Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elies
#2039868
Sinds ik vers voer (inmiddels zo'n 2,5 jaar) voeder ik eigenlijk alleen vlees. Mijn honden zijn afgespeend op NRV en we hebben destijds veel advies gekregen over deze manier van voeren. Zelf gaf zij haar honden alleen vleespoducten en af en toe wat fruit. Groenten was zoals ik dat van haar heb begrepen, geen essentiële basisbehoefte voor een hond. De honden deden het goed op het vlees dus de mogelijkheid om groente aan hun voedingspatroon toe te voegen verdween als snel naar de achtergrond.

Sinds ik met op dit forum heb aangemeld ben ik me meer gaan verdiepen in groenten.

Vandaag kwam ik bij de aldi in het diepvriesvak een zak Broccili groentemix(broccoli, bloemkool, peen) tegen en een zak met soepgroenten(wortel, erwtjes, selderij, paprika en nog wat groenvoer). Samen met een komkommer, een kiwi, knoflook en twee tomaten heb ik alles in een emmer gegooid en met een staafmixer gepureerd.  Het resultaat deed denken aan de olvarit die we vroeger te eten kregen (alleen rook dit vele malen beter!)

Maico en Baloe die slapend in de serre lagen toen ik met de voorbereiding begon, zaten inmiddels likkebaardend naast me.
Toen ik een polepel in de bak stak en ze voor hield, werden al hun kunstjes uit de kast getrokken om de lepel af te mogen likken. Als ik eerder geweten had dat ik de honden zoveel plezier zou doen met een groentenpapje ............

Echt waar! Ik stond versteld. 
Naar hun reactie is het blijkbaar toch de moeite waard om een hoeveelheid op voorraad in huis te hebben en met regelmaat toe te voegen aan hun dagelijkse maaltijd.
Sinds vandaag weer een ervaring rijker.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2039872
Geweldig!!

Max lust niet alle groentes, dus het is hier altijd beetje uitproberen wat er wel in de mix gaat en wat niet. Een tijd terug extra veel mix gemaakt ivm vakantie en daar pompoen is gestopt. :-X Tja, dat at ie dus niet. Weg mix. En dat vind ik dan weer zonde.
Doe je er ook kruiden doorheen?
Door Irish
#2039929
Grappig zeg!
Hier is het altijd spannend of mijn groentemix gewaardeerd wordt  ::)
Heb wel het idee dat ze appels en rode biet erg lekker vinden, dus misschien gaat dat er wel standaard doorheen :)
Door Elies
#2039936
Hoi Els,

Ik heb er vandaag wat peterselie en zeewier door gedaan. Ik heb alweer een hoop variaties voor een volgende poging.
Zouden honing en yoghurt ook goede toevoegingen zijn? Ik denk dat ze het ook wel zullen waarderen als ik er eens wat vis bij doe.

Nog genoeg mogelijkheden we gaan de komende tijd eens lekker experimenteren  ;)
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#2039951
Hier krijgen ze 5 van de 7 dagen per week gepureerde groenten door de KVV en ze vinden het echt heerlijk. De andere 2 dagen krijgen ze barf.
Ze vinden het hier ook heel erg lekker. Dus ik ga er lekker mee door.
Door Elies
#2040199
Vandaag heb ik de groente gepureerd. Worden de groente op die manier voldoende bewerkt zodat de honden er voldoende voedingsstoffen uit kunnen halen?

Hoe geven jullie de groenten?
- onbewerkt,
- gepureerd,
- gekookt/geblancheerd/ gestoomd
- gepureerd en geskookt/geblancheerd of gestoomd?

Ik ben benieuwd!
Door Jump
#2040536
In de sapcentrifuge!
Ik zie dat je ook Aussies hebt,hier zitten ze ook 1 uur te wachten als ik aan het pureren ben,om daarna
de borden,lepels en pannen helemaal schoon te  likken.Ze zijn er dol op,maakt niks uit wat ik er in stop. :biggrin2:
Door Elies
#2040542
Jump schreef: Ik zie dat je ook Aussies hebt,
Yep ik heb 2 aussie mannen. geweldige kereld  :biggrin2:.
Nog een ander vraagje.. bestaan jullie groentemmixen echt puur alleen uit groenten of gooi je er nog wel eens wat anders bij?
Door Nynke
#2047739
Elies schreef: Yep ik heb 2 aussie mannen. geweldige kereld  :biggrin2:.
Nog een ander vraagje.. bestaan jullie groentemmixen echt puur alleen uit groenten of gooi je er nog wel eens wat anders bij?
Bij mijn groentemix doe ik soms een flinke scheut olijfolie, met het idee dat het dan makkelijker loskomt uit de bakjes  ::) ::)
Door Mevroi Kruim
#2047776
Ik gooi er altijd ei door voor het mixen, ik maak ze met de staafmixer. Olie geef ik niet, ze eten hier behoorlijk wat vette vis. Voor Kátur meng ik er ook vaak nog wat gehakt of lever door, die is niet zo'n groente-eter. Logi eet alles  ::)
Oja, nootjes en zaden en pitten gaan ook gemalen door de mix.
Door tess06
#2054189
Elies schreef: Vandaag heb ik de groente gepureerd. Worden de groente op die manier voldoende bewerkt zodat de honden er voldoende voedingsstoffen uit kunnen halen?

Hoe geven jullie de groenten?
- onbewerkt,
- gepureerd,
- gekookt/geblancheerd/ gestoomd
- gepureerd en geskookt/geblancheerd of gestoomd?

Ik ben benieuwd!
fijn gemaakt in de keukenmachine.rauwe groente alleen de boontjes worden ff gekookt.
dan meng ik er noten en zaden door.
Door Envie
#2072201
Ik ga hier ook nog even een aardig verhaaltje bij zetten:

Ik kwam op een dag bij een kennisje aan de deur, en haar hond deed erg hyper. Toen ik vroeg wat er met haar aan de hand was vertelde ze dat er zo iemand kwam met een tas vol groente. En hond mocht dan altijd wat hebben, stukje bloemkool, stukje wortel. Ik geloofde dan ook mijn ogen niet toen die mevrouw met dr groentetas kwam en hond de mand in stòòf. (Op die voorwaarde kreeg ze wat).

Mijn hondje holde altijd 3x op en neer naar t hertekamp voor het laatste stukje brood....... :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door