Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#245430
Hoi Marja,

Er staat ergens : vraagje voor Lizzy dat heb ik daar geplaatst, daar staat een link die jij wel interessant vind. Ik vind het belangrijk dat mijn honden lol hebben in hun leven, dus laat ik ze veel uit, speel ik veel met ze, doe ik aan hondensporten en geef ik ze veel afwisselend eten en ik geniet ervan als zij genieten van hun eten dat is voor mij genoeg. Ik hoef geen wetenschappelijk bewijs of wat dan ook, dus je moet maar zelf beslissen wat je doet ik kan je alleen mijn situatie als voorbeeld geven.
#245433
Maar is het je ook opgevallen dat brokkenhondjes vaker overgewicht hebben dan barf honden Mij wel dus.
Mijn hond krijgt iedere dag meer dan een kilo eten en hij komt niks aan en vroeger kreeg hij driehonderd gram brokken per dag en dan moest ik echt uit kijken dat hij niet te dik werd. Dus dat is misschien ook wel goeie reden om te barfen. Ik ken nl geen een barf hond die te dik is en geloof mij nou maar dat dat niet komt omdat ze weinig eten krijgen en bijna alle brokkenhonden die ik ken hebben overgewicht. Zoals je misschien al weet kunnen ze daar ook goed ziek van worden denk bv aan suikerziekte. Een hond kan beter iets te dun zijn dan te dik.
Door Lil
#246194
Ja, met barf heb ik ook eindelijk het gewicht onder controle. Vroeger voerde ik 400 gram brok en was mijn hond ruim drie kilo te mager. Nu barf ik en heeft hij een stabiel gewicht. Dik zal hij nooit worden, maar dat akelig dunne is weg. Daarbij zijn alle darm- en allergieklachten verdwenen.
Mijn kat is van haar struviet af en daar had zij al drie jaar heel heel erg veel last van (we hebben overwogen om haar te laten inslapen en ze is pas vijf).

Bij mij krijgt geen enkel beest meer brok!!! Als ik het paard dat ik op het oog heb mag kopen krijgt deze ook geen brok, dan ga ik wel vegetarisch zelf samenstellen. Daarbij is er 's zomers voldoende gras op de wei.
#248238
Over gewicht gesproken:

Rhaq, mijn jonge reutje was altijd zo'n knokig geval. Dat is sinds ik Barf geef weg, hij is nu beter in z'n vlees.

Lot is wel dikker geworden, die moet juist weer wat minder krijgen, en Toddy ook- in tegenstelling tot vroeger.

Verschillen die me zijn opgevallen met Barf (ik wilde het gewoon eens proberen, niet omdat ik ontevreden was met brok) is dat ze schone tanden hebben, niet meer uit hun bek stinken, en een heel zachte vacht hebben. (misschien door de olie??)

Over afwisseling in brok maakte ik me nooit zorgen, eigenlijk eten mijn honden brokken sneller op dan vers, (omdat ik een flinke groenten/fruit prak meng door het vlees ). en iedere dag Barf is wat bewerkelijker.

Qua prijs komt het denk ik best goed overeen (ik geef dan ook geen biefstuk enzo).

Wel denk ik dat het voor sommige honden een uitkomst is, een sheltie bij ons thuis had een overgevoelige maag, en met vlees is dat weg, het verteerd gewoon makkelijker.

En een valkuil is volgens mij dat je een tekort aan groenten kan geven. In een cursus over diervoeding leerde ik dat katten wel uitsluitend op vlees kunnen, als je dat bij een hond doet krijgt hij zo tekorten, wat slecht af kan lopen. Barf moet je dus wel serieus doen, helemaal als je hond specifieke voedingsbehoeften heeft, (in de groei bijv.).

Ik ben dus niet anti-brok, maar je hebt hierin grote verschillen. Bij Barf zie ik echter wel goede resultaten, terwijl ik daarvoor ook al dacht dat ze gezond waren! :)
#248239
Misschien ook wel leuk om over brok te weten:
Ik zag hiervoor dat Lil zei dat haar paard ook geen brok krijgt.

Mijn paard is echt overgevoelig voor brok. Hij kreeg voorheen een flinke hoeveelheid (sportpaard). Hij heeft 3 x koliek achter elkaar gehad toen ik hem een jaar had,door gasvorming.(1 keer had hij de hele zak buitgemaakt overigens). :(

Ik ben daarna overgegaan op muesli, en nooit meer last gehad!! :) dus dat zegt wel wat over bix (bij bepaalde paarden).
#248254
lot25 schreef: Misschien ook wel leuk om over brok te weten:
Ik zag hiervoor dat Lil zei dat haar paard ook geen brok krijgt.

Mijn paard is echt overgevoelig voor brok. Hij kreeg voorheen een flinke hoeveelheid (sportpaard). Hij heeft 3 x koliek achter elkaar gehad toen ik hem een jaar had,door gasvorming.(1 keer had hij de hele zak buitgemaakt overigens). :(

Ik ben daarna overgegaan op muesli, en nooit meer last gehad!! :) dus dat zegt wel wat over bix (bij bepaalde paarden).
Onze paarden krijgen ook GEEN brok ;)
Is ook de grootste bagger die je kunt geven!
Flair (onze Groninger ruin)heeft staart en manenexceem.
Er is nu pas een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar staart en manenexceem bij paarden door ir.Leen Taal, uitvinder en wetenschapper.
Hij heeft na jarenlange onderzoeken ontdekt dat het geen mugjes zijn waardoor de paarden dit krijgen maar een opeenhoping van gifstoffen.
Hierdoor gaat de huid ontsteken,op de ontstoken manemkam en staart komen de mugjes weer af die steken.
Deze meneer heeft eindelijk HET medicijn uitgevonden voor paarden met zomerexceem.
Het betreft een verfijnde bloedanalyse en aan de hand van de uitslag wordt er een therapie gestart met plantaardige pasta's.
Ook komt er in het voorjaar een paardenvoer van Subli op de markt speciaal voor paarden met deze aandoening.
Ik heb deze meneer gebeld en waarschijnlijk gaat ons paard deze methode doen ondanks dat het niet goedkoop is.
Dus ook bij paarden bestaat het probleem van verkeerde voeding ;)
#248633
snif :'( dit is gemeen ik zit al jaren te sparen maar kan nog steeds geen paard kopen en julie wel :'( :'(.
trouwens ik had twee probleem honden de een had een huid probleem ( ze krapte zich kapot :o) waar de oorzak niet te vinden was >:( ( na duizenden da bezoekjes en hondert keer gewiselt van brok >:( ) en nu heeft ze al weer redelijk een vacht ;D ;D ( ben nog niet zo lang bezich :-[ ) en de ander had een maag probleem :o en bijna alles wat ze binnen kreeg kwam er of aan de voorkant weer uit :-X :-X of in water vorm achter :-X :-Xen nu is het over ;D ;D
#248866
Mijn honden hebben nooit brokken gegeten op een periode van een maand of 4 na.
Ik heb jaren gefokt en er mocht eens een pup dood geboren worden maar met puppy sterfte heb ik , anders dan heel veel brokkenvoerende fokkers geen ervaring.
Wat ik wel als ervaring heb is dat de pups die ik zelf hou ogenschijnlijk elke keer de meest gezonde pups bleken te zijn. Nu kan het zijn dat ik toevallig uit alle nesten net het meest gezonde hondje heb gekozen maar erg waarschijnlijk is dat niet, het verschil was dat de andere over waren gezet op brokken en uiteindelijk tegen dingetjes gingen aanlopen die tegenwoordig als normaal worden gezien, maar die eigenlijk helemaal niet normaal behoren te zijn voor gezonde honden.
Het zegt dus niet dat die andere pups minder oud worden (gelukkig leven ze allemaal nog) maar wel dat die van mij zonder da bezoeken oud zijn geworden en die anderen tch wel eens een da moesten bezoeken voor het één of ander.
Wat mij opvalt tussen brokkenhonden en vers honden is ook dit, en waarschijnlijk zullen veel versvoerende baasjes nu zeggen ja verdomd het is zo maar wat mij opvalt is dat brokken honden zacht zijn van binnen, de inhoud hond is fatsig en ...ja hoe moet ik het omschrijven :-X een vers hond is een soepele strakke hond in zijn vel.
Door evds
#248954
Hoi,

Ik heb wel een leuk verhaaltje over een hond die wil barf-en alleen weet zijn baas dat niet direct:

Mijn hondje (ongeveer 2 jaar) -hieper actief, en brood mager-, weigerde haar brokken stelselmatig. Ze ging er mee knoeien -uit de bak gooien, begraven- en werd uiteindelijk werkelijk sloom en flauw van de weinige voeding die ze binnen kreeg. (Als een hond bij mee zijn eten niet vrij snel achter elkaar opeet haal ik het weg en krijgt hij de volgende voeding maar de helft of zo, dan worden ze meestal snel serieuser met hun eten. Nou Fleertje dus niet ???.)

Ik heb haar toen een kippenbout (wel fors voor het eerte barf-hapje) gegeven, ze pakte het aan, ging naar haar "hol" en at het achter elkaar op?!?!?!? Daarna ging ze uitgebreid haar snoet langs de bank en het kleed afvegen, was uiterst tevreden, en is in een mum van tijd ergens tussen de 3 en 5 kg aangekomen( ze is nog mager (goed vind ik) je voelt haar ribben heel gemakkelijk en als ze kortharig was zou je ze zeker ook zien), maar ziet er prima uit en is veeeeeel rustiger geworden. Ik denk mede dankzij haar nieuwe dieet, ze barft nu ongeveer 1.5 jaar.
#248993
sylvia schreef: waarschijnlijk zullen veel versvoerende baasjes nu zeggen ja verdomd het is zo maar wat mij opvalt is dat brokken honden zacht zijn van binnen, de inhoud hond is fatsig en ...ja hoe moet ik het omschrijven :-X een vers hond is een soepele strakke hond in zijn vel.
Je hebt gelijk Syl, ik weet wat je bedoelt. Zie en voel het vooral ook aan Andor, de 1e hond die ik eigenlijk van begin af aan op kvv en een beetje barf grootbreng :D
#249008
Nelly schreef: Je hebt gelijk Syl, ik weet wat je bedoelt. Zie en voel het vooral ook aan Andor, de 1e hond die ik eigenlijk van begin af aan op kvv en een beetje barf grootbreng :D
Ja Nelly,hier precies hetzelfde ;)
Je ziet,voelt en ruikt zelfs het verschil!
Door Lupa
#249285
lot25 schreef: Ik vind ze juist wel sneller aankomen, ???moet er echt opletten dat ze niet te dik worden, daar had ik nooit last van!! komt dat doordat er meer vetten inzitten???
nee het komt omdat alles opgenomen wordt
daarom poepeze op vers ook minder
Laatst gewijzigd door Lupa op vr 28 jan 2005, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door