 1x per dag eten, maar zou hem s'ochtends ook wel iets willen geven, wat kan ik hem het beste geven?)

groetjes diane
Door 202spots
#256168
Tony schreef: Nu zei de mevrouw waar ik de carnibest heb gekocht dat ik misschien eens moest gaan beginnen met barfen, hoe kan ik het beste gaan beginnen??? ( ik wil geen fulltime barfer worden )
Welkom op BP,en de beste manier om te beginnen is om zoveel mogelijk hier te gaan lezen.
In de bibliotheek sttat heel veel info wat je als beginnende barfer eerst moet lezen voordat je aan de slag gaat.
Ik zou graag beginnen met iets makkelijks, en iets wat ik zelf niet hoef te ontleden of te plat te slaan ;), ik wil graag rustig beginnen.
( Tony krijgt af en toe wel al biefstuk, en vis)
Wie o wie heeft er tips voor mij???)
Ik zou de biefstuk beslist NIET aan Tony geven,maar ZELF lekker opeten.
Biefstuk is echt niet nodig en vlees waar wat vet aan zit is voor je hond veel gezonder dan magere biefstuk.
Je kan beginnen met stukken soepvlees of goedkope runderlappen in stukken snijden,goedkoopste rundergehakt met wat groente mix of 'n lap pens om op te scheuren.
Hier zit natuurlijk geen bot in,dat is voor 1 dag in de week niet erg,maar als je meerdere dagen vlees of gehakt gaat geven dan moet er 'n teelepeltje gemalen eierenschaal bij voor de calcium.
( p.s Omdat Tony een moeilijker eter is geef ik hem nu nog maar 1x per dag eten, maar zou hem s'ochtends ook wel iets willen geven, wat kan ik hem het beste geven?)
Misschien wat cottage cheese of yogurt met fruitmix ???
Of kijk even bij de menu's van andere honden.
Success
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 07 feb 2005, 03:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#256196
Tony schreef: Hoi allemaal,

Ik ben diane en heb een franse bulldog van 1,5 jaar oud.
Ik ben sinds vandaag hier op het forum, en heb een paar vragen.........

Tony eet sinds een paar dagen carnibest ( hij at hiervoor energique, maar hier was meneertje op uitgekeken ) Nu zei de mevrouw waar ik de carnibest heb gekocht dat ik misschien eens moest gaan beginnen met barfen, hoe kan ik het beste gaan beginnen??? ( ik wil geen fulltime barfer worden )
Ik zou graag beginnen met iets makkelijks, en iets wat ik zelf niet hoef te ontleden of te plat te slaan ;), ik wil graag rustig beginnen.
( Tony krijgt af en toe wel al biefstuk, en vis)

Wie o wie heeft er tips voor mij???

( p.s Omdat Tony een moeilijker eter is geef ik hem nu nog maar 1x per dag eten, maar zou hem s'ochtends ook wel iets willen geven, wat kan ik hem het beste geven?)

groetjes diane
Het ligt er ook een beetje aan hoe vaak je wilt gaan samenstellen. Als je gewoon af en toe eens een dagje wilt samenstellen, dan komt het allemaal niet zo krap en hoef je ook niet direct aan het 'timmeren' te slaan.

Je zou bijv. een keer rauwe/verse sardientjes kunnen proberen te geven. De meeste honden moeten dat wel leren eten dus ik zou de sardientjes eerst in warm water wat zacht laten worden (een minuut of 5). Dan de sardienen in stukjes knippen (dit is niet zo leuk maar wel te doen), mengen met wat groentemix (zie de handleiding in barfclub en de menu-categorie) en desnoods een blikje makreel of sardien of zalm (om het lekker te maken).

Je kunt de sardienen ook heel (bij voorkeur op balkon of tuin!) aan de honden geven om te kijken of ze ze eten! Op zich hoeft er geen groente en zeker geen blikje vis bij.

Je kunt ook gewoon een keer een lap pens in grote brokken knippen. Dat combineren met wat groente en een rauw eitje, met schil.

Of een keer rundvleessnippers (inderdaad geen biefstuk want da's eigenlijk veel te duur en in feite zit er ook niet genoeg vet aan) met wat groente en ook een rauw eitje.

Of gewoon een keer een lamsrib met heel veel vlees.

Zoals je ziet bevatten een aantal van bovenstaande maaltijden geen bot nog calcium. Dat is voor zo af en toe (zeg 1 keer per week) prima, maar wanneer je vaker gaat samenstellen dien je toch wat aan je calciumbron te moeten doen.
Door Tony
#256333
bedankt voor jullie reacties.

Ik wil het eerst rustig aan beginnen, om te kijken wat hij ervan vind.
Biefstuk krijg hij niet als maaltijd hoor, dit geef ik hem af en toe extra ( en hij vind het heerlijk ;))

Zoals jullie weten is Tony een franse bulldog, en ik lees hier heel veel over vlees met bot, maar ik ben bang als ik dat aan Tony ga geven dat hij erin stikt :-\
Ik geef hem bijv ook geen pensstaafjes meer, omdat die zacht worden en hij ze dan in zijn geheel weer doorslikken met het gevolg dat ze in zijn gehemeltje blijven plakken en hij daardoor bijna stik.

hebben jullie tips??
Door 202spots
#256346
Tony schreef: Zoals jullie weten is Tony een franse bulldog, en ik lees hier heel veel over vlees met bot, maar ik ben bang als ik dat aan Tony ga geven dat hij erin stikt :-\
Houd zelf de kippen nek of vleugel in je eigen hand vast
en laat hem er stukjes van af bijten.
Geef 'n halve kip of 'n groot genoeg vleesbot dat niet in 1 keer doorgeslikt kan worden maar waar die echt op moet kluiven om er wat af te krijgen en zo beetje bij beetje naar binnen werkt.
Je kan weg halen wanneer ie genoeg heeft.
hebben jullie tips??
Ja ???
Door rees
#256350
Ik geef eerlijk gezegt bijna nooit meer gewone kluiven omdat ze liever een vleesbot /rib hebben .

Sven van ons is nu 11weken en heeft vandaag zijn eerste kippevleugel gehad en dat ging er in als koek.

Eerst even met een hamer er op slaan dan pas geven en der even bij blijven staan voor de zeker heid.

Maar we zijn begonnen met een kippenek te geven.
en voor de rest eet hij gewoon mee met de anderen.
Door Tony
#257907
ok ik wil nu dan wel beginnen met runderlappen, moet ik die ook in stukjes knippen??
En hoeveel runderlappen ( gewicht ) mag tony hebben( voor een keer tussendoor, dus niet als maaltijd ) Tony weegt ruim 15 kilo.
Door rees
#258215
Als je het als extra wil geven zou ik niet meer dan een ons geven .
En dat kan in stukjes gesneden als je dat prettiger vind.
Weet niet wat je erbij wil gaan geven of wat je normaal geeft .
Door 202spots
#258223
Tony schreef: ok ik wil nu dan wel beginnen met runderlappen, moet ik die ook in stukjes knippen??
En hoeveel runderlappen ( gewicht ) mag tony hebben( voor een keer tussendoor, dus niet als maaltijd ) Tony weegt ruim 15 kilo.
Wanneer ik 1 runderlap aan mijn honden zou geven,dan word dat gerust zonder kauwen in 1 stuk doorgeslikt.
Als jou hond er stukjes van af wil bijten dan geef je 't in z'n geheel en anders grote stukken snijden.
Hoeveelheid ligt denk ik aan wat je 'n tussendoortje noemt ???
Door Tony
#258596
rees schreef: Als je het als extra wil geven zou ik niet meer dan een ons geven .
En dat kan in stukjes gesneden als je dat prettiger vind.
Weet niet wat je erbij wil gaan geven of wat je normaal geeft .
Ruim drie ons carnibest natuurvoeding.
Ik ben niet zo duidelijk he :-\
Door rees
#258602
Ik zelf heb geen ervaring met carnibest maar dan zou ik
200gr carnibest geven en ongeveer125 vlees .

Probeer ook eens kipfile of hart lams of rund is ook lekker voor ze.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door