Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#255186
[quote="Anjes"]
Dank je voor jou uitleg; dat begreep ik wel want wij krijgen een puppy en die moet je de hoeveelheid verdelen over zeker 3 of over 4 maaltijden per dag.
Trouwens mijn Engels is niet zo goed maar een pup moet je 10 % van zijn gewicht geven; bv hij weegt 5 kg dan moet ik hem 500 gram per dag geven; dit verdeeld in 3 of 4 maaltijden toch?[/quote]

Ja dat is goed.
Vergeet niet om MEER te gaan voeren wanneer ie zwaarder word! ;)
Door Nelly
#255219
[quote="Lupa"]
maar als je begint en je probeert de percentages te houden zou je toch moeten wegen toch? ik weet echt niet hoeveel 100 gr lever is en hoeveel 200 gr spiervlees is.
als je kant en klaar geeft is dat anders, dat weeg ik ook niet meer
[/quote] Je weet toch ongeveer hoe zwaar 100gr. voelt? En dat maakt dan niet uit of het kopvlees is of spiervlees of pens. Honderd gr. is honderd gr.
Door DiNero
#255243
[quote="Nelly"]
Je weet toch ongeveer hoe zwaar 100gr. voelt? En dat maakt dan niet uit of het kopvlees is of spiervlees of pens. Honderd gr. is honderd gr.
[/quote]
Heeft dat niet simpelweg met inschattingsvermogen te maken?
Ik heb dat dus echt niet :(. En de eerste paar keren heb ik echt spullen afgewogen om te weten hoeveel ik ongeveer van iets invries.
Door Anjes
#255248
[quote="202spots"]
Ja dat is goed.
Vergeet niet om MEER te gaan voeren wanneer ie zwaarder word! ;)

[/quote]
Weet ik; maar hoe vaak moet je hem wegen; iedere dag, 3 keer in de week, wekelijks? Want als hij zwaarder is moet ie meer krijgen.
Dan nog iets wanneer moet je een voeding minder gaan voeren? Hoe kun je dat merken? Wil hij dan bv niet meer eten als het tijd is ervoor of als hij het te weinig vind (wat hij in 1 portie krijgt) of moet je met een bepaalde leeftijd overstappen? Dus wanneer moet ik van 4 naar 3, en van 3 naar 2 voedingen gaan?
Ik wil namelijk op 2 voedingen blijven want wij krijgen een staffordshire bull terrier, en hiervan raad men aan om 2 maaltijden ivm de darmen (dacht ik). Hij gaat als volwassen hond tussen de 11 en 17 kg wegen; afhankelijk van de grootte, dus dan moet hij 275 tot 425 gram per dag (dus 140 tot 215 per maaltijd) hebben maar dit kan ook meer of minder zijn dat begrijp ik wel. En ik denk als ik zelf samenstel dat je dan moet kijken naar het gewicht wat hij op 1 week binnen krijgt; bv 400 gram maal 7 is 2,8 kg.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#255251
[quote="Nelly"]
Je weet toch ongeveer hoe zwaar 100gr. voelt? En dat maakt dan niet uit of het kopvlees is of spiervlees of pens. Honderd gr. is honderd gr.
[/quote]

Ah, maar dan weeg je wel, alleen je gebruikt niet echt een weegschaal. Doe ik ook met de BARFmaaltijden, ik voel aan de ton of daar ongeveer een kilo of 5 inzit en dan ben ik klaar.
Maar goed, de kvv weeg ik ook niet, is ook niet nodig doet een fabrikant voor me zodat ik het pakkie alleen nog maar in 2en hoef te delen :P
Door Lupa
#255283
anjes, begrijp ik dat om een pup gaat?
dan moetje dus andere gewichten hanteren, dat is voor een pup van 40 gr a 50gr per kilo gewicht van de hond
Door Anjes
#255469
Nou weet ik het niet meer; Dory zegt 10 % van het gewicht van de pup, maar Lupa zegt 40 a 50 gram per kg gewicht. Bv hij weegt 5 kg, volgens Dory moet hij dan 500 gram voer per dag hebben, volgens Lupa is dit echter hooguit 250 gram per dag, of maak ik nu een rekenfout?
Door Lupa
#255476
volwassen hond 25 gr per kilo gewicht

5 x 25= 125 gr


puppie 50 gr per kilo gewicht

5x50=250

dat is hoe ik het eken

als je rekent zoals Dory zegt dan kom je inderdaad op 500 gr.
maar dat vind ik dus erg veel voor een pup van 5 kilo of mis ik iets?
Door Anjes
#255478
Ja wij krijgen hem eind febr, maar ik vind het wel een groot verschil of 500 gram of 250 gram.
Die 5 kg neem ik als voorbeeld, ik weet niet wat hij weegt als hij komt, maar zie ook wat ik Dory gisteren geantwoord heb om 00.34.35
Door Lupa
#255484
dit is een rek som van bv GINO,heb ik ergens hier vandan gekopieerd

Perweek, hond weegt 10 kilo, moet hij dus 2-2,5% van zijn lichaamsgewicht hebben; dat is ongeveer 250 gram per dag, dus per week, vastendag meegeteld, 1500 gram.
Door Anjes
#255485
sorry maar jij heb vlugger geantwoord als ik, maar ik vind het dus ook zo'n groot verschil, maar ik wil mijn pup niet te kort doen, ik weet ook wel dat je met de ogen moet voeren en dat je naar je pup moet kijken maar je moet wel ergens mee beginnen.
Door Lupa
#255487
dit is een rek som van Lizzy 9ook ergens vandan gekopieerd)

. Een pup heeft 5% tot 10% van zijn lichaamsgewicht nodig. Waarbij de 10% voor hele kleine hondjes is en de 5% voor grote honden. Ik had een berekening gemaakt voor onze spikkel met 7%, maar dan vind ik de hoeveelheden wel errrug veel. Ik houd het dus met een Dalmaatje op ongeveer 5% en de rest zien we wel even. We gaan gewoon op het oog voeren!
Door Lupa
#255490
[quote="Anjes"]
sorry maar jij heb vlugger geantwoord als ik, maar ik vind het dus ook zo'n groot verschil, maar ik wil mijn pup niet te kort doen, ik weet ook wel dat je met de ogen moet voeren en dat je naar je pup moet kijken maar je moet wel ergens mee beginnen.
[/quote]
tuurlijk en ik moet zeggen dat ik nu ook in de waar raak hoor, ik ben altijd vanuit gegaan van 40 a 50 gr per kilo gewicht voor een pup en 25 gr voor volwassen hond.
Als je de gekopieerde aantwoord van Lizzy ziet bevestigd dat me dat 10% erg veel is
Door Anjes
#255491
[quote="Lupa"]
dit is een rek som van bv GINO,heb ik ergens hier vandan gekopieerd

Perweek, hond weegt 10 kilo, moet hij dus 2-2,5% van zijn lichaamsgewicht hebben; dat is ongeveer 250 gram per dag, dus per week, vastendag meegeteld, 1500 gram.

[/quote]
Dit is dus voor een volwassen hond hé?
ps Je was weer sneller.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door