Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#251577
Nelly schreef: Effe serieus nu. Laat die jonge honden niet te zwaar worden hoor, da's hartstikke slecht voor hun gewrichten. Hou ze maar liever wat aan de schrale kant, dat uitzwaren komt later wel.
Ze staan nu op rantsoen ;)
#735702
tieneke schreef: Onze paarden krijgen ook GEEN brok ;)
Is ook de grootste bagger die je kunt geven!
Flair (onze Groninger ruin)heeft staart en manenexceem.
Er is nu pas een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar staart en manenexceem bij paarden door ir.Leen Taal, uitvinder en wetenschapper.
Hij heeft na jarenlange onderzoeken ontdekt dat het geen mugjes zijn waardoor de paarden dit krijgen maar een opeenhoping van gifstoffen.
Hierdoor gaat de huid ontsteken,op de ontstoken manemkam en staart komen de mugjes weer af die steken.
Deze meneer heeft eindelijk HET medicijn uitgevonden voor paarden met zomerexceem.
Het betreft een verfijnde bloedanalyse en aan de hand van de uitslag wordt er een therapie gestart met plantaardige pasta's.
Ook komt er in het voorjaar een paardenvoer van Subli op de markt speciaal voor paarden met deze aandoening.
Ik heb deze meneer gebeld en waarschijnlijk gaat ons paard deze methode doen ondanks dat het niet goedkoop is.
Dus ook bij paarden bestaat het probleem van verkeerde voeding ;)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Een jaar geleden heb ik in de 'Bit' en in "De paardenkrant" mijn onderzoek naar de geloofwaardigheid van de heer Leen Taal laten publiceren.


Zelf heb ik heel wat uren gestoken in het onderzoek naar de geloofwaardigheid van Leen Taal en vind het wel mooi zo. Mijn geld terug krijgen is voor mij nooit een motief geweest. Ook heb ik Leen Taal nooit willen zwart maken, ik ben een onderzoek begonnen zonder vooruit te weten wat ik zou vinden. Als er overwegend successen waren gevonden dan had ik dat gepubliceerd en was mijn paard helaas één van die 13% geweest die niet genas.
Tot mijn schrik (want wie had ooit van te voren deze uitkomsten kunnen verzinnen) kwamen er nogal weinig positieve feiten uit het onderzoek.

Hier wat feiten op een rijtje:

- uit het patent blijkt dat 3 van de 6 kruiden in het Eczit/Seme middel een kalmerende/sederende werking hebben hetgeen een goede verklaring kan zijn waarom veel paarden ten tijde van de kuren wat rustiger worden in gedrag en minder schuren.
- één van die kruiden is Kava kava wat bij humaan gebruik in verband wordt gebracht met mogelijk veroorzaken van leverschade.
- volgens Leen Taal vond het paard deze kruiden van oudsher zelf in de natuur. Erg lastig wanneer de herkomst van 4 die kruiden uit Peru, Pacific eilanden, Siberië/ Korea/ China, en het middellandse zee gebied blijkt te zijn.
- vervolgens de benaming van de kuren; volgens de etiketten zijn het voedingssupplementen, echter in zijn brochures en in het patent spreekt LT van medicatie en geneesmiddelen. Op z'n minst misleidend!
- daarnaast is het op z'n minst merkwaardig te noemen dat mensen een vrijwaringsverklaring moeten ondertekenen voor het toedienen van een voedingssupplement aan hun paard.......... of is LT zelf niet overtuigd van het vermeende onschuldige karakter van zijn 'voedingssupplementen' ?
- de doseringen van de kuren verschillen ook iedere keer, dosering cf het patent, de oude verpakking en de nieuwe verpakking. Tevens is er sprake van een steeds hoger wordende dosering.
- het 'wetenschappelijk' onderzoek van LT bij het fjordenstamboek;
in het patent, de brochure en de website van LT wordt iedere keer een andere duur van het onderzoek genoemd, ook verschillen in de 3 publicaties het aantal paarden dat aan het onderzoek heeft deelgenomen en ook de percentages van de 'behaalde resultaten' verschillen per publicatie. Niet bepaald wetenschappelijk te noemen!!
-- DRIE KEER HETZELFDE ONDERZOEK BESCHRIJVEN MET IEDERE KEER ANDERE CIJFERS!!!!
- vervolgens het noemen van bekende veterinaire wetenschappers als referentie zonder die mensen daar toestemming om te vragen, vervolgens dit een fout van medewerkers noemen maar zelf ook op lezingen en in mailtjes de namen van deze mensen noemen!!!
- de resultaten van de 26 fjorden die ik heb kunnen traceren uit het fjordenstamboek onderzoek, zelfs al zouden de overige 30 fjorden allemaal genezen zijn dan nog komt het genezingspercentage niet hoger uit dan 60,7% ; heel wat anders dan de 87% genezing die LT claimt!!
- tot slot het weinig wetenschappelijke karakter van het onderzoek;
- de korte duur van het onderzoek waardoor invloeden van klimaat en milieu de resultaten hebben kunnen beïnvloeden
- het ontbreken van een controle groep waarbij ook het stalmanagement werd aangepast maar die geen kuren kregen zodat in de resultaten te zien is of de resultaten aan het gewijzigde stalmanagement of aan de kuren te wijten zijn.
- het ontbreken van een follow-up onderzoek naar de resultaten op langere termijn.



Naast alle negatieve feiten zitten er ook een paar goede punten in zijn verhaal:

- mensen bewust maken van hoe wij heden ten dage met onze paarden omgaan ten opzichte van hoe het paard in het wild leefde.
- het sobere voedingsregime dat hij adviseert! Mijn paarden zien er beter uit dan ooit te voren!
- zijn theorie mbt de relatie zomereczeem-allergie is zeker het onderzoeken waard!




Nomaals, ten overvloede:

Het gaat er mij niet om of zijn middelen al dan niet werken en het gaat mij ook niet om het geld dat ik er aan uit gegeven heb. Heb hiervoor aan tal van andere middelen tegen staart-manen-eczeem (die bij mijn paard ook niet of nauwelijks werkten) ook geld uitgegeven!

Waar het mij om gaat is de MISLEIDING!!
Er wordt de indruk gewekt dat het medicijnen zijn,
Er worden succes percentages uit een 'wetenschappelijk' onderzoek genoemd die zeer dubieus zijn,
Er wordt de indruk gewekt dat bekende veterinaire wetenschappers zijn therapieën onderschrijven!
En tot slot de geheimzinnigheid omtrent de ingrediënten waardoor mensen niet weten wat zij hun paard geven en dus ook niet weten of deze mogelijk schadelijk kunnen zijn voor het paard of bij een dopingonderzoek in de problemen kunnen komen!
Laatst gewijzigd door ravel op zo 01 apr 2007, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#735738
ravel schreef: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Een jaar geleden heb ik in de 'Bit' en in "De paardenkrant" mijn onderzoek naar de geloofwaardigheid van de heer Leen Taal laten publiceren.


Zelf heb ik heel wat uren gestoken in het onderzoek naar de geloofwaardigheid van Leen Taal en vind het wel mooi zo. Mijn geld terug krijgen is voor mij nooit een motief geweest. Ook heb ik Leen Taal nooit willen zwart maken, ik ben een onderzoek begonnen zonder vooruit te weten wat ik zou vinden. Als er overwegend successen waren gevonden dan had ik dat gepubliceerd en was mijn paard helaas één van die 13% geweest die niet genas.
Tot mijn schrik (want wie had ooit van te voren deze uitkomsten kunnen verzinnen) kwamen er nogal weinig positieve feiten uit het onderzoek.

Hier wat feiten op een rijtje:

- uit het patent blijkt dat 3 van de 6 kruiden in het Eczit/Seme middel een kalmerende/sederende werking hebben hetgeen een goede verklaring kan zijn waarom veel paarden ten tijde van de kuren wat rustiger worden in gedrag en minder schuren.
- één van die kruiden is Kava kava wat bij humaan gebruik in verband wordt gebracht met mogelijk veroorzaken van leverschade.
- volgens Leen Taal vond het paard deze kruiden van oudsher zelf in de natuur. Erg lastig wanneer de herkomst van 4 die kruiden uit Peru, Pacific eilanden, Siberië/ Korea/ China, en het middellandse zee gebied blijkt te zijn.
- vervolgens de benaming van de kuren; volgens de etiketten zijn het voedingssupplementen, echter in zijn brochures en in het patent spreekt LT van medicatie en geneesmiddelen. Op z'n minst misleidend!
- daarnaast is het op z'n minst merkwaardig te noemen dat mensen een vrijwaringsverklaring moeten ondertekenen voor het toedienen van een voedingssupplement aan hun paard.......... of is LT zelf niet overtuigd van het vermeende onschuldige karakter van zijn 'voedingssupplementen' ?
- de doseringen van de kuren verschillen ook iedere keer, dosering cf het patent, de oude verpakking en de nieuwe verpakking. Tevens is er sprake van een steeds hoger wordende dosering.
- het 'wetenschappelijk' onderzoek van LT bij het fjordenstamboek;
in het patent, de brochure en de website van LT wordt iedere keer een andere duur van het onderzoek genoemd, ook verschillen in de 3 publicaties het aantal paarden dat aan het onderzoek heeft deelgenomen en ook de percentages van de 'behaalde resultaten' verschillen per publicatie. Niet bepaald wetenschappelijk te noemen!!
-- DRIE KEER HETZELFDE ONDERZOEK BESCHRIJVEN MET IEDERE KEER ANDERE CIJFERS!!!!
- vervolgens het noemen van bekende veterinaire wetenschappers als referentie zonder die mensen daar toestemming om te vragen, vervolgens dit een fout van medewerkers noemen maar zelf ook op lezingen en in mailtjes de namen van deze mensen noemen!!!
- de resultaten van de 26 fjorden die ik heb kunnen traceren uit het fjordenstamboek onderzoek, zelfs al zouden de overige 30 fjorden allemaal genezen zijn dan nog komt het genezingspercentage niet hoger uit dan 60,7% ; heel wat anders dan de 87% genezing die LT claimt!!
- tot slot het weinig wetenschappelijke karakter van het onderzoek;
- de korte duur van het onderzoek waardoor invloeden van klimaat en milieu de resultaten hebben kunnen beïnvloeden
- het ontbreken van een controle groep waarbij ook het stalmanagement werd aangepast maar die geen kuren kregen zodat in de resultaten te zien is of de resultaten aan het gewijzigde stalmanagement of aan de kuren te wijten zijn.
- het ontbreken van een follow-up onderzoek naar de resultaten op langere termijn.



Naast alle negatieve feiten zitten er ook een paar goede punten in zijn verhaal:

- mensen bewust maken van hoe wij heden ten dage met onze paarden omgaan ten opzichte van hoe het paard in het wild leefde.
- het sobere voedingsregime dat hij adviseert! Mijn paarden zien er beter uit dan ooit te voren!
- zijn theorie mbt de relatie zomereczeem-allergie is zeker het onderzoeken waard!




Nomaals, ten overvloede:

Het gaat er mij niet om of zijn middelen al dan niet werken en het gaat mij ook niet om het geld dat ik er aan uit gegeven heb. Heb hiervoor aan tal van andere middelen tegen staart-manen-eczeem (die bij mijn paard ook niet of nauwelijks werkten) ook geld uitgegeven!

Waar het mij om gaat is de MISLEIDING!!
Er wordt de indruk gewekt dat het medicijnen zijn,
Er worden succes percentages uit een 'wetenschappelijk' onderzoek genoemd die zeer dubieus zijn,
Er wordt de indruk gewekt dat bekende veterinaire wetenschappers zijn therapieën onderschrijven!
En tot slot de geheimzinnigheid omtrent de ingrediënten waardoor mensen niet weten wat zij hun paard geven en dus ook niet weten of deze mogelijk schadelijk kunnen zijn voor het paard of bij een dopingonderzoek in de problemen kunnen komen!


Ook bij ons paard heeft de kuur niet opgeleverd wat er beloofd was,onze Flair zou blijvend 100% genezen volgens de heer T.
Toen ik hem hierover berichtte ontkende hij alles wat hij eerder had gezegd,ik kon het beste nog 2 kuren! er tegenaan gooien volgens hem...moest ik wel zelf betalen.
Ook moest ik het paard in het voor of najaar een kuur gaan geven terwijl daar in zijn mailwisseling nooit sprake van was geweest want ik zou er dan niet eens aan begonnen zijn,hele mooie verhalen en de boel later terugdraaien!
Wil niets meer met die man te maken hebben in ieder geval,heb hierna ook uren op internet gespeurd en vreselijk veel mensen op diverse paardenfora's gevonden die ook in ''de wonderkuur'' zijn gestapt.
Heb nu een Belgisch middel wat het schuren direkt stopt,hij heeft de allerbeste zomer sinds jaren gehad en dit voor nog geen 100 euro voor heel de zomer gebruik bij een zeer groot paard...is stukken goedkoper dan de dure kuur en helpt beter  ;) maar moet hem nog steeds bijtijds op stal zetten,het blijft een zorgenkindje.
Gebruikersavatar
Door pike
#735919
tieneke schreef:
Ook komt er in het voorjaar een paardenvoer van Subli op de markt speciaal voor paarden met deze aandoening.
Ik heb deze meneer gebeld en waarschijnlijk gaat ons paard deze methode doen ondanks dat het niet goedkoop is.
Dus ook bij paarden bestaat het probleem van verkeerde voeding ;)
Dit lijkt dus als twee druppels water op:
a. fabrikant maakt hondenvoer - hond wordt ziek
b. fabrikant maakt speciaal voer (en duurder) om zieke hond weer beter te maken

bezint eer gij begint!
#735969
pike schreef: Dit lijkt dus als twee druppels water op:
a. fabrikant maakt hondenvoer - hond wordt ziek
b. fabrikant maakt speciaal voer (en duurder) om zieke hond weer beter te maken

bezint eer gij begint!

Heb deze brok nooit gevoerd omdat het inderdaad brok is/blijft,hier krijgen alle paarden een klein schepje graanmengeling,eersteklas weidehooi,liksteen en niets meer,ze zien eruit als gouden haantjes.
#735994
even op de vraag terug te komen...............ik weet uit ervaring dat er alweer bewust 35 jaar gebarft wordt in NL
mijn vriendin was ermee bezig toen we 35 jaar geleden ieder een hond namen.
zij geen kinderen en heel bewust met wat de hond kreeg, afgepaste hoeveelheden vlees, groentes zoals andijvie en eierschillen werden miniskuul afgepast, en ik met kind en de hond die gewoon met alles mee at.
mijn hond at brok, diner, macaroni, nasi, bami en halve bruinbroden en resten van wat er over was, studenten tijd ;)
ik weet dat haar hondje is weg gelopen en dus weet ik niet hoe oud ze is geworden, de hond van mij is bijna 15 jaar geworden, en dat is oud voor een X ierse wolfshond, ik wil niet zeggen dat ik aan het BARFen was, maar zij deed het wel, hoewel ik niet wist hoe dat toen heette.
ze had de boeken wel, en welke boeken het waren, geen idee :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#736288
tieneke schreef: Heb deze brok nooit gevoerd omdat het inderdaad brok is/blijft,hier krijgen alle paarden een klein schepje graanmengeling,eersteklas weidehooi,liksteen en niets meer,ze zien eruit als gouden haantjes.
Ik snapte het eerst niet zo goed meer maar zie nu ineens dat dit topic al een paar jaar oud is en dat voorjaar dus al lang voorbij is. Goed dat je er nooit aan begonnen bent!
#736508
pike schreef: Ik snapte het eerst niet zo goed meer maar zie nu ineens dat dit topic al een paar jaar oud is en dat voorjaar dus al lang voorbij is. Goed dat je er nooit aan begonnen bent!
Ik had achteraf beter een paar zakken voer kunnen kopen dan die kuur  :-X
#737075
Vorig jaar heb ik een zak van dat Sublivoer gekocht voor onze Shet. Dat was overigens geen brok, maar een soort granenmengsel. Hij lustte het graag. Had vorig jaar iets minder last van jeuk, maar dat kwam waarschijnlijk omdat we hem 's nachts op stal zetten.

groetjes Sylvia
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door