Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#246911
Kan je een puppie met zijn melktandjes al barf (en kleine botjes) geven als hij al een tijdje kvv heeft gehad en is er speciale kvv voor puppies?
Door Lizzy
#246920
Ja hoor, puppies kunnen al barf eten. Vanaf 3 weken geeft Ian B. ze al kippenvleugels en nekken om lekker op te oefenen. Ze kunnen dus volledig gespeend worden met barf (en zelf zou ik de vleesbotten malen tot een weekje of 8 ofzo. En zelf zou ik bij 8 weken al beginnen de vleesbotten niet meer te malen maar ze te bewerken met een hamertje. En dan daarna gewoon zo te geven). En ze kunnen ook bij 8 weken volledig overgezet worden op barf. Eigenlijk gewoon hetzelfde als met een volwassen hond.
Door Lizzy
#246921
Oh, er zijn merken die aan puppy-voer doen. Aangezien ik geen onderscheid maak met zelf samenstellen tussen pups en volwassen honden zie ik zelf ook het nut niet om een puppy-variant versvlees te hebben of te geven.
Door Laura2004
#246928
Eigenlijk logisch ook dat er geen puppy variant is, maar ze moeten wel best veel krijgen. Maar waarom heb je van brokken dan wel puppyvarianten en wordt er ook echt aangeraden dat je dat geeft?
Door Lupa
#246944
Laura2004 schreef: Eigenlijk logisch ook dat er geen puppy variant is, maar ze moeten wel best veel krijgen. Maar waarom heb je van brokken dan wel puppyvarianten en wordt er ook echt aangeraden dat je dat geeft?
voo dezelfde reden dat er ook brokken bestaan speciaal voor boxers enjr enz enz.
dus een commerciele reden
Door Lizzy
#246946
Laura2004 schreef: Eigenlijk logisch ook dat er geen puppy variant is, maar ze moeten wel best veel krijgen. Maar waarom heb je van brokken dan wel puppyvarianten en wordt er ook echt aangeraden dat je dat geeft?
Veel merken stoppen meer eiwit, meer calcium en meer fosfor in hun puppybrokken (als in de volwassen-versie). Andere merken hebben weer minder eiwit en meer calcium en fosfor. En weer andere merken hebben evenveel van alles in puppybrokken vergeleken met volwassenenvoer, die maken alleen de brokjes kleiner (?) en nog andere merken stoppen minder eiwit en minder calcium en fosfor in hun voer.... krijg jij daar nou een goed gevoel over? Het gevoel dat ze weten wat ze doen? Ik niet... En aangezien een wolvenpupje geen puppenvoer krijgt, ga ik er vanuit dat een hond ook geen puppenvoer nodig heeft. Gelukkig adviseren veel verstandige dierenartsen ook gewoon de volwassenvoeding te kiezen.
Door Viv
#246949
Laura2004 schreef: Kan je een puppie met zijn melktandjes al barf (en kleine botjes) geven als hij al een tijdje kvv heeft gehad en is er speciale kvv voor puppies?
hier ook na brokken een pup van 10 weken overgezet op BARF. Ging goed, ook met de melktandjes (en het waren nog kleine tandjes ook, nl.van een JAck Russell).
Maar toen ze een paar weken geleden begon te wisselen werd t wat moeilijker. Heb de botten met gehaktmolentje gemalen want die arme schat kreeg sommige stukken echt niet weg met dat fietsenrekje van d'r ;D ;D.
succes!
Door Nelly
#246955
Mijn witte herderpup (nu 17 wkn) krijgt weliswaar geen volledig barf, maar kvv. afgewisseld met een dagje penslappen, kippenekken en af en toe een lamsbot. Hij heeft nergens problemen mee, maar kaant alles lekker weg :D
Door Laura2004
#246961
Mooi, want ik krijg van de zomer een puppy en ik wil hem zo snel mogelijk op barf overzetten.
En Lizzy, ik krijg zowiezo geen goed gevoel van brokken! ;)
Door Lizzy
#246963
Laura2004 schreef: Mooi, want ik krijg van de zomer een puppy en ik wil hem zo snel mogelijk op barf overzetten.
En Lizzy, ik krijg zowiezo geen goed gevoel van brokken! ;)
Nee, dat dacht ik wel ;D (dat je sowieso geen goed gevoel krijgt van brokken). Leo en ik krijgen er dit voorjaar/zomer ook een spikkelpupje bij en ons kleintje gaat gelijk over op zelf samengestelde maaltijden (ons kleintje wordt gelukkig al afgespeend op vers/rauw).
Door Laura2004
#246966
Dat is wel heel fijn die van mij die krijgt gewoon brokken, jammer genoeg :(
Maar dat is gauw genoeg over als hij bij mij is ;D
Dus jij vindt dat ik het gewoon zelf kan samen stellen i.p.v kvv? In het begin dus gewoon rauw vlees en groente mix en daarna vermalen botjes ofzo en hoeveel gram moeten ze ongeveer krijgen?
Door Lizzy
#246969
Laura2004 schreef: Dat is wel heel fijn die van mij die krijgt gewoon brokken, jammer genoeg :(
Maar dat is gauw genoeg over als hij bij mij is ;D
Dus jij vindt dat ik het gewoon zelf kan samen stellen i.p.v kvv? In het begin dus gewoon rauw vlees en groente mix en daarna vermalen botjes ofzo en hoeveel gram moeten ze ongeveer krijgen?
Niet alleen vlees en groente maar direct ook (gemalen) botten! Een pup heeft juist ook rauwe botten nodig. En orgaanvlees trouwens. En rauwe eieren. Nou ja, eigenlijk alles dat je aan een volwassen hond ook geeft. Een pup heeft 5% tot 10% van zijn lichaamsgewicht nodig. Waarbij de 10% voor hele kleine hondjes is en de 5% voor grote honden. Ik had een berekening gemaakt voor onze spikkel met 7%, maar dan vind ik de hoeveelheden wel errrug veel. Ik houd het dus met een Dalmaatje op ongeveer 5% en de rest zien we wel even. We gaan gewoon op het oog voeren!
Door Laura2004
#246971
Maar de enige botten die je kan vermalen zijn toch kippebotjes, dat is dan niet erg dat ze alleen dat soort botjes krijgen. En met vlees bedoelde ik ook orgaanvlees, ik was niet echt duidelijk.
Leuk trouwens dat je een dalmaat krijgt, ik kan echt niet wachten totdat ik weer een pupje heb! ;D
Door Lizzy
#246972
Laura2004 schreef: Maar de enige botten die je kan vermalen zijn toch kippebotjes, dat is dan niet erg dat ze alleen dat soort botjes krijgen. En met vlees bedoelde ik ook orgaanvlees, ik was niet echt duidelijk.
Leuk trouwens dat je een dalmaat krijgt, ik kan echt niet wachten totdat ik weer een pupje heb! ;D
Ja, kippenbotten kun je goed malen. Maar ik ga ook parelhoen en eend en kalkoen malen. En ik ga al vrij snel lamsribbetjes toevoegen trouwens.

Wat voor pupsel krijg jij?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door